Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PHP] & [MYSQL] Vraag over selects

Pagina: 1
Acties:
  • 595 views

• Stephan1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-10 12:38
Heren/Dames,

Ik heb een vraagje voor een ieder van u.
Ik maak een website voor gevonden voorwerpen ( is een project ).
Hierbij gebruik ik 3 tabellen, namelijk pgev (persoonsgegevens), vgev (voorwerpgegevens), en users.

Mijn vraag is of jullie mij bij deze kwestie kunnen helpen:

Ik wil graag dat wanneer iemand inlogt, dat zijn gebruikersnaam gecheckt word, EN dat er gekeken word of zijn persoonsgegevens ingevuld zijn. ( Adres, postcode, enzovoort. )
- Als zijn gegevens al zijn ingevuld, dan wil ik hem verwijzen naar verder2.php.
- Zijn ze nog niet ingevuld, dan wil ik hem verwijzen naar verder1.php waar hij zijn gegevens in kan vullen.

Mijn vraag in het kort:

Hoe controleer ik of de persoonsgegevens van iemand, die bij de username waarmee deze persoon is ingelogd ingevuld zijn.

Alvast bedankt! :D

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10
Wat heb je zelf al geprobeerd?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Door middel van een JOIN tussen de persoonsgegevens en gebruikers :).

Echter denk ik dat je beter een basiscursus SQL kunt gaan volgen voordat je hiermee verder gaat. Dit zijn namelijk ontzettend basale zaken waar je naar vraagt. Verder raad ik je aan om OF een Engelse OF een Nederlandse naamgeving te gebruiken. Dat maakt het al veel leesbaarder. Ook zijn afkortingen redelijk passé, aangezien het er nu niet echt duidelijker op wordt.

Als laatste is het woord gegevens in feite 'fout'. In elke tabel staan namelijk 'gegevens', want dat is het in feite gewoon. Probeer dus een andere, duidelijkere naamgeving te kiezen :).

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 18:41
Kijk even naar de uitleg van SELECTS bij W3schools. Is makkelijk en leesbaar uitgelegd.

• alex3305
  • Nu online
MuddyMagical schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:38:
Kijk even naar de uitleg van SELECTS bij W3schools. Is makkelijk en leesbaar uitgelegd.
Let wel dat de uitleg bij W3Schools niet altijd van even hoge kwaliteit is. Daarnaast denk ik dat het beter is als de TS eerst hierover een boek gaat lezen of kwalitatieve handleidingen op internet op gaat zoeken.

• Stephan1992
Ik heb zelf al geprobeerd, door middel van $_Sessions te zorgen dat dit werkt.
Maar zoals je denk ik zelf ook door hebt, werkt dit niet als die persoon de browser afsluit en weer inlogt.
alex3305 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:36:
Door middel van een JOIN tussen de persoonsgegevens en gebruikers :).

Echter denk ik dat je beter een basiscursus SQL kunt gaan volgen voordat je hiermee verder gaat. Dit zijn namelijk ontzettend basale zaken waar je naar vraagt. Verder raad ik je aan om OF een Engelse OF een Nederlandse naamgeving te gebruiken. Dat maakt het al veel leesbaarder. Ook zijn afkortingen redelijk passé, aangezien het er nu niet echt duidelijker op wordt.

Als laatste is het woord gegevens in feite 'fout'. In elke tabel staan namelijk 'gegevens', want dat is het in feite gewoon. Probeer dus een andere, duidelijkere naamgeving te kiezen :).
Ik heb een cursus SQL gehad, op school. Ik doe zelf ICT niveau 4, dus die heb ik gehad.
Over die afkortingen, het hoeft alleen voor mij maar duidelijk te zijn :)
pgev= persoonsgegevens
vgev= voorwerpgegevens
users= gebruikers ( o? )

Als ik een stuk code voor mijn neus krijg snap ik precies wat er bedoelt word en wat er gebeurd. Ik heb de rest van de site al werkend, dit is zo'n beetje het laatste struikelblok.
met gegevens bedoelde ik in feite de waardes in de tabel pgev ( oftewel persoonsgegevens ).
In de tabel Persoonsgegevens staat namelijk ook gebruikersnaam, welke gekoppeld is aan gebruikersnaam in de tabel users.

Hoe het met de JOIN zit weet ik dus niet!
alex3305 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:41:
[...]

Let wel dat de uitleg bij W3Schools niet altijd van even hoge kwaliteit is. Daarnaast denk ik dat het beter is als de TS eerst hierover een boek gaat lezen of kwalitatieve handleidingen op internet op gaat zoeken.
Ik heb een boek, MySQL 5 in 10 minuten, maar dit boek geeft mij niet de uitleg die ik nodig heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Stephan1992 op 03-10-2011 15:43 . Reden: antwoord op reactie. ]

• alex3305
  • Nu online
Als je niets van JOINs hebt gehad in die cursus SQL denk ik dat je beter bij school kunt gaan klagen. Dat is namelijk één van de basisprincipes van SQL.

Wil je een login laten behouden dan kun je een Cookie setten of getten met wat gegevens erin. Echter denk ik dat je hier beter mee kunt beginnen dan eindigen, aangezien dat toch wel een basis voor je site betreft.

• Stephan1992
alex3305 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:44:
Als je niets van JOINs hebt gehad in die cursus SQL denk ik dat je beter bij school kunt gaan klagen. Dat is namelijk één van de basisprincipes van SQL.

Wil je een login laten behouden dan kun je een Cookie setten of getten met wat gegevens erin. Echter denk ik dat je hier beter mee kunt beginnen dan eindigen, aangezien dat toch wel een basis voor je site betreft.
Ik wil het niet met cookies doen, omdat dan mensen de cookies kunnen verwijderen. Ik wil dus in principe een "statische check".

Ik heb wel uitleg over joins gehad, maar ik snap niet hoe je op een join kan inspelen met een if statement. Dus,
If er gegevens in de tabel persoonsgegevens staan, where gebruikersnaam = users.gebruikersnaam,
dan ga naar verder2.php
Else
ga naar verder1.php

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 22:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Kom op, je hebt toch wel op z'n minst een query bedacht die die gegevens ophaalt en eventueel controleert? Een JOIN is echt een basis SQL iets. Als je geen idee hebt wat een JOIN is dan wordt het nogal lastig om zelf een query te schrijven. Er zijn gelukkig genoeg tutorials of SQL-FAQS (zoek eens hier op het forum ;) ) die je uitleggen hoe dat werkt.

Eventueel haal je alle data van de gebruiker op en check je in PHP of de juiste gegevens zijn gevuld. Dat is zowel basis SQL als basis PHP. Dus wat heb je nu zelf al geprobeerd en waar loop je nu vast?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Stephan1992
Creepy schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:48:
Kom op, je hebt toch wel op z'n minst een query bedacht die die gegevens ophaalt en eventueel controleert? Een JOIN is echt een basis SQL iets. Als je geen idee hebt wat een JOIN is dan wordt het nogal lastig om zelf een query te schrijven. Er zijn gelukkig genoeg tutorials of SQL-FAQS (zoek eens hier op het forum ;) ) die je uitleggen hoe dat werkt.

Eventueel haal je alle data van de gebruiker op en check je in PHP of de juiste gegevens zijn gevuld. Dat is zowel basis SQL als basis PHP. Dus wat heb je nu zelf al geprobeerd en waar loop je nu vast?
Ik kan die gegevens wel ophalen. Ik kan ze ook wel weergeven, maar ik snap niet hoe je, als je die gegevens met SELECT op hebt gehaald, in je IF statement gebruikt.
Over je 2e commentaar, ik kan alles wel ophalen, maar sommige velden mogen null zijn en dan moet ik daar weer rekening mee houden. Ik wil gewoon controleren of 1 veld in de tabel persoonsgegevens is gevuld, zoja, verder1, zonee, verder2. That's it.

Ik dacht ik plaats het hier omdat het voor jullie niet zo moeilijk is om mij dat in 2 zinnen uit te leggen.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Stephan1992 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:41:

Ik heb een cursus SQL gehad, op school. Ik doe zelf ICT niveau 4, dus die heb ik gehad.
Over die afkortingen, het hoeft alleen voor mij maar duidelijk te zijn :)
pgev= persoonsgegevens
vgev= voorwerpgegevens
users= gebruikers ( o? )

Als ik een stuk code voor mijn neus krijg snap ik precies wat er bedoelt word en wat er gebeurd. Ik heb de rest van de site al werkend, dit is zo'n beetje het laatste struikelblok.
met gegevens bedoelde ik in feite de waardes in de tabel pgev ( oftewel persoonsgegevens ).
In de tabel Persoonsgegevens staat namelijk ook gebruikersnaam, welke gekoppeld is aan gebruikersnaam in de tabel users.
Hoi naamgenoot,

Een database bevat gegevens, dus m.i. kun je een tabel ook gewoon 'personen' of 'voorwerpen' noemen.

Neem van mij aan dat je ooit spijt krijgt van slechte naamgeving en dito documentatie. Als je ooit meerdere projecten beheert of iets veel later terugleest, kost het toch weer moeite om je de code eigen te maken. Nu snap je het nog omdat je er midden in zit, maar dat gaat ooit anders worden. En slechte gewoonten leer je lastig af, dus neem nu die extra moeite!

Verder ben ik het met de rest eens dat je MySQL in 10 minuten niet zo'n goed boek is (of je hebt 'm niet begrepen). Een JOIN is echt basis in SQL. En wij kunnen het best even in twee minuutjes voor je voordoen, maar aan goede uitleg of een goed boek heb je veel meer.

Graag gedaan! :D

[ Voor 5% gewijzigd door StephanVierkant op 03-10-2011 15:56 ]

• Stephan1992
Stephan4kant schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:54:
[...]

Een database bevat gegevens, dus m.i. kun je een tabel ook gewoon 'personen' of 'voorwerpen' noemen.

Neem van mij aan dat je ooit spijt krijgt van slechte naamgeving en dito documentatie. Als je ooit meerdere projecten beheert of iets veel later terugleest, kost het toch weer moeite om je de code eigen te maken. Nu snap je het nog omdat je er midden in zit, maar dat gaat ooit anders worden. En slechte gewoonten leer je lastig af, dus neem nu die extra moeite!

Verder ben ik het met de rest eens dat je MySQL in 10 minuten niet zo'n goed boek is (of je hebt 'm niet begrepen). Een JOIN is echt basis in SQL.
Ga je daar nou echt even over verder, i.p.v ook maar een poging te doen om te helpen?

Ik ben van mening dat personen voor die tabel een slechte naam is. Omdat de gegevens van die persoon daar in staan. Personen zou ik gebruiker voor een tabel met 2 kolommen, userid en naam.

En die JOIN snap ik, ik snap alleen niet hoe ik daarmee er voor zorg dat verder1 of verder2 gekozen word!

Ja ik kan best een goed boek lezen hierover en het zelf snappen, maar als je mij 1 keer laat zien hoe die code er uitziet, snap ik het ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan1992 op 03-10-2011 15:58 . Reden: edit van stephan4kant ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stephan1992 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:53:
[...]
Ik kan die gegevens wel ophalen.
..
Ik wil gewoon controleren of 1 veld in de tabel persoonsgegevens is gevuld, zoja, verder1, zonee, verder2. That's it.
Dus je wil gewoon het volgende doen
code:
1
2
3
4
5
6
var gegeven = HaalGegevenOpMetSql();

if( gegeven is null )
  GaNaar(verder1);
else
  GaNaar(verder2);

Je zegt zelf al dat je al deze dingen kan doen, dus het is gewoon een kwestie van alle dingen samenvoegen. Geef eerst eens duidelijk aan wat er exact niet wil lukken, en geef een klein relevant stuk code wat aangeeft wat je al gedaan hebt, en op welk punt je vast loopt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• alex3305
  • Nu online
Ik zal het voor je uitleggen hoe ik het ongeveer zou doen in pseudo-code:
  1. Haal alle gegevens op van één (1) gebruiker uit personen met een join naar de gebruikers
  2. Itereer door je opgehaalde gegevens heen
  3. Controleer of alle velden gevuld zijn (empty)
  4. Aan de hand van je controle stuur je de gebruiker door

Stephan4kant schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:54:
[...]

Verder ben ik het met de rest eens dat je MySQL in 10 minuten niet zo'n goed boek is (of je hebt 'm niet begrepen). Een JOIN is echt basis in SQL.
Dit dus ^^

Stephan1992 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:57:
[...]

Ga je daar nou echt even over verder, i.p.v ook maar een poging te doen om te helpen?

Ik ben van mening dat personen voor die tabel een slechte naam is. Omdat de gegevens van die persoon daar in staan. Personen zou ik gebruiker voor een tabel met 2 kolommen, userid en naam.

En die JOIN snap ik, ik snap alleen niet hoe ik daarmee er voor zorg dat verder1 of verder2 gekozen word!
Je kunt eigenwijs zijn, echter denk ik dat het beter voor je is als je dingen aanneemt van de gebruikers hier. Het is hier geen helpdesk maar een discussieplaats waar ook mensen geholpen kunnen worden. In ieder geval heb ik het antwoord boven aan mijn post gezet, en ik hoop dat je er wat mee doet en er wat van leert.

• Stephan1992
Misschien ben ik hier met de verkeerde probleem stelling begonnen.

Ik wil graag de gebruiker selecteren die ingelogd is. Dit heb ik met een session gedaan.
Deze session word geset wanneer de gebruiker inlogt.

Zo dus:

if (($row = mysql_fetch_array($result)) == 0) {
header ('refresh: 2; url=login.php');
die ('Uw informatie is incorrect.');
} else {

session_start();
$_SESSION['id'] = $row['id'];
$_SESSION['username'] = stripslashes($row['username']);
$_SESSION['password'] = stripslashes($row['password']);
}
header ('refresh: 2; url=verder.php');
echo ('Gebruiker: ' .$_SESSION['username'] . ' is ingelogd.');
break;

Dan wil ik graag, bij logincheck.php ( word opgeroepen nadat submit is gedrukt bij login.php)
dat er ook word gecheckt of er dus bij de ingelogde! username ook persoonsgegevens horen.
Ik moet dus zoiets maken?:

Select username, adres
FROM users, pgev
WHERE username = "$_SESSION['username]';
AND adres != ' ' ;

Maar verder dan dit kom ik niet.

• Stephan1992
Je kunt eigenwijs zijn, echter denk ik dat het beter voor je is als je dingen aanneemt van de gebruikers hier. Het is hier geen helpdesk maar een discussieplaats waar ook mensen geholpen kunnen worden. In ieder geval heb ik het antwoord boven aan mijn post gezet, en ik hoop dat je er wat mee doet en er wat van leert.
Ik probeer helemaal niet eigenwijs te zijn, maar ik ben geen ontwikkelaar of iets dergelijks en ik ben ook niet van plan om in de toekomst nog veel meer te ontwikkelen.

• Cartman!
  • Niet online
Waarom zou je de gegevens uberhaupt in een andere table opslaan? Het zijn toch eigenschappen van de user...

Daarbij zijn de opmerkingen over de naamgeving zeker relevant, je gebruikt nu enkel voor 3 namen van tabellen al afkortingen, engels en nederlands door elkaar. Dat is gewoon niet slim. Oh... en waarom sla je username/password op in de session? Enkel het userId is veel handiger lijkt me.

Trouwens... escape je wel je inputs (of gebruik je zoals t hoort prepared statements) of ben je dik vatbaar voor SQL injection? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cartman! op 03-10-2011 16:25 ]

• alex3305
  • Nu online
Cartman! schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:21:
[...]

Trouwens... escape je wel je inputs (of gebruik je zoals t hoort prepared statements) of ben je dik vatbaar voor SQL injection? :)
Voor zover de voorbeeldcode laat zien in ieder geval niet, want met een simpele ' kan ik de hele zwik al omzeilen. Het had IMHO beter geweest als de TS gewoon PDO had gebruikt. Dat werkt ook nog eens een stuk makkelijker en escapet meteen alles.

Daarnaast is het gebruik van die() niet echt heel netjes en kun je beter gewoon een opgemaakte pagina teruggeven. Bij SQL kun je voor (de meeste) string vergelijkingen beter LIKE gebruiken dan = of ISNULL waar NULL waarden zijn toegestaan.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat het voorbeeld SQL wat je gaf nogal 'gevaarlijk' kan zijn. MySQL weet namelijk nu niet precies uit welke tabel username moet komen, omdat je ze in beide tabellen hebt staan. Zoiets zou al beter zijn:
SQL:
1
2
3
SELECT u.username, p.address FROM persons AS p
LEFT JOIN users AS u ON u.username = p.username
WHERE u.username = $filteredUsername

Waarna je dan in PHP controleert of het address leeg is.

Alhoewel ik dan niet snap waarom je de tabel users dan op gaat halen, als username toch ook in persons voortkomt. Daarom zeiden meerdere mensen al dat het handiger is als dat één tabel is.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Ikzelf zie geen enkele reden in -deze- situatie om te gaan lopen klooien met meerdere tabellen en dus JOIN's sinds het allemaal best in dezelfde tabel kan staan.
Pas als je in de situatie komt dat je veel dingen wilt opslaan in de user tabel... zou het nut hebben maar dan NOG een user = gebruiker en gebruikersgegevens horen bij... de gebruiker ;)

Buiten dat het kritiek op dat je niet spul properly escaped gewoon mysql_real_escape_string() gebruiken.
En voor 'prepared' statements icm met de gewone mysql of PDO (want een tablename kan je niet binden, handig!) gebruik ik gewoon sprintf :)

Werkt ook, PDO is leuk maar is ook brak als de pleuris. mysqli is ook grappig maar ook brak als de pleuris.
PHP en MySQL in 't algemeen is gewoon rotzooi, tis leuk voor een hoop dingen maar buiten dat ;) [/rant]

[ Voor 8% gewijzigd door teh_twisted op 03-10-2011 16:46 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

Dan heb je altijd nog PGSQL, er zijn genoeg varianten. Dus daar valt niet over te klagen

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:43
Stephan1992 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:07:
Misschien ben ik hier met de verkeerde probleem stelling begonnen.

Ik wil graag de gebruiker selecteren die ingelogd is. Dit heb ik met een session gedaan.
Deze session word geset wanneer de gebruiker inlogt.

Zo dus:

if (($row = mysql_fetch_array($result)) == 0) {
header ('refresh: 2; url=login.php');
die ('Uw informatie is incorrect.');
} else {

session_start();
$_SESSION['id'] = $row['id'];
$_SESSION['username'] = stripslashes($row['username']);
$_SESSION['password'] = stripslashes($row['password']);
}
header ('refresh: 2; url=verder.php');
echo ('Gebruiker: ' .$_SESSION['username'] . ' is ingelogd.');
break;

Dan wil ik graag, bij logincheck.php ( word opgeroepen nadat submit is gedrukt bij login.php)
dat er ook word gecheckt of er dus bij de ingelogde! username ook persoonsgegevens horen.
Ik moet dus zoiets maken?:

Select username, adres
FROM users, pgev
WHERE username = "$_SESSION['username]';
AND adres != ' ' ;

Maar verder dan dit kom ik niet.
Haal met de query zoals hierboven is gegeven de data op. Als de velden leeg zijn (en dus null zoals je aangaf) loop je met een for() of foreach() loop de waarden door. Indien je ook maar één waarde tegenkomt met een null waarde, dan stuur je de user door naar de pagina waar hij/zij gegevens kan updaten. Zoniet, dan doe je niets.. De vraag is natuurlijk of je dat wilt en of users dat willen..
Een andere manier is natuurlijk om IS NOT NULL toe te voegen aan je query en te kijken of je resultaten krijgt...

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 03-10-2011 18:34 ]

• Cartman!
  • Niet online
teh_twisted schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:45:
PDO is leuk maar is ook brak als de pleuris. mysqli is ook grappig maar ook brak als de pleuris.
PHP en MySQL in 't algemeen is gewoon rotzooi, tis leuk voor een hoop dingen maar buiten dat ;) [/rant]
Onderbouw je rant eens...

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Stephan1992 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:09:
[...]

Ik probeer helemaal niet eigenwijs te zijn, maar ik ben geen ontwikkelaar of iets dergelijks en ik ben ook niet van plan om in de toekomst nog veel meer te ontwikkelen.
Dan zou ik ook dit mooi aan een ander over laten. No offence, maar je wilt eigenlijk een knip en klaar antwoord, en geef je hier mee aan dat je ook niet verder wilt leren om iets te kunnen begrijpen.. Lijkt mij dat je prima een 1 voor de moeite moet krijgen en voor de rest je tijd met andere dingen moet gaan vullen en niet iedereen die je hier op gang wilt helpen zijn tijd te vergallen.

[ Voor 4% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 03-10-2011 19:26 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 22:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Stephan1992 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:09:
[...]

En als je dan ook niet verder komt dan "dit is mijn code, dit wil ik, hoe moet dat dan?" dan is het gewoon een scriptrequest en die zien we hier liever niet. Hier draait het om het zelf ontwikkelen. Je mist echt basiskennis van zowel MySQL als PHP ook al geef je aan dat dat niet het geval is. We verwachten van basiskennis als dit dat je dat jezelf kan aanleren en zoniet, dat je dan kan aangeven waar het mis gaat. Maar op dit moment heb je niet eens zelf code geschreven voor watje wilt bereiken en dan houdt het gewoon op.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.