Wireless connection problemen

Pagina: 1
Acties:

• MlvdK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 12:35
Beste allemaal,

Zoals meerdere mensen heb ik momenteel ook last van wireless connection problemen.
Het is als volgt:
- Ziggo alles in 1 plus
- Belkin play max router

Volgens ziggo zou ik in huis een downloadsnelheid van ongeveer 40Mbit moeten halen. De computer die via LAN staat aangesloten haalt deze snelheid zo goed als, zonder enig probleem.

De WLAN verbinding daarentegen is een heel ander verhaal. Recentelijk viel mij op dat het draadloos nogal traag was, dus ik een testje uitgevoerd. toen kwam ik op een download van slechts 4Mbit uit. Gezien de functies van de belkin, dezelfde test op de 5ghz band uitgevoerd, geen ander resultaat.
Na lang klungelen met de instellingen is het mij gelukt om de snelheid naar 10-20Mbit te krijgen (afhankelijk van :? )

Het volgende geprobeerd:
- Reset fabrieksinstellingen
- 20/40mhz band aangevinkt
- QoS aan/uit gezet
- Andere kanalen geprobeerd
- Andere locatie in het huis geprobeerd
- Zonder beveiliging geprobeerd
- Wisselen van a/b/g/n band
- Nog veel andere dingen zonder resultaat (ook uit andere topics)

De signaalsterkte schommelt heel erg (tussen de 54 en de 114), maar het aantal Mbps wat de laptop via WLAN kan ontvangen, zou in moeten houden dat ik gewoon de volle 40Mbit van ziggo kan halen.

Nog suggesties wat ik kan proberen?

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Eerst en vooral wil ik je er even op wijzen dat WAN voor wide area network staat, "het internet" dus, maar ik neem aan dat je WLAN (wireless LAN) bedoelt :).

Misschien staat de router gewoonweg te ver? Probeer vlak naast de router te verbinden. Als dat niet helpt zou ik eens een firmware update proberen. Verder kan het gewoonweg aan de WLAN kaart van de computer zelf liggen. Probeer misschien eens met een laptop van iemand anders.

• MlvdK
Mijn fout, ik bedoel WLAN (late nacht, vroege ochtend), aangepast :)

Firmware is up to date. Ik heb het met de laptop van mijn broertje geprobeerd, die heeft exact hetzelfde probleem.
Verder heb ik al geprobeerd om er naast te gaan zitten, maar dit leidde tot hetzelfde resultaat, jammer genoeg.

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Het kan ook gewoon een defect model zijn, ik wil je router niet "afkraken", maar belkin is nu niet echt een top merk. Misschien kan je eens kijken of andere mensen met dezelfde router ook dit probleem ervaren.

[ Voor 28% gewijzigd door egonolieux op 01-10-2011 17:51 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
MlvdK schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:16:

De signaalsterkte schommelt heel erg (tussen de 54 en de 114),
kijk een met een prog als inssider hoe de frequenties bezet zijn.

http://www.metageek.net/products/inssider/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Daarnaast is die 54 of 300 pure marketing.
Die snelheid ga je nooit halen, je zal hoogstens iets minder dan de helft over houden.

Abort, Retry, Quake ???

• MlvdK
Afkraken maakt mij niks uit. Product kan slecht functioneren, dan is het tijd voor een nieuwe ;)

De snelheid die je aangeeft 54 of 300 is niet pure marketing geloof ik. Ik heb hiervoor gewoon de snelheden gehaald zoals ik via LAN wel haalde. Daarom verbaast het me dat die het ineens doet. Een verschil van 15Mbps vind ik wel redelijk opmerkelijk.

Ik ga eens kijken wat er uit inssider komt, bedankt!

Mocht ik het product willen vervangen, hebben jullie dan nog suggesties?

Edit:
Inssider geprobeerd, geen storende kanalen gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door MlvdK op 02-10-2011 14:12 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Bij zo'n wisselende verbinding is mijn eerste optie de antenne, of één of andere storing van buitenaf.
Je hebt vaste antennes, dus het kastje draaien kan een verschil opleveren.
Test ook eens op alleen 2.4 of 5 GHz.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MlvdK
Bij het testen op 2.4ghz is de ontvangst beter, maar de snelheid lager, bij testen op 5ghz is het ontvangst minder (:?) maar de snelheid hoger... Ik snap der niks meer van, haha. Ik ga morgen het kastje bijdraaien en kijken wat er dan gebeurt.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik heb zelf de E4200 van Linksys icm een 120Mbit abbo, ik haal wireless zo'n 70 Mbit

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30

donny007

Try the Nether!

80 Mbit/s is zo'n beetje de maximale praktijksnelheid van een wireless N verbinding, in de beste omstandigheden (line of sight, weinig storingsbronnen, optimale instellingen), 2 muurtjes later mag je van geluk spreken als je 40Mbit/s haalt.

Ik haal op 80cm afstand van een WRT320N (met een laptop met Intel Advanced-N 6200AGN) een downloadsnelheid van 45Mbit/s en een uploadsnelheid van 60Mbit/s (richting lokale gigabit-webserver met Speedtest.net Mini Host). Op 3 meter afstand is de snelheid ruwweg hetzelfde, in de naastgelegen kamer halveert de snelheid (~6 meter). Het fluctueert erg, soms haal ik 80/100Mbit/s, de andere keer 20/30Mbit/s.

Windows geeft netjes aan dat de theoretische link-rate 300Mbit/s is.

Instellingen (DD-WRT):
- Wireless Network Mode: N-only
- Wireless Channel: 9 (beste kanaal uitzoeken met inssider, voor 40Mhz brede kanalen heb je meer ruimte nodig)
- Channel Width: 40Mhz (kijk wat de beste prestaties geeft 20/40)
- Control Channel: Lower
- Security Mode: WPA2 Personal
- WPA Algorithms: AES

Zo ziet het er dan een beetje uit (de 2 AP's hier vullen het hele Wi-Fi spectrum en overlappen net op kanaal 7)

[ Voor 17% gewijzigd door donny007 op 02-10-2011 19:11 ]

/dev/null

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
MlvdK schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 14:09:
De snelheid die je aangeeft 54 of 300 is niet pure marketing geloof ik.
Jawel :)

Van een 54 Mbps verbinding zal windows je ook maximaal een 54 Mbps verbinding aangeven.
Maar je zult die snelheid nooit halen omdat er van die 54 maximaal +- 22 Mbps over blijft voor je download.
De andere +- 22 is voor je upload gereserveerd, en de rest is wat overhead.

De verbinding wordt met voldoende signaal wel gemaakt op die "snelheid", maar wat je er daadwerkelijk over kunt versturen is wat minder dan de helft.

Vergelijk het maar met bekabelde netwerken, daar haal je aan daadwerkelijke data overdracht ook nooit de snelheid waarop de verbinding gemaakt wordt.

Abort, Retry, Quake ???

• MlvdK
Aha, op die manier. Ik ga er nog eens goed over nadenken en misschien andere opties overwegen :) bedankt voor alle info!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Zelfs als je kortbij zit komt de aangegeven snelheid niet in de buurt van 300Mbps of de daadwerkelijke doorvoersnelheid niet boven 20Mbps? Welk wireless chip zit in je laptop? Je gebruikt WPA2 met alleen AES encryptie? (WMM staat aan?)

• MlvdK
Ik gebruik alleen WPA2 met AES ja. De WMM staan allebei aan. Mijn laptop heeft een Intel wireless wifi link 4965AGN.
Pagina: 1