Garantie bij Mediamarkt

Pagina: 1
Acties:

• Babrak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07-2025
Beste tweakers,

Alweer een vraag over garantie vrees ik, maar wil het toch duidelijk hebben voor ik naar Mediamarkt ga met een klacht.
Ik heb 3 weken geleden een bijna 2 jaar oude, kapotte printer naar MM gebracht. Die is daar overgenomen en ik zou antwoord krijgen. Die is inmiddels gekomen, maar er wordt gevraagd voor een een onderzoeksbedrag dat ik moet betalen. Het was een goedkope printer, maar als ik garantie heb ga ik daar natuurlijk gebruik van maken, dacht ik. Het probleem is dat in totaal de onderzoeks + reparatie kosten hoger zijn dan wat de printer 2 jaar geleden nieuw gekost heeft.

Hier heb ik wat hulp bij nodig:
1. Op MM website staat dat deze printer maar 1 jaar garantie heeft. Ik heb altijd gedacht (vaak op tweakers gelezen), dat consumenten artikelen minimaal 2 jaar garantie hebben volgens een Europees wet. Geldt dit ook voor printers, of is hier een uitzondering (ik begrijp natuurlijk dat het niet voor cartridges, etc. geldt, maar bij de printer was een bandje / motor kapot, of zo iets)? Welke wet is het precies, dat ik sterker in mijn schoenen sta als ik bij MM medewerker ben?
2. Mocht ik inderdaad geen garantie hebben, wat kan ik het beste doen? Ik heb al een nieuwe printer (van een mede-tweaker overgenomen), dus heb eigenlijk geen behoefte aan een andere, moet ik nog steeds al die kosten betalen?

Alvast bedankt

Verwijderd

Begin hier: Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie#garantietermijn. Het is absoluut niet zo dat je in nederland 2 jaar garantie hebt. De regel is iets ingewikkelder.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Je hebt gewoon twee jaar garantie. Dat zou ik de MediaMarkt maar eens melden. Waarschijnlijk proberen ze je nu gewoon te slim af te zijn.

Edit: van een printer mag je zeker wel verwachten dat die twee jaar meegaat. Dus je hebt er gewoon twee jaar garantie op volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door danielkraak op 02-10-2011 16:24 ]

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-01 14:17
Welke mediamarkt?

Ik heb juist andere ervaringen, neem als voorbeeld acer die niet mee wilt werken m.b.t reparatie of na 1 jaar zegt dat er maar 1 jaar garantie was.

Vervolgens neemt mijn lokale mediamarkt het voor me op, zegt lever de laptop maar bij ons in, je hebt gewoon 2 jaar garantie, wij regelen het wel met acer.

Dat terzijde:

Een printer dien je correct te gebruiken, ik heb bijvoorbeeld wel eens een malloot gezien die garantie kwam claimen na het willens en wetens negeren van de waarschuwing bij een lege cartridge dat door printen wel kan maar des te leger des te schadelijker het voor de printer word, dat de printkop dan ineens doorbrand is dan toch echt je eigen schuld en kan/hoor je geen garantie over te claimen.

Welk defect had jouw printer?

(en ja, ik vertrouw de meldingen van lege cartridge zelf ook niet, ik controleer het, print nog EVEN door, maar als ik leeg zie dan blijf ik niet doorprinten)

ps. Dat de kosten 2 jaar na aanschaf hoger zijn dan de initiele aanschaf is een voorbeeld van printers onder kostprijs verkopen om te verdienen aan de inkt. Maar ik begrijp zeker je frustratie m.b.t. 'gvd mijn printer doet t niet, ik koop sowieso wel een nieuwe maaar ik heb garantie dus ik lever em ff in' En dan geconfronteerd worden met een rekening die hoger is dan een nieuw model je zou kosten. (alhoewel nieuw model tegenwoordig gelijk staat aan 'print hetzelfde als het oude model, maar heeft weer beter beveiligde cartridges nodig want de oude zijn gekraakt'

[ Voor 70% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 02-10-2011 16:30 ]

• Babrak
@ Darkstone: thanks, is al een stuk duidelijker, ik blijf verder lezen!
@ Danielkraak: Dat dacht ik dus ook, maar voor ik als een idiot voor MM sta, toch liever eerst tweakers raadplegen
@ TWeaKLeGeND: Mediamarkt Maastricht. Een laptop is natuurlijk anders, en ik vermoed dat het ook aan de medewerker kan liggen. Sommigen komen voor je op, anderen zeggen niets.

Ik heb ook een kleine toevoeging: Er is niets aan mij gevraagd bij afleveren van de printer. Hij vroeg alleen of ik nog een bonnetje had, en die had ik bij me, dus ik nam ook gewoon aan dat het binnen garantie termijn valt. Als er direct van gekomen was er kosten bij zouden komen, was ik van begin af aan afgehakt (ik gebruikte die printer om mee te scannen, en inmiddels al een andere gekocht voor printen). Of is dit normaal zo? Het is uiteindelijk geen repair centre, maar een service balie.
Heeft iemand ervaring met garantie op printers bij MM?

EDIT: Thanks voor de toevoeging. Ik heb net het brief bij gepakt. Er is iets mis met de "CR Contact Module: End of life". Echter lees ik nu ook dat ik blijkbaar niet Epson inkt gebruikt heb (kan zijn, ben ik eerlijk gezegd vergeten; als dat zo is, is het merk Pelikan of zo iets, maar toch gewoon bij MM gekocht). Is dit een probleem? Er wordt meestal alleen aanbevolen om eigen merk cartridges te gebruiken, volgens mij nergens verplicht. Of het ik het mis?

[ Voor 23% gewijzigd door Babrak op 02-10-2011 16:46 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 20:33
*snip* Je kunt je eigen shopping ervaringen kwijt in de ShopReview.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 22:28 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Moet ik betalen voor mijn reparatie?
Wanneer het product al een langere tijd(A) in uw bezit is, dan is het redelijk dat u een gedeelte meebetaalt(B) aan de reparatiekosten. Indien wij door herstel de levensduur van het product kunnen verlengen, dan is het ook redelijk is dat u een gedeelte meebetaalt aan de reparatiekosten(C). Daar bent u wettelijk voor beschermd.

A. Langere tijd = langer dan 2 jaar.
B. Reparatiekosten worden naar rato van de levensduur berekend.
C. Normale slijtage dient de klant altijd zelf te betalen, zoal harddisk, koolborstels, laserunits en alle andere mechanische onderdelen.
toevallig al gelezen

Iperf

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Laat wel even duidelijk zijn dat 2 jaar in Nederlands nergens expliciet in de wet staat. Wat wel in de wet staat is (even vrij vertaald) dat een productie deugdelijk moet zijn en dat je van een product op basis daarvan mag verwachten dat het een x tijd zonder problemen werkt. Alleen die x termijn blijft dus vaag in de wetgeving.

Voor de rest vind ik het een vrij lastig te beoordelen situatie. Van de ene kant is 2 jaar absoluut een redelijke termijn voor een printer waarin je mag verwachten dat deze goed werkt. Van de andere kant als je een printer van bijvoorbeeld 50 euro koopt en daar elke dag 200 vellen mee gaat printen (om even een extreem voorbeeld te noemen) kan ik me voorstellen dat het normale slijtage van de printer is waardoor deze niet meer werkt. Een printer bevat namelijk een hoop mechanische onderdelen waarbij de slijtage bepaald wordt door gebruik en niet door de termijn dat je hem hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 02-10-2011 21:43 ]

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Hetgeen wat tevens ook belangrijk is de overeenkomst die je meestal tekent.. de meeste winkels hebben een overeenkomst die getekend moet worden ten tijde van het inleveren van de apparatuur. Vaak staat daar in kleine lettertjes op vermeld dat er eventuele onderzoekskosten aan verbonden kunnen zitten die op kosten zijn voor de klant.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
k5052 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:52:
Hetgeen wat tevens ook belangrijk is de overeenkomst die je meestal tekent.. de meeste winkels hebben een overeenkomst die getekend moet worden ten tijde van het inleveren van de apparatuur. Vaak staat daar in kleine lettertjes op vermeld dat er eventuele onderzoekskosten aan verbonden kunnen zitten die op kosten zijn voor de klant.
Dat is dan weer minder relevant aangezien dat soort voorwaarden nooit boven de wet gaan.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:23

Nikeo

Jawelles

ik had die printer achtergelaten en er niet voor betaald. Koop gewoon een nieuwe. Toevallig staat er in de consumentengids van deze maand een hele grote test mbt inktkosten :)

Verwijderd

Nikeo schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 23:17:
ik had die printer achtergelaten en er niet voor betaald. Koop gewoon een nieuwe. Toevallig staat er in de consumentengids van deze maand een hele grote test mbt inktkosten :)
offtopic:
Denk ook eens na of je uberhaupt kleur wilt afdrukken. Een goede en goedkope laserprinter is vaak vele malen goedkoper in verbruik dan een inktjet.

• Babrak
Bedankt allemaal. Ik ga het eens bij MM verder uitzoek en zal ook mijn bevindingen hier op een later tijdstip (zal wel even duren vrees ik) melden.

Verwijderd

Aanvullend aangaande de genoemde kosten, kan het onmogelijk redelijk zijn dat die kosten hoger zijn dan de aanschaf destijds, tenzij je daarover vooraf over bent geïnformeerd en je daar expliciet mee akkoord gaat. En, onderzoekskosten kunnen enkel gerekend worden in geval het artikel buiten aansprakelijkheid ligt of de schade verwijtbaar is aan de klant.

Andersom, als de kosten voor reparatie of gelijkwaardige vervanging niet in verhouding staan tot de prijs van het product, dan kan reparatie niet geëist worden, maar zal verkoper ook mogen ontbinden (geld terug). Dit kan het geval zijn bij goedkope artikelen die niet meer leverbaar zijn of zaken die significant in prijs zijn toegenomen.
Pagina: 1