Toon posts:

Koelblok: Gaten boren of wandjes solderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens een wat sites bestudeerd waar waterkoelings-projecten zijn te vinden. Nu valt het me op dat iedereen een ander soort koelblok gebruikt, de een gebruikt koper, de ander aluminium. Weer anderen gebruiken een combinatie van die twee materialen, omdat de eerste beter warmte opneemt, en de tweede beter warmte afstaat?

Waar men het echter helemaal niet over eens is, is hoe het koelblok eruit moet zien. De een boort gaten in zijn koelblok, de ander bouwt een doosje van lamellen en soldeert die vervolgens aan elkaar.

Wat ik me nou afvraag; wat is een goede verdeling tussen de hoeveelheid water die je door je blok laat stromen, en de hoeveelheid metaal dat je gebruikt? Bij bovenstaande blokken verschilt dit namelijk nogal...

Verwijderd

Zoals je zelf al zegt zijn er verschillende ontwerpen. Iedereen is waarschijnlijk van mening dat 'zijn' ontwerp het beste is dus ik denk dat er niet echt een antwoord op is te geven.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Persoonlijk zou ik voor een geboorde versie gaan, omdat dit voor mij simpeler te maken is, en omdat het makkelijker lekvrij te maken is.

Uiteindelijk maakt het denk ik niet bijzonder veel uit.

Ik zou graag een keer een vergelijking doen, op een en hetzelfde moederbord/processor.

Wie heeft een zelfgemaakte socket7/370 koeler?

Ik heb er 1 van Senfu.

Herman www.waterkoeling.nl

Verwijderd

ik ben nu met de geboorde versie bezig (maak er 1 voor mijn BP6)

als je aluminium als koelblok gebruik moet je er wel goed op letten dat je GEEN messing aansluitingen gebruikt, omdat aluminium en messing elkaar aanvreten als ze met water in contact komen..

ik heb zelf plastic aansluitingen gebruikt..

Verwijderd

ow Herman. ik ben bezig met een koeler die in 1 keer beide CPU's koelt (geen vage T splitsingen nodig, en dus geen verhoogde kans op lekkage of drukverlies)

Verwijderd

De effectiviteit van je waterkoeling is van tig dingen afhankelijk. Als je een perfect gesoldeerd waterblok van koper hebt wil dat nog niet zeggen dat je koeling goed is. Bijvoorbeeld:
1. onvoldoende waterflow. (pompcapaciteit)
2. watertemperatuur die het blok in gaat te hoog. (slechte radiateur)
3. slecht contact CPU met waterblok.
4. type CPU, voltage, FSB.

Daarom is onderling vergelijken van waterkoelsystemen zo moeilijk. Iedere (zelfgebouwde) waterkoeling is uniek en daarom moeilijk te vergelijken. In principe kun je zeggen dat elk redelijk blok de processor tot maximaal enkele graden boven de kamertemperatuur kan houden. De volgende stap, peltiers inbouwen, geeft grotere verschillen. Maar dit is nog moeilijker te vergelijken omdat het vermogen van de peltier ook weer meegenomen moet worden in de berekening.
Conclusie: De verschillen tussen waterkoeling onderling zijn moelijk aan te geven maar de verschillen tussen waterkoeling en luchtkoeling zijn groter dus als je waterkoeling overweegt, hou het dan zo makkelijk mogelijk. Heb ik ook gedaan en het werkt prima.
Frits

• php
  • Niet online

php

Ik heb ook een BP6, maar ik wou het even niet ingewikkeld maken.

Ik bedoelde trouwens te zeggen dat alle diverse koelblokken op een en dezelfde processor/moederbord combo moeten worden geprobeerd, met 1 en dezelfde pomp en slangen. Pas dan kan je enigzins een vergelijking trekken van wat beter zou moeten werken dan het andere.
Nadeel is dat iedereen dan zijn koelblok moet uitbouwen, naar een centraal punt brengne, testen, en weer terug. Zou denk ik wel de grootste massatest van waterkoelblokken zijn ooit uitgevoerd.

Verwijderd

Aangezien metaal sneller warmte geleidt dan water moet je koelblok lekker veel metaal bevatten. Aan de andere kant mag de lengte van het waterpad (?) niet te lang zijn omdat het water dan niet meer koelt op het einde. Echter, hoe sneller het water stroomt, des te langer kan het pad zijn.

Verwijderd

Herman!, misschien iets voor OC-Shop.nl
Een massa-test!

Animo??
Ik ben voor!

Greetinz

Newt

• php
  • Niet online

php

Ik ben ook voor! OC-Shop en waterkoeling.nl gaan een massatest organiseren. LOL

Iedereen even zijn zelfgemaakte koelblok inleveren, bovendien moeten we even zo veel mogelijk commerciele blokken regelen.

Verwijderd

En hoe hou ik mijn Celeronnetje dan koel als ik mijn koelblok kwijt ben? Ik neem m`n waterblok wel mee, lijkt me wel leuk om een keer mee te werken aan zo`n massatest. Inleveren vind ik een minder goed plan,
Frits

edit: paar typefoutjes.

• Ovide
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik vind het ook wel lachen zo'n test, maar zoals Frits zegt, inleveren heb ik niet zo'n zin in.

• php
  • Niet online

php

Had er ook beter een smily bij kunnen zetten, was een beetje ironisch bedoeld.

Volgens mij moet het meten vrij snel gaan. uurtje per blok moet genoeg zijn, denk ik. Incl aansluiten zal het wat langer duren.

Verwijderd

Doen we!!!!!!!!!!!!!

Greetinz

Newt

Verwijderd

Newt, kunnen we het misschien direct combineren met het afhalen van bestelde spullen bij jullie. Scheelt weer bezorgkosten. ;)

Verwijderd

frits; is goed!!

Greetinz

Newt

• php
  • Niet online

php

Ik open hier ook even een topic over op het waterkoeling forum. (te bereiken via www.waterkoeling.nl ) aangezien er afspraken gemaakt moeten worden, en er een testmethode moet worden ontwikkeld.

Pagina: 1