laag vermogen oorzaak van artifacts / shutdowns?

Pagina: 1
Acties:

• blaatgaap
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 23:24
Goedenavond,

Voordat ik ga RMA-en probeer ik het eerst maar even hier, wellicht dat iemand kennis genoeg heeft mijn verhaal te bevestigen.

setup:
i7 2600K
Asus Maximus IV Gene-Z
16GB ram
EVGA GTX570 HD Superclocked
Seasonic X-560W

Probleem:

Bij het spelen van de BF3 open beta krijg ik vij snel artifacts of niet. Wat bij een van de twee daarop volgt is of ik word naar windows geknikkerd, of de computer schakelt ineens helemaal uit.

Ik vraag me dus af of te laag wattage überhaupt een oorzaak kan zijn van artifacts of het complete systeem er ineens mee ophoudt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Te laag wattage waarvan :?

Te lage voltage kan leiden tot uitval, maar je post niets over wat voor voltages je in je systeem meet. Ga eens kijken in BIOS.

Sowieso, je geeft hier aan bij welgeteld een spel problemen te ervaren. Waarom denk je dan dat het aan je hardware zou liggen? Wat gebeurt er bij andere veeleisende spellen/demo's? (als je dat niet geprobeerd hebt, probeer dat eens)

Oslik blyat! Oslik!

• blaatgaap
nou ja minimum eis volgens EVGA site en Asus calculator is 550W, dus vraag me af of het kantje boort is.

Gezien ik de PC vers geinstalleerd heb heb ik nog geen andere games kunnen testen.

Als vergelijkings materiaal heb ik een maat die exact dezelfde kaart heeft, morgen ga ik m omwisselen om te kijken of de kaart op zijn PC net zo goed omvalt.

• blaatgaap
Ik vind het gewoon lastig om vast te stellen of de kaart nou gewoon DOA is en daardoor op z'n plaat gaat of dat de voeding simpelweg niet adequaat genoeg is voordat ik het hele RMA traject af ga omdat ik eerst vast moet stellen aan welk van de twee het nou precies ligt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

blaatgaap schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:22:
nou ja minimum eis volgens EVGA site en Asus calculator is 550W, dus vraag me af of het kantje boort is.
Je hebt het dus over de wattage van de voeding. Zeg dat dan...

Tot nader orde is 560W hoger dan 550W, en die calculators nemen vaak het zekere voor het onzekere. Zie ook hier:
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28
Gezien ik de PC vers geinstalleerd heb heb ik nog geen andere games kunnen testen.
Lijkt me erg nuttig om dat dus zsm te doen om zeker te weten in welke hoek je probleem zit.
Als vergelijkings materiaal heb ik een maat die exact dezelfde kaart heeft, morgen ga ik m omwisselen om te kijken of de kaart op zijn PC net zo goed omvalt.
Op zich goede actie om te zien of het aan de kaart ligt.
blaatgaap schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:24:
Ik vind het gewoon lastig om vast te stellen of de kaart nou gewoon DOA is en daardoor op z'n plaat gaat of dat de voeding simpelweg niet adequaat genoeg is voordat ik het hele RMA traject af ga omdat ik eerst vast moet stellen aan welk van de twee het nou precies ligt.
Om die vraag te beantwoorden zul je je voeding uit moeten wisselen met diezelfde 'maat'.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Theoretisch gezien moet de 560W Seasonic moeiteloos je set aankunnen, als je multimeter hebt, probeer dan even de +12V spanning op de molex stekkers te meten en kijk hoe het verandert in idle/stress.

Overigens, een te hoge temperatuur of een defect RAM geheugen kunnen ook de oorzaak zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 00:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of een driver issue of verkeerde clocking of een buggy spel of...

Je moet juist dingen uitsluiten. Ik zou er zelf voor kiezen om wat meer SW te testen voor gelijk hardware van de ene kast naar de andere te slingeren, maar niemand kan hier iets over zeggen tot er meer resultaten binnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
dion_b schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:50:
Of een driver issue of verkeerde clocking of een buggy spel of...
In de TS staat volgens mij dat dit gebeurd bij Battlefield 3 BETA...; ) Daar waren volgens mij ook wat issues mee mbt de drivers van videokaarten...

Ik denk dat het verstandig is eerst de setup eens te controleren met wat andere games voordat er ook maar enige conclusie getrokken kan worden. Er is niets bijzonders aan die setup wat die voeding niet zou kunnen trekken, ik zou zelfs zeggen dat het een netjes afgemeten voeding is voor dat systeem. Gezien de genoemde artifacts zou ik overigens eerder denken aan een probleem met de videokaart dan de voeding... welke drivers heb je bijvoorbeeld gebruikt etc.

• blaatgaap
Als eerste de beta drivers speciaal gereleased voor BF3 beta, nu zit ik op de laatste certified versie, maar het probleem blijft hetzelfde. Enige richtlijn die ik heb momenteel is dat een maat van me met exact dezelfde kaart geen issues heeft. Ik ga nu Bad Company 2 installeren om te zien of hij daar ook shutdowned.

• blaatgaap
Bad Company 2 zelfde probleem, met speedfan gemonitored, bij 72 graden klapte de PC ongeveer. Alhoewel mijn vermoeden blijft dat de PC dusdanig power vraagt bij gaming dat 560 niet adequaat is.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Schaf als eerste eens een goeie cpu-koeler aan, veel cpu's gaan rond die temperatuur een versnelling lager.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je voeding de boosdoener zou zijn. Als die niet krachtig genoeg zou zijn, zou je pc gewoon uitvallen (thermische beveiliging in de voeding die dan uitschakelt).

Het lijkt me dat je een patch moet gaan zoeken voor je game, anders probeer eens of je met 3Dmark of een ander benchprogramma hetzelfde resultaat krijgt. Is dit niet het geval: game brak...

Verwijderd

dion_b schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:32:
[...]

Je hebt het dus over de wattage van de voeding. Zeg dat dan...
Het is niet eens wattage, maar vermogen ;)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
blaatgaap schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:51:
Bad Company 2 zelfde probleem, met speedfan gemonitored, bij 72 graden klapte de PC ongeveer. Alhoewel mijn vermoeden blijft dat de PC dusdanig power vraagt bij gaming dat 560 niet adequaat is.
Een 560watt voeding van een redelijk goed merk is prima voor het systeem wat je draait, dat complete systeem samen kan als het compleet 100% draait onmogelijk meer dan 450watt trekken. Je cpu doet max 100watt en de videokaart max 150... zelfs al gebruik je daarnaast het minst energie-efficiente moederbord, geheugen en optische drives... overclock op je cpu en je videokaart... dan nog mag die Seasonic daar geen problemen mee hebben, mits deze natuurlijk helemaal in orde is.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je dit probleem direct in de voeding zoekt... het krijgen van artifacts e.d. wijst er toch eerder heel sterk op dat je problemen hebt met de videokaart zelf dan met de voeding... ik denk eerder aan defect geheugen oid op de videokaart, of misschien zelfs wel het geheugen van je systeem zelf.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56

InFamous

excommunicado

Hij krijgt de artifacts in bf3 beta, sorry hoor tik in google in artifacts and flickering bf3 beta. Heeel veel mensen hebben hier last van, buiten dat kunnen die artifacts en flickeringen een driver crash veroorzaken waardoor je ongezien een bsod krijgt waardoor je pc dus opnieuw opstart. Zoals eerder al vermeld probeer een ander spel of download furmark, 3d mark 11 even hiermee kun je ook snel genoeg zien of het je videokaart is of niet.

[ Voor 21% gewijzigd door InFamous op 02-10-2011 13:27 ]

Formerly known as Ragdoll

• blaatgaap
Aan de BF3 Beta ligt het niet. Heb gisteren getest bij een maat die exact dezelfde kaart heeft en heeft hij met zijn eigen kaart geen enkele issue met de BF3 open beta.

Met mijn kaart erin:
BF3: Artifacts, knalt uit het spel na een minuut.
World of Warcraft, geen artifacts maar scherm schiet wel om de paar seconden op zwart en weer terug.

Ik had thuis ook nog Bad Company 2 getest, daar had ik geen artifacts maar zodra de GPu rond de 72 graden kwam knalde de PC weer compleet uit.

Denk dat we de conclusie wel kunnen trekken dat de videokaart faulty is. Het viel me ook op dat ik een extra stikker op de kaart had zitten waar markeringen op stonden, alsof ik een gereviseerd model had gekregen o.i.d.

Anyway, het verschil bij mijn kaart tussen mij en die maat is dat mijn computer zichzelf compleet uitschakeld en bij hem niet. Of is dat een kwestie van hoe het mobo ermee omgaat?

[ Voor 9% gewijzigd door blaatgaap op 03-10-2011 09:47 ]

Pagina: 1