Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus83
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik weet niet zeker of dit in de goede topic valt, aangezien ik niet zeker weet of dit een hard- of software probleem is en zo snel even geen windows heb liggen om het daar in te testen. In het hardware forum wordt al snel geroepen "Het ligt aan linux!", vandaar dat ik het eerst hier probeer.

Het probleem in het kort:
Ik heb een systeem met een AMD790GX chipset, welke een d-sub,hdmi en dvi output heeft (MSI KA790GX).
Ik heb via dual-link dvi-d een u2711 aangesloten, en gebruik de fglrx versie uit de standaard ubuntu repo. Als ik in ccc kies voor een resolutie hoger dan 1080p, zoals de native 2560x1440, geeft ccc aan dat het allemaal prima is, maar ziet het beeld op dat scherm er gigantisch blokkerig uit. De 'display info' functie van de OSD zegt vervolgens dat hij draait op 1280x1440 - de halve horizontale resolutie dus.

Wat heb ik geprobeerd:
Ik heb in eerste instantie verschillende resoluties geprobeerd. De hoogste resolutie die daadwerkelijk getoond werd zoals bedoelt is 1680x1050. Elke hogere resolutie resulteert in een blokkerig beelt dat volgens de OSD 1280x1440 is. Verder heb ik geprobeerd om de versie van FGLRX van de amd site te gebruiken; dat gaf uiteindelijk zoveel problemen dat ik maar een complete reinstall heb gedaan. Ook met deze versie van FGLRX blijft het probleem. Met de 'radeon' drivers had ik ook al geen geluk.

Aanvulling:
Ik gebruik een dual monitor set-up; 1 scherm via d-sub @ 1920x1200, de u2711 dus via dvi voorlopig maar op 1050p omdat dat de enige bruikbare resolutie is. Ik heb hiervoor ook de hdmi aansluiting geprobeerd, maar bij hdmi wordt sowieso niet hoger dan 1080p aangeboden. Ik heb niet gekeken of de OSD daar werkelijk 1080p zag of dat het ook gescaled was naar 1280x1440 - het zag er in elk geval lelijk uit. In ccc heb ik onder Adjustments zowel 'Use display for scaling' als 'Use graphics processor for scaling' geprobeerd - geen verschil. Ook wanneer ik het tweede scherm volledig uitschakel werkt het niet. Ik moest overigens wel het vram van 128mb naar 256 of ' auto' zetten voor ik uberhaupt deze resoluties kon kiezen.

De vraag:
Is dit uberhaupt een software probleem? Het lijkt in elk geval iets te maken te hebben met dual-link vs single-link dvi. Het scherm ondersteunt het, de kabel is dual-link, van de 790GX staat er dat hij 2560x1600 over dvi hoort te kunnen. De software lijkt te denken dat het gewoon werkt. Indien het software (driver) gebonden is; heeft iemand een idee hoe ik de dual-link moet activeren?

[ Voor 3% gewijzigd door paulus83 op 02-10-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
Probeer eens de beta-versie van Ubuntu 11.10. Misschien zit daar een ietwat verbeterde setup op. Als de hardware het moet kunnen is het stomweg een driver issue. Wat dat aangaat heeft AMD/ATI een niet al te beste reputatie. Juist omdat ik ook op Ubuntu werk heb ik voor een Nvidia-kaart gekozen (ook al heb ik helaas geen 2560x1600 voor m'n neus staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb vandaag mijn scherm mogen ontvangen, ook een Dell U2711. Hiermee heb ik hetzelfde probleem gezien als wat je beschrijft in de TS, maar toen ik keek naar m'n DVI kabel keek, was deze single-link. Dit was de kabel die ik nog met m'n oude scherm gebruikte. Toen ik de DVI kabel gebruikte die is meegeleverd (die is dual-link), was het probleem verholpen. Mijn videokaart is een nVidia GT210 met 1 GB geheugen.

Dus, kijk eens welke DVI kabel je gebruikt, dual-link is een must. HDMI haalt het niet, dat merkte ik ook al. Daarom dat ik voor mijn nieuwe computer een nieuwe videokaart neem, want ik wil m'n 19" TFT nog wel kunnen gebruiken (als m'n bureau het toelaat met ruimte, tv is dan niet echt meer zichtbaar :P). Die kaart heeft een DisplayPort aansluiting, welke deze rariteiten zeker niet zal vertonen.

Moet wel zeggen, het scherm ziet er super uit.

Commandline FTW | Tweakt met mate