• RudiD
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik heb een setje corsair geheugen aangeschaft van 8gb ddr3 geheugen voor mijn asus n53sv.
Standaard zit er al 6gb geheugen in de laptop en kan er een max in van 16gb.

Nu lukt het niet meer om de laptop op te starten als ik meer dan 8gb geheugen installeer.
Ik heb alle combinaties geprobeerd, mix van standaard geheugen en corsair geheugen, alleen het standaard geheugen, alleen het corsair geheugen en alle 4 de slots los geprobeerd.
Hij werkt perfect totdat ik meer dan 2 slots gebruik en dus over de 8GB aan werkgeheugen kom.

Ik heb al een aantal mails gestuurd naar de tech support van asus en ook antwoord gekregen.
Ze konden me alleen vertellen dat als het niet werkt dat het geheugen dan defect zou zijn, lijkt me stug aangezien het systeem gewoon werkt met het corsair setje erin.
En in de volgende mail stuurde ze dat ik de bios moest updaten, dit heb ik gedaan en helpt nog niet.
In beide mails stond dat het mogelijk moest zijn om tot 16GB ram te installeren.
---- De laatste mail (in de eerste mail stond niet dat ik perse 4 precies dezelfde modules moest gebruiken.:

Let erop dat u 4 precies dezelfde geheugen modules gebruikt als u het geheugen wilt uitbreiden.
Voor een notebook is het namelijk erg lastig om verschillende merken en type geheugen te gebruiken.
Ook is het erg zwaar voor de chipset van een notebook om gebruik te maken van het maximale geheugen als er snel geheugen gebruikt wordt.

Als u dus 16 GB aan geheugen wilt instaleren en gebruiken kunt u het beste het volgende type geheugen hiervoor gebruiken.

Kan het zijn dat er een optie in de bios zit dat een limiet aan ram insteld, of is er nog iets anders wat het probleem kan zijn?
Alle modules zijn 1333mhz, 3 modules van 4gb en 1 van 2gb
De combinatie van 1 module standaard geheugen (merk elpida?) en 1 module van corsair werkt dus wel.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien domme vraag/opmerking, maar waarvoor in godsnaam 14GB in een laptop??

Probeer eens het voltage van je geheugen wat hoger te zettten, 1 of 2 stapjes in je bios.
Kan goed zijn dat ze wat prik tekort komen, daar je alle slots vol hebt, dit is niet ongewoon.

Verder, wees er ook zeker van dat ze allen op dezelfde timings draaien, ook dit kan problemen geven.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Welke laptop heb je precies? Met een i5 is het niet mogelijk om meer dan 8GB te installeren, bijvoorbeeld.

Met de i7-2630QM en hoger wel.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:31
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 19:17:
Welke laptop heb je precies? Met een i5 is het niet mogelijk om meer dan 8GB te installeren, bijvoorbeeld.

Als hij vier bankjes heeft zou het wel een i7 moeten hebben lijkt me..... Volgens mij hebben de i5 modellen ruimte voor 2 bankjes

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Verwijderd

Dat dacht ik ook, maar ik vraag het toch maar even.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 19:17:

Officieel geld dit ook voor de i7 2630QM dat de interne cpu geheugencontroller maar tot 8 GB ondersteund.

http://ark.intel.com/products/52219

Verwijderd

8GB per kanaal. Aldus een intel medewerker.

• RudiD
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04-2025
Ja inderdaad heb ik de i7 met 4 geheugenbanken.

In de link van roel staat inderdaad dat de max 8 gb is voor de processor.
Asus zelf zegt echter dat het wel mogelijk is om tot 16gb te installeren.
En in deze post http://communities.intel.com/message/129871 heeft iemand met een 2630QM wel 16GB geinstalleerd.

Ik zal het eens proberen met de voltages zoals DaLoona vermelde.
PS: Heb meer geheugen aangeschaft omdat ik best vaak meerdere grote PSD's open heb staan met andere programma's ernaast.
Pagina: 1