MSalters schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:21:
Kom opd1v1n3. je verwart zelfs netcapaciteit en verbindingscapaciteit. Eén enkele nieuwe verbinding kan dus al een fusiecentrale aansluiten op het net, en dat is dus typisch een stukje van een paar kilometer. De capaciteit van het Europese net is onbelangrijk; 5 GW is niet eens genoeg voor Parijs. Je hoeft je kabel dus alleen van de fusiecentrale naar Parijs te leggen.
Met de netcapaciteit van het Europese net is het nog slechter gesteld dan met de verbindingscapaciteit in mijn buurt. Feit is dat je een fusiecentrale maatschappelijk gezien niet in het centrum van Parijs kan zetten, zelfs in de periferie is dat niet haalbaar. Waar ga je deze dan zetten? Juist aan een grote rivier of aan zee en dan nog liefst waar weinig mensen wonen.
In Frankrijk zullen er zo nog wel plaatsen zijn, maar in Vlaanderen al zeker niet, en ik kan me vergissen maar in Nederland zullen deze er ook wel niet zijn.
Gevolg is dat je met een fusiereactor enkel grote steden met een open ruimte in de buurt van elektriciteit kan voorzien. Technisch gezien is het wel mogelijk om kleinere steden of open gebieden te bedelen, maar dit is dan weer economisch minder interessant.
Voor de kleinere steden/rurale gebieden heb je sowieso een smart grid nodig met localized plants. Bijvoorbeeld een zonnecentrale op het dak van de lokale supermarkt, zonnepanelen bij mensen thuis, een waterstofcentrale (opslagen gedurende overproductie en afgeven op piekmomenten), een kleinere biomassa centrale bij de lokale landbouwer, een waterkracht centrale op de lokale rivier, een klein stuwmeertje voor piekmomenten, buurtwindmolens.... en ja, voorlopig heb je dan ook nog gas/stoomcentrales nodig voor piekproductie.
In dit scenario moet je de elektriciteit minder ver vervoeren, dan heb je ook minder verlies (weerstand/omvorming) en kan je pieken/dalen beter opvangen zodat je veel minder, verloren, overproductie hebt.
Waar past de fusiereactor in dit scenario? Wel, deze is zoals ik eerder aangaf volgens mij beter geschikt voor grotere steden en eventueel gebieden waar veel plaats is om deze te zetten. Feit blijft, je moet de elektriciteit vervoeren van de reactor (eigenlijk van de centrale want de reactor op zich produceert geen elektriciteit) naar de gebruiker. Ik kan me niet inbeelden dat de infrastructuur die er nu is, geschikt is voor het transport van 5GW extra.
Als jij het hebt over 5GW van bv kolencentrales vervangen door 5GW fusiereactor, dan heb je zeker gelijk. Maar op dit moment: extra capaciteit = investeren in nieuwe infrastructuur
Rey Nemaattori schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:52:
[...]
Dat is een economisch argument..het vervangen van de elektriciteits netten is peanuts ivm de technologische barrieres waar we tegenaan hikken..tis prima mogelijk een belgisch en/of nederlands net op te zetten die 5GW van 1 centrale kan afvoeren,,ik denk zelfs dat ivm de kosten van de centrale zelf dat net aanleggen eigk niet eens op de rekening merkbaar is
Maar om even terug te buigen naar de TS: horen we nog iets van dit koude fusie projecT?
Natuurlijk is dit een economisch argument, als we enkel naar wetenschappelijke argumenten zouden kijken zou er al een fusiereactor staan in elk land en als we naar de technologische argumenten kijken zou men binnen dit en een paar jaar beginnen met er eentje te bouwen.
Feit is, en zeker nu met de hele eurocrisis, dat het economische aspect zwaar doorweegt. Geen enkel land wilt een fusiereactor bouwen als ze op voorhand weten dat het verlieslatend gaat zijn. Een bedrijf zal dit zeker niet doen, zelfs zijn ze zeker dat ze er winst mee gaan maken, het is namelijk onmogelijk voor een bedrijf om zo een engagement aan te gaan op zo een lange termijn. Van plan tot het in bedrijf stellen van een kerncentrale zit nu al meer dan 10 jaar, in sommige gevallen zelfs meer dan 15 jaar. Geen enkel bedrijf kan zo een enorm bedrag over zo een tijd aan de kant zetten, zoiets gaat altijd in samenwerking met een overheid.
Een fusiecentrale is natuurlijk veel duurder dan een paar extra kabeltjes trekken, volgens mij iets in de orde van 1000x. Maar als je van het hele europese net een smartgrid wilt maken, wat uiteindelijk toch nodig is, heb je een investering nodig die deze van 1 fusiereactor ruim overstijgt.
Wat betreft je koude fusie, ik weiger dit project te volgen, ik ben er 100% van overtuigt dat koude fusie zonder energiedeficit onmogelijk is. Zoals al aangehaald door meerdere personen fusie van deeltjes = snelheid = warmte. Waarom denk je dat de zon zo warm is? En dat is nog een van de meest eenvoudig fusies die daar plaatsvind. (zonder t?)
Misschien heb ik het al aangehaald, maar Fe is het meest stabiele element en alles met een hoger atoomnummer wilt splitsen en alles lager wilt fuseren. Daarom gebruikt men ook U238 in kerncentrales, omdat het makkelijkt te splijten is. En net daarom wordt er in de JET en wss ook in ITER aan fusie gedaan in een D/T cyclus (Deuterium/Tritium, welke H-isotopen zijn).