Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerderB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 00:39
Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem in elkaar gezet. Ik vind echter dat mijn CPU wel erg warm wordt. Dit is het eerste systeem dat ik zelf in elkaar heb gezet, dus ik heb nooit echt op CPU temperaturen gelet maar wat ik zo lees op internet liggen deze temperaturen toch wel boven de norm.

Als eerste, mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master CM 690 II€ 66,50€ 66,50
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2€ 17,95€ 17,95
1XFX Pro 550W€ 56,50€ 56,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 41,70
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 99,90€ 99,90
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 82,15€ 82,15
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,17

Nu een indicatie van de temperaturen. Als de PC vrijwel idle is, is de temperatuur al 44C. Zodra ik iets zwaarders opstart en 1 van de cores 100% load heeft, stijgt de temperatuur al snel naar 65C.
Ik heb geen extra fans aangebracht behalve de front en backside fan die standaard in de case zitten. Alle kabels zijn weggewerkt dus de airflow zou geen probleem moeten zijn.

Mijn vraag is dus in principe, zijn dit acceptabele temperaturen of moet ik er iets aan doen? En als ik er iets aan moet doen, raden jullie aan om dan een andere heatsink te halen of misschien een keer opnieuw de thermal paste aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-07 09:07
Ik vind je temps aan de hoge kant. Je koeler is niet meer zo modern, maar zou toch beter moeten presteren vermoed ik.

De reden dat hij niet goed presteert, kan een slechte montage zijn, of een slechte airflow.
Wat doen je temps met je case open?
Fan in de goede richting geïnstalleerd?

Ik zou opnieuw proberen te monteren vooraleer je gaat investeren in een nieuwe koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerderB
Met de case open zijn de temperaturen hetzelfde.
De fan kan op mijn moederbord alleen verticaal blazen en blaast bij mij naar boven. Er is geen fan die daar tegenin blaast ofzo.
Ik zou verder niet weten wat er mis zou moeten zijn met de montage. Thermal-paste is pre-applied en de installatie was zeer eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406063

Wordt de koeler snel warm wanneer je de CPU op 100% belast?

Eerlijk gezegd vind ik de Freezer 7 op een Core2Duo E8400 een tegenvaller qua temps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerderB
Niet echt nee. Hij wordt wel warm maar er blijft teveel warmte in het CPU hangen.
Ik begin ook het idee te krijgen dat het komt door de brackets die op het moederbord zitten. Deze hebben maar 1 pin eraan zitten terwijl op de brackets van de heatsink 3 slots zitten. Volgens mij zit de heatsink daarom lang niet zo strak als zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 14:12
Ik zou eens in de bios op zoek gaan naar Cool & Quiet, heb het zelf net drie dagen aan staan en het scheelt enorm. Mijn pc heeft vandaag vanaf 17.00 uur gedownload tot 1.00 uur en de cpu temp is 25 graden C ;)
Mijn koeler is een Prolimatech Megahalem black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:54
Is de processor overgeclockt?
(enige rede om echt voor een BE te gaan)

[ Voor 42% gewijzigd door DCG909 op 01-10-2011 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
In mijn oude systeem had ik dezelfde cooler met een e8400. Ik vond de prestaties een beetje tegenvallen.

Met name als het in de omgeving warm was (zoals met dit mooie nazomerweer!) Zat ik ook op idle rond de 40C

Misschien iets om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerderB
Vandaag eens geprobeerd alles opnieuw erop te zetten. Ik merkte bij het eraf halen dat de koelpasta niet mooi egaal verspreid was en er punten leken te zijn waar er geen contact gemaakt werd. Paar keer opnieuw geprobeerd maar het probleem is dat de brackets van het moederbord niet voor een goeie verbinding zorgen met de heatsink.
Temperaturen zitten nu binnen acceptabele grenzen maar ik ga toch maar eens kijken naar een koeling met een andere backplate, helemaal als ik toch aan OC ga denken.
Zit zelf nu te denken aan de Zalman CNPS10X Performa. Ik weet dat de Scythe Mugen 2 Rev. B ook een favoriet is maar ik ben bang dat deze zo groot is dat ik daarna niet meer bij de schroeven van het moederbord kan.

@EJ, het heerlijke zomerse herfstweer zal zeker verschil maken ja! ;) Toch vind ik dat het systeem ook hier mee om moet kunnen gaan omdat die uiteindelijk wel tegen een stootje moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:54
:? AMD MoBo's hebben allemaal een backplate (dacht ik), dus waarom zou je deze vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerderB
De standaard brackets op het moederbord en de klemmen van de heatsink maken geen sterke verbinding (moederbord brackets hebben 1 pin, heatsink heeft 3 pinnen) en daardoor zit hij erg los. Met een koeling die de backplate vervangt heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerderB
Probleem opgelost met nieuwe Heatsink. 30C idle en bij overclocken 45C. Nogal een verschil met de oude situatie. Probleem moet de verbinding tussen heatsink en CPU geweest zijn door de brackets van het moederbord. Vriend van me heeft precies dezelfde heatsink en CPU en heeft er geen problemen mee. Blijft vreemd maar het is iig opgelost.

[ Voor 50% gewijzigd door HerderB op 05-10-2011 22:22 ]

Pagina: 1