Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
Beste Tweakers,

Ik ben al de hele dag aan het googlen over hoe ik dit probleem op kan lossen op een makkelijke manier, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Ik heb een AV-meubel waarin de apparatuur te warm wordt, daarom wil ik graag twee fannetjes (samen 0.4 A) aansluiten op de 12 Volt trigger van mijn reciever.

Ik geloof dat die trigger een constante spanning van 12 volt geeft als het apparaat aan staat (correct me if I'm wrong), maar dat 0.4 Ampère te veel is voor zo'n trigger.

Daarom wil ik graag een soort 'relais' hebben dat ik aan kan sluiten op de trigger, en waarmee ik dan een ander 12 volt circuit kan schakelen (Namelijk een mobiele telefoonlader (230v --> 12v) die via het relais geschakeld de twee fans van stroom moet voorzien).

De vraag is, wat voor een 'relais' moet ik hiervoor gebruiken? Op internet vooral gevonden dat Solid State relais het minste slijten en dus de betere keuze zijn, maar ik kan ze alleen vinden om een circuit met een hoger voltage te schakelen.

Zou iemand me uit de brand kunnen helpen? Door te bevestigen dat mijn denkwijze goed is en eventueel misschien een link naar een webshop die me voor schappelijke prijs zo'n relaitje kan leveren te geven?

Alvast ontzettend bedankt,
Torrentus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou daarvoor gewoon een relais uit de autowereld nemen, verkrijgbaar bij iedere auto-onderdelenzaak.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Erasmo schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 17:09:
Ik zou daarvoor gewoon een relais uit de autowereld nemen, verkrijgbaar bij iedere auto-onderdelenzaak.
Bestaan er 'Solid State' autorelais die 12v/12v schakelen? Ik kan ze alleen maar vanaf +/- 20 volt vinden. Of heb ik me bang laten maken en is er niets mis met andere relais? Ik wil namelijk voorkomen dat als een relais doorbrand er ineens 230 volt op mijn 12 volt triggertje staat..

Edit: Stom, er kan nooit 230 op de trigger komen te staan, want hij is al naar 12 volt omgevormd.

Wellicht ten overvloede, maar ik heb even een schemaatje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/9995/relais.png

[ Voor 19% gewijzigd door Torrentus op 02-10-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
het ergste dat er kan gebeuren als een relais "stuk" is, is dat ie niet meer schakelt. Maar eer dat gebeurt door slijtage moet ie 100.000-en keren geschakeld hebben.

Als je overigens 230 gaat schakelen kan je beter een daarvoor geschikt relais nemen, en dus niet een van de auto handel. De verschillen zitten hem meestal in de isolatie. Desalniettemin moet je zo'n relais voor een paar euri bij de Conrad kunnen halen.

Als ik jou was zou ik het relais voor de adapter zetten, dan is de adapter helemaal uitgeschakeld als je versterker ook uit is. Anders staat ie nog "standby"

[ Voor 16% gewijzigd door borft op 02-10-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Wat jij wil kan prima, maar volgens mij is een simpele transistor al genoeg voor dit. Ik ga geen types noemen, want daar heb ik absoluut geen verstand van, maar een relais is redelijk overkill denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
transistor lijkt me geen goed idee, dan ga je de 12V electrisch koppelen aan je ventilator schakeling, met alle storing daarvan op je versterker als gevolg. Als je het per se met een transistor wilt doen, dan moet je er eigenlijk ook een optocoupler tussen zetten zodat het galvanisch gescheiden is.

Afgezien daarvan zou ik een relais gebruiken, is precies hiervoor bedoelt, en werkt een stuk simpeler.

Weet je trouwens zeker dat je telefoonlader 12V is? meeste telefoons hebben een Li-ion accu, en hebben dus 5V laders of iets in die range. Verder, in de categorie mierenneuken, meeste telefoonladers hebben geen transformator, maar een schakelende voeding ;)

[ Voor 24% gewijzigd door borft op 02-10-2011 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
borft schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 17:17:
transistor lijkt me geen goed idee, dan ga je de 12V electrisch koppelen aan je ventilator schakeling, met alle storing daarvan op je versterker als gevolg. Als je het per se met een transistor wilt doen, dan moet je er eigenlijk ook een optocoupler tussen zetten zodat het galvanisch gescheiden is.

Afgezien daarvan zou ik een relais gebruiken, is precies hiervoor bedoelt, en werkt een stuk simpeler.

Weet je trouwens zeker dat je telefoonlader 12V is? meeste telefoons hebben een Li-ion accu, en hebben dus 5V laders of iets in die range. Verder, in de categorie mierenneuken, meeste telefoonladers hebben geen transformator, maar een schakelende voeding ;)
Ik zorg dat ik een telefoonlader van 12 V aanschaf, of in iedergeval een transformator/schakelende voeding naar 12 volt ;) Bedankt voor jullie hulp, zeker de bewering dat het 100.000'en keren schakelen duurt voordat een relais kapot gaat, heeft me overtuigd om maar even zo'n ding in elkaar te knutselen.

Dank u, tweakers! _/-\o_

----

Edit:

Dan staat er nog een vraag open; Ik weet nit 100% zeker over zo'n 12V 'trigger' een continue stroom van 12volt laat lopen, of enkel een korte puls. Kan iemand dat bevestigen?

[ Voor 8% gewijzigd door Torrentus op 02-10-2011 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Er bestaan ook wel relais die op 5V schakelen, en dan 12V (of zelfs 230V) kunnen schakelen hoor :) Hoeft niet allemaal perse op 12V te zijn.

En dat van die puls kun je meten he, even multimeter erbij pakken en je weet het.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 17:24:
Er bestaan ook wel relais die op 5V schakelen, en dan 12V (of zelfs 230V) kunnen schakelen hoor :) Hoeft niet allemaal perse op 12V te zijn.

En dat van die puls kun je meten he, even multimeter erbij pakken en je weet het.
Nee, maar aangezien in dit geval zowel de triggeroutput 12 volt is, en de fans ook 12 volt gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Misschien is een master/slave stekkerdoos een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Gewoon een printrelais nemen, die zijn lekker klein en gaan letterlijk jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:25
Ik zou in dit geval eerder het schema iets uitbreiden met een optische koppeling (opto-coupler). Een galvanische scheiding tussen de versterker en het andere sturingsdeel. Beschouw je versterker als een waardevol iets en voor een heel klein bedragje heb je een galvanische scheiding tussende ventilatoren en je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
een optocoupler is totaal niet nodig bij een relais. die zorgt al voor volledige galvanische scheiding.

gewoon de 12v uitgang van je amp naar de spoel van een simpel 12v print relaisje. zet er wel even een diode antiparallel overheen om de inductiepiek op te vangen (1n4148 is waarschijnlijk zwaar zat).

en dan gewoon de 12v schakelen met de andere helft van het relais.

alleen staat je adapter dan wel constant aan. je zou ook een relais kunnen pakken die 230v kan schakelen dan schakel je de primaire kant. dat moet alleen wel uitkomen met de voeding die je hebt (anders wordt het al snel rotklusje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vergeet de blusdiode niet als je een relais ergens aan je apparaat hangt

Dat is een diode in sper paralell aan het relais om je inductiestromen tijdens het schakelen kort te sluiten.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
Anders zeg even wat de persoon voor je ook al zegt ...

Maarre hoeveel trekt een relais dan ? Is toch ook niet weinig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
een klein printrelais trekt op zich niet heel veel:
bijvoorbeeld
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3103

930 Ohm. dat geeft 13mA.

nu weet ik niet precies hoe het systeem is van zijn versterker. maar ik heb hier een home cinema set staan waar de dvdspeler de sub aanzet via een 8 pin dsub kabel (de signalen gaan daar natuurlijk ook door).
dat is ook een 12v draadje. die trekt in de sub gewoon de voedingslijnen dicht (dus voeding naar amp).
en dat is een stukje groter relais als dat kleine print dingetje

[ Voor 56% gewijzigd door timberleek op 03-10-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Persoonlijk zou ik een 12v-230v relais nemen. Dan loopt je transformator ook niet 24/7 je energierekening te mishandelen.
Je kan dan voor een SolidState relais gaan met zero crossing (Schakelt op een bepaalde manier om spanningpieken te voorkomen). Is uiteraard ietsjes duurder, maar wel een nettere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Armageddon_2k schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:18:
Persoonlijk zou ik een 12v-230v relais nemen. Dan loopt je transformator ook niet 24/7 je energierekening te mishandelen.
Je kan dan voor een SolidState relais gaan met zero crossing (Schakelt op een bepaalde manier om spanningpieken te voorkomen). Is uiteraard ietsjes duurder, maar wel een nettere oplossing.
Hij heeft aan de schakelzijde van het relais ook maar 12V te schakelen... Wat mij aan het denken zet: je kunt je adapter gaan schakelen zodat die niet constant stroom vreet. Dan moet je wel 230V gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
Eigenlijk wil je de temperatuur regelen, zodra de temperatuur boven een bepaalde waarde komt moeten de fans gaan draaien. Dit kan bijvoorbeeld met zoiets of je kiest voor een SSR zoals in de eerste optie.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Heeft de versterker geen geschakelde 230v uitgang achter?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1