Inboedelverzekering - Advies & Ervaring
Vandaag heb ik mijzelf georiënteerd op het afsluiten van de juiste inboedelverzekering. Nu mijn onderkomen zich enigszins heeft uitgebreid, en de inventaris eveneens is toegenomen lijkt me dit een goed plan.
Via de website www.premie-vergelijken.nl ben ik terecht gekomen op een handige Inboedelwaardemeter.
Met behulp van deze tool wordt een calculatie gemaakt op basis van je vermogen en bezittingen.
Bij het afronden van dit proces krijg je een lijstje met verzekeringsmaatschappijen en de polisvoorwaarden voorgeschoteld.

Wel moet ik toegeven dat tijdens het invullen van dit proces de vraag: " hoe zit het met de privacy " door mijn gedachten dwaalden. Er wordt immers gevraagd om je, geboortedatum, postcode etc. Laten we hopen dat dergelijke informatie niet worden opgeslagen in een database en binnen de kortste keren op het web belanden.
De initiële vraag blijft welke inboedelverzekering de beste is, in mijn specifieke geval ben ik op zoek naar een verzekering die vooral mijn Elektronica goed verzekerd, zowel binnenshuis, als buitenshuis wanneer ik onderweg ben met mijn apparatuur.
Opvallend genoeg verschillen de polisvoorwaarden per verzekeraar nogal, zo lees ik al snel dat niet iedere verzekeraar welwillend is om audiovisuele- en computerapparatuur goed te dekken:
Hier een kort overzicht van de belangrijkste omschrijvingen per verzekeraar.
Avero Achmea:
* Diefstal van audiovisuele- en computerapparatuur en bijzondere bezittingen geldt een maximum vergoeding van 20.000.
* Diefstal uit auto's is meeverzekerd tot 300,-
Pool Zevenwouden Meest uitgebreid met waardegarantie:
* Inbraak, vandalisme (ook zonder braaksporen)
* Tenzij een hoger bedrag is verzekerd geldt voor diefstal van audiovisuele- en computerapparatuur een maximum vergoeding van 4.000,-
* Diefstal uit auto's is meeverzekerd tot 1.000,-
Unigarant:
* Inbraak, vandalisme (ook zonder braaksporen)
* Tenzij een hoger bedrag is verzekerd geldt voor diefstal van audiovisuele- en computerapparatuur een maximum vergoeding van 4.000,-
* Diefstal uit auto's is meeverzekerd tot 1.000,-
Reaal Schadeverzekering:
* Audiovisuele- en computerapparatuur zijn ongelimiteerd meeverzekerd
* Diefstal uit auto's is meeverzekerd tot EUR 250,-. Er moeten sporen van braak aanwezig zijn.
London:
* Tenzij een hoger bedrag is verzekerd geldt voor diefstal van audiovisuele- en computerapparatuur een maximum vergoeding van 5.000,- voor de grote steden
* Diefstal uit auto's is meeverzekerd tot 250,-
ASR Schadeverzekering:
* Geen informatie over audio en/of computerapparatuur
Concluderend kunnen we stellen dat Achema en Reaal het meest aantrekkelijk zijn. Waar ik echter niet achter ben gekomen is het scenario van een overval of de zogenaamde tasjesdief, denk aan voorbeelden wanneer je over straat loopt met je aktetas, onderweg naar je werk of noem maar op.
Ervan uitgaande dat menig tweaker aardig wat hardware thuis heeft staan, ben ik erg benieuwd naar jullie reacties, suggesties en positieve ervaringen met verzekeringsmaatschappijen.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”