Na wat wikken en wegen toch maar besloten om een SSD te halen. Helaas kan ik nog niet van de volle snelheid genieten welke de Crucial M4 in zich heeft. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen ?!
Het probleem:
De snelheid zit maar rond de 110 á 125 mb/ps, dit is nog lang niet de beperking van de SATA300 poorten.
Windows geeft aan dat TRIM gebruikt word maar HDTune zegt weer van niet.
Buiten dat maak ik gebruik van 2 raid-0 array's. 2x500GB als OS op de ''gigabyte'' controller. En 3x1TB als datastorage op de intel controller. Ik merk dan ook graag op dat ik toch wel een beetje bang ben mijn data te verliezen. Buiten dat kan ik vrijwel onmogelijk een sata kabeltje erbij prikken op het gedeelte wat door de intel conroller word aangestuurd, dit probeer ik dan ook als laatste optie. Besides het zou gewoon moeten werken op deze controller lijkt mij. (De reden hiervoor is dat m'n kabel management nogal strak is en ik vrijwel alles los kan gaan halen en opnieuw kan gaan doen.)
Acties ondernomen:
SATA kabel vervangen
Windows op IDE modus geïnstalleerd
Windows op AHCI modus geïnstalleerd
Informatie
Systeem specificaties:
Moederbord : Gigabyte GA-EX58-UD5 (Firmware: F11)
CPU: i7 920
Geheugen : 3x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Harddisks : 3x 1TB (raid 0, intel controller), 2x 500GB (raid 0, ''gigabyte'' controller)
SSD : Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (Firmware 0009) (gigabyte controller)
SSD & OS raid-array bevatten beide dus een Windows 7 o.s. Bij het booten kies ik dus 1 v.d. 2. Zodra de SSD op full speed werkt gaat het os raid-array weg (na alles gebackupped te hebben) waarna dit een backup array word.
Mogelijke update opties van het bios:
F12 (2010/03/12) = stable versie
F13j (2010/08/02) = betá versie
F13U (2011/04/07) = betá versie
Foto's:
Het probleem:
De snelheid zit maar rond de 110 á 125 mb/ps, dit is nog lang niet de beperking van de SATA300 poorten.
Windows geeft aan dat TRIM gebruikt word maar HDTune zegt weer van niet.
Buiten dat maak ik gebruik van 2 raid-0 array's. 2x500GB als OS op de ''gigabyte'' controller. En 3x1TB als datastorage op de intel controller. Ik merk dan ook graag op dat ik toch wel een beetje bang ben mijn data te verliezen. Buiten dat kan ik vrijwel onmogelijk een sata kabeltje erbij prikken op het gedeelte wat door de intel conroller word aangestuurd, dit probeer ik dan ook als laatste optie. Besides het zou gewoon moeten werken op deze controller lijkt mij. (De reden hiervoor is dat m'n kabel management nogal strak is en ik vrijwel alles los kan gaan halen en opnieuw kan gaan doen.)
Acties ondernomen:
SATA kabel vervangen
Windows op IDE modus geïnstalleerd
Windows op AHCI modus geïnstalleerd
Informatie
Systeem specificaties:
Moederbord : Gigabyte GA-EX58-UD5 (Firmware: F11)
CPU: i7 920
Geheugen : 3x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Harddisks : 3x 1TB (raid 0, intel controller), 2x 500GB (raid 0, ''gigabyte'' controller)
SSD : Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (Firmware 0009) (gigabyte controller)
SSD & OS raid-array bevatten beide dus een Windows 7 o.s. Bij het booten kies ik dus 1 v.d. 2. Zodra de SSD op full speed werkt gaat het os raid-array weg (na alles gebackupped te hebben) waarna dit een backup array word.
Mogelijke update opties van het bios:
F12 (2010/03/12) = stable versie
F13j (2010/08/02) = betá versie
F13U (2011/04/07) = betá versie
Foto's:
HDTune & CrystalDiskMark | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Bios settings | ||
![]() | ![]() | ![]() |