Goedendag,
Afgelopen zaterdag ben ik door het bestuur van mijn voetbalvereniging gevraagd om eens mee te denken over het professionaliseren van de ICT omgeving. Op dit moment is er "niets" geregeld, ja een paar computers met daarop lokale bestanden.
Na een paar biertjes werden de plannen groter en groter. Een SharePoint site, AD, ieder lid een eigen e-mail adres enz.
Maar goed, ik heb beloofd dat ik e.e.a. zou gaan nakijken. Budget is aanwezig, hoeveel precies weet ik niet, maar i.c.m. sponsoring hoefde ik me daar niet echt zorgen over te maken.
De voetbalvereniging telt ongeveer 1000 leden (excl vrijwilligers/ouders/trainers enz.)
Eisen:
- Centrale opslag documenten
- Website
- Centraal punt voor bepaalde applicaties
- Mogelijkheid tot thuiswerken
- Een stuk of 5 laptops die gebruikt worden door verschillende (max 50) personen
Eventueel:
- Alle leden een eigen e-mailadres
- Alle leden een mogelijkheid tot plaatsen van content (documenten/foto's weet ik veel wat) op hun eigen stukje
Inmiddels ben ik tot de volgende opties gekomen:
Een server (in de cloud)
Een server kopen of leasen en ergens bij een datacenter onder brengen (zoiets wil je niet in de kantine).
*SBS 2011 (handig, alles in één), en met wat geknutsel ook prima als Remote App server.
* Twee aparte 2008 servers (zou ook virtueel kunnen), 1 met Exchange en AD ofzo en 1 als Remote App server.
Voordelen:
*Alles in eigen beheer
*Controle over wat er gebeurt met de bestanden.
*Wijzigingen kunnen snel doorgevoerd worden
*Eenmalige uitgave
Nadelen:
*Back-ups
*Kosten
*Maximaal 25? gebruikers
Office 365/Google Docs
Het nieuwe werken. Al je documenten in de cloud en je kan zelf instellen wie er rechten krijgt.
Voordelen:
*Minder onderhoud
Nadelen:
*Geen idee wat er met de documenten gebeurd
*Staat imho nog een beetje in de kinderschoenen
*Bedrag per maand/jaar
*Geen mogelijkheid tot remote apps volgens mij
*Backup? Iemand verwijderd een bestand, kun je het dan nog terughalen?
Zie ik nog dingen over het hoofd? Zijn er misschien andere oplossingen? Graag ook jullie input om tot een wijs besluit te komen. Misschien is een combinatie van beiden wel een goed idee?
Afgelopen zaterdag ben ik door het bestuur van mijn voetbalvereniging gevraagd om eens mee te denken over het professionaliseren van de ICT omgeving. Op dit moment is er "niets" geregeld, ja een paar computers met daarop lokale bestanden.
Na een paar biertjes werden de plannen groter en groter. Een SharePoint site, AD, ieder lid een eigen e-mail adres enz.
Maar goed, ik heb beloofd dat ik e.e.a. zou gaan nakijken. Budget is aanwezig, hoeveel precies weet ik niet, maar i.c.m. sponsoring hoefde ik me daar niet echt zorgen over te maken.
De voetbalvereniging telt ongeveer 1000 leden (excl vrijwilligers/ouders/trainers enz.)
Eisen:
- Centrale opslag documenten
- Website
- Centraal punt voor bepaalde applicaties
- Mogelijkheid tot thuiswerken
- Een stuk of 5 laptops die gebruikt worden door verschillende (max 50) personen
Eventueel:
- Alle leden een eigen e-mailadres
- Alle leden een mogelijkheid tot plaatsen van content (documenten/foto's weet ik veel wat) op hun eigen stukje
Inmiddels ben ik tot de volgende opties gekomen:
Een server (in de cloud)
Een server kopen of leasen en ergens bij een datacenter onder brengen (zoiets wil je niet in de kantine).
*SBS 2011 (handig, alles in één), en met wat geknutsel ook prima als Remote App server.
* Twee aparte 2008 servers (zou ook virtueel kunnen), 1 met Exchange en AD ofzo en 1 als Remote App server.
Voordelen:
*Alles in eigen beheer
*Controle over wat er gebeurt met de bestanden.
*Wijzigingen kunnen snel doorgevoerd worden
*Eenmalige uitgave
Nadelen:
*Back-ups
*Kosten
*Maximaal 25? gebruikers
Office 365/Google Docs
Het nieuwe werken. Al je documenten in de cloud en je kan zelf instellen wie er rechten krijgt.
Voordelen:
*Minder onderhoud
Nadelen:
*Geen idee wat er met de documenten gebeurd
*Staat imho nog een beetje in de kinderschoenen
*Bedrag per maand/jaar
*Geen mogelijkheid tot remote apps volgens mij
*Backup? Iemand verwijderd een bestand, kun je het dan nog terughalen?
Zie ik nog dingen over het hoofd? Zijn er misschien andere oplossingen? Graag ook jullie input om tot een wijs besluit te komen. Misschien is een combinatie van beiden wel een goed idee?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels