[Ubuntu] S/PDIF werkt plotseling niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Sinds ongeveer deze week doet mijn mediaserver niet meer aan S/PDIF. Daarvoor ging alles als een zonnetje, maar momenteel duwt hij er schijnbaar alleen analoge audio uit.
Specs:
- Ubuntu 11.04 met de laatste updates
- Audiobronnen: XBMC, aplay met WAV file, ingebouwde speaker test
- Asus M4A88T-I Deluxe met daarop volgens aplay -l een Nvidia HD sound card, maar volgens de specs van ASUS is deze van Realtek.

Wat al geprobeerd:
- Volume
- Mute
- Ubuntu herkent de kaart en deze staat als preferred ingesteld
- Analoog geeft gewoon geluid
- Het ligt niet aan de receiver/speakers waarop de server aangesloten zit (gecheckt met andere computer).
- Het gebeurt zowel met optische als coax S/PDIF.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat er een driverupdate is geweest waardoor het niet meer werkt. Verder is de server niet of nauwelijks gebruikt sinds dat hij het nog wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De nVidia HD Sound is van je video kaart, als je een nVidia kaart hebt tenminste. Die krijg je automatisch als er HDMI uitgang op zit.
Je moet even kijken in je mixer of de switch wel aan staat voor digitaal. Als je 't niet hebt, even pavucontrol installeren en dan daarin kijken wat de configuratie is voor je onboard geluidskaart. Als dit op analoog staat, is het logisch dat 't niet werkt. Even veranderen naar digitaal output en je moet weer via je digitale interfaces geluid hebben.

Ga ook even na wat je de laatste week/weken aan updates hebt gehad, misschien dat er een config bestand bij zat die dit veroorzaakt heeft.
Wat geeft Google voor resultaten?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ah, ik vond het al zo apart dat die van Nvidia was, maar het kan kloppen dat deze op de videokaart zit.

Ik ga morgen/overmorgen even met Pavucontrol prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Geen idee waarom, maar het moederbord was slechts op analoog ingesteld. Heb de digitale output ook aangezet met pavucontrol en nu werkt het weer.

Hartstikke bedankt!