Verschil tussen i3 en i5 überhaupt merkbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225627

Topicstarter
Omdat ik het aankoopadvies met betrekking tot processoren specifiek niet kon vinden: ik zit te twijfelen tussen een Intel iCore i3 2100 (twee kernen, hyperthreading) en een Intel iCore i5 2400 (vier kernen).

Toch wel een prijsverschil van 70 euro. :/

Het systeem zal voor reguliere kantoorwerk en internetten en grafische bewerkingen gebruikt worden. Met tussendoor soms 1080p Full HD filmpje.

Het systeem bevat 3 schermen, die door een Radeon HD5670 aangedreven wordt middels Eyefinity op 3 verschillende resoluties.
Verder OCZ 60 GB SSD.
8 GB DDR3 1033mhz.
ASUS P67 P8P67 LE -=Rev.3.0=-

Ik begin mij dan af te vragen, of iemand hier wel eens verschil gemerkt heeft tussen i3 en i5 en of het moeite waard is, met het oog op levensduur (toch wel 5 jaar) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 15:56
Voor kantoorwerk en internetten zul je er niet heel veel van merken, maar wat bedoel je precies met 'grafische bewerkingen', hoe intensief en welke programma's?

Zie ook hier (performance tab) voor een vergelijking van de twee http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-2400.html

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
Hier is nog een benchmark met de verschillen in performance:
http://www.anandtech.com/bench/Product/289?vs=363

Voordelen van een Core i5 vs i3
quad core vs dual met hyperthreading
AES-encryptie-acceleratie
Turbo-Boost
VT-D (virtualisatie van I/O, wel vanaf 2400 en niet op iedere)

Wikipedia: List of Intel Core i5 microprocessors
Wikipedia: List of Intel Core i3 microprocessors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Grafische bewerkingen zjn bewerken van foto's met Photoshop.

Dus zou ik iets moeten merken van mogelijke verschil tussen i3 2100 en i5 2400? Alleen dat turboboost lijkt mij nog enig verschil maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406063

Grafische bewerkingen.... daar kun je de i5 met zijn 4 cores echt goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt eraan wat voor grafische bewerkingen natuurlijk, de vakantiefoto's een beetje bijkleuren lukt me ook prima op een laptoppie met core 2. De i5 biedt gewoon meer prestaties en het enige wat je je moet afvragen is of je die prestaties echt nodig hebt. Photoshoppen kan heel zwaar zijn als je het professioneel doet, met grote foto's en zware filtertjes. Lichte taken kan een i3 ook prima af.

Voor kantoorwerk en internetten is een i3 zeker snel genoeg, de bottleneck voor vloeiend pc'en zal daarvoor eerder bij je HDD/SSD liggen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Na zorgvuldige afweging, ben ik tot het volgende systeem gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2ptqmg2.png

Het systeem zal op 3 monitoren tegelijkertijd aangesloten worden (2x 1280 x 1040 en 1 1920 x 1080), en voor regulier kantoorwerk gebruikt worden, met soms 1080p Bluray film tussendoor, en grafische bewerking van foto's (photoshop). Games worden amper gespeeld.

Ik heb hierbij vooral oog gehad voor geruisloos systeem (voeding en grafische kaart zijn passieve koelers, SSD maakt geen geluid als het goed is).

Iemand suggesties voor enige veranderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:07
waarom zo'n dure videokaart en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mr.DJ95 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 16:28:
waarom zo'n dure videokaart en voeding?
Omdat ze passief gekoeld zijn, dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:07
het geluid van de voeding vind ik altijd te verwaarlozen, zeker als je de stock koeler van intel gebruikt en het scheelt ook nog is 80 euro. bovendien heb je ook wel een dure kast genomen , je zou eens kunnen kijken naar een CM690II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

De voeding is inderdaad echt belàchelijk duur, heb je daar een reden voor ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die voeding is inderdaad belachelijk duur, een goede voeding nemen is zeker verstandig maar 173 euro voor een 460 Watt voeding is echt belachelijk. Daarnaast vraag ik me af of het wel zo verstandig is om ook nog een passief gekoelde voeding te nemen als de rest ook al passief gekoeld is. Je hebt dan namelijk echt 0,0 airflow in je kast en dat zal de werking van de overige passieve koelingen niet ten goede komen.

Neem eerder zoiets als voeding pricewatch: Corsair Gaming GS600 Die kost ongeveer 70 euro, wellicht is zelfs een 500 watt model van een A merk al voldoende voor jou setup maar wat extra vermogen kan geen kwaad.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 01-10-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
dit systeem moet makkelijk gedraaid kunnen worden met een 400watt voeding, die videokaarten van ati zijn erg zuinig onder load, kijk eens wat bbg's door voor een goede voeding maar idd wat ik222 ook zegt heb je erg weinig airflow, zet er 1 extra 120mm fan in en laat die langzaam draaien dan zijn ze eigenlijk onhoorbaar. er zijn zat fans die nog geen 18db produceren schroef ze dan nog iets terug door mobo instellingen. onderdelen slijten/happerren sneller als ze warmer draaien. tevens zou je nog een proc koeler kunnen kiezen denk aan de scythe mugen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 13:31

hidde212

Free your mind...

als je een stille voeding wilt: pricewatch: Nexus Value 430.

Review op silent pc review: http://www.silentpcreview.com/Nexus_Value_430

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas zit-ie niet bij Alternate.

Hoe valt van dit lijst: https://www.alternate.nl/...erSupply&cn=1&tn=BUILDERS af te lezen welke voeding het meest stilst is van allemaal, op die dure Seasonic Fanless na dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 225627 op 01-10-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je nog specifieke vragen hebt over de voeding: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28 :)

(oh, en kijk voor voedingen ook eens naar semi-passief. Slaat alleen aan als de load te hoog wordt en dat gebeurt bij een i3 + HD6770 niet snel)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1