Stekker van voeding laptop is aan het smelten

Pagina: 1
Acties:

• bart088
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
Beste mede tweakers,

Ik ben momenteel al 3 jaar in het bezit van een asus m51v, deze laptop word elke dag gebruikt voor school.
Alleen merkte ik net op dat mijn voeding extreem warm werd, en zelf mijn stekker van de voeding naar de laptop deed smelten.

Wat is jullie ervaring met dit soort dingen en zou dit nog binnen de garantie vallen?
Want kom op dit mag volgens mij nooit gebeuren ook al is hij al 3 jaar oud.
Dit zou eventueel tot brand kunnen leiden als ik het niet had opgemerkt.
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/5117/voeding.png

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:29

Hoite

Goed verhaal

Ik zou in ieder geval die adapter maar niet meer gebruiken, voordat hij je laptop ook sloopt.
Neem contact op met de winkel waar je hem hebt gekocht, of zij wat voor je kunnen betekenen, als hij onder garantie valt zullen ze hem voor je vervangen.

Lekker kort.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 13:29

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik heb exact hetzelfde voorgehad met een Toshiba lader vorige maand. Alleen was het niet de buitenmantel die smolt. Het was de binnenmantel en plots was het pets een vonkje los doro de kabel, voeding weg. Gelukkig laptop niet kapot.

Garantie, njet. "gebruikersschade" enkel de binnenmantel was kapot en de buitenmantel licht verkoold, hoe ik dat moet doen, joost mag het weten.
Kheb het dan zelf maar gesoldeerd en met krimpkous opgelost.
Iig porbeer gewoon eens of je garantie hebt. indien niet, mss eens zelf op voorhand gaan solderen, onder het motto "voorkomen is beter dan genezen"

@hieronder, bij mij was het op 4cm van de laptop, dus wss was de binnenste kabel ook wat veel geplooid geweest. Maar dan nog is dit geen gebruikersschade, een kabel dient toch om te verplaatsen en daarbij wat te plooien. Maarja, ...

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 03-10-2011 11:44 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De kabel beweegt op dat punt veel en is daardoor gescheurd.is. Het plastic wat de kabel uit de adapter geleidt had langer/ beter moeten zijn. Dit soort kwaliteit/ bezuinigingen zie je helaas erg vaak met moderne adapters/ apparatuur. Fabrikanten gaan er blijkbaar vanuit dat mensen hun laptop maar 2 jaar gebruiken en niet verplaatsen :X

Het is op zich eenvoudig te repareren door de kabel iets in te korten. Je moet dan wel even solderen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-01 09:13
Snoertje is te vaak gedraaid, geklemd oid, je zit tegen een 100% kortsluiting aan.
Niet meer gebruiken in elk geval.

Als je voeding te openen is; snoer inkorten en je kunt weer verder.

Denk niet dat dit onder normale wear and tear valt, dus geen garantie

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01 20:40

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

het kan komen doordat je waarschijnlijk je kabel om de adapter wikkelt.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De mooiste oplossing is inkorten van de kabel, maar je kan ook de kabel met een Ty-wrap vastklemmen op je adapter waardoor hij op dit punt nauwelijks beweegt.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 16:50

Nikeo

Jawelles

Niet meer gebruiken, krijg je spijt van

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Snel op zoek naar een vervangende adapter lijkt me een goed idee als de adapter zelf niet open kan om de kabel in te korten (deze zijn meestal dichtgesmolten).

https://discord.com/invite/tweakers

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02-2025
En als je deze kennis nu niet hebt, en je zou morgen de stekker eruit willen trekken en dat ding geeft je een rotschok? Of er ontstaat inderdaad brand? Wie is dan aansprakelijk?

Ik heb zelf een keer een schok van een HP laptop gehad die zichzelf spontaan opblies, na lang bellen heb ik een nieuwe gehad als ik geen schadevergoeding voor de schok zou claimen. Wilde er ook geen slatje uit slaan maar wilde wel graag een reparatie/vervanging.

Lijkt me dat ze je ten minste een vervangende adapter kunnen leveren, zou hem iig even niet gebruiken om erger te voorkomen.

Kijk daarnaast even naar een vervangende adapter, als je voor 20 euro een andere kan halen is het allemaal ook de moeite niet waard, hij heeft het 3 jaar gewoon gedaan. Die krengen kunnen soms echter behoorlijk prijzig zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Skimovic op 07-10-2011 02:30 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

ik denk dat dat het hele punt is bij aansprakelijkheid: ze zullen het zo stilletjes mogelijk proberen op te lossen
dus als je er weinig van zegt/beetje verlegen doet zullen ze proberen over je heen te lopen, doe je wat brutaler/sterker overkomen zal je snel een vervanging/vergoeding krijgen
flink herrie schoppen werkt vaak, brutale mensen hebben de halve wereld ;)

maar als je zelf geen soldeer ervaring hebt zou ik er niet aan beginnen, niet als er 230V en kostbare apparatuur bij komt kijken

zoek anders via de V&A iemand die het voor je kan doen, evt tegen een kleine vergoeding. genoeg tweakers mét ervaring hierin die je graag zullen helpen

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10-2025
Even een update vanuit iemand anders binnen de projectgroep van de TS (hij heeft niet het loodje gelegd door een schok hoor, maar gewoon niet zo actief hier). Dat het niet zo verstandig was om verder te gaan met de adapter hadden wij ook bedacht, we hebben een mediamarkt 5min met de auto van school vandaan dus zijn daar zo'n universele adapter gaan halen, zodat we wel verder konden.
Daarnaast was het meer een vraag over de garantieafhandeling bij een probleem als dit, ik neem aan dat een adapter geen zelfmoord hoort te plegen na drie jaar. Desondanks zijn de adviezen over solderen zekere niet misplaatst geweest, dat gaat hij ook proberen om zo een reserveadapter te maken.

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot nu toe.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 08:37

jopitan

It's just a fact

Ik weet het niet hoor, maar je hebt na 3 jaar geen garantie meer. Je voeding is immers geleverd bij je laptop en is dus onderdeel van je gekochte product.

Je kunt het vergelijken dat je HDD ineens kapot gaat, krijg je na 3 jaar ook geen fabrieksgarantie meer op. Nu is het bij dit geval niet een HDD maar een voeding die kapot is. Dus nieuwe kopen, garantie is allang verstreken.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Pagina: 1