Probleem met versterker

Pagina: 1
Acties:

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Hoi,

Ik heb het volgende probleem met een versterker.
Het rechter kanaal doet het niet.

Voorheen was dit "op te lossen" door even een zwiep aan de volumeknop te geven (even een stuk harder zetten dus). Dan kwam ineens het rechter kanaal er gewoon weer bij en kon ik hem ook weer zachter zetten en dan bleef het rechter kanaal het doen.

Nu lijkt dat echter niet meer te werken. Ik ben echter nogal een leek, dus ik weet niet wat er aan de hand is.

Heeft het zin dat ik het ding open schroef en eens kijk of hij vies is van binnen? Zijn er in zo een ding net als in een oude tv onderdelen waar altijd spanning op blijft staan? Kan ik zonder gevaar voor eigen leven het ding eens openschroeven en kijken? En waar moet ik dan precies naar kijken? :?

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven (behalve koop een nieuwe dan :+ )

Bedankt alvast.

=edit=
Hmz, zojuist de versterker uitgeschakeld en een paar keer de volumeknop vol open en helemaal dichtgedraaid achter elkaar. Daarna op normaal volume gezet en weer ingeschakeld en nu doen beide kanalen het weer gewoon.

Iemand een idee wat er aan de hand is en of dit nog te verhelpen is? Ik zou het namelijk erg jammer vinden als het ding gewoon kapot is ;(

[ Voor 17% gewijzigd door vosss op 29-09-2011 12:43 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik verwacht niet dat ik je de gouden tip kan geven. Maar voor de mensen die wel handig zijn met dit soort dingen zou je kunnen vermelden om wat voor een versterker het gaat. Merk/Type e.d. Liefst met foto's van de binnenkant natuurlijk, want daar houden we van!

[ Voor 16% gewijzigd door bartvl op 29-09-2011 13:10 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• vosss
Het is een oude Marantz PM53 versterker en foto's van de binnenkant heb ik niet, want ik durf het ding niet zomaar uit elkaar te schroeven :)

Afbeeldingslocatie: http://images10.okr.ro/auctions.v3/700_700/2011/08/21/e/2/612516915728603095996700-1825019-700_700.jpg

Zo een is het :)

[ Voor 33% gewijzigd door vosss op 29-09-2011 13:37 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik denk ergens een losse/gecorrodeerde verbinding...

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
vosss schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:34:

Heeft het zin dat ik het ding open schroef en eens kijk of hij vies is van binnen? Zijn er in zo een ding net als in een oude tv onderdelen waar altijd spanning op blijft staan? Kan ik zonder gevaar voor eigen leven het ding eens openschroeven en kijken? En waar moet ik dan precies naar kijken? :?
Als de stekker er uit is, dan is er geen gevaarlijke spanning meer in de versterker.
Je zou eens kunnen kijken naar de volume potmeter. Dat is de variabele weerstand waarmee je het volume regelt. Deze zit uiteraard aan de volumeknop vast. Mogelijk is deze aan de binnen zijde nogal vies en veroorzaakt dat de storing. Als je er bij kunt dan kiun je met wat contactspray het probleem tijdelijk verhelpen. Voor een definitieve oplossing moet je de potmeter dan wel vervangen.

Maak open en maak wat foto's, dan wijzen wij die potmeter wel aan

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

418O2 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:35:
Ik denk ergens een losse/gecorrodeerde verbinding...
Stof kan ook een vrij grote boosdoener zijn.

Ik zou hem gewoon schoonmaken van binnen met wat perslucht en de contacten en knoppen reinigen met spul. Als je dat niet durft dan moet je hem wegbrengen en laten repareren. Nieuwe kopen is imho zonde ;) Openschroeven is zo gedaan en kijken kan geen kwaad.

je mag hem ook aan mij geven als je hem niet meer hoeft :> :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• vosss
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2m6lb0z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/riahxw.jpg

De stof valt reuze mee. Sterker nog, ik zie helemaal geen stof :?

=edit=
Weer in elkaar gezet en nu faalt het rechter kanaal weer :'(

[ Voor 16% gewijzigd door vosss op 29-09-2011 14:12 ]

• vosss
Subtiel schopje.

Iemand een idee na het zien van de foto's van de binnenkant?

Het probleem heb ik nog steeds, om de zoveel tijd, meestal bij het eerste keer inschakelen van de versterker, weigert het rechter kanaal.

Volume even flink open draaien en dan springt ie bij en dan blijft ie het (meestal) ook gewoon doen, ongeacht of ik hem nog harder of zachter zet.

:)

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 16:11
Klinkt als een smerig contact in de volume potmeter... Laat even iemand die verstand heeft van elektronica de volume potmeter inspuiten met contactspray ofzo?
Succes!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Klinkt inderdaad alsof de potmeter niet meer goed is. Met contactspray verhelp je het probleem tijdelijk, maar ik meen me te herinneren dat het probleem dan na een tijdje sterker terugkwam.

Een potmeter kost gelukkig maar een paar euro. Om hem te vervangen moet je wel enige soldeerervaring hebben.

[ Voor 69% gewijzigd door TBTL op 14-10-2011 19:48 ]

Verwijderd

Inderdaad GEEN conttacpspray. Dat gaat pikken en het lost het probleem slechts tijdelijk op. Ik denk, dat het speakerrelais vervuild is.

• vosss
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:48:
Inderdaad GEEN conttacpspray. Dat gaat pikken en het lost het probleem slechts tijdelijk op. Ik denk, dat het speakerrelais vervuild is.
En zijn dat onderdelen die ik nog gewoon ergens kan kopen? De versterker komt uit 93 geloof ik.

Zou je misschien eens kunnen omcirkelen op de foto's welk onderdeel je bedoelt? :)

Is zoiets te vervangen als je zelf vroeger wel eens een soldeerbout vastgehad hebt? :)

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:19
Busje perslucht erin kan ook helpen. Heeft als voordeel dat de boel niet vettig wordt door de contactspray.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vosss schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:16:
[...]

En zijn dat onderdelen die ik nog gewoon ergens kan kopen? De versterker komt uit 93 geloof ik.

Zou je misschien eens kunnen omcirkelen op de foto's welk onderdeel je bedoelt? :)

Is zoiets te vervangen als je zelf vroeger wel eens een soldeerbout vastgehad hebt? :)
Achter bij de luidspreker uitgang (het zwarte blokje) is het relais zo te zien, tik hier eens op met de achter kant van de schroevendraaier.
Relais zijn gewoon te koop bij een elektronica boer, en vervangende relais zal ook goed werken.

Verwijderd

Zo te zien zijn de antwoorden op jou vraag al gegeven. Busje perslucht (Dust Off) geniet de voorkeur. Is meestal wel afdoende, als je er goed bij kunt. Lijkt mij hier geen probleem. Succes.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 11:28

Part

Helemaal niets.....

Je kan ook je luidsprekers op B aan sluiten ipv A.
Of zoals eerder aangegeven het relais vervangen dan wel schoon maken met tuner spray of alcohol.

• vosss
Part schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:30:
Je kan ook je luidsprekers op B aan sluiten ipv A.
Of zoals eerder aangegeven het relais vervangen dan wel schoon maken met tuner spray of alcohol.
Ik ga dat van het weekend eens proberen. Dat lijkt me voor een leek als mij het makkelijkste om te doen :+

Als dat voor mij het probleem op lost ben ik tevreden. Ik laat volgende week wel even weten of het gelukt is (mijn weekenden vallen anders, 5 ploegen enzo)

:)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mijn oude versterker heeft dit probleem ook. Heb toen eens gegoogled en het is de potmeter of het relais.

Verwijderd

Lijkt me eerder dat een elco'tje voor je opamp niet meer lekker is.
Ik zou eerst eens proberen je speakers op de B uitgangen aan te sluiten, valt ie dan niet uit weet je iig zeker dat de potmeter het niet is. Kraakt de potmeter ook door de speakers?

• vosss
Als ik geen muziek op heb staan en ik stoot wat tegen het bureau waar de versterker op staat dan kraakt het een beetje.

Met harder zachter zetten doet ie dat niet.

Morgenavond heb ik nachtdienst dus overdag heb ik dan wel even tijd om de speakers eens op B te zetten.
Wie weet lost dat het al op :)

Maargoed, jullie horen nog van mij :)
Pagina: 1