• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:47
Probleem: PC crasht met enige regelmaat volledig (en dat deed 'ie eerst jarenlang niet). Reageert nergens meer op, behalve op reset-knop. Beeld bevriest, audio blijft hangen. De crashes komen op random momenten, als ik gewoon wat aan het surfen ben, of tekstverwerking doe. Totaal niet op stressvolle momenten. De frequentie van dit gedoe is de afgelopen tijd toegenomen, waar het eerst (gedurende afgelopen jaar?) nog eens per week/maand was, gaat het nu om meerdere keren per dag, soms zelfs meermalen per uur. Onwerkbaar dus. Tijd voor actie!

Specs:
- Abit AB9 Pro
- Intel E6600 (onder Scythe Mugen 2 rev.B) (stock speed)
- 2 x 2GB OCZ PC6400 RAM (Gold Series) (stock speeds)
- Sapphire Radeon HD5770 1GB DDR5 (stock speeds)
- Intel Postville 80GB SSD (met OS)
- Western Digital 2TB SATA300 64MB, WD20EARS
- Seasonic SS-520GM 520Watt voeding
- Windows 7 Professional 64-bit - volledig geupdate

Al gedaan:
- Allereerst temperatuur gecheckt. CPU & PWM onder de 30, respectievelijk 40 graden. Echter: south bridge voelde behoorlijk heet. Deze is met een heatpipe verbonden aan north bridge (als die dingen tegenwoordig nog zo heten), beiden passief gekoeld. Heb recent de stock CPU-koeler vervangen door de Mugen, dus ik dacht: aha! De mugen zal wel voor minder airflow zorgen, dus de boel wordt te heet. Dit strookte netjes met de symptomen: de crashes zijn nu frequenter dan voorheen, én ze gebeuren met name op momenten dat de CPU nagenoeg idle is - dus fan op lagere snelheid dus heter moederbord. Oorzaak weggenomen: kast open en groot formaat tafelventilator naast de kast. Temperaturen nu overal laag, south bridge voelt lauw. Probleem blijft echter bestaan.
- Visuele inspectie moederbord: geen ontplofte of roestige transistoren.
- Voeding: de Seasonic is nieuw - vervanging van een Cooler Master 480Watt voeding. Ook bij de Cooler Master deed het probleem zich al voor, dat lijkt me voldoende reden om de voeding als oorzaak af te schrijven.
- Memtest86+ gedraaid gedurende 4,5 uur - 0 fouten gevonden.
- Intel SSD Toolbox erbij gepakt en een full diagnostic scan gedraaid. Geen problemen gedetecteerd.
- 3DMark06 gedraaid - geen artifacs of fouten te bekennen.
- GPU-driver geupgrade naar nieuwste versie.
- GPU temp was bij de afgelopen paar crashes onder de 40 graden.
- Een enkele maal ben ik opgestart in veilige modus, en heb geen crashes gehad terwijl ik daarin zat. Dat was echter niet lang genoeg om zeker te zijn dat dat de oorzaak wegnam, zeker omdat de symptomen op nogal random momenten opzetten.
- 2 uur lang Prime95 gedraaid - 0 fouten.
- Onnodige randapparatuur verwijderd, te weten webcam, printer, eSATA-schijf & optische drive.
- Naar aanleiding van dit topic Google Chrome verwijderd. Toen ik het las dacht ik: fuck yeah, ik heb inderdaad steeds ook Chrome open wanneer de boel chrasht. Voor m'n Gmail gebruik ik een dedicated Chrome-schermpje, en gisterochtend - toen de symptomen écht frequent werden, was ik zeer druk doende om met allerlei browsers waaronder Chrome sites van Engelse universiteiten af te struinen. Heb direct heel Chrome gedeïnstalleerd en heb de rest van de ochtend geen crashes gehad. Helaas: vanavond alweer tweemaal een crash.

Heeft iemand nog ideeën, voordat ik at random nieuwe componenten ga kopen? Heeft 't zin mijn OS opnieuw te installeren? Ik weet dat de symptomen totaal niet op softwareproblemen lijken, maar dat Chrome-verhaal doet me twijfelen.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• brama
  • Niet online
Boot eens een live OS vanaf usb/cd, bijvoorbeeld Ubuntu? En werk daar een avond op. Kun je windows/software makkelijk uitsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door brama op 29-09-2011 22:55 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 13:00
ehh kijk is naar de temperatuur van je gpu, kan ook het probleem zijn. (dit was mijn probleem paar maanden geleden, heatsink zat vast met stof), random freezes had ik toen ook.

• .Frank
Oh pardon, vergeten te vermelden. GPU temperatuur is op het moment 36 graden - en met die tafelventilator naast de kast zal ook het geheugen wel niet al te heet zijn. Ik zet het ook nog even in de startpost.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• .Frank
brama schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:55:
Boot eens een live OS vanaf usb/cd, bijvoorbeeld Ubuntu? En werk daar een avond op. Kun je windows/software makkelijk uitsluiten.
Dat ga ik maar eens proberen ja. Helaas ben ik bang dat ik er meer dan een avond mee zal moeten werken om echt zeker te weten dat 't aan m'n OS lag. En ik blijf erbij dat het zo totaal onlogisch is dat het een softwareprobleem is. Geen BSOD, geen info achteraf - 't ziet er gewoon uit als een gevalletje 'te heet', maar dat is het dus duidelijk niet.

• .Frank
Aha! You can't prove a negative, only a positive - en dat heb ik gedaan. Net geboot van CD met Ubuntu, en tot tweemaal toe de bekende crash. Alles qua software lijkt dus uitgesloten als oorzaak.

De crashes waren tot tweemaal toe op het moment dat de CD-drive opspinde volgens mij, ga hem er nu weer uitgooien en kijken of het helpt. Ik schreef dat ik die al eerder had losgekoppeld, maar dat was echt het laatste wat ik gedaan had - nog niet het effect kunnen zien dus.

Edit: ach, dat is natuurlijk onzin. Heb hiervoor ook in Windows de bootdisk gebrand zonder problemen, en ben nu volle bak data aan het overpompen vanaf een CD. Gewoon geen probleem met de optische drive.

Iemand nog enig idee?

[ Voor 19% gewijzigd door .Frank op 30-09-2011 00:35 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-02 20:28

Nemesizz

Untouchable

2 x 2GB OCZ PC6400 RAM (Gold Series) (stock speeds)
Waar staat de voltage van dit geheugen op?
Volgens de site wil dit geheugen 2.0V, default stuurt het moederbord maar 1.8V naar je geheugen toe (SPD heeft blijkbaar ook geen invloed, ik moest en veel anderen, het geheugen handmatig dan op de juiste voltage zetten).

Nu kan het soms zijn dat ie wel door memtest komt zonder fouten, maar uiteindelijk toch instabiel is vanwege te lage voltage.

Kijk het iig nog even na, dit is een veel voorkomend "probleem" bij modules van OCZ (uit het DDR2 tijdperk).

• .Frank
M'n reepjes kregen standaard al 2.0V van het moederbord. Op de reepjes staat echter vermeld dat ze 1.9V willen hebben, dus ik heb ze nu daar maar even op ingesteld.

Dat dat de oorzaak was van de crashes lijkt me sterk...

Tot op heden vandaag geen crashes gehad trouwens - false sense of security. Maar toch vreemd dat de frequentie zo schommelt.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
mocht je nog crashes hebben (hoop het niet voor je) dan kan je ook proberen interne USB/firewire verbindingen te ontkoppelen en daarmee bedoel ik die kabels die standaard van de voorkant van je systeem kast naar binnen lopen en dan op je mobo moeten worden geprikt.

ik zelf had jou problemen ook maar na dat ik een interne 3,5" USB cardreader los had gekoppeld was het probleem over.

ik had al wel gelezen dat je dingen (extern) los had gehaald maar las nog niets over intern :)

daarnaast kan het ook goed zijn gezien alles wat je heb geprobeerd dat je moederbord gaar aan het worden is door stof/warmte eventueel een goedkoop alternatief mobotje kopen nieuw of hier op tweakers of eventueel een mobo proberen dat je nog hebt liggen.

gezien alles wat je hebt geprobeerd lijkt dat me de enige boosdoener?

succes

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Zonder internet crasht hij dan ook? Trek kabel los en testen.

Kontroleer alle kabels.

Je hebt 1 hd en 1 ssd. gebruik er maar 1 en installeer windows erop en testen.

Zoveel mogelijk hardware gaan uitwisselen, bijv videokaart kun je nog proberen.

Moederbord op een stuk karton leggen en daar testen met zo min mogelijk hardware.

Zoek op je ssd en/of moederbord of er meer mensen problemen hebben, dus googlelen.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Alleen je SSD (neem aan dat daar windows op staat) aansluiten, evt met een nieuwe kabel, en kijken of het ligt aan de sata poort. Eventjes een ander poortje proberen. Ook even kijken naar de drivers van je sata controller.

Ook kan je nog even in de windows log files kijken of je daar wat ziet. Kan bijvoorbeeld ook dat je secundaire hdd aan het doodgaan is.

| system specs |

Verwijderd

het klinkt als een probleem wat ik een keer heb meegemaakt en de oorzaak bleek, geloof het of niet, de DVD/CD drive te zijn.

Hoe dan ook, heb je al het welbekende alles loskoppelen behalve het essentiële stappen plan geprobeerd?
dan kan je steeds één ding erbij aansluiten tot je de crashes te pakken hebt..voila :)

Verwijderd

NVM, las over je reactie heen en kan geen edit knop vinden.

*edit* en nu na het submitten van een 2e reactie opeens wel...meh.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 22:10 ]

• .Frank
Na mijn laatste posts ging de frequentie van de crashes weer dermate omlaag dat de noodzaak om er wat aan te doen wat afzwakte. Helemaal weg gingen ze echter niet - nu nieuwe poging om het op te lossen!

Nieuwe info:

- Eénmaal leek ik betrouwbaar een crash te kunnen genereren door de IPL (IGN Pro Leage) Stream te openen. Wanneer ik (in FF) die stream opende had ik binnen 20 sec. een complete crash. Na een reboot kon ik dat direct opnieuw produceren - heb het in totaal 3 keer gedaan. Ook kan ik me herinneren dat crashes in het verleden vaak samenvielen met het kijken van streams (bijvoorbeeld wielrennen via NOS.nl, met Silverlight).

- Echter: de crashes beperken zich niet alleen tot momenten waarop ik een stream kijk. Sterker nog, ik heb ook (zeker 2 x sinds mijn laatste posts) direct een crash gehad na een verse boot. In die gevallen zette ik m'n PC aan, ging wat drinken halen en bij terugkomst stond 't bureaublad open maar was de PC volledig irresponsief. Gecrashed. En even itereren: het is geen temperatuurprobleem, na een reboot kon ik vervolgens weer uren zonder problemen werken (zonder iets te veranderen).

- Heb Windows logboeken bekeken, maar kan geen kritieke fouten o.i.d. ontdekken, er wordt voor zover ik kan zien niets bijgehouden van de crashes. En zoals ik al schreef: ook toen ik bootte van een Ubuntu-DVD had ik crashes.

- Heb ook al m'n overbodige interne connectoren losgekoppeld - hielp niet.

- PC is geaard - heb op mijn kamer geen aardlijnen, maar heb de aardlijn van de badkamer doorgetrokken en verbonden met mijn stekkerblok.

Wat is de gemeenschappelijke factor? Waarom schommelt de frequentie?

Ik ga nu rebooten en mijn videokaart vervangen door een ouder model, maar volgens mij had ik deze crashes ook al met die oude kaart.

Ook ga ik m'n S-ATA kabels vervangen, kijken of dat effect heeft.

En denken jullie dat 't zin heeft om m'n internetkabel eruit te trekken? De crashes lijken niet samen te hangen met netwerkactiviteit (gezien ook de crashes direct na boot).

Het rotte blijft dat de frequentie van optreden zo onvoorspelbaar is - op deze manier duurt uitzoeken heel lang :(

[ Voor 4% gewijzigd door .Frank op 25-10-2011 14:56 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Ik heb dezelfde soort problemen gehad, uiteindelijk was het mijn ethernet controllor:S Schakelde over op wifi sindsdien geen problemen meer...

[ Voor 160% gewijzigd door Rollo op 25-10-2011 15:06 ]

• .Frank
Ben nu geboot met oude videokaart, nieuwe SATA-kabels en geen ethernetkabel aangesloten (post nu mobiel). Überhaupt nu dus zo gestript mogelijk geboot. Ik probeer nu een crash te genereren maar heb geen idee hoe ik dat moet uitlokken. Heb browsers open staan, Word en ben een film aan het afspelen....

• .Frank
Check! Een crash! Ik was zonder netwerkkabel, met nieuwe SATA-kabels en andere GPU geboot (enfin, zie hierboven), en terwijl ik een film afspeelde en een paar (lege) FF-tabs sloot crashte de boel.

Heeft iemand nog énig idee? Of beter gezegd: hoe groot is de kans dat ik 't oplos als ik een nieuw mobo + CPU aanschaf?

Edit: Flats! Terwijl ik deze post nog aan het editen was om toe te voegen dat al wat ik in de Windows-logs kan vinden de melding 'Windows is niet correct afgesloten, mogelijk door een crash' liep de boel weer vast!

Edit 2: Geboot met de volgende peripherals uitgeschakeld:
- 2 x LAN-controllers (heb er twee op de Abit)
- Audio controller
- USB controller
- JMB363 S-ATA controller
- 1394 controller

Heb toen de PC een tijd laten staan terwijl ik weg was, en bij terugkomst geen crash. Ben toen gaan kijken naar een stream en heb daarvoor LAN-controller 2 en de audio-controller weer aangezet. Had toen na 15 min. ongeveer een crash. LAN-controller 1, de 1394, USB en S-ATA controllers zijn daarmee uitgesloten als oorzaak. Nu opnieuw stream aan het kijken via LAN-controller 1. Kijken wat er gebeurt...

[ Voor 60% gewijzigd door .Frank op 25-10-2011 19:33 ]

Verwijderd

Aangezien ik een enorm hevige tegenstander ben van swapfiles moet ik vragen, heb je een swapfile op je SSD staan of op je HDD?

Ik heb die Intel SSD toolbox ook al gebruikt en ben er niet tevreden van, probeer eens HDTune?

Kan je tijdens het werken met je PC via taskmanager of andere de evolutie van je geheugengebruik in de gaten houden?

Je hebt duidelijk geen problemen met temperaturen en ook niet met stroomvoorziening. Een kleine kortsluiting is altijd mogelijk, maar moeilijk te testen. Of je moet wat met je kast gaan wiebelen, dat er een klein stukje ergens los zit.

Wat me wel verontrust is dat je mainboard heatsink zo heet was, in het ergste geval is hierdoor je chipset of een andere controller beschadigd.

Oh ja, ik neem aan dat je op je HDD nog wat ruimte over hebt? Probeer een hard-copy van je SSD op je HDD en boot daarvan voor een paar dagen, zien wat er gebeurt (gebeurd?)?

• .Frank
'gebeurt' ;)

Thanks voor de input.

- Ik heb dezelfde crashes ervaren toen ik bootte van een Ubuntu-DVD. Alle oorzaken die verband houden met HDD's / swapfiles kan ik daarmee afschrijven.

- Heb ook met m'n kast geschud - had geen crash tot gevolg :)

- Heb inmiddels ook LAN-controller 2 als oorzaak uitgesloten, gisteren een crash terwijl die uitstond. Ben nu geboot en heb ook nog thermal control voor m'n CPU gedisabled, evenals de FDC-controller én de audiocontroller.

Als ik nu nog een crash krijg weet ik écht geen onderdeel meer dat ik nog zou kunnen elimineren, en moet misschien concluderen dat m'n chipset gaar is en dus op random momenten met verschillende intervals crashes geeft.

Of heeft iemand nog een tip? Laatste kans, zodra ik nog één crash krijg bestel ik een nieuw mobo + CPU en hoop dat daarmee de kous af is...

• .Frank
Right, nu ook crashes gehad terwijl de audiocontroller uit stond, én terwijl ik er een ander setje geheugen in heb gestopt.

Enige mogelijkheid die resteert: moederbord. Dinsdag komt de nieuwe BBG uit, daardoor laat ik me dan maar even adviseren.

Topic (hopelijk) afgerond!

Pagina: 1