Toon posts:

Virussen via advertentienetwerk ook op macbook?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist las ik het nieuwsbericht op tweakers.net dat er virussen zijn verspreid via een advertentienetwerk.

Ik heb op mijn macbook geen virusscanner geinstalleerd dus ik heb geen idee of mijn macbook geinfecteerd is. Dit geeft mij een zeer onveilig gevoel.

Kortom: Is er een virusscanner die ik kan installeren die deze verspreide virussen/trojans detecteert?

Ik weet dat er al een topic is over virusscanners, maar ik wil nu even specifiek weten of het mogelijk is dat ook macbooks geinfecteerd raken met virussen verspreid via zo'n advertentienetwerk en zo ja, hoe deze dan te verwijderen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt geen Windows virus krijgen op je Mac. Anyway, er zijn virusscanner zoals http://www.clamxav.com/

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat bedoel je precies met "je kunt geen windows virus krijgen". Alsin, als ik zo'n site bezoek komt dat virus daadwerkelijk NIET op mijn macbook of bedoel je dat dat virus wel op mijn macbook komt, maar niet werkt omdat het voor windows is? Want als het dit laatste is, zou ik het alsnog willen verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32
Vaak zijn mac's een soort 'dragers' van een virus. Als het virus voor windows is geschreven kan het wel terecht komen op je macbook maar iid niet uitgevoerd worden.

Avast is voor Mac, Norton is ook voor Mac, genoeg te vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als het virus via een advertentienetwerk wordt verspreid, maar alleen Windows PCs treft, dan kun je er zeker van zijn dat dat virus niet op je Mac aanwezig is, ook niet in een soort "passieve" vorm.
Veel van deze virussen maken gebruik van kwetsbaarheden van de browser of van browser-plugins (zoals Flash, PDF reader) om een stuk code uit te voeren. Als deze kwetsbaarheid op de Mac software niet bestaat, kan de code niet worden uitgevoerd. Als de kwetsbaarheid wel bestaat, dan moet de code specifiek aan de Mac aangepast worden om als virus werkzaam te zijn.

Ook het "drager" zijn van de Mac kan maar op één manier: als via een email of instant message een attachment meekomt wat een virus is en de (Mac)gebruiker stuurt dit vervolgens weer door naar iemand met een Windows PC. Virusscanners voor de Mac zijn dus in 99,9% van de gevallen geldklopperij. Daarnaast heeft Apple sinds enige tijd in Mac OS X 10.6 en 10.7 virusherkenning voor de bekende publieke "virussen" (wat meestal trojans zijn, welke door de eindgebruiker bewust moeten worden geïnstalleerd) ingebakken.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard