• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 20:56

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ga op korte termijn een statief van > 5 meter hoogte aanschaffen voor gebruik i.c.m. een Nikon pro-dSLR. Mijn oog is daarbij gevallen op de Manfrotto 269HDBU, een statief ontworpen voor de licht- en geluidstechniek, maar later door Manfrotto ook als type 269HDB-3U met een camera-adapter op de markt gebracht. Deze laatste variant is echter twee tot tweeëneenhalf keer zo duur als het 269HDBU-statief. Dat moet dus goedkoper kunnen.

Het statief (http://www.manfrotto.com/...per_Stand_1_Levelling_Leg) is voorzien van een type 14 attachment. Helaas houdt het daar op voor wat betreft bruikbare informatie. Ik heb constructies gezien waarbij iemand een monopod in de open bovenkant van het statief plaatste. Ik geef echter de voorkeur aan een constructie met een ball head, zodat ik de camera correct kan richten en het statief zelf zoveel mogelijk verticaal kan plaatsen. Heeft iemand hier ervaringen met het monteren van een flinke dSLR op een dergelijk statief?

Nikon Camera Control komt eraan te pas om de camera aan te sturen. Over het algemeen worden USB-kabels langer dan vijf meter afgeraden, maar ik vraag me af of dat toch niet gaat werken (tien meter kabel tussen camera en laptop). Als alternatief vind ik de WT-4 transmitter van Nikon, maar voor het bedrag daarvan koop je twee van die grote statieven...

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 17:45

Illusion

(the art of)

Het statief wat je linkt heeft een opening voor een zgn. TV spigot. Dat is een massieve ronde pijp van 28mm. Ook zit er een messing/koperen pen die je uit kan schuiven, waar een schroefdraad op zit. Weet alleen niet zeker welke maat dat is. Vermoedelijk 1/4" of 3/8". Als je op de manfrotto site naar Lighting/accessories/adapters gaat, zie je de wereld aan verloopjes. Moet je toch iets mee kunnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Illusion op 02-10-2011 21:39 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
5 meter is de absolute max voor een usb-kabel. Langer werkt echt niet. Dat heeft niet te maken met degradatie van signaal, maar met timings. Als een signaal er langer dan x-tijd over doet van zender naar ontvanger zal de usb-spec dit signaal als 'verloren' beschouwen en al dan niet opnieuw proberen te verzenden. Dat is de reden op de beperking op de lengte van een usb-kabel. Als die langer dan 5 meter wordt, dan zal het signaal er te lang over doen van de computer naar de camera.

http://www.usb.org/developers/usbfaq#cab2

Ik zou kijken naar (wireless) cable release en wifi (eye-fi of een nikon transmitter) om de foto's door te sturen.

Draadloze usb is misschien ook bruikbaar? Moet je wel opzoeken of de snelheid en afstand effectief bruikbaar zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Teun_2 op 03-10-2011 11:49 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt aan de gebruikte apparatuur of 5m+ te doen is.

Zelf een tijdje terug bezig geweest met thetered shooting aan een USB kabel. Dat was een kabel van 5m met repeater+ verloopje naar mini-usb van 1~1,5m (twijfel of er nog een verlengstukje tussen zat :p ).

Iig op mijn eigen desktop pc lag het aan de USB poort of het werkte, op de Acer laptop van m'n vriendin werkte het geheel niet (wel signaal maar kwam niets door). En op de macbook pro van broer-lief werkte het uiteindelijk traag maar wel goed.

Gabriël AM5

• Teun_2
maw het hangt ervanaf hoe strict de usb-standaard in pc en camera geïmplementeerd is. Sowieso zal veel meer dan 5m niet haalbaar zijn vrees ik.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

Teun_2 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:26:
maw het hangt ervanaf hoe strict de usb-standaard in pc en camera geïmplementeerd is. Sowieso zal veel meer dan 5m niet haalbaar zijn vrees ik.
10m heb ik gehaald, hangt inderdaad van de USB-controller in de PC, de repeater en de camera af (in mijn geval een stationary cam vergelijkbaar met een CCTV, maar dan via USB). Dat werkte met de ene PC niet, met de andere wel, en was ook kabelgevoelig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb je titel even ont-engelst

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Garyu schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 12:56:
[...]

10m heb ik gehaald, hangt inderdaad van de USB-controller in de PC, de repeater en de camera af (in mijn geval een stationary cam vergelijkbaar met een CCTV, maar dan via USB). Dat werkte met de ene PC niet, met de andere wel, en was ook kabelgevoelig.
Klopt, zoals ik ookal beschreef.
de camera die ik gebruikt heb waren een 5D en 30D.
Overigens heb ik inderdaad verschillende usb-micro usb verloopjes moeten proberen voordat eht goed werkte :)

Gabriël AM5

• Teun_2
Moby schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:04:
Ik heb je titel even ont-engelst
Nu nog even de spatie weghalen tussen 'budget' en 'beperkingen' en het is helemaal Nederlands ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle denkt even out of the box mee:

Aansturing: kun je bij DX niet een goedkoop IR zendertje op de kop tikken?

Statief: Hoe klinkt een standaard voor een wasmolen, met daarin een uitschuifbare buis (bij voorkeur telescopisch). Vishengel zal niet stevig genoeg zijn, maar ik kan me voorstellen dat je met wat stofzuigerstangen een heel eind moet kunnen komen. Dan moet je alleen nog een manier zien te vinden om je ballhead te monteren, maar ook dat moet te doen zijn lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik was niet onaangenaam verrast door de stabiliteit van het 269HDBU-statief en ik betwijfel of ik zelf die stabiliteit ga halen wanneer ik - aan ongeveer dezelfde dimensies vasthoudend - zelf iets ga knutselen. Daarom vind ik de investering in een dergelijk statief nog wel te rechtvaardigen en overweeg ik zelfbouw op dit moment niet.

Voor wat betreft de USB-kabel (b)lijkt het in de praktijk te werken met een active repeater-kabel zoals deze: http://www.maplin.co.uk/u...ive-repeater-cable-444544. Met een verloopstekkertje moet de verbinding camera - laptop dan in orde zijn. Een remote IR-afstandsbediening heb ik een paar jaar geleden gebruikt en dat vond ik op korte afstand niet betrouwbaar werken. Ik wil hoe dan ook controle hebben over autofocus etc. dus ga toch met een laptop aansturen.

Over de bevestiging van de camera op het statief ben ik nog niet helemaal uit. Een oplossing is de een holle pijp onderaan het ball head te monteren die over de hoogste staaf van het statief valt. Vanmiddag enkele fotowinkels gebeld, maar die konden allemaal niet goed adviseren over de wijze van aansluiten. Ik ga daarom zelf in een winkel kijken, dus een volgende reactie kan een paar dagen duren.

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 03-10-2011 23:01 ]

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Misschien een stomme vraag, maar ga je het vaker dan één keer gebruiken? Zo nee, dan kan je dit soort spullen natuurlijk ook huren. Let er overigens wel even op dat dit statief op full extension maar 1KG aan kan (volgens de specificaties). Daar ga je natuurlijk redelijk vlot overheen als je een pro body + lens erop wilt zetten.

Ik ben overigens best benieuwd wat je er mee van plan bent!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ja, is wel de bedoeling. Denk dat ik met een D300+35 mm Nikkor plastic fantastic prime wel een eind moet komen.
Pagina: 1