8 GB geheugen latjes in consumer moederborden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• sukosevato
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-08 21:53
Hey, ik zag laatst in de prijs vergelijker dat er 8 GB geheugen latjes te koop waren voor best goede prijzen. Ik had een tijd geleden ook al is gekeken maar toen was het allemaal nog stervens duur.

http://tweakers.net/price...d0_VXFIVW32rks8Q61HaYSyk_

Nu kan je al 8 GB latjes vanaf ongeveer 70 euro.

Nu heb ik thuis de volgende pc staan die als server dienst doet:

AantalProductPrijsSubtotaal
1Be Quiet Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Intel Core i5 2500K€ 174,91€ 174,91
1Intel DZ68DB€ 107,10€ 107,10
1Kingston ValueRam 8GB DDR3-1333 CL9 kit€ 40,17€ 40,17
1OCZ Agility 3 60GB€ 77,81€ 77,81
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,00€ 34,00
6 productenImporteren als eigen wensenlijstTotaal€ 468,84

Wat ik me af vroeg, is of ik er 2 x 8 gb bij zou kunnen stoppen.

Echter alle latjes zijn ECC / Registered. Nu weet ik dat je deze features alleen op server moederborden kan gebruiken.

Wat ik me echter af vraag is of je dit soort geheugen ook op gewone consumenten moederborden kan gebruiken. Tot nu toe heb ik hier niet echt eenduidige informatie over kunnen vinden.

Een zoektocht hier op de forums bracht mij al bij deze topics:

8gb geheugen strips

Hier wordt bijvoorbeeld gezegd: "Je kunt gewoon ECC DIMMen kopen, als je geheugencontroller niet met ECC overweg kan, negeert hij gewoon iedere 9e chip.
Zolang het spul aar niet registered is gaat dat gewoon werken."

Echter deze topic doet weer vermoeden dat dit niet gaat werken.
Combinatie moederbord & RAM

Wat ik me dus af vraag is of het nu wel of niet gaat werken. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Deze bijvoorbeeld. Is geen ECC, maar wel registered:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/8GI

Kan je moederbord er gewoon mee overweg? Het is immers gewoon 240 pins en via de JEDEC specificaties gemaakt. Kan je moederbord het feit dat het registered is gewoon negeren / het niet gebruiken?

Alvast bedankt voor alle reacties.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC Registerd wordt niet gesupport door consumentenCPUs, dus dat kun je op je buik schrijven.

• sukosevato
Terw_Dan schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:40:
[...]

ECC registered is bedoeld voor servers en workstations, een compleet ander segment als waar jouw bordje inzit.
Het beste kun je op de QVL kijken van het bord om te zien wat wel werkt, maar als je DDR3 spul koopt dat zich houdt aan de JEDECspecs dan zal het meestal wel werken.
In dat andere topic had je een andere mening :O

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
Ik heb hier op mijn ASRock M3N78D (720d Nvidia chipset) 4x 1GB ECC non-registered draaien. Dus ECC werkt wel en de 9e bit wordt gewoon genegeerd. Maar registered kan ik je helaas niet vertellen. En of je bord 8GB latjes ondersteund is nog maar de vraag.

Maar als je zo'n server draait, wat doe je er dan wel niet allemaal mee? Desktop virtualisatie voor alle computers in het huishouden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sukosevato schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:48:
[...]

In dat andere topic had je een andere mening :O
Dan heb jij het duidelijk niet goed gelezen.... :|

• sukosevato
"maar als je DDR3 spul koopt dat zich houdt aan de JEDECspecs dan zal het meestal wel werken."

Dit bedoelde ik. Of houdt ECC / Registered ram zich niet aan de JEDEC specs? :o

@naarden 4ever,

voornamelijk game servers. een aantal minecraft / altitude / Tf2/ CoD4 servers draaien er op. En een website / forum. Straks ook MW3 servers.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
Vriend, dan duw je er toch 4x4GB in? kost ook niks meer...

• sukosevato
Klopt, 4x4 kost vrij weinig. Alleen die i5 2500k is behoorlijk snel en ik zal eerder ram tekort hebben dan cpu kracht. Vandaar dus dat ik er liever 8 gb latjes bij zou stoppen. Alleen dat gaat dus niet werken met ecc / registered latjes :O

Moet dus per se zo'n andere zijn zoals ik van Terw_Dan begrijp. iets als dit dus:

pricewatch: Crucial CT102464BA1339

Alleen dit vind ik nog te duur :O

Eerste prijsvermelding is wel pas sinds vandaag, dus hopelijk gaan de prijzen nog flink zakken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sukosevato schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:03:
"maar als je DDR3 spul koopt dat zich houdt aan de JEDECspecs dan zal het meestal wel werken."

Dit bedoelde ik. Of houdt ECC / Registered ram zich niet aan de JEDEC specs? :o
Juist bij ECC Registered RAM verwacht ik dat ze volledig voldoen aan de JEDECspecs, iets dat bij consumentengeheugen niet altijd het geval is.

Waarmee het natuurlijk wel zo is dat je nog steeds het juiste type geheugen moet pakken.

• woutrNL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 14:01

woutrNL

Nerds will be nerds after all.

RAM kost tegenwoordig he-le-maal niks meer.
De fabrikanten maken het nu in zulke grote getalen, niet normaal meer !

If it ain't broken, Dont fix it !

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

woutrNL schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:52:
RAM kost tegenwoordig he-le-maal niks meer.
De fabrikanten maken het nu in zulke grote getalen, niet normaal meer !
Nou, die prijzen vind ik toch aardig wat. Er staan wel geteld 2 mogelijkheden in de PW, beide ruim 240 euro per module
http://twk.rs/c8x/ep

Dat noem ik niet niets.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Dat is dus precies mijn issue met een Virtualisatieservertje voor thuis.. ik heb nu uiteindelijk maar een dual-core met 16GB RAM besteld, maar met 32GB zou ik veeeeel meer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:56:
[...]

Nou, die prijzen vind ik toch aardig wat. Er staan wel geteld 2 mogelijkheden in de PW, beide ruim 240 euro per module

Dat noem ik niet niets.
Dat klinkt overigens heel erg raar. Een notebook-4GB SODIMM heb je voor €20. Waarom zou het niet mogelijk zijn om voor 2x die prijs een 8GB dimm te bakken? Een DIMM is namelijk 2x zo groot als een SODIMM en er passen dus 2x zoveel chips op. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Sorry, maar wat moet je in godsnaam met 16GB? Het is leuk om te hebben hoor, maar hoe gigantisch veel applicaties ga je tegelijkertijd draaien? Ga je video's encoden, decoden, een game uitpakken, 14MB/s downloaden, terwijl je Battlefield 3 speelt tegelijkertijd? Zo nee, zie ik niet echt in wat je op dit moment met 16GB moet doen hoor....

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtualiseren, renderen, webserver, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Hij heeft het over een consumenten PC / moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja, en? Waarom zou dat met een comdumentenbord niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:02:
[...]

Dat klinkt overigens heel erg raar. Een notebook-4GB SODIMM heb je voor €20. Waarom zou het niet mogelijk zijn om voor 2x die prijs een 8GB dimm te bakken? Een DIMM is namelijk 2x zo groot als een SODIMM en er passen dus 2x zoveel chips op. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Technisch gezien kan het prima, alleen heeft dat met marketing te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.bijgespijkerd.nl/wp-content/uploads/2009/06/adoptioncurve.jpg
Innovators
De eerste 2,5% die een nieuw product koopt noemen we de innovators. Dit zijn mensen die graag als eerste iets nieuws hebben. Veelal zijn dit jonge mensen die iets te besteden hebben.

Early Adopters
Dit zijn de volgende 13,5% die het product kopen. Pas als deze groep het product heeft aangeschaft, is er sprake van een succesvol product. Dit is de belangrijkste groep, want zij vormen de opinieleiders, kopen zij het, dan koopt de rest het ook.

Early Majority
De volgende 34%. Deze mensen willen het product graag hebben, maar zijn ook wat voorzichtig en wachten af tot de Early Adaptors het product hebben aangeschaftLate Majority
Net als de Early Majority de volgende 34%. Deze mensen kopen alleen als ze zich hierdoor gedwongen voelen, bijvoorbeeld door de toenemende druk van familie en kennissen.

Laggards
Deze groep bestaat uit de laatste 16%. Deze mensen hebben veelal weinig sociale contacten en leven "in het verleden." Duidelijk is dat dit veelal oudere mensen betreft. Zij hebben vaak ook weinig te besteden.
Zo lagen de prijzen van SSD's in den beginne ook een stuk hoger maar is het nu al een stuk gangbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Edmin schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:10:
Ja, en? Waarom zou dat met een comdumentenbord niet kunnen?
Wie heeft het over kunnen? Ik heb het over het nut, als je mijn post eerst is leest.

@Damarcus, heeft waarschijnlijk inderdaad met marketing te maken. De kosten zijn ook hoger als een bepaald soort geheugen niet erg populair is.. Precies de reden waarom ook oude gfx kaarten vaak nog duurder zijn dan nieuwere (GTX Nvidia 4 / 5)

[ Voor 32% gewijzigd door Royeboi op 30-09-2011 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Draai maar eens een paar VM's dan zul je zien dat het nut heeft.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

DaMarcus schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:10:
[...]

Technisch gezien kan het prima, alleen heeft dat met marketing te maken.

[afbeelding]

[...]

Zo lagen de prijzen van SSD's in den beginne ook een stuk hoger maar is het nu al een stuk gangbaarder.
Is ook de afroomstrategie die gebruikt wordt. De PLC heeft meer met gebruik te maken dan prijs.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

NoxiuZ schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:13:
[...]

Is ook de afroomstrategie die gebruikt wordt. De PLC heeft meer met gebruik te maken dan prijs.
Heb je een puntje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
prutser001 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:13:
Draai maar eens een paar VM's dan zul je zien dat het nut heeft.
Je kunt inderdaad genoeg extreme gevallen noemen, Virtual Machines, 6 beeldschermen, maar wat heeft dan een consumenten moederbord voor zin? Neem dan de rest ook totaal server-like. Je gaat nu 16GB in een PC stoppen met consumer elektronica. Daarbij zou ik nog eerder een 2600K nemen dan een 2500K... Lijkt mij veel meer nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royeboi schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:07:
Sorry, maar wat moet je in godsnaam met 16GB? Het is leuk om te hebben hoor, maar hoe gigantisch veel applicaties ga je tegelijkertijd draaien? Ga je video's encoden, decoden, een game uitpakken, 14MB/s downloaden, terwijl je Battlefield 3 speelt tegelijkertijd? Zo nee, zie ik niet echt in wat je op dit moment met 16GB moet doen hoor....
Hoe meer geheugen des te beter voor Adobe Premiere Pro en After Effects. Dit geldt vast ook voor soortgelijke programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royeboi schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:15:
[...]

Je kunt inderdaad genoeg extreme gevallen noemen, Virtual Machines, 6 beeldschermen, maar wat heeft dan een consumenten moederbord voor zin? Neem dan de rest ook totaal server-like. Je gaat nu 16GB in een PC stoppen met consumer elektronica. Daarbij zou ik nog eerder een 2600K nemen dan een 2500K... Lijkt mij veel meer nut hebben.
Serieuze vraag: wat is volgens jou het voordeel van een serverbord bovenop een normaal bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Royeboi schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:12:
[...]

Wie heeft het over kunnen? Ik heb het over het nut, als je mijn post eerst is leest.
Ik _heb_ je post gelezen. Waarom denk jij dat dat niet kan met een consumentenbord? Of waarom zou het type moederbord hier ook maar enig invloed hebben op het gebruik?

edit: met Darkstone dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 30-09-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukosevato
Royeboi schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:15:
[...]

Waarom zou een i7 2600k meer nut hebben?

Alles wat ik doe gebruikt meer ram dan cpu kracht. En een hoop gebruikt niet eens hyperthreading.

Minecraft bijvoorbeeld, gebruikt behoorlijk wat ram reken op 1 GB / 10-15 spelers. Tevens draait het het beste op een ram disk. Een wereld kan zo 2-3 GB groot zijn. Een redelijk grote minecraft server kan zo 10 GB aan ram gebruiken hoor. En verder is het single threaded. Je hebt dus niks aan die hyperthreading en een enkele core van een i5 2500k is meer dan genoeg.

Verder een webserver / forum. Andere servers e.d. die allemaal weer iets van 300 MB of zo pakken. Dan gebruik je zo een hoop ram. Dus ja, ik zou liever 8 GB latjes erbij stoppen.

Edit: Maar zoals DaMarcus inderdaad zegt, zal dit te maken hebben met marketing. Hopelijk zakken de prijzen binnen kort toch. Van 240 euro / latje naar flink wat lager.

Ik heb hoop aangezien de eerste prijsvermelding pas 29 september was. Dus hopelijk volgen er een aantal concurrenten met vergelijkbare latjes en drukt dit te prijs behoorlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door sukosevato op 30-09-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:17:
[...]

Hoe meer geheugen des te beter voor Adobe Premiere Pro en After Effects. Dit geldt vast ook voor soortgelijke programma's.
Ah, ik wist niet dat AE daar baat bij zou hebben. Dan zouden consumenten producten weldegelijk logisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En virtualiseren en webservers draai je niet thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:18:
[...]

Serieuze vraag: wat is volgens jou het voordeel van een serverbord bovenop een normaal bord?
Mjah als je het geld hebt voor een 'echt' server bord kun je ook wel 'server kasten' e.d. aanschaffen, ik wissel heel wat hd's uit (imagen/clonen-VM's) en dan kan een standaard Hotswap functie toch wel makkelijk zijn.
En als je een dual socket bord hebt kun je leuk upgraden naar b.v. 2 x quadcore (in mijn geval).
Natuurlijk hangt er aan deze 'luxe' wel een prijskaartje.

Over het algemeen zijn(waren?) de server borden van betere onderdelen voorzien + dat stabiliteit de grootste reden is voor een server bord. Ik zeg niet dat een 'consumenten bord' niet stabiel is maar na +/- 1 jaar 24/7 draaien zijn is de meeste consumenten hardware meestal wel 'gaar' (zie dit redelijk vaak gebeuren op m'n werk).

Industriële borden beschikken meestal ook over betere componenten waardoor ze meer geschikt zijn voor langdurig aanstaan, en minder fijne omgevingen.

Mijn systeem draait ook 24/7 en nu zo'n 3,5 jaar lang waar mijn 'hobby nasje' het na 1 jaar 3 maanden begaf (lekke condensatoren). En dan heb ik alles aangesloten op een fatsoenlijke UPS die bescherming biedt tegen eventuele uitval/stroom pieken/dalen etc. Mijn Hobby nasje was maar een voorbeeld er zijn nog 2 borden gesneuveld door langdurig aanstaan.

Maar om even terug te komen op '8GB latjes in een consumenten pc' daar lijkt me niets mis mee, wordt het ondersteund gewoon doen, zeker voor de prijs op dit moment waarom zou je het laten.

[ Voor 6% gewijzigd door prutser001 op 30-09-2011 00:33 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Edmin schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:28:
En virtualiseren en webservers draai je niet thuis?
Natuurlijk wel, maar ik vind het gewoon vreemd om de kwaliteit van een consumenten bord te mengen met functies als servers etc. Als je toch professioneel bezig bent, zou ik ervoor kiezen om de hele boel van superieure kwaliteit te kopen, serverkasten en geen normale midtower behuizingen etc.... Ik heb het wat anders gevisualiseerd, waar jullie denken aan een home pc die fungeert als server / renderer etc, denk ik aan een wat meer zakelijkere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel scheelt dit nou ook weer niet met configuratie in TS. Je hebt wel nu de mogelijkheid om 8GB latjes te gebruiken en het uit te bouwen tot 4x8GB :) :P.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 Boxed€ 173,55€ 173,55
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,89€ 85,89
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/8G€ 79,98€ 79,98
1Supermicro X9SCL-F€ 158,90€ 158,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,17

Op Intel C202, C204, C206 (S1155 Xeon E3) moederborden past alleen unbuffered (un-registred) geheugen. Dus de RDIMM die ik hierboven aangeeft past niet.

Leuk voor andere geintreseenden op die Supermicro plank passen ook Intel Core i3 tweede generatie en Intel Pentium processoren ;). http://www.supermicro.nl/...eon/C202_C204/X9SCL-F.cfm
Weiman schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:59:
Dat is dus precies mijn issue met een Virtualisatieservertje voor thuis.. ik heb nu uiteindelijk maar een dual-core met 16GB RAM besteld, maar met 32GB zou ik veeeeel meer kunnen.
Zoals je hierboven ziet kost je moederbord wel meer geld zo'n 50 a 80 euro boven een standaard consumentenbord maar daarvoor krijg je wel de mogelijkheid van 32GB geheugen :).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Royeboi schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:33:
[...]

Natuurlijk wel, maar ik vind het gewoon vreemd om de kwaliteit van een consumenten bord te mengen met functies als servers etc. Als je toch professioneel bezig bent, zou ik ervoor kiezen om de hele boel van superieure kwaliteit te kopen, serverkasten en geen normale midtower behuizingen etc.... Ik heb het wat anders gevisualiseerd, waar jullie denken aan een home pc die fungeert als server / renderer etc, denk ik aan een wat meer zakelijkere aanpak.
Budget? Mijn nieuwe servertje kost 350 euro, dan oogt het gek dat je gezien de RAMprijzen er niet nog meer bij kan proppen. Die build van ChicaneBT vind ik nog best inventief moet ik bekennen, maar ligt alsnog buiten het budget dat ik gesteld had.

Edit: werkt ECC geheugen op zo'n bord met een i3? Het lijkt me painfully obvious van wel anders zetten ze het er niet op, maar toch..

[ Voor 7% gewijzigd door Weiman op 30-09-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ECC is geen probleem, dat zal werken. Die ECC bits zullen op de i3 simpelweg niet gebruikt worden.
Wat niet werkt is Registered (Buffered) geheugen stoppen in een consumentenbord welke Unbuffered RAM wilt, dus dat maakt wel uit. ECC of Non-ECC maakt geen kolder uit, als je bord geen ECC kan wordt dat simpelweg niet benut :)

RAM is trouwens idd lekker cheap op moment. Ik heb nu nog 4GB in mijn bak zitten, maar ik zit te denken om 8GB bij te gaan halen. En ik wil nog een keer een mediadoosje bouwen voor in de huiskamer, daar kunnen dan mooi mijn huidige 2x2GB reepjes in en houdt ik 8GB over in mijn main bak.
Meer RAM bij gelijke snelheid is altijd beter. En als je het niet vol stopt met apps, dan maar met cache (dat merk je ook zodra die eenmaal warm is!).

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 30-09-2011 07:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:24
vol stoppen met cache, nog niet echt van gehoord.
Ik weet wel dat LinX beter draaid als je cach op je C schijf laat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutrNL

woutrNL

Terw_Dan schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:56:
[...]

Dat noem ik niet niets.
Dat is ook meer een module voor een server, niet voor een gewone pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

woutrNL schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 09:32:
[...]

Dat is ook meer een module voor een server, niet voor een gewone pc
Hoezo dat dan?
Het is geen ECC Registered, maar gewoon een standaard module. Die gebruik je dus juist NIET in een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 00:02:
[...]

Het probleem is niet de fysieke ruimte op de module maar het aantal geheugenchips. Voor zover ik heb begrepen is het maximum zestien of achttien (ecc) bij unbuffered modules en 32 of 36 bij registered modules. Registered modules hebben een register tussen de dram-chips en de geheugencontroller die commando's op de adres- en controlelijnen gedurende één klokcyclus buffert. Dit zorgt voor minder elektrische load op de geheugencontroller waardoor er meer geheugenchips aangestuurd kunnen worden.

8GB unbuffered dimms zijn al wel mogelijk maar de kosten zijn nog hoog omdat er geheugenchips met een hogere dichtheid gebruikt moeten worden. Crucial heeft twee modules met prijzen van respectievelijk 246 en 325 euro. Ik heb hier voor me vier Kingston 8GB registered repen liggen die me maar 50 euro per stuk hebben gekost.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 30-09-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutrNL

woutrNL

Terw_Dan schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:08:
[...]

Hoezo dat dan?
Het is geen ECC Registered, maar gewoon een standaard module. Die gebruik je dus juist NIET in een server.
True, sorry mijn fout ahah !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:24
Ultraman schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 07:51:
ECC is geen probleem, dat zal werken. Die ECC bits zullen op de i3 simpelweg niet gebruikt worden.
Jawel. De geheugencontroller in de i3/i5 kan gewoon ECC, de functie wordt echter alleen vrijgeschakeld bij gebruik icm workstation of serverchipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukosevato
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10

Eerste echte consumenten 8 gb latje! woohoo!

Hopelijk volgt de concurrentie snel en gaat de prijs omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
sukosevato schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 00:12:
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10

Eerste echte consumenten 8 gb latje! woohoo!

Hopelijk volgt de concurrentie snel en gaat de prijs omlaag.
Heb ze vorige week besteld en kwam vandaag achter dat ze dus flink zijn afgeprijsd.
Pagina: 1