Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik wil weer een nieuw systeem gaan aanschaffen wat een goed budget gamesysteem moet worden. Ik gebruik nu een laptop (Dell SXPS13) en die heb ik een paar jaar terug gekocht, en hoewel hij nog wat oudere spellen kan spelen (WoW, sommige nieuwere spellen op zn aller-aller laagst, 640x480 res enzo) is het toch niet fijn om erop te gamen. De laatste paar jaar speel ik eigenlijk ook alleen spellen op lage instellingen en de fps is niet altijd hoog, het is wel speelbaar (bijvoorbeeld Mass Effect 1 / 2) maar dan praat je dus op laagste settings en fps die tussen de 10-40 zit, niet al te soepel dus.. nu vind ik 't daarom mooi tijd voor een upgrade.

Nou heb ik het topicje hier bekeken ([BBG aanschaf] Gamesysteem), en daarin zie ik het budget gamesysteem wat er aardig goed uitziet (CPU is meer dan goed genoeg, 3 cores, wil ik hoger dan gaat de prijs ook een stuk hoger, en heb ik toch niet zo), verder ziet het er netjes uit en al helemaal de prijs (deze laptop bijv. had ik een paar jaar terug voor 800 euro gekocht, zoveel meer geld terwijl je zoveel minder erop kan).

Maar nu zit ik toch even naar een betere GPU te kijken, de 6770 is vrij goed (vergelijkbaar met de 5770, hoor ik) maar voor wat meer geld kan ik de 6850 halen die echt een hoop sneller is. Is dit het waard qua performance/budget? Ik vind het namelijk wel goed om ook alvast voor in de toekomst een goeie pc te hebben, Battlefield 3, Mass Effect 3 enzo. En lukken beide kaarten met de voeding (Corsair Builder CX430) die in dat budget lijstje staat? Op internet las ik dat ze namelijk 450W nodig hebben, lukt het dan nog wel met 430W?

En nog een vraagje, hoe goed zijn spellen te spelen op dit systeem? Nieuwste spellen op z'n hoogst moet lukken toch? (nog iets, mijn monitor is een vrij oudere die max 1280x1024 aankan.. ik vind die resolutie goed genoeg overgens, dus het lijkt me wel dat alles op zn hoogst op die res kan draaien). Als je dan trouwens de 6770 en de 6850 vergelijkt met een max resolutie van 1280x1024, is er dan veel verschil qua FPS? (bijv als de 6770 een spel op 80fps draait, en de 6850 op 100fps.. dan is die 20fps opzich wel mooi, maar echt merken zal je 't niet). Overgens wil ik dus bijv. nieuwste spellen op 1280x1024 gaan spelen, hoogste instellingen en AA/AF omhoog gooien en wellicht Fraps op de achtergrond draaien voor filmpies te maken, dit moet met soepele fps lukken, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:50

Praetextatus

the dutch_paki

Welkom op tweakers :)

Alhoewel de resolutie waarop je speelt niet erg hoog is, kun je toch beter de 6850 aanschaffen. Verschil is 37.50 euro euro en dat is de investering werl waard als je een game systeem wilt halen. Eventueel wil je in de nabije toekomst een scherm kopen met een hogere resolutie en dan heb je de extra power ook gewoon nodig.

Die 20 fps frameverschil ga je zien afhankelijk van de game enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Praetextatus op 30-09-2011 12:09 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hint: de 6770 IS de 5770, de naam is gewijzigd, maar de opvolger van de 5770 is de 5870 en consorten.
Ik zou zeggen snuffel hier eens een beetje rond, en in de topics in Videoplanken en Beeldkanonnen hier.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergelijken dat ik nu spellen speel op 640x480 vind ik 1280x1024 aardig hoog hoor. ;) Maar ik kan later best een nieuw scherm aanschaffen als ik daar behoefte aan heb, voor nu is het alleen goed genoeg.

Zit alleen wel nog aan die voeding te denken, het zal waarschijnlijk goed zijn maar ik had ooit een oude computer waarbij ik een nieuwe videokaart kocht die vervolgens niet werkte omdat de voeding te zwak was, zou zonde zijn. De Corsair CX500W kost wel weer wat meer, dus als de 430W goed genoeg is hou ik die gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

430W Is meer dan voldoende van jouw systeem. In alle waarschijnlijkheid is een 350W voeding zelfs voldoende, maar voor die 10 euro verschil kanje het niet laten.

Neem gewoon de 6850 voor alle redenen die er zijn.
- als je een gamesysteem wil, is waar je bezuinigd NOOIT de GPU.
- Als je een groter scherm gaat kopen gaje het nodig hebben
- die 35 euro verschil gaat het verschil beteken om binnen 2-4 (gezien het gemis van een glazen bol, maak ik een schatting) jaar alles nog op medium te draaien ipv op low settings.

het verschil tussen 80 en 100 fps ga je niet merken (ik toch niet)
Game je trouwens nog op een CRT? Of is het een tft?
TFT gaat een stuk minder goed om met niet native resolutions. 640*480 gaming doet echt gewoon pijn aan de ogen op alles wat 20" heeft of meer. 1240*1024 is leuk als het je native resolution is, (wss een 17" flatscreen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
350W lijkt me toch aan de erg lage kant, of niet? Zeker wanneer er word gezegt dat die GPU toch wel 450W nodig heeft.

Mn monitor is TFT ja, met lage resoluties ziet het er ook bagger uit, zo heb ik Mass Effect 1 en 2 ook alleen maar gespeeld, beetje jammer omdat het zulke goeie spellen zijn, mooi dan om straks weer op zn hoogst te kunnen draaien. :)
De native resolutie is inderdaad ook 1280x1024, 17" scherm (Acer, nogwat).

Enige spel wat ik nog op die resolutie draai is WoW, maar dat is ook al een ouder spel (hoewel ik nu wel settings op medium heb, zoiezo shadows/water uit en zelfs nu al schokt het in nieuwe en/of drukke plekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:50

Praetextatus

the dutch_paki

De GPU heeft dan ook geen 450 Watt nodig. Je hele systeem zal daar zelfs nog onder liggen. Dus om je vraag te beantwoorden, ja 430-450 is voldoende :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die GPU zuipt maximaal 150 watt, dus daar zou ik niet mee zitten. De fabrikanten adviseren zoveel overkill om rekening te houden met de bloat-factor van brakke PSUs, die soms 2 of 3 kan zijn. Een degelijke voeding levert wat ie beweert... en dan is 350W ruim voldoende.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet wel zeggen dat de Corsair in de zin van opgegeven vermogen en daadwerkelijk geleverd vermogen geen kwaliteitsvoeding is. Ze geven immers op 430W en ze weten slechts 336W te leveren op de +12V lijn. Je moet het dus zien als een 350W voeding, maar daar is de prijs ook naar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Goed dat je [BBG aanschaf] Gamesysteem al gevonden had, maar die topics zijn aangemaakt omdat we dit soort adviesvragen uitsluitend in die topics behandelen. Dit topic moet ik dyus ook sluiten, ondanks dat je best goede gerichte vragen hebt.

Voor een overzicht van de topics, zie: Best Buy Guide overzichtstopic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.