Is het erg als heatpipes van koeler de kast raken?

Pagina: 1
Acties:

• King of Snake
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik ben een nieuwe pc voor m'n vriendin aan 't bouwen, en ze wilde graag een kleine kast, en niet te veel geluidsproductie. Dus ik heb een Cooler Master Hyper 212 plus gekocht om de cpu koel te houden met hopelijk wat minder geluid dan de stock AMD koeler. Nou is de Hyper 212 plus een behoorlijk groot ding, en hoewel hij volgens mij nét in de kast past, gaat het wel echt om misschien een halve mm tussen de punten van de heatpipes en de zijkant van de kast.
Mijn vraag is, is dit erg? Worden de uiteindes van die heatpipes erg warm, of is de warmte daar toch al weggeblazen? Kun je kortsluiting krijgen als de heatpipe de kast zou raken?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Dit kan geen kwaad. De heatpipes worden niet erg warm als er gewoon een fannetje overheen blaast zoals de bedoeling is, en om kortsluiting hoef je je al helemaal niet druk te maken. Er moet alleen van het sidepanel niet teveel druk op de koeler komen te staan, omdat je zo eigenlijk op je moederbord aan het drukken bent en dat kan -als je hardhandig genoeg bent- wel schade veroorzaken.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Ik zou me meer druk maken om het kromdrukken van het moederbord als je koeler de zijkant raakt. Als het echt om zo'n klein stukje speling tekort gaat, kun je misschien ook een paar millimeter van de heatpipes af zagen/dremelen.

specs

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19
RubenDJ schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:40:
een paar millimeter van de heatpipes af zagen/dremelen.
Dat lijkt me echt een extreem slecht idee.

Heatpipes zijn hol, met daarin een vloeistof (en eventueel een soort sponsachtig materiaal), dit verdampt op het hete punt en transporteert zo de warmte naar het koude punt waar het weer condenseert.

Als je nu gaat dremelen / zagen dan is je heatpipe lek en verliest het de mogelijkheid de warmte (efficiënt) te vervoeren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• King of Snake
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03-2025
Bedankt voor de reacties, dat stelt me wel gerust. Als het goed is blijft er nog wel een fractie van een mm over tussen de koeler en de kast, of anders raken ze de kast misschien nét, dus van druk op het mobo zal denk ik geen sprake zijn. Maar niet gaan zagen dus! :)

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
Paul schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:47:
[...]

Heatpipes zijn hol, met daarin een vloeistof (en eventueel een soort sponsachtig materiaal), dit verdampt op het hete punt en transporteert zo de warmte naar het koude punt waar het weer condenseert.

Als je nu gaat dremelen / zagen dan is je heatpipe lek en verliest het de mogelijkheid de warmte (efficiënt) te vervoeren :)
Naast het feit dat het helemaal niet zo erg is als je mobo een stukje gebogen is (/me denkt aan oude P4 coolers die halve mobo door bogen :P)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Paul schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:47:
[...]

Weer wat geleerd 8)7

specs

Pagina: 1