Veiligheidsvraag adapters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensA
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-03-2022
Hallo ik ben bezig met een zelfgemaakte lamp en ik heb een adapter gekocht van 5v 2a dubbel geisolleerd. Maar mijn lamp heeft ijzeren onderdelen die contct maken met het circuit en die je ook aanraakt bij het verstellen van de lamp. Ik weet dat 6v 2a geen kwaad kan als je het aanraakt, bijvoorbeeld bij zn bureaulamp met twee ijzeren stokken(waar de stroom doorheen loopt) kun je de draden aanraken znder schok. Maar kan het gebeuren dat de adapter stuk gaat en ineens meer volt levert waardoor het gevaarlijk word om de lamp aan te raken. Of zijn er andere dingen die gevaarlijk kunne. Zijn? Of ben ik overdreven bang en is er niks aan de hand..

Mvg rensA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
De delen die je kunt aanraken zullen dan de "nul" moeten zijn en niet de fase.
Dan heb je geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensA
RensA in "Veiligheidsvraag adapters"
Sorry die termen ben ik mij niet mee bekend, is dat de + en - pool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RensA schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 18:10:
RensA in "Veiligheidsvraag adapters"
Sorry die termen ben ik mij niet mee bekend, is dat de + en - pool?
+ en - is bij dc
fase en nul is bij ac

Trouwens:
meeste adapters hebben er wel beveiliging ertegen in(behalve als je ze van DX ofzo koopt ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensA
Ok maar ik heb dus de lamp op een 5v 2a ac/dc adapter aangesloten. De adapter is van wiener electronics in eindhoven dus mag hopen dat t beetje kwaliteit is expres niet eentje van dx gekocht.

Maar ik vroeg me af of er uberhaubt iets kan gebeuren waardoor zon adapter ineens wel gevaarlijke schokken kan afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
De kans is erg klein dat je daar problemen mee krijgt. Als de adapter gewoon de keurmerken (KEMA etc.) heeft hoef je daar niet echt zorgen om te maken lijkt mij. De primaire en secundaire kant van zo'n adapter zijn altijd wel goed gescheiden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
In theorie boeit het niet met 5V, zolang je niet aan je lamp likt... :P
Als je een gelijkspanningsadapter (=) met zo'n cilindervormige aansluiting hebt, is meestal de binnenkant van de cilinder de +, en de buitenkant de -. Bij een adapter met een wisselspanningsuitgang (~) maakt het niets uit omdat de spanning wisselt tussen de polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30
Bartjezz schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:52:
In theorie boeit het niet met 5V, zolang je niet aan je lamp likt... :P
Als je een gelijkspanningsadapter (=) met zo'n cilindervormige aansluiting hebt, is meestal de binnenkant van de cilinder de +, en de buitenkant de -. Bij een adapter met een wisselspanningsuitgang (~) maakt het niets uit omdat de spanning wisselt tussen de polen.
Natuurlijk maakt dat wel uit. Je hebt altijd nog een fase en en nul, waarbij je de binnenste de fase maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Vinnienerd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:55:
[...]

Natuurlijk maakt dat wel uit. Je hebt altijd nog een fase en en nul, waarbij je de binnenste de fase maakt.
Inderdaad, Bij wisselspanning bijvoorbeeld van 5 volt komt er een wisselend een positive spanning en een negative spanning op te staan ( +5 / -5 ) dus ook daar is het belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Niet correct.. de uitgang van de adapter heeft geen fase en een nul meer..

De wisselspanning uit je stopcontact heeft een fase/nul omdat 1 van de polen van de "generator" gelinkt is aan "aarde". De andere uitgang voert dus het wisselspannings potentiaal t.o.v. de aarde waar jij op staat.

De uitgang van je adapter heeft dit echter geheel niet, het is een zgn. zwevende spanning zonder enige referentie t.o.v. jou of de aarde. Je hebt dan ook geen aanraak gevaar meer omdat de spanning uit je adapter zwevend is t.o.v. de grond die jij aanraakt. Het wordt pas een probleem als je beide uitgangen van je adaptertje tegelijkertijd vastpakt. Maar bij 6 volt zal dat niet bepaald indruk maken.

Wat betreft je angst dat de transformator ineens meer spanning gaat leveren... Onbelast zal de transformator inderdaad meer spanning leveren dan de gespecificeerde 6 volt, dit zal echt niet zo hoog oplopen dat het een probleem zou zijn.. Dit is normaal gedrag, zeker bij hele goedkope adaptertjes.

Om meer spanning te leveren zou je aan de uitgangs zijde van de transformator meer windingen moet leggen om de magneet kern, dit zal niet zomaar uit zichzelf gebeuren. Door overbelasting/oververhitting zou de lak van je windingen kunnen smelten, hierdoor zal echter de uitgangsspanning in elkaar zakken, niet hoger worden. Over het algemeen brand er dan een draadje door en werkt de transformator niet meer.

Kortom, niets om je zorgen over te maken. Gewoon zorgen dat je geen kortsluiting maakt tussen de 2 uitgangen anders gaat je adaptertje stuk en verder niet al te moelijk over denken.

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 12:03

Mentalist

[avdD]

redguy schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:38:
Kortom, niets om je zorgen over te maken. Gewoon zorgen dat je geen kortsluiting maakt tussen de 2 uitgangen anders gaat je adaptertje stuk en verder niet al te moelijk over denken.
Inderdaad. En zelfs dan nog: àls er op één of andere manier 230V op komt te staan dan zie je als eerste dat je lampje niet meer werkt. Zou je dan toch het ding aanraken, nou, dan krijg je een optater. Dat voel je een paar minuten en dat heb je dan ook weer gehad. Ik had er pas nog eentje toen ik in een apparaat zat te werken. Kom je ook wel weer overheen, tenzij je hartproblemen hebt. :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:08:
[...]

Inderdaad. En zelfs dan nog: àls er op één of andere manier 230V op komt te staan dan zie je als eerste dat je lampje niet meer werkt. Zou je dan toch het ding aanraken, nou, dan krijg je een optater. Dat voel je een paar minuten en dat heb je dan ook weer gehad. Ik had er pas nog eentje toen ik in een apparaat zat te werken. Kom je ook wel weer overheen, tenzij je hartproblemen hebt. :P
k heb ook al zovaak 220V op mn poten gehad.. een DVD speler met kuren proberen te repareren.. is toch allemaal laagspanning.. tot je perongelijk even de 220V kant aan raakt..

waardoor t apparaat vaak met een sierlijke boog op de grond beland ( en daarna dus wel FUBAR is :P )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
maar het kan ook fout gaan, dus voorkomen is beter dan genezen...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:38
SMSfreakie schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:46:
[...]

k heb ook al zovaak 220V op mn poten gehad.. een DVD speler met kuren proberen te repareren.. is toch allemaal laagspanning.. tot je perongelijk even de 220V kant aan raakt..

waardoor t apparaat vaak met een sierlijke boog op de grond beland ( en daarna dus wel FUBAR is :P )
Jij sleutelt altijd aan je apparatuur terwijl de stekker er nog in zit? Of wacht je gewoon niet lang genoeg?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

SanderPS3 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:55:
Jij sleutelt altijd aan je apparatuur terwijl de stekker er nog in zit? Of wacht je gewoon niet lang genoeg?
Soms heb je weinig keus, als je iets moet bewegen/duwen terwijl een motortje loopt dan moet de stekker er gewoon inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:38
W3ird_N3rd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:57:
[...]

Soms heb je weinig keus, als je iets moet bewegen/duwen terwijl een motortje loopt dan moet de stekker er gewoon inzetten.
Keus is er altijd, dan d'r bij; voorzichtig zijn? En geloof mij; ik heb genoeg gesleuteld in machines waar iets meer spanning op staat dan een VHS speler ;), maar nog nooit een schok gekregen.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik heb het ook wel eens gehad.

een keer vooral bij een pc psu. die had ik een stekkerdoos gegeven met schakelaar om hem makkelijk uit te kunnen zetten voor ik er weer gereedschap in steek. dat werkt redelijk goed totdat je de schakelaar vergeet en gewoon je schroevendraaier in het ding steekt...

de schroevendraaier lag een meter of 5 verderop...

en ja ik weet dat er ook na uitschakelen nog hoogspanning aanwezig is in de condensatoren etc,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickoNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
SanderPS3 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 00:05:
[...]

Keus is er altijd, dan d'r bij; voorzichtig zijn? En geloof mij; ik heb genoeg gesleuteld in machines waar iets meer spanning op staat dan een VHS speler ;), maar nog nooit een schok gekregen.
Werken onder spanning is vanaf heden strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
RickoNL schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:35:
[...]

ik zeg, verplichte blowsessie aan het begin van de werkdag.
geen spanning te bekennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Ik heb zo vaak 230V over mijn klauwen gehad... Als elektricien heb je gewoon vaak dat iets per ongeluk nog onder spanning staat, of dat er gewoon geen spanning vanaf kan. In de industrie moet vaak iets tijdens productie omgezet worden, ga dan maar eens een complete schakelkast met 6 plc's afschakelen 8)7 }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

SanderPS3 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 00:05:
[...]

Ik kreeg m'n opdonder inderdaad van een VCR, hoe wist je dat? :P

Ik lette gewoon even niet op en liet mijn hand rusten op het hoogspanningsgedeelte.. De rest is veilig, alleen dat ene eilandje niet. Dat was dus een slecht plan. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 07-10-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Bartjezz schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:31:
Ik heb zo vaak 230V over mijn klauwen gehad... Als elektricien heb je gewoon vaak dat iets per ongeluk nog onder spanning staat, of dat er gewoon geen spanning vanaf kan. In de industrie moet vaak iets tijdens productie omgezet worden, ga dan maar eens een complete schakelkast met 6 plc's afschakelen 8)7 }:|
Sorry hoor, maar bij wat voor houtje touwtje organisatie werk je dan? Juist in de industrie zijn hier tot vervelens toe allemaal regels en normen voor uitgevonden.

Hier hoort een installatie verantwoordelijke een schakelopdracht voor te geven, je behoort een geldige aanwijzing te hebben en als je dan onder spanning werkt doe je dit natuurlijk met alle te nemen voorzorgsmaatregelen.

Dan wordt het je (vrijwel) onmogelijk gemaakt om 'zo vaak per ongeluk' onder spanning te staan.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Om even terug on topic te komen:
In de beroepspraktijk zou jouw lampje verboden zijn. Geleidende behuizingen dienen geaard te zijn. Als er dan toch contact komt met je schakeling dan grijpt de aardlek in (mits je die hebt). Ik weet niet hoe je lamp eruit ziet en hoeveel ruimte je erin hebt, maar eigenlijk zou die een interne voeding moeten hebben. Dat kon wel eens (van zowel elektrisch als mechanisch perspectief) lastig worden.

De meeste moderne adapters zijn schakelend met een buckconverter. Die hebben vaak stroombegrenzing ingebouwd. Theoretisch gezien zou het dus moeten werken, maar vanuit het perspectief van efficiëntie en natuurlijk correcte engineering mag dit echt niet. Post eens foto's van je lampje. Misschien is er iets kant en klaar te koop om dit probleem op te lossen (dus: netspanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het laagspanning is, dan mag je min of meer alles doen met je lampje ;) Dat is juist waarom we laagspanning gebruiken voor dat soort toepassingen. Net als die spotjes welke je aan een kabel monteert aan het plafond, staat ook 12v AC op. Veilige spanning -> mag gewoon verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
daPet schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:11:
[...]

Sorry hoor, maar bij wat voor houtje touwtje organisatie werk je dan? Juist in de industrie zijn hier tot vervelens toe allemaal regels en normen voor uitgevonden.

Hier hoort een installatie verantwoordelijke een schakelopdracht voor te geven, je behoort een geldige aanwijzing te hebben en als je dan onder spanning werkt doe je dit natuurlijk met alle te nemen voorzorgsmaatregelen.

Dan wordt het je (vrijwel) onmogelijk gemaakt om 'zo vaak per ongeluk' onder spanning te staan.
1- ik werk ondertussen bij een ander bedrijf, maar ik heb voornamelijk in huizen installaties aangelegd. Daar werkt het niet om halverwege een werkdag even overal de spanning van af te schakelen zodat je even in de meterkast een draadje kunt omsteken...

2- in de industrie zijn er geen extra regels voor om kasten tijdens productie af te schakelen. Als er een storing is die a la minute moet worden opgelost heb je geen andere keuze.

3- er zijn tijdens onderhoud inderdaad regels voor, die worden dan ook na geleefd, omdat er genoeg tijd is! Daar houd ik mij ook altijd aan, maar als ik tijdens productie een storing op moet lossen kan dit gewoon niet... En dan raak je weleens per ongeluk een draad aan waar spanning op staat... Nou en, dan zeg je van oké, daar moet ik op oppassen en ga je verder.

4- al die regels maken het onmogelijk om onder spanning te komen staan, maar die maken het ongeveer net zo onmogelijk om fatsoenlijk je werk te kunnen uitvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
RickoNL schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:35:
[...]

sowieso zegt de nen 3140 (als ik het goed heb) dat onderspanning werken onder geen toestand mag, behalve als het echt niet anders kan, maar dan moet je wel voldoende pbm's hebben (zoals geinsoleerd gereedschap, handschoenen en die dingen)

nen 3140 is bindend, dus idd strafbaar :D, ik ga er zeker in mee dat het soms echt niet anders kan, maar dan is meten de uitkomst, en weten wat je aanhet doen ben het belangrijkste :)

[ Voor 13% gewijzigd door Luukje01 op 09-10-2011 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Om weer even on-topic te gaan: Ik heb wel vaker van die touch dimmers gezien waar het aanraak gedeelte met een hoogohmige weerstand aan de primaire kant zit gekoppeld. Dus de uitgang hoeft niet per definitie zwevend te zijn.

Verder: Als je zo slim bent om zelf (regelmatig) apparatuur wilt gaan repareren, zorg dan voor een scheidingtrafo en eventueel een variac. Dat bespaart je een hoop ellende ;)
Pagina: 1