Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN InternetENbellen] smtp-server van derde geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Sinds een paar dagen kan ik thuis geen email meer versturen via de mailserver van mijn hostingprovider MijnDomein.nl. Sinds jaar en dag host ik bij hen mijn websites en voor de daarbij behorende emailadressen gebruik ik ook hun mailservers, zodat ik die niet hoef te veranderen als ik met mijn macbook in het buitenland ben of wat dan ook. Ik heb keurig de standaardpoort veranderd naar 26, dus dat kan het probleem ook niet zijn.

Echter, sinds een paar dagen krijg ik geen enkele mail de deur meer uit. Elke keer krijg ik de volgende melding:

"http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=213.10.x.x. De e-mail kan niet worden verzonden. Foutcode -17099."

Na wat 'speurwerk' op google, lees ik op de website van spamhaus de volgende mededeling.

213.10.x.x is not listed in the SBL
213.10.x.x is listed in the PBL, in the following records:

PBL178668
213.10.x.x is not listed in the XBL

Nou ik druk op die code en krijg de volgende mededeling:

Outbound Email Policy of KPN Internet / AS8737 for this IP range:

It is the policy of KPN Internet that unauthenticated email sent from this IP address should be sent out only via the designated outbound mail server allocated to KPN Internet customers. To find the hostname of the correct mail server to use, customers should consult the original signup documentation or contact KPN Internet Technical Support.

Removal Procedure

If you are not using normal email software but instead are running a mail server and you are the owner of a Static IP address in the range 213.10.0.0/16 and you have a legitimate reason for operating a mail server on this IP, you can automatically remove (suppress) your static IP address from the PBL database.

Wat ik hieruit concludeer is dat KPN mij dwingt email te versturen via hun eigen mailserver mail.kpnmail.nl.
Uiteraard heb ik dit getest, en inderdaad dit werkt zonder probleem. Maar dit wil ik liever niet! Want dat betekent dat als ik in bv. Parijs ben met mijn Mac en daar email wil versturen via het WiFi netwerk van het hotel, moet ik weer de mailservers veranderen omdat ik anders niets kan versturen.

Met andere woorden ik wil gewoon mijn mailserver van MijnDomein.nl behouden, maar kan dat?
Wat moet ik veranderen? Is iemand op de hoogte van deze beleidsverandering bij KPN? Ik lees er niet over op de website. Ik kan ook alleen maar een standaard onbeveiligde smtp server vinden op de KPN website. Als het dan via KPN moet, dan graag wel via SSL. Maar dat kan ik nergens vinden.

Wie helpt?

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:12
Als je de poort kan aanpassen en ssl gebruikt kan het probleem nooit bij KPN liggen. Dat is dan je lokale pc of je hoster. Probeer eens een andere poort.

[ Voor 11% gewijzigd door pacificocean op 01-10-2011 10:48 ]

• bart1074
pacificocean schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 10:48:
Als je de poort kan aanpassen en ssl gebruikt kan het probleem nooit bij KPN liggen. Dat is dan je lokale pc of je hoster. Probeer eens een andere poort.
Ik gebruik als SMTP mailserver mail.<mijndomein>.<ext> zoals door MijnDomein.nl wordt aangegeven. Vervolgens verander ik poort 25 in 26 zoals door MijnDomein wordt aangegeven. Desondanks wordt mijn uitgaande mail geblokt. Ik kan wel mail ontvangen. Als ik de SMTP mailserver verander naar die van KPN werkt alles wel goed. Als ik de instructies op spamhaus.org lees, is wel een beleid van KPN. Of lees ik het verkeerd?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het lijkt er op dan KPN gebruikt maakt van de Blocklists van Spamhouse en dat men inderdaad iets veranderd heeft. Maar ze geven ook al aan dat je je als eigenaar van een vast IP adres van die lijst kunt laten verwijderen "you can automatically remove (suppress) your static IP address from the PBL database". Hoe je dat moet doen moet je zelf even uitzoeken.

• bart1074
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:03:
Het lijkt er op dan KPN gebruikt maakt van de Blocklists van Spamhouse en dat men inderdaad iets veranderd heeft. Maar ze geven ook al aan dat je je als eigenaar van een vast IP adres van die lijst kunt laten verwijderen "you can automatically remove (suppress) your static IP address from the PBL database". Hoe je dat moet doen moet je zelf even uitzoeken.
Ok dat heb ik nu in werking gezet. Maar hoe kom ik op zo'n lijst?

Verder wordt er door spamhaus zelf gesuggereerd dat SMTP authenticatie het probleem oplost. Maar het vervelende is dat het in mijn geval niets oplost. En SSL wordt helaas niet ondersteund door mijndomein.nl, volgens mij. Waarom kan ik niet gewoon mail versturen via mijn de mailserver die ik nu gebruik.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kpn blokkeerd je verkeer; die heeft je op deze lijst gezet. En daarom kan je nu niets sturen. Lijkt me klip en klaar. Wacht gewoon die procedure af om van die lijst gehaald te worden.

• pacificocean
Van welke omgeving /server/pc komt nu dat 213 ipadres?

• bart1074
Sendy schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:46:
Kpn blokkeerd je verkeer; die heeft je op deze lijst gezet. En daarom kan je nu niets sturen. Lijkt me klip en klaar. Wacht gewoon die procedure af om van die lijst gehaald te worden.
Maar is het dan niet vreemd, dat ik met elke andere mailserver wel kan versturen?
Ik heb namelijk even met een mailserver geprobeerd van een ander hostingbedrijf en dat ging prima.
Volgens spamhaus.org ben ik nu van de lijst af. Maar waarom ben ik er op gekomen? Loop ik niet het risico dat als ik mijn eigen/oude mailserver weer gebruik, ik er over twee dagen weer op sta?

Klopt het ook dat KPN alleen een uitgaande mailverbinding via poort 25 ondersteunt. Bovendien geen beveiligde verbinding?

• bart1074
pacificocean schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:10:
Van welke omgeving /server/pc komt nu dat 213 ipadres?
Dat 213.x.x.x ip-adres is het adres van mijn computer waarvandaan ik dus de mails verstuur. Het ip-adres zoals door KPN aan mij geleverd i.c.m. internet en bellen pakket. Dus niet de mailserver bij mijndomein.nl

Dus mijn eigen IP wordt min of meer geblokkeerd door KPN/Spamhaus. Maar zodra ik een andere mailserver gebruik - niet KPN en niet MijnDomein - werkt het versturen van emails wel. Kan ik hieruit niet concluderen dat de SMTP authenticatie via MijnDomein niet goed werkt? Want als dat werkt, zou ik moeten kunnen versturen volgens Spamhaus.org

Als dit klopt, waarom zou het niet werken. Wachtwoord en Username zijn goed. MijnDomein noteert geen technische problemen op het moment..

[ Voor 38% gewijzigd door bart1074 op 01-10-2011 12:16 ]

• pacificocean
Het lijkt erop dat je hoster jouw ipadres meegeeft als het ipadres van de smtp server. Of draai je zelf een smtp server?

• bart1074
pacificocean schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:05:
Het lijkt erop dat je hoster jouw ipadres meegeeft als het ipadres van de smtp server. Of draai je zelf een smtp server?
Nee, zoals gezegd, wordt mijn website gehost bij mijndomein.nl. Dat domein is laten we zeggen www.voorbeeld.nl. Ik gebruik dus als mailserver mail.voorbeeld.nl over poort 26 met mijn bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord. Zie de instructies van mijndomein.nl. Inmiddels werkt het weer, om dat ik de listing bij spamhaus heb kunnen verwijderen. Het blijft echter de vraag waarom ik daar terecht ben gekomen en waarom dat niet weer zou gebeuren? Ik ben goed beveiligd en heb - naar mijn beste weten - geen spam verstuurd.

• pacificocean
bart1074 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:09:
[...]

Nee, zoals gezegd, wordt mijn website gehost bij mijndomein.nl. Dat domein is laten we zeggen www.voorbeeld.nl. Ik gebruik dus als mailserver mail.voorbeeld.nl over poort 26 met mijn bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord. Zie de instructies van mijndomein.nl. Inmiddels werkt het weer, om dat ik de listing bij spamhaus heb kunnen verwijderen. Het blijft echter de vraag waarom ik daar terecht ben gekomen en waarom dat niet weer zou gebeuren? Ik ben goed beveiligd en heb - naar mijn beste weten - geen spam verstuurd.
Dat is op zich niet gek want je ip stond alleen in de pbl lijst http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Spamhaus_Project post anders eens de header van een mail verstuurd via mijndomein.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

En: maak je gebruik van authenticated SMTP ? Dan zou er geen probleem mogen zijn namelijk.

blub

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het probleem is dat MijnDomein.nl de PBL's toepast op e-mail submission verkeer. Dat horen ze niet te doen. Beter neem je even contact met hen op.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
CyBeR schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:29:
Het probleem is dat MijnDomein.nl de PBL's toepast op e-mail submission verkeer. Dat horen ze niet te doen. Beter neem je even contact met hen op.
Edit
Verkeerd gelezen.

Contact opnemen met mijndomein idd.

[ Voor 19% gewijzigd door SCIxX op 01-10-2011 13:34 ]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Niet als het daadwerkelijk een foutieve instelling aan hun zijde is .. Maar aan de hand van de informatie gegeven door de TS is dat giswerk :(

blub

• bart1074
@Foamy - Volgens mij maak ik gebruik van authenticated SMTP. Dat betekent toch gewoon dat je met je inloggegevens inlogt op de smtp server? Dat doe ik namelijk!

@anderen - Welke instellingen willen jullie precies hebben? Die header krijgen jullie straks van me.

• bart1074
SCIxX schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:33:
[...]

Edit
Verkeerd gelezen.

Contact opnemen met mijndomein idd.
Ok dus ik neem maandag contact op met mijndomein en meldt ze dan gewoon mijn probleem. Dan weten ze wat te doen of moet ik er nog iets specifiek bij vermelden?
Pagina: 1