Nieuwe HDD verdwijnt uit BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de harde schijf van mijn laptop, een Seagate ST9500325AS, vervangen door de snellere Seagate ST9750420AS. Ik heb hem eerst gepartitioneerd met GParted Live CD en dit ging feilloos, maar helaas liep de installatie van Windows 7 vanaf DigitalRiver ISO later vast. Ik heb toen de laptop moeten resetten, waarbij waarschijnlijk het NTFS bestandssysteem beschadigd is geraakt. Althans, GParted gaf een foutmelding over de Master File Table.

Toen dit eenmaal gerepareerd was, heb ik als alternatief de schijf gepartitioneerd vanuit de Windows 7 installatie. Dit gaat zonder problemen, maar na het kopieren van de installatiebestanden vanaf USB-stick verschijnt de melding dat het kopieren niet gelukt is. Vervolgens is de schijf niet meer zichtbaar in het installatieprogramma, of zelfs maar in de BIOS.

Het gaat hier om een SATA schijf en hij werd ook als zodanig herkend door de BIOS. De SATA modus is AHCI.

Voor de volledigheid: Ik heb hier directe beschikking over de Ultimate Boot Disk en de Windows 7 installatie op USB-stick (Recovery Console).

Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude schijf: pricewatch: Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
Nieuwe schijf: pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

Is je nieuwe schijf goed?
Het gemakkelijkste is om die schijf via eSata aan een andere computer te hangen, en dan een lange zelftest te doen, en snelheidstesten er op los te laten.

Als de schijf goed is op een andere computer, dan kun je die testen misschien op de laptop zelf doen.
Ik gebruik daarvoor een Ubuntu Live USB met gsmartcontrol. Maar met die tools van jouw zou het misschien ook lukken.

De nieuwe schijf vraagt misschien meer stroom.

Als je de schijf leeg maakt (dus zonder partities) en Windows 7 een paar keer probeert, loopt het dan op dezelfde manier vast? Dan is het misschien een compatibiliteits probleem (wat ik me nauwelijks kan voorstellen).

Voorlopig denk ik dat de grootste kans is dat de nieuwe schijf stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eSata heb ik niet direct voorhanden, anders dan op mijn Eminent EM7080 mediaspeler. Ik kan via telnet die mediaspeler benaderen. Is het dan ook mogelijk die testen via de mediaspeler uit te voeren? Alleen een ja of nee volstaat, ik verwacht geen uitgebreide uitleg, al is dit altijd welkom. Ik zal ook eens aan vrienden vragen of ze zo'n aansluiten op een gewone computer hebben.

Voor wat betreft de Live CD en de Windows 7 installatie, die zien mijn harde schijf ook niet meer. Wel kan ik via de Recovery Console een DOS prompt krijgen, maar ook format C: werkt logischerwijs niet.

Ik denk dat het stroomverbruik goed zit, want daar heb ik wel op gelet bij het uitkiezen van de schijf. Volgens het overzicht hier: http://www.seagate.com/do.../disc/ds_momentus_fam.pdf is stroomverbruik als volgt:

Oude schijf: pricewatch: Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
Power (W)
Seek, Typical: 1.54
Idle, Typical: 0.81
Nieuwe schijf: pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Power (W)
Seek, Typical: 1.5
Idle, Typical: 0.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.

Als die http://www.ultimatebootcd.com/ ook de schijf niet ziet, dan is er iets goed mis. Als enige oplossing is dan om hem toch maar even aan een andere PC te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 17:15
Ik heb hier eventueel een oplossing welke mij meerdere malen heefd geholpen met Seagate schijven die verdwijnen.
ReTechNL in "Seagate HDD"

Probeer dit eens.

[ Voor 9% gewijzigd door ReTechNL op 11-10-2011 23:44 ]