Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-11-2022
Naja zoals de titel zegt, mijn pc herkend me raid0 partitie opeens niet meer.

Wat is nu, ik heb pas een nieuwe pc, deze heb ik tijdelijk in mijn oude kast gehad.
Daardoor was me oude mobo natuurlijk eruit.
Aangezien ik met me nieuwe mobo niet de partitie kon activeren heb ik hiermee niks gedaan verder.
Nu heb ik dus een nieuwe kast en me oude mobo weer terug in de oude kast, alles zo aangesloten zoals het was, maar nu herkend de raidcontroller de partitie wel (deze geeft gewoon aan in de bios dat er een 2TB raid0 partitie is), maar de windows die erop staat weigert gewoon op te starten.
Ook als ik vista start (ja die staat nog op de oudere andere hdd), deze herkend de schijf alleen als in 1TB in windows.

Het mobo waar het om gaat is: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2695
De schijven zijn Spinpoint F3's

Hopelijk kan iemand uitvinden waardoor het komt en mij hierbij helpen, aangezien ik anders 1.5TB aan data kwijt ben :(

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:17

D4NG3R

kiwi

:)

Probeer eens met een Linux Live te booten om te kijken of je je data er nog vanaf kan krijgen, hierna lijkt een schone windows installatie mij de beste optie.
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:57:
Hopelijk kan iemand uitvinden waardoor het komt en mij hierbij helpen, aangezien ik anders 1.5TB aan data kwijt ben :(
Vanwaar de boze smiley? Dit is:
A - Het risico van RAID0
B - Waarom je een backup moet maken

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
D4NG3R schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:59:
Probeer eens met een Linux Live te booten om te kijken of je je data er nog vanaf kan krijgen, hierna lijkt een schone windows installatie mij de beste optie.

[...]

Vanwaar de boze smiley? Dit is:
A - Het risico van RAID0
B - Waarom je een backup moet maken
Gaat een beetje moeilijk he, backuppen als je maar 2TB aan totaal HDD ruimte hebt -.-'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:54

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:06:
[...]

Gaat een beetje moeilijk he, backuppen als je maar 2TB aan totaal HDD ruimte hebt -.-'
Hij heeft wel gelijk: als de data zo belangrijk voor je is, is het natuurlijk niet handig dit op een RAID0 te zetten.

Maar over falende RAID-sets en datarecovery zijn topics vol geschreven hier op GoT, dus daar moet je ongetwijfeld een aantal tips uit kunnen halen.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:06:
[...]

Dan moet je geen RAID0 gebruiken en/of een extra schijf kopen om je belangrijkste data op te kunnen slaan? Je moet niet klagen dat je data "kwijt" bent geraakt door achterstallige redudantie.. Ook bijv RAID1 is geen backup.

Edit: Sowieso zijn 2 schijven in dezelfde PC, al staat alle data van schijf 1 op schijf 2. Geen goede backupmethoden.. Een externe schijf/locatie is gewoonweg een must wil je je data veilig stellen.

Harde schijven van 1TB+ kosten tegenwoordig geen drol meer, dus het niet kunnen/willen kopen van een 3e schijf met USB hoesje is dus ook geen excuus.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
Lekker zinvol die opmerkingen over het wel of niet gebruiken van raid-0............ |:(

Tijdens het opstarten krijg je een melding van je raidcontroller, iets van press <bepaalde toetscombinatie> to enter config, kijk wat je daar nog kunt.

Heb zelf nooit een raid uit- en ingebouwd, moeten ze weer in dezelfde volgorde teruggeplaatst worden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tens schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:19:
Lekker zinvol die opmerkingen over het wel of niet gebruiken van raid-0............ |:(
Daar gaat de discussie niet over ;) . Als de TS een (fatsoenlijke) backup had gehad van zijn "belangrijke" data had hij het nu kunnen oplossen door simpelweg een schone windows installatie uit te voeren.. Dat is mijn punt. Maaruh dat gaat somewhat OT.

Edit: RAID0 gebruik ikzelf ook wel, ik raad het de TS ook absoluut niet af. Echter moet je met een RAID0 setup wel denken aan de meekomende risicos, om deze reden moet je dan ook een fatsoenlijke backup hebben. Mijn motto rondom backups is simpel: "Als de data zo _belangrijk_ was had je wel een backup gehad. Geen backup == Niet belangrijk"
Tijdens het opstarten krijg je een melding van je raidcontroller, iets van press <bepaalde toetscombinatie> to enter config, kijk wat je daar nog kunt.
De RAID0 array werkt volgens de TS nog gewoon, alleen weigerd zijn OS te booten.
Heb zelf nooit een raid uit- en ingebouwd, moeten ze weer in dezelfde volgorde teruggeplaatst worden?
Maakt niks uit, de RAID controller herkent automatisch welke schijf waar in de Array hoort.

Zoals ik eerder al aangaf: Probeer eens te booten met een Linux Live CD/DVD/USB'tje en stel zoveel mogelijk data veilig.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Mad Marty schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:11:
[...]

Hij heeft wel gelijk: als de data zo belangrijk voor je is, is het natuurlijk niet handig dit op een RAID0 te zetten.

Maar over falende RAID-sets en datarecovery zijn topics vol geschreven hier op GoT, dus daar moet je ongetwijfeld een aantal tips uit kunnen halen.
Tja helaas was er voor mij echt geen andere optie, ik zou het namelijk niet hebben gedaan als ik ook de optie had om het anders te doen.
Maar op het moment dat ik die 2 schijven in gebruik nam, had ik nog 2x 160Gb schijven, dus tja...
D4NG3R schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:12:
Harde schijven van 1TB+ kosten tegenwoordig geen drol meer, dus het niet kunnen/willen kopen van een 3e schijf met USB hoesje is dus ook geen excuus.
40 euro in de week hebben om daarvan te leven is niet goed genoeg excuses?
Sorry, maar ik heb maar een kut klein wajong inkomen en heb helaas niet nonstop geld voor zoeen dingen te kopen.

Zover het voor linux gaat, hier weet ik dus echt totaal niks vanaf, dus die optie valt ook al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
En dan Installatie #2 nemen. Er is niet veel meer of minder aan als het installeren en uitvoeren van Windows, alleen bij een Linux live "installatie" installeer je niks, maar draai je het OS vanaf USB/CD/DVD.

Als je echt geen geld/inkomsten hebt om een of meerdere schijven bij te kopen, zou ik je huidige uit de RAID0 array halen en er 1ntje gebruiken om O.A backups op te zetten (Backup betekend dus dat je ook het origioneel op schijf 1 nog hebt staan) zo voorkom je een hoop geneuzel zoals je hier hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Even tussendoor, dit is de error die ik dus krijg: http://www.imgur.com/MOsi6.jpg

Kan niet resizen aangezien ik me pc heb moeten uitschakelen om de andere aan te kunnen zetten.
Hopelijk helpt deze info een beetje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik kan het wel blijven zeggen maar boot met een Linux Live CD'tje.. Als die je RAID0 array ook niet in kan komen is er dus wat anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
D4NG3R schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:53:
Ik kan het wel blijven zeggen maar boot met een Linux Live CD'tje.. Als die je RAID0 array ook niet in kan komen is er dus wat anders mis.
Nou, dit gaat ook niet aangezien ik op dit moment geen usb drive heb die groot genoeg is, en ik heb in mijn nieuwe systeem totaal geen brander of uberhaupt een dvdspeler.
Die zit wel in me oude systeem, maar aangezien me nieuwe geen IDE meer kan aansluiten, is dit dus een no-go.

Ik kom trouwens wel me raidcontroller in, deze error kreeg ik als ik windows start.

http://i.imgur.com/E0yD3.jpg
http://i.imgur.com/k7D2N.jpg
http://i.imgur.com/o9ytF.jpg
http://i.imgur.com/lqAVP.jpg

Deze images zijn allemaal van me raidcontroller bios, elk venster. Maar hier ziet die hem dus wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een andere optie, hang die 2 disks in een andere PC en ga eens aan de slag met RAIDreconstructor. Dit tooltje kan (mits de array op zich nog 1 geheel is) een image maken en daar kun je je data dan weer uithalen.
Het ding heeft een 30 dagen trial, die je de mogelijkheid geeft om te kijken of de RAIDarray nog leesbaar is (volgens mij heb je wel de fullversie nodig om te recoveren).
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:01:
Die zit wel in me oude systeem, maar aangezien me nieuwe geen IDE meer kan aansluiten, is dit dus een no-go.
Het lijkt me heel sterk dat je nieuwe systeem geen IDE meer heeft, dat heeft ieder moederbord standaard aan boord namelijk (enige wat je misschien hoeft te doen is en convertertje van PATA naar SATA te gebruiken).
Ik kom trouwens wel me raidcontroller in, deze error kreeg ik als ik windows start.

Deze images zijn allemaal van me raidcontroller bios, elk venster. Maar hier ziet die hem dus wel gewoon.
Dan heb je geluk, en is waarschijnlijk alleen je Windows om zeep. Reinstall die en dan zou je van je probleem af moeten zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door TERW_DAN op 03-10-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33

Dat lijkt goed te zijn, windows cd/dvd erin en de repair optie kiezen lijkt me

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Terw_Dan schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:03:
Een andere optie, hang die 2 disks in een andere PC en ga eens aan de slag met RAIDreconstructor. Dit tooltje kan (mits de array op zich nog 1 geheel is) een image maken en daar kun je je data dan weer uithalen.
Het ding heeft een 30 dagen trial, die je de mogelijkheid geeft om te kijken of de RAIDarray nog leesbaar is (volgens mij heb je wel de fullversie nodig om te recoveren).
Dit kan ik eventueel proberen (full versie zal heus wel ergens te vinden zijn :P) maar op dit moment liever niet, heb net me kast weer dicht :P
Het lijkt me heel sterk dat je nieuwe systeem geen IDE meer heeft, dat heeft ieder moederbord standaard aan boord namelijk (enige wat je misschien hoeft te doen is en convertertje van PATA naar SATA te gebruiken).
De Gigabyte GA-Z68AP-D3 heeft toch echt geen IDE aansluiting meer :|
Dan heb je geluk, en is waarschijnlijk alleen je Windows om zeep. Reinstall die en dan zou je van je probleem af moeten zijn.
Laten we hopen dat het dit maar is dan, zal ik straks eens even herinstallen (misschien trouwens hoef ik alleen de bootsector te repairen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:15:
[...]

Dit kan ik eventueel proberen (full versie zal heus wel ergens te vinden zijn :P) maar op dit moment liever niet, heb net me kast weer dicht :P
Je kunt het ook op dit systeem doen, maar dan even booten vanaf een ander diskje.
De Gigabyte GA-Z68AP-D3 heeft toch echt geen IDE aansluiting meer :|
Er zitten er toch echt 6 op hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Terw_Dan schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:19:
Er zitten er toch echt 6 op hoor.
Ja 6 SATA die als IDE kan gebruikt worden met convertor, maar puur IDE zit er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:20:
[...]

Ja 6 SATA die als IDE kan gebruikt worden met convertor, maar puur IDE zit er niet op.
SATA = IDE. Dus je kunt niet zeggen dat er geen IDE op zit, want dat zit er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:25
Pata zit er niet op nee. (Die brede platte stekkers bedoel je)
Sata en Pata vallen beide onder IDE dus IDE zit er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Goh wat nemen we alles letterlijk.. IDE = oude crap SATA = nieuwe crap. Simpel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:29:
Goh wat nemen we alles letterlijk.. IDE = oude crap SATA = nieuwe crap. Simpel..
Wat je daar zegt klopt niet. SATA is een subset van IDE. Je moet dingen gewoon de juiste naam geven. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:49
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:34:
40 euro in de week hebben om daarvan te leven is niet goed genoeg excuses?
Sorry, maar ik heb maar een kut klein wajong inkomen en heb helaas niet nonstop geld voor zoeen dingen te kopen.
No offense, maar in je sig staat een enorm dikke gamerbak en dan is een backupschijf van een paar tientjes een probleem?

Die backupschijf had je nu wel een hoop tijd en moeite gescheeld dus ik zou het advies van D4NG3R nog maar eens overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door BSTNjitRam op 03-10-2011 12:38 . Reden: Link toegevoegd ]

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:15:
Je klaagt een hele hoop, maar wil/kan echter niet de standaardstappen volgen.. Wat verwacht je nog van ons dan? Wij hebben je de info gegeven, jij hebt echter niet de (basis) middelen ervoor om deze uit te voeren.. Dan blijft simpelweg een schone installatie over.

Edit: Zelfs een schone installatie kan niet.. Je zegt geen DVD speler of USB stick van >1GB te hebben.. Dus zelfs Windows zou je niet opnieuw kunnen installeren..

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
BSTNjitRam schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:37:
[...]

No offense, maar in je sig staat een enorm dikke gamerbak en dan is een backupschijf van een paar tientjes een probleem?

Die backupschijf had je nu wel een hoop tijd en moeite gescheeld dus ik zou het advies van D4NG3R nog maar eens overwegen.
Tja die "Dikke gamerbak" heb ik wel even 3 jaar voor moeten sparen van mijn vakantiegeld in die jaren...
Trouwens zo "dik" is die nu ook weer niet..

Maargoed, in die tijd werkte de schijven nog perfect, dus zag ik geen reden om nieuwe te kopen.
D4NG3R schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:48:
[...]

Je klaagt een hele hoop, maar wil/kan echter niet de standaardstappen volgen.. Wat verwacht je nog van ons dan? Wij hebben je de info gegeven, jij hebt echter niet de (basis) middelen ervoor om deze uit te voeren.. Dan blijft simpelweg een schone installatie over.

Edit: Zelfs een schone installatie kan niet.. Je zegt geen DVD speler of USB stick van >1GB te hebben.. Dus zelfs Windows zou je niet opnieuw kunnen installeren..
Ik heb nieuwe installatie geprobeerd (had toevallig nog een dvdtje met win7 hier liggen, dus had geluk).
Maar hier herkent die na het installeren van de raid controller ook de hdd niet.

Daarna even in DISKPART rondgekeken, hier vind die dus idd alle 2 schijven (nog een hele oude en de 2x 1TB) zie: http://i.imgur.com/Wsy6D.jpg
Maar zodra ik dus kijk voor partities op die schijf, geeft die maar 1 aan van 931GB, zie: http://i.imgur.com/qErYF.jpg

Edit:
Ik heb net even window geboot via een oudere hdd, met RAIDXpert ziet die de volgende dingen:

http://i.imgur.com/YDvY0.jpg
en
http://i.imgur.com/r6fxv.jpg

Dus het zou gewoon perfect moeten werken... Begrijp geen f*ck ervan hoezo dat die dus niet werkt...

[ Voor 7% gewijzigd door SauSkopje op 03-10-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Je array wordt zo te zien nog gewoon herkend door de RAIDcontroller, dat is alleen maar mooi. Als je kijkt in diskmanagement, wat zie je daar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Daar staat die als 931,51 GB RAW.

Maargoed, ik heb nu iRecovery aan het lopen, zover ziet het er goed uit.
Ik kon namelijk laten zoeken naar "verloren" partitions, daar was een "verloren" partition van 1.81TB tussen.

http://i.imgur.com/vdPdI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nou, dit gaat ook niet aangezien ik op dit moment geen usb drive heb die groot genoeg is, en ik heb in mijn nieuwe systeem totaal geen brander of uberhaupt een dvdspeler.
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:41:
Ik heb nieuwe installatie geprobeerd (had toevallig nog een dvdtje met win7 hier liggen, dus had geluk).
Maar hier herkent die na het installeren van de raid controller ook de hdd niet.
:?

Wanneer ga je nou eens doen wat je gezegt word, IPV te liegen en eigenlijk gewoon te zeggen "Heb ik geen zin in"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
D4NG3R schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:20:
[...]

[...]

:?

Wanneer ga je nou eens doen wat je gezegt word, IPV te liegen en eigenlijk gewoon te zeggen "Heb ik geen zin in"...
En wie de fok ben jij om mij te zeggen wat ik moet doen.

1. Ik kom hier voor ADVIES, en wat ik met dat advies doe mag ik nog altijd zelf weten.
2. Waarom zou ik liegen over zoeen dingen als het mij alleen in het nadeel zou werken?

Denk je echt dat ik niet mijn data terug wil hebben? Dat ik niet hier nu al 4 uur naar een scherm zit te kijken waarbij die de data wel herkend en zit te controleren voor recovery?

Als het zo moet, ga dan weg uit dit topic, want op deze manier help je totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
SauSkopje schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:18:
Daar staat die als 931,51 GB RAW.

Maargoed, ik heb nu iRecovery aan het lopen, zover ziet het er goed uit.
Ik kon namelijk laten zoeken naar "verloren" partitions, daar was een "verloren" partition van 1.81TB tussen.

http://i.imgur.com/vdPdI.jpg
Houd er alleen wel rekening mee dat als je gaat recoveren, je dat niet doet naar je RAID array zelf, anders overschrijf je mogelijk belangrijke stukken van files die je vervolgens niet meer kunt recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Terw_Dan schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 17:08:
[...]

Houd er alleen wel rekening mee dat als je gaat recoveren, je dat niet doet naar je RAID array zelf, anders overschrijf je mogelijk belangrijke stukken van files die je vervolgens niet meer kunt recoveren.
Ja ik heb een nieuwe spinpoint in de nieuwe pc, deze zit toch via gigabit lan verbonden, zal hiernaartoe backuppen.
Pagina: 1