Geheugen bijplaatsen en garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Beste lezers,

Ik wil deze week een MBP 13" gaan halen.
Nu hik ik tegen 2 dingen aan.

1. Het geheugen 4gb zal voor mij te weinig zijn (grafisch werk en virtuals)
2. Apple Care ja of nee

1. Ik ben zelf systeembeheerder en ik ben er niet vies van om in computers te sleutelen, een macbook zal niet anders zijn als andere laptops en mocht ik er niet uitkomen is er ifixit.
Maar nu loop ik tegen het stukje aan van welk geheugen moet ik nu bestellen voor me macbook pro.
En hoe zit het met de garantie als ik me mac opendraai?

2. is het handig om bij een mac direct een apple care plan te nemen.
Of kun je dit in het eerste jaar nog op een willekeurig moment doen.
Ik neem aan dat zodra er iets stuk gaat dat het natuurlijk binnen een jaar kosteloos wordt verholpen of is dit alleen met een Care plan.

Een macbook pro met 8 gb en care plan met een sleeve gaat me bij me locate amac dealer 1428 euro kosten.

Ik weet zeker dat het goedkoper is om hier zelf het geheugen in te zetten als ik het apple care plan niet nodig heb.
Want als ik me MBP wou met care plan dan was het geheugen gratis.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20
djkavaa schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:29:
Maar nu loop ik tegen het stukje aan van welk geheugen moet ik nu bestellen voor me macbook pro.
En hoe zit het met de garantie als ik me mac opendraai?
Volgens mij zit het geheugen erin gesoldeert, daarnaast kan je zelf wel een gok wagen hoe het zit met garantie als je hem opendraait.
2. is het handig om bij een mac direct een apple care plan te nemen.
Als je hem gaat open schroeven heeft het niet zo veel zin.

Ook wel, als je hem zonodig wilt modificeren, kan je mogelijk beter opzoek naar een laptop die beter bij je eisen past als je garantie wilt blijven behouden. Als je perse een macbook wilt en hem wilt modificeren kan je de extra garantie laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Klopt niet, geheugen zit niet gesoldeerd en kan je als gebruiker vervangen met behoud van garantie. Kwestie van de schroefjes aan de onderkant losdraaien, onderplaat verwijderen en geheugen verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cap schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:50:
Klopt niet, geheugen zit niet gesoldeerd en kan je als gebruiker vervangen met behoud van garantie. Kwestie van de schroefjes aan de onderkant losdraaien, onderplaat verwijderen en geheugen verwisselen.
Klopt dat dacht ik dus ook, dan is denk ik mijn vraag met het geheugen opgelost in hoeverre ik dit zelf mag vervangen.

Dan blijft er nog over:

Welk geheugen is het beste voor mijn nieuwe MBP (ik wil van 4 naar 8GB)
En een apple care ja of nee.
Binnen een jaar kan ik dit nog beslissen toch?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

In 2011 13" Macbook Pro's: PC3-10600 (DDR3-1333)

"Officieel" voor de Apple gemaakt:

pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G

Maar dit is hetzelfde geheugen en goedkoper want niet "for Apple" branded, werkt ook en heb ik zelf:

pricewatch: Kingston KVR1333D3S9/4G

Verder heb je nog soortgelijke varianten van o.a. Corsair (en ook Mushkin / GeiL / OCZ), werkt net zo goed. Neem wat goedkoop & leverbaar is, het maakt verder geen drol uit.

Apple Care: koop je bij oa Mycom en CameraNU.nl (maar er zijn meer winkels die dat doen) dan heb je standaard 2 jaar garantie ipv de 1 jaar die Apple je wil aansmeren. Met veel gezeur en een beetje geluk krijg je in het 2e jaar ook nog wel wat van Apple gedaan. Wil je geen gezeur en lang en wereldwijde garantie dan kan je de 3 jaar Apple Care nemen. Zeker als je ook nog prijs stelt op "telefonische support" op domme en minder domme vragen over hoe iets zou moeten werken in bijv. OSX, maar ik denk dat dat voor de meeste Tweakers niet geldt.
Als je voor Apple Care gaat: er zijn op Ebay enkele betrouwbare verkopers die Apple Care tegen gereduceerd tarief aanbieden. Dat kan wel 100 euro of meer schelen.

Edit: maar voor al deze vragen geldt: zoek ff het Apple forum hier door, er bestaan topics over welk geheugen werkt, garantie, Apple Care, Apple Care op ebay...

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 03-10-2011 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32
Uhm, Mycom geeft standaard 3 jaar garantie, ook op Macbook's

[ Voor 4% gewijzigd door Stef42 op 03-10-2011 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Kijk, nog beter...! Dan zou ik dus zeker geen Apple Care nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Akkoord, Dan valt het care plan ook af aangezien ik toch systeembeheerder ben en als ik het echt nodig vind om meer garantie te hebben op me hardware dan neem ik dit later wel.

Echt dan toch nog wat meer vraagjes over het geheugen (apple Geschikt het liefst)

Ik weet dat Kingston goed is, maar wellicht nog mooie alternatieven.
Goedkoop oke maar ik wil ook super kwaliteit even als me macbook maar geen gekke 200 euro voor geheugen bij apple haha.

Ik hoor graag van jullie alvast bedankt!! Heeft me weer 250 euro bespaard:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Apple Care via eBay blijkt ook interessant te zijn: [AppleCare] Op eBay kopen?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Ik kwam ook dit geheugen tegen hoe kijken jullie hier tegen.
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz

Ik heb zelf in me server (VMWARE ESX 4x 4 GB van Geil zitten) en in me werkstation wat nu de deur uit moet gaan voor een mac 2x 2 van corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Niet dus, dat is 1066 Mhz geheugen, je wilt 1333 Mhz hebben. Koop dan de 1333 Mhz versie van Corsair als je dat liever hebt dan Kingston:

1 maal pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9

of 2 maal pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9

Zoek het zelf even op in de pricewatch: filter geheugentype DDR3 (SODIMM) en geheugenspecificatie PC3-10600 (DDR3-1333)

http://tweakers.net/price...U1cMyhzshOYypQNN0_1bzinH8

En dan 1 of 2 reepjes afhankelijk van wel of geen kit.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 03-10-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Excuus, vermoeidheid slaat een beetje toe vandaag.
Ik bedoelde inderdaad het 1333 Mhz geheugen van Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Advies, koop Apple Care pas op 't laatste moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Er staan een hoop rare dingen in dit topic, dus zal hopelijk wat duidelijkheid voor je scheppen:

- MyCom geeft wel degelijk 3 jaar garantie op laptops, maar ik lees hier en daar nog weleens dat ze moeilijk doen met Apple. Ik zou dus wel even goed reviews nalezen als je daarop je koop wil baseren. Mijn ervaring is dat meer winkels zoals bijvoorbeeld Media Markt vaak ook gewoon netjes 2 jaar bieden.

Vaak zijn APR's zoals Amac zo erg aan Apple verheven dat zij gewoon meegaan in dat belachelijke jaartje.

- Je geheugen vervangen mag gewoon en is niet vastgesoldeerd ofzo. Houd er alleen wel rekening mee, dat wanneer jij iets sloopt tijdens het vervangen gewoon user abuse is natuurlijk..

- De geheugenbankjes die ik je kan aanraden zijn deze: pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G

Heb ze zelf ook, werken prima ;-)

- Apple Care op eBay, eigen keuze. Ik werk zelf bij een retailer en wij hebben geklaagd bij Apple hierover en ze gaan nu meer naar bonnetjes vragen e.d. (althans dat zeggen ze)

- Je hebt sowieso het eerste jaar garantie van Apple, Apple Care is 3 jaar inclusief telefonische ondersteuning. Al denk ik dat dat laatste een beetje overbodig is voor een systeembeheerder haha. Je kunt Apple Care het hele eerste jaar aanschaffen ;-).

EDIT: @Roberto als je denkt dat je er daardoor langer van kan genieten kom je bedrogen uit. Hij gaat gewoon in op de dag van het activeren van je Mac ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door N1ckk op 03-10-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Nickalicious schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 19:49:
- Apple Care op eBay, eigen keuze. Ik werk zelf bij een retailer en wij hebben geklaagd bij Apple hierover en ze gaan nu meer naar bonnetjes vragen e.d. (althans dat zeggen ze)
Niet dus als je van een betrouwbare verkoper koopt die naast het registratienummer ook de doos met het serienummer meestuurt. Garantie gaat bij Apple Care dan ook altijd op wat er online onder het serienummer van de Macbook geregistreerd staat. Bonnetjes is geen haalbare zaak omdat je niet kan verwachten dat mensen bij wereldwijde garantie hun bonnetjes overal mee naar toe zeulen. Los daarvan zegt een Mycom bonnetjes niemand wat als je in de VS garantie komt claimen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nickalicious schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 19:49:
Er staan een hoop rare dingen in dit topic, dus zal hopelijk wat duidelijkheid voor je scheppen:

- MyCom geeft wel degelijk 3 jaar garantie op laptops, maar ik lees hier en daar nog weleens dat ze moeilijk doen met Apple. Ik zou dus wel even goed reviews nalezen als je daarop je koop wil baseren. Mijn ervaring is dat meer winkels zoals bijvoorbeeld Media Markt vaak ook gewoon netjes 2 jaar bieden.

Vaak zijn APR's zoals Amac zo erg aan Apple verheven dat zij gewoon meegaan in dat belachelijke jaartje.

- Je geheugen vervangen mag gewoon en is niet vastgesoldeerd ofzo. Houd er alleen wel rekening mee, dat wanneer jij iets sloopt tijdens het vervangen gewoon user abuse is natuurlijk..

- De geheugenbankjes die ik je kan aanraden zijn deze: pricewatch: Kingston KTA-MB1333/4G

Heb ze zelf ook, werken prima ;-)

- Je hebt sowieso het eerste jaar garantie van Apple, Apple Care is 3 jaar inclusief telefonische ondersteuning. Al denk ik dat dat laatste een beetje overbodig is voor een systeembeheerder haha. Je kunt Apple Care het hele eerste jaar aanschaffen ;-).

EDIT: @Roberto als je denkt dat je er daardoor langer van kan genieten kom je bedrogen uit. Hij gaat gewoon in op de dag van het activeren van je Mac ;-)
Bedankt voor je opheldering.
Dan denk ik dat ik ook gewoon voor kingston ga.

En als ik inderdaad een apple care zou aanschaffen dan ook pas op het laatste moment.

Ik wil iedereen bedanken voor het snelle advies.
Mochten er nog meer suggesties zijn dan hoor ik dit natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Nog een tipje dan: zorg wel dat je een kleine kruiskop schroevendraaier hebt (Philips PH00), beetje zonde om de schroefjes van je Macbook te mollen en je bodemplaat te bekrassen omdat je schroevendraaier uit het schroefkopje schiet.

Ten tweede natuurlijk ff statisch ontladen voordat je de printplaatjes vastpakt.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Uiteraard en de schroeven draaier moet denk ik ook wel lukken is een kruiskopje dus die slingert hier denk ik nog wel ergens rond, en ik heb een ESD Polsbandje dus dat komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Apple Care? er bestaat zoiets als wettelijke garantie, kost niets. In mijn ogen is het geldklopperij, Apple onwaardig. By the way, ze maken kwaliteitsproducten, dus...

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt het dat de CAS bij dit geheugen bijna altijd 9 is?

Hoe lager hoe sneller toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djkavaa schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:12:
Uiteraard en de schroeven draaier moet denk ik ook wel lukken is een kruiskopje dus die slingert hier denk ik nog wel ergens rond, en ik heb een ESD Polsbandje dus dat komt helemaal goed.
Zou wel een nieuwe Ph00 kopen, ik heb net mijn geheugen vervangen en zélfs met een nieuwe schroevendraaier was het nog even doorbijten om de schroefjes los te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:00:
[...]

Zou wel een nieuwe Ph00 kopen, ik heb net mijn geheugen vervangen en zélfs met een nieuwe schroevendraaier was het nog even doorbijten om de schroefjes los te krijgen...
Setje is nog geen 2 maanden oud ahaha.
Heb me oude vervangen door nieuwe i.v.m. slijtage.
Dus ik neem aan dat ze nog wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:01
nicow101 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:53:
Apple Care? er bestaat zoiets als wettelijke garantie, kost niets. In mijn ogen is het geldklopperij, Apple onwaardig. By the way, ze maken kwaliteitsproducten, dus...
Apple care lijkt me anders erg handig als je vaak in het buitenland bent. Want daar zullen ze zich weinig van je hollandse wettelijke garantie aantrekken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt maar ik ga 1a 2x in het jaar naar ibiza en als me daar iets gebeurt laat ik hem in nederland wel repareren.
Mocht ik het binnen een jaar toch nodig hebben kan ik het nog altijd aanschaffen.

Ben nu alleen nog op zoek naar mooi geheugen hihi

Corsair, Kingston of G. Skill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32
Op de iPad is ook maar één jaar garantie maar volgens het europees recht heb je twee jaar. Daar dienen ze zich dan ook aan te houden. Op juridisch vlak sta je als consument iig in je gelijk, krijgen is een tweede verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Stef42 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:33:
Op de iPad is ook maar één jaar garantie maar volgens het europees recht heb je twee jaar. Daar dienen ze zich dan ook aan te houden. Op juridisch vlak sta je als consument iig in je gelijk, krijgen is een tweede verhaal.
Dat is heel mooi dan gaan we gewoon mooi zonder Care pack door het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Cap schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:02:
[...]

Niet dus als je van een betrouwbare verkoper koopt die naast het registratienummer ook de doos met het serienummer meestuurt. Garantie gaat bij Apple Care dan ook altijd op wat er online onder het serienummer van de Macbook geregistreerd staat. Bonnetjes is geen haalbare zaak omdat je niet kan verwachten dat mensen bij wereldwijde garantie hun bonnetjes overal mee naar toe zeulen. Los daarvan zegt een Mycom bonnetjes niemand wat als je in de VS garantie komt claimen... ;)
Naja ik weet niet hoe Apple het wilt doen, maar ze kunnen serienummers koppelen aan leveranciers waaraan ze uitleveren etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 11:53
Stef42 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:33:
leuk in de theorie, echter in de praktijk blijkt nog niemand zijn gelijk gekregen te hebben.
als een leverancier jou 1 jaar geeft, dan heb je het daar mee te doen.
je kan ook kiezen voor een ander product.

die 2 jaar verplichte garantie is leuk, maar als consument kom je eigenlijk in de praktijk altijd bedrogen uit.

die apple care kan ik je zeker aanraden. of er moeten winkels zijn die echt 3 jaar garantie geven op je product

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt graag garantie wilt zou ik zelf gewoon Apple Care aanraden. Het is leuk dat ze bij Mycom 3 jaar garantie geven, maar ik denk dat als je macbook het begeeft na 2 jaar dat je veel meer "gedoe" zult hebben als je er mee terug moet naar de mycom dan wanneer jij een Apple Care hebt en gewoon naar een Apple winkel kunt gaan. Want het lijkt mij dat ze bij mycom zelf die garantie niet kunnen claimen bij Apple, dus of bij de Mycom moeten ze het zelf maken of anders moeten zij toch Apple betalen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Dutchzilla schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:32:
leuk in de theorie, echter in de praktijk blijkt nog niemand zijn gelijk gekregen te hebben.

die 2 jaar verplichte garantie is leuk, maar als consument kom je eigenlijk in de praktijk altijd bedrogen uit.

die apple care kan ik je zeker aanraden. of er moeten winkels zijn die echt 3 jaar garantie geven op je product
Gelukkig kan ik melden dat dit in de praktijk ook prima werkt. Het kostte me wel een aangetekende brief maar daarna werd ik door de casemanager van Apple Benelux heel vriendelijk naar een APR gestuurd waar de reparatie al bekend was (in mijn geval een mobo vervanging) en netjes werd uitgevoerd. Een Apple dealer hoort 'customer claim' formulieren te hebben voor exact deze situatie, scheelt weer een aangetekende brief.

Ga in elk geval niet bellen met de Apple 'helpdesk' want die zijn alleen maar uiterst stug en niet behulpzaam.
Voor mij een reden om bij een volgende aanschaf de 12% studenten korting te laten hangen en mijn lokale APR te verblijden met meer omzet.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Dutchzilla schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:32:
[...]

Wat een onzin. Heb je bewijs, dat niemand zijn gelijk heeft gekregen?

In Nederland gaat wettelijke garantie boven fabrieksgarantie of garantie van de winkelier. Gewoon goed je best doen als je appeltje niet doet wat hij redelijkerwijs nog wel zou moeten doen.

Lees vooral het artikel even dat Olaf vandaag heeft geschreven over een paar grote electronicaketens en hun garantiebeleid 8)

[ Voor 7% gewijzigd door nicow101 op 05-10-2011 22:42 ]

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Pagina: 1