Oh oh, computer startte zojuist helemaal niet meer op..Help

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Sorry voor mijn 2e hulptopic van vannacht :)

Ik had wat goede dingen gelezen over Asus AI Suite II, waarmee je een vrij milde overclock kunt halen door simpel weg 'Auto Tune' aan te klikken. Het werd meegeleverd met mijn moederbord dus ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen.

Koos zelfs nog de mildste optie en klikte 'ok'.

Na een reboot kwam er te staan dat de OC succesvol was en hij zat op 4.3 ghz. Base clock van 103, multiplier x42. Vcore weet ik zo niet meer precies maar in de gezonde regio van 1.25 ofzo. Ook mijn RAM was opgefockt, naar zo'n 800 mhz (DDR3).

Enfin, ik wilde een Prime95 test uitvoeren om te kijken hoe heet hij werd. De seconde nadat ik de Prime test aanzette sloot de computer zich ineens af.

Waar zou dat door komen?

Het rebooten ging niet! Hij kwam tot 4 keer toe niet verder dan 5 seconden opstarten en was nog niet eens ver genoeg om weer in de Bios te kunnen komen om de veranderingen van AI suite ongedaan te maken.

Ik trok de stekker eruit en liep even panisch door het huis :P. Toen probeerde ik het nog een keer en bij de 2e keer rebooten startte hij wel op. Direct in de Bios alles weer op standaard gezet en AI Suite er af geflikkerd.

Nu vrees ik voor permanente schade. Waarom kon hij een aantal keer niet opstarten? Na het falen na zo'n 3 -5 seconden probeerde hij het automatisch weer opnieuw, maar lukte steeds niet.

Nu lijkt alles weer normaal te zijn. Iemand een verklaring?

Specs:
2500k
8 GB max 1600 mhz ram
p8p67-m mobo
HD 6870

[ Voor 4% gewijzigd door Stab op 01-10-2011 02:30 ]

Verwijderd

Waar zou dat door komen?
Te warm :Y Dat KAN permanente schade opleveren

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:54

D4NG3R

kiwi

:)

Te warm wat eventueel permanente schade met zich mee kan hebben gebracht. Verwacht er echter niet te veel van, meestal gebeurt er weinig bij zoiets ;) .
Ook mijn RAM was opgefockt, naar zo'n 800 mhz (DDR3).
Je hebt 1600Mhz RAM dus het is "Opgefockt" naar de default clocks 8)7 .

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2011 02:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Stab
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 02:34:
[...]
Te warm :Y Dat KAN permanente schade opleveren
Hmm oke. Maar het gebeurde echt binnen een seconde nadat ik de test startte... Wat wordt er dan ineens zo fucking heet?
En betekent het feit dat hij niet meer opstartte dat er iets beschadigd is? Of waren sommige onderdelen nog te warm ofzo?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stab schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 02:35:
[...]

Hmm oke. Maar het gebeurde echt binnen een seconde nadat ik de test startte... Wat wordt er dan ineens zo fucking heet?
Als jouw koeling inadequaat is en hij was in idle al heel warm, kan hij alleen maar door de extra stress er al uitgeklapt zijn ja.
En betekent het feit dat hij niet meer opstartte dat er iets beschadigd is? Of waren sommige onderdelen nog te warm ofzo?
Waarschijnlijk het 2e. Zodra alle stroom van de onderdelen af is boot de PC meestal gewoon weer netjes.

Edit: Als je geen verstand van OC'en hebt raad ik je sterk aan het niet te doen.. Lees je in over koeling en hoe je stapgewijs moet OC'en voordat je ook maar iets probeert. Al is het een automagisch programmatje/tooltje.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2011 02:40 ]

• Stab
D4NG3R schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 02:37:
[...]
Als jouw koeling inadequaat is en hij was in idle al heel warm, kan hij alleen maar door de extra stress er al uitgeklapt zijn ja.

[...]

Waarschijnlijk het 2e. Zodra alle stroom van de onderdelen af is boot de PC meestal gewoon weer netjes.

Edit: Als je geen verstand van OC'en hebt raad ik je sterk aan het niet te doen.. Lees je in over koeling en hoe je stapgewijs moet OC'en voordat je ook maar iets probeert. Al is het een automagisch programmatje/tooltje.
Ja ik ga me er al niet meer aan wagen denk ik. Dat gevoel wat ik net had was niet chill :)

Maar ik dacht dat zo'n programmaatje wel veilig was, maar dat was dus niet het geval.

Hij was overigens in Idle nog niet heet want ik had Realtemp al aanstaan.
35 graden ofzo...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan vraag ik me af wat je vCore was _O-

• Stab
D4NG3R schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 02:46:
Dan vraag ik me af wat je vCore was _O-
Ik nu ook :P

• Stab
Laatste vraag voor dat ik ga pitten...

Als het dus niet de hitte was, maar een te hoog voltage / vcore. Zou er dan nu iets kapot kunnen zijn of is dat onwaarschijnlijk?

Bedankt trouwens voor de antwoorden zo laat.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik stond net op het punt om ook m'n nest in te kruipen, maaruh. De kans dat je iets beschadigt hebt is niet heel groot, in 9/10 gevallen schakelt de automatische beveiliging van het systeem in en sluit alles direct af. Tenzij jij heel raar OC'd hebt (Wat ik betwijfel met een automatische tool) is er waarschijnlijk niks aan de hand.

• Stab
D4NG3R schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 03:03:
Ik stond net op het punt om ook m'n nest in te kruipen, maaruh. De kans dat je iets beschadigt hebt is niet heel groot, in 9/10 gevallen schakelt de automatische beveiliging van het systeem in en sluit alles direct af. Tenzij jij heel raar OC'd hebt (Wat ik betwijfel met een automatische tool) is er waarschijnlijk niks aan de hand.
Oke thanks man, ga maar lekker slapen. Doe ik ook.

Zou morgen nog wel graag een verklaring willen lezen voor het feit dat mijn pc een keer of 8 probeerde op te starten maar steeds weer uitviel en weer aanging... Dat vond ik toch niet gezond ogen :)

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 14:32

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Startte die vanzelf op? Heb je in de BIOS de optie ingeschakeld dat bij powerloss de PC weer in moet schakelen? Op zich zou dat dan vrij logisch klinken denk ik: de PC schakelt zich in, is nog te warm, valt uit (dus: powerloss), schakelt weer in, etc.

Of dat ook zo werkt durf ik alleen niet zeker te zeggen. Ik mag toch hopen dat er iemand over heeft nagedacht dat de PC niet zomaar inschakelt nadat deze uit oogpunt van (thermische) beveiliging net uit is geschakeld...

• Stab
Bastiaan schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 03:15:
Startte die vanzelf op? Heb je in de BIOS de optie ingeschakeld dat bij powerloss de PC weer in moet schakelen? Op zich zou dat dan vrij logisch klinken denk ik: de PC schakelt zich in, is nog te warm, valt uit (dus: powerloss), schakelt weer in, etc.

Of dat ook zo werkt durf ik alleen niet zeker te zeggen. Ik mag toch hopen dat er iemand over heeft nagedacht dat de PC niet zomaar inschakelt nadat deze uit oogpunt van (thermische) beveiliging net uit is geschakeld...
Zoiets zal het zijn, maar aangezien de CPU in realtemp niet te heet was voor dat ik Prime95 draaide, geloof ik niet dat die temp in 1 seconde gigantisch omhoog kon schieten.
Misschien was de temp van het moederbord wel hoog?
Of een te hoge Vcore?

• Stab
Laatste bump

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bumpen binnen 24h is niet toegestaan hier op t.net, en er is je al meermaals aangegeven wat het probleem/de oorzaak was.. Wat wil je nu nog weten :S?

We hebben niet allemaal glazen bollen, dus kunnen niet op magische wijze zien hoe het gebeurt is..

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2011 18:27 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

beter handmatig OC'en dan meer controle over wat er gebeurt en geeft ook meer inzicht welke aanpassing problemen geeft.

d:)b :henk d:)b

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
niks aan de hand...gewoon even het batterijtje uit je mobo halen, en handmatig overnieuw beginnen te klokken )

Verwijderd

Sowieso heeft het helemaal _niks_ met te warm nodig dat lijkt mij vrij duidelijk....

Gewoon een niet stabiele OC vrij duidelijk...
D4NG3R schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 02:37:
[...]
En ik raar mensen aan geen advies te geven over iets wat ze niet weten, maar ja doen ze toch wel en eens moet je ergens mee beginnen. :p

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 15:44 ]

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 14:40
Je kunt niet (nauwlijks) de baseclock van een sandy bridge systeem overklokken zoals dat programma probeerde te doen (haal ik uit je startpost). Ik gok dat daarom je systeem instabiel is.

[ Voor 32% gewijzigd door Hulkiedulkie op 02-10-2011 15:51 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 15:42:
En ik raar mensen aan geen advies te geven over iets wat ze niet weten, maar ja doen ze toch wel en eens moet je ergens mee beginnen. :p
Vandaar dat je ze toch beter advies kan geven :Y) . Kan je tenminste nog zeggen "Ik heb je gewaarschuwd".

Verwijderd

baseclock op honderd en dan lekker met de multiplier spelen, dan ga je er veel meer plezier aan overclocken beleven ;)

• Stab
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 16:22:
baseclock op honderd en dan lekker met de multiplier spelen, dan ga je er veel meer plezier aan overclocken beleven ;)
Klopt maar ik kan met mijn moederbord helaas niet de Vcore / cpu voltage vastzetten dus zo eenvoudig is het niet. En ingewikkeld overclocken heb ik, na laatste ervaring, weinig zin meer in :)
Pagina: 1