Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 14:29
Ik heb recentelijk mijn systeem verrijkt met een nieuwe kast en een Crucial m4 128GB SSD (firmware 0009 stond er al op volgens de label). Voor overige system specs, zie mijn inventaris (lijst Desktop). Voor de SSD installatie heb ik zo'n beetje alle stappen uit deze guide gevolgd.

Sinds ik Windows 7 Enterprise (= Ultimate zonder mijnenveger en patience) geïnstalleerd heb is er alleen een vervelende issue tijdens het booten. Mijn SSD wordt soms gewoon helemaal niet gevonden (Windows geeft boot error en SSD komt niet voor in harddisk lijst van BIOS)! Enige wat ik kan doen is systeem herstarten en hopen dat het dan wel werkt. En als het dan werkt dan heb ik ook geen enkel probleem meer tot ik mijn computer 's avonds afsluit.

Nu kunnen er verschillende scenario's zijn en ik wil graag weten hoe ik kan uitzoeken welke het meest waarschijnlijk is:
1) Er is iets mis met de SSD. Het is tenslotte het nieuwste onderdeel in het systeem.
2) Er is iets mis met het moederbord. Deze heeft verder goed gewerkt. Is wel de eerste keer dat ik iets op de SATA-600 ports aansloot. Bios instellingen zijn default (behalve SATA modus die ik naar ACHI heb gezet, maar boot probleem deed zich al voor voordat ik dat deed).
3) Iets mis met de bekabeling. Ik had mijn hele systeem opnieuw op moeten bouwen in de nieuwe kast. Maar ik zou dan verwachten dat er zelfs als ik Windows in kom nog problemen zich zouden voordoen, en dat is niet zo.

Zou ik m'n SSD direct de RMA procedure in moeten gooien of kan ik beter uitzoeken of het probleem ergens anders ligt? En in het laatste geval, waarmee moet ik beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou beginnen met aan de kabel waar de SSD nu aanhangt, een HD te hangen. En dan van deze HD booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Wou ik net zeggen. Is je kabel misschien brak. Al een check uitgevoerd op je SSD? Is er een nieuwe firmware voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
De kabel waar de SSD aan hangt heb ik al eerder gebruikt voor een HDD, daar had ik toen verder geen problemen mee. Daarnaast zou dat toch voor consistente problemen moeten zorgen ipv alleen tijdens het booten.
barry457 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 17:07:
Wou ik net zeggen. Is je kabel misschien brak. Al een check uitgevoerd op je SSD? Is er een nieuwe firmware voor?
Wat voor een check? De firmware is 0009, wat de laatste versie is volgens de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik bedoel, je laat de kabel in het moederbord zitten waar die zit. Koppel alleen de SSD los en hang er de HD aan. Werkt het dan wel, is de SSD niet lekker. Simpel zat.

(ervan uitgaand dat alle drivers geinstalleerd zijn en up-to-date)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik dan vaker tegen kom is dat de s-ata stroomstekker soms bij ssd's moeilijk erin gaat en misschien zit bij jou die s-ata stroomstekker niet helemaal goed aangedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Ben nu een paar dagen verder, het probleem leek te zijn verdwenen maar sprong vanochtend weer op.
Wat ik al heb geprobeerd:

* SATA kabel verwisselt
* Andere aansluiting op mobo gekozen
* Gerommelt met de PSU kabel, maar daar zitten ook twee andere HDDs op aangesloten en die hebben verder geen probleem.

Probleem doet zich nog steeds onwillekeurig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Probeer eens een bios update van de PC en firmware van de SSD als dat niet de laatste zijn.

Wowhead profiel

Pagina: 1