• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een XFX 6870 gekocht van een mede-tweaker hier en werkt perfect! Ik heb voor mijn jongere broertje een week of twee geleden een pc gebouwt met dezelfde videokaart en kwam dus op het idee om is crossfire te gaan testen. Echter krijg ik dit gewoon niet aan de praat. Ik zal proberen zo kort mogelijk te omschrijven wat ik tot nu toe gedaan heb.

Toen ik de XFX 6870 binnen kreeg heb ik deze gemonteerd in mijn desktop en alles correct aangesloten. Hierna heb ik mijn desktop ge-herinstalleerd met Windows 7 Professional x64. Nadat dit klaar was heb ik de drivers geinstalleerd van mijn videokaart (De standaard drivers en de Profiles driver/app). Overige drivers heb ik niet geinstalleerd aangezien de rest goed gedetecteerd word door Windows 7.

Na dit heb ik mijn 2de 6870 geplaatst in een ander PCI-e slot en voorzien van prik en een bridge. Klaar dacht ik zo bij mijzelf. Echter duurt het booten aanzienlijk langer met twee kaarten? De POST laat langer op zich wachten. In ieders geval aangekomen bij windows wordt mijn 2de kaart niet herkend in apparaatbeheer, CPU-Z, CCC of whatsoever. Wel zegt CCC bij de hardware tab dat mijn 6870 een maximum van 8x lanes kan gebruiken terwijl dit met 1 kaart 16x is. (Mijn moederbord ondersteund alleen 8x/8x als beide PCI-e sloten bezet zijn). Na wat proberen en lezen op internet heb ik mijn desktop weer ge-herinstalleerd echter nu met beide kaarten in het systeem (voorzien van prik en een bridge). Echter na het installeren van windows 7 plus de drivers weer het zelfde probleem. In benchmarks presteerd 1 kaart dan ook (marginaal) beter dan 2 kaarten aangezien hij met twee 8x lanes kan gebruiken.

Ik heb ook geprobeert om andere power kabels te gebruiken, kaarten te verwisselen van slot, kaarten afzonderlijk testen wat perfect werkt.

Nu heb ik dus de vraag: hoe ga ik dit oplossen? Als iemand een idee heeft hoor ik dit graag maakt niet uit als het misschien raar klinkt ik probeer het gewoon want een raar probleem heeft misschien een rare oplossing?8)7.

Het systeem waarin dit probleem zich afspeelt:

Processor: Q9550 @ 3,4 Ghz
Geheugen: Corsair Dominator DDR2 1066Mhz 4GB
Moederbord: ASUS Maximus 2 Formula
Grafische kaart: 2x XFX 6870 Dual Fan 1GB
Voeding: CRS 750Watt
De rest is overbodig.

Wat ik nog ga proberen:
-Chipset drivers installeren
-HDMI kabel in de 2de kaart (de niet herkende) stoppen ipv 1ste (werkende).

Hopelijk kan iemand mij hier een werkende oplossing geven wat vind het een erg vreemd probleem!

** Dit is getyped op mijn mobiele telefoon en het zou kunnen zijn dat er gekke spelfouten in zitten en -of vreemde zinnen. Zal als ik thuis ben de tekst doornemen en verbeteren op fouten.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Heb je al de nieuwste bios op het moederbord gezet?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Heb je de AMD Crossfire profile's wel geinstalleerd? Daarnaast lijkt me die CRS 750 watt voeding ook een budgetmerk. Misschien zit daar het probleem

[ Voor 48% gewijzigd door Lumics op 29-09-2011 11:19 ]

• ndonkersloot
Ik ben vergeten te melden dat ik de laatste nieuwe BIOS versie al geinstalleerd heb. In de tekst staat dat ik de AMD profiles geinstalleerd heb dus ja dit staat geinstalleerd.

Mijn voeding is inderdaad helaas een budget merk (moest dit toendertijd kopen op mijn school). De fans van beide kaarten draaien wel dus hij krijgt wel stroom en het minimale voor een crossfire setup is 650Watt dus verwacht dat mijn budget voeding met 750Watt voldoende zal zijn. De fabrikant claimt dat de PSU 80% effiecientie bied op volle belasting al neem ik dit met een korreltje zout.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Tiwazz schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:06:
Ik ben vergeten te melden dat ik de laatste nieuwe BIOS versie al geinstalleerd heb. In de tekst staat dat ik de AMD profiles geinstalleerd heb dus ja dit staat geinstalleerd.

Mijn voeding is inderdaad helaas een budget merk (moest dit toendertijd kopen op mijn school). De fans van beide kaarten draaien wel dus hij krijgt wel stroom en het minimale voor een crossfire setup is 650Watt dus verwacht dat mijn budget voeding met 750Watt voldoende zal zijn. De fabrikant claimt dat de PSU 80% effiecientie bied op volle belasting al neem ik dit met een korreltje zout.
Doordat jouw voeding budgetmerk is, is de kans klein dat ie 750 watt zal leveren. Wellicht dat daar het probleem zit

[ Voor 8% gewijzigd door Lumics op 29-09-2011 12:24 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Ik weet niet zo goed welke voeding het is, zie meerdere crs 750W...

Dit de goede?
http://www.crescentelectronics.co.uk/node/332850

+12V1 - 18 A = 216W
+12V2 - 18 A = 216W

Samen 432W, en dan nog maar de vraag of ie dat echt haalt en of het stabiel is.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 29-09-2011 12:37 ]

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 15:38
Tiwazz schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:06:

Daarnaast heb je uiteraard in diezelfde BIOS óók de goede settings nodig:

GFX Dual Slot Configuration: [Auto] / [Enable] / [Disable]

GFX2 Dual Slot Configuration: [Auto] / [Enable] / [Disable]

Peer-to-Peer amoung GFX/GFX2: [Enable] / [Disabled]

GPP Slots Power Limit, W: [25] (Value range from 0 to 255)

etc... :+

• ndonkersloot
Ik zal als ik thuis ben een screen maken van de sticker op de voeding waar de spanningswaarde op staan. In de BIOS van mijn maximus 2 formula heb ik die settings niet gevonden? Zelfs na een BIOS reset werkte het niet, ik zal beter zoeken of dat ik dit kan vinden maar verwacht niet dat ik dit zo over het hoofd gezien heb. Enig idee waar ik dit kan zoeken?

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37

Audione0

Strijdt der titanen

In CCC wel crossfire aangevinkt?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• ndonkersloot
Ik heb overal gezocht in CCC maar kan nergens een crossfire optie vinden wellicht komt dit omdat de grafische kaart niet gedetecteerd word door windows en zou dit zichtbaar moeten zijn als de 2de kaart gedetecteerd word. Waar zou de optie zich moeten bevinden in CCC?

Update1:

Ik heb op guru3d het verbruik gevonden van de 6870 in crossfire en idle zou dit 183Watt verbruiken. Dus ookal als mijn voeding geen 750Watt levert zou ik de 2de kaart toch nog voldoende prik moeten kunnen leveren om te gebruiken zij het in idle? Of werkt het niet op die manier?

Bron: http://www.guru3d.com/art...-6870-crossfirex-review/4

Update 2:

Dit is een foto van de sticker op de zijkant van mijn voeding. Kan iemand hier uit halen of deze ook daadwerkelijk 750Watt levert (Of in ieders geval voldoende om 2x 6870's aan te sturen).

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/1z343d0.jpg
Sorry voor de slechte/wazige kwaliteit foto. Op je knieën met een telefoon is geen goede foto houding.

Update 3:

Ik heb hoogstwaarschijnlijk de betreffende voeding gevonden op het web met de specificaties. Als iemand mij kan vertellen of dit voldoende is om 2 6870's te voorzien van prik hoor ik dit graag. De wijze hoe deze kaarten aangesloten zijn op de voeding is een bericht hier onder te lezen.

Bron: http://www.procase.nl/details.asp?ID=741

[ Voor 77% gewijzigd door ndonkersloot op 29-09-2011 19:26 ]

• ndonkersloot
Wellicht ook handig om te vermelden. Mijn voeding heeft 2 x een 6-pins aansluiten voor een pci-e videokaart die meer prik vereist. Echter is hiervan 1 kabel defect(losse contacten) en heb dus dan 1 video kaart aangesloten met 1x 6-pins kabel en 1x Molex naar 6-pins. de andere kaart is aangesloten op twee molex naar 6-pins kabels. deze kabels hebben twee molex connectoren en 1 6-pins connector. Heb dan ook de 2 molex connectoren aangesloten ieder op een apparte 12V lijn.

Dus even kort samengevat:

Kaart1:

1x 6-pins Connector direct naar de voeding
1x 6-pins Connector met behulp van een verloop stukje Molex naar 6-pins op 12V lijn 1

Kaart2:

1x 6-pins Connector met behulp van een verloop stukje Molex naar 6-pins op 12V lijn 1 en 2(3-pins op lijn 1, 3-pins op lijn 2).
1x 6-pins Connector met behulp van een verloop stukje Molex naar 6-pins op 12V lijn 1 en 2(3-pins op lijn 1, 3-pins op lijn 2).

Heb zojuist ook geprobeerd om de HDMI kabel in kaart 2 te stoppen (niet werkende) en geeft zoals verwacht geen beeld. De 2 Fans van de kaart draaien overigens wel.

Heb ook zojuist de chipset drivers geinstalleerd van de ASUS support site maar verwacht dat dit niks gaat helpen. Ik ga zo rebooten en ook kijken of er in de BIOS wellicht instellingen staan die me verder gaan helpen.

Update: Chipset drivers heeft zoals verwacht niks geholpen en in de BIOS stond ook niks over PCI-e sloten of iets dergelijks. Wel stond er in PCI-e frequency met de standaard waarde van 100. Dit is echter om de overclock potentie van een videokaart wat op te krikken.

Tot nog toe geen werkende oplossing. Als iemand andere manieren heeft om het te testen hoor ik dit graag.

[ Voor 12% gewijzigd door ndonkersloot op 29-09-2011 19:24 ]

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 14:22
ik zou zeggen dat er met de stroomtoevoer toch iets niet helemaal goed gaat. en ja ze gaan dan wel aan via de stroom dat het moederbord levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik weet dat het al even geleden is dat ik met de vraag kwam betreft de crossfire setup echter bedacht ik me gisteren avond voor het slapen iets: wat als het nou de crossfire kabel is.

Na wat googlen in de nacht kwam ik er achter dat er inderdaad meerdere mensen zijn waarbij de crossfire kabel het probleem was. De fans gingen wel draaien maar werkt niet herkent in het systeem er is namelijk persé een crossfire kabel nodig voor crossfireX.

Ik had een verpakte crossfire kabel liggen van een tijdje terug die bij een 6950 hoorde. Alles opnieuw aangesloten en raad eens. Het werkt!

Voeding was in mijn geval dus niet het probleem, het is een blijft een budget ding maar hij kan dus wel 2 kaarten van pit voorzien.

Dus voor iedereen waarbij crossfire maar niet wil werken, probeer een andere crossfire kabel!!

Nou is er echter één probleem bij gekomen, en dat is dat mijn geluidskaart maar niet wilt werken.

Ik heb dus 1x een PCI-E x1 slot (deze is voor de meegeleverde geluidskaart "SupremeFX")
1x PCI-E x16 waar videokaart a in zit
1x PCI-E x8 waar videokaart b in zit daardoor wordt de PCI-E x16 ook op x8 gezet
en nog 2x een PCI-E 1x slot waarvan 1 wordt geblokkeerd door de kaart en de ander ik niet kan gebruiken om dat ik dan fans ga blokkeren.

Nou werkt de 1x pci-e slot voor de supremefx niet als er 2 grafische kaarten zijn geinstalleerd nou kan ik nergens info vinden hierover ofdat mijn moederbord maar 2x pci-e x16/x8 sloten actief kan hebben als deze in gebruik zijn.

Iemand enig idee waar ik dit kan vinden voor de maximus formula 2?

-NVM- Werkt al :).

[ Voor 50% gewijzigd door ndonkersloot op 17-08-2012 19:36 ]

Pagina: 1