iPhone nieuws

Pagina: 1
Acties:

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Is het niet een klein beetje doorzichtig dat er nu plots nieuws naar voren wordt gebracht voor de pageviews? Ik zeg niet dat dat perse de insteek is, maar het bericht over de voor-voor-aankondiging en nu weer een vrij duidelijk nep-filmpje is toch wel ietwat veel voor een tech-site.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Huh?

Wij laten 90 procent van de geruchten over de iPhone - zo niet meer - liggen. We hebben in de maand september (de maand voor release, mogen we inmiddels aannemen) 4 (!) iPhone-geruchten gehad. Ter vergelijking: onze goede collega's van iPhoneClub hadden de afgelopen vier dagen alleen al hetzelfde aantal geruchten: http://www.iphoneclub.nl/category/geruchten/

Wij zijn terughoudend met geruchten de afgelopen tijd - ook op iPhone-gebied. Vorige jaren hadden we voorafgaand aan een iPhone-aankondiging veel meer geruchten. De geruchten die we tot nu toe brachten, zijn of heel waarschijnlijk (spraakbesturing in nieuwe iPhone) of zijn al waar gebleken (Apple kondigt iPhone aan op 4 oktober). Ter info: het enige andere gerucht in september was deze - waarschijnlijk ook echt dus.

Kortom: ik vind het geen overkill en ik ben het niet eens dat het veel is voor een techsite. Apple is marktleider op het gebied van smartphones (als fabrikant - Android is wel veel groter dan iOS, maar we schrijven ook veel meer over Android dan over iOS) en we besteden daar imho evenredig veel aandacht aan.

Je kunt overigens volgende week nog meer iPhone-nieuws verwachten. Dan wordt hij namelijk aangekondigd en wij zijn erbij (bij het Europese event in Londen) :)

Edit: na lang overleg, onder meer met onze videoredacteur Luke (die alles weet van montages en dergelijke) een update toegevoegd met alle twijfels :)

[ Voor 4% gewijzigd door arnoudwokke op 29-09-2011 11:18 ]

• punishedbrains
Dat snap ik allemaal, maar zelfs al is het veel minder, dan nog lijkt mij een voor-voor-aankondiging en dit filmpje mij overdreven, omdat het of nep of dubbelop was. Dan heb ik dus liever vooral veel nieuws rondom de keynote.

edit: Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door punishedbrains op 29-09-2011 11:27 ]

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 20:26

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Even een vraagje over de titel van het artikel nieuws: 'Filmpje toont opvolger Apple iPhone 4' - update

Wat mij betreft voegt het woord Apple hier weinig toe. Is de titel 'Filmpje toont opvolger iPhone 4' niet beter dan? Het is toch algemeen bekend dat Apple de fabrikant van de iPhone 4 is?

[ Voor 13% gewijzigd door tweaker2010 op 29-09-2011 12:34 ]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Waarom ook niet? Dank, aangepast :)

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als fan van Apple spullen vind ik het best leuk om berichten zoals het nep-filmpje te zien. Maar ik vraag me tegelijk wel af of het niet de taak is van een journalistieke site om zelf eerst te kijken wat de nieuwswaarde is van zoiets. Als een hele hoop Tweakers binnen enkele minuten kunnen zien dat het nep is, dan moet een redacteur dat toch ook kunnen. Dan kun je alsnog besluiten het te plaatsen, gewoon omdat het leuk is, maar dan staat het naar mijn idee een stuk professioneler.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Verwijderd

arnoudwokke schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:51:
Wij laten 90 procent van de geruchten over de iPhone - zo niet meer - liggen. We hebben in de maand september (de maand voor release, mogen we inmiddels aannemen) 4 (!) iPhone-geruchten gehad. Ter vergelijking: onze goede collega's van iPhoneClub hadden de afgelopen vier dagen alleen al hetzelfde aantal geruchten: http://www.iphoneclub.nl/category/geruchten/
Het gaat er niet om hoeveel je laat liggen, maar hoeveel je door laat!!

Ik heb me er ook aan gestoord, maar ik zeg al niets meer hierover.... Maar als zelfs de Apple fans zich er aan gaan storen, dan moet je je toch eens even achter je oren krabben. Dat er andere sites zijn die meer doorlaten, is geen argument. (Vooral niet wanneer het een site betreft die alleen iphone informatie levert...)

Het aantal geruchten was toch echt wel errrug hoog. Alleen al wat betreft de release datum, hebben we de volgende:
nieuws: Apple kondigt volgende iPhone op 4 oktober aan
nieuws: 'Apple kondigt iPhone 5 op 4 oktober aan'
nieuws: Vodafone komt in december met nieuwe iPhone-abonnementen
En daar staat voor de rest totaal geen andere informatie in.

Daadwerkelijk informatie vinden we in andere geruchten zoals:
nieuws: 'Filmpje toont opvolger iPhone 4' - update
nieuws: 'Nieuwe iPhone krijgt uitgebreide ondersteuning voor spraakinput'
nieuws: 'Nieuwe exploits maken jailbreak iOS 5 mogelijk'

Die laatste categorie is interressant... Maar die eerste serie geruchten over de release datum zijn toch echt overdreven. Dan kun je ook zaken samenvoegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 14:57 ]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Het aantal geruchten was toch echt wel errrug hoog. Alleen al wat betreft de release datum, hebben we de volgende:
nieuws: Apple kondigt volgende iPhone op 4 oktober aan
nieuws: 'Apple kondigt iPhone 5 op 4 oktober aan'
nieuws: Vodafone komt in december met nieuwe iPhone-abonnementen
En daar staat voor de rest totaal geen andere informatie in.

Daadwerkelijk informatie vinden we in andere geruchten zoals:
nieuws: 'Filmpje toont opvolger iPhone 4' - update
nieuws: 'Nieuwe iPhone krijgt uitgebreide ondersteuning voor spraakinput'
nieuws: 'Nieuwe exploits maken jailbreak iOS 5 mogelijk'

Die laatste categorie is interressant... Maar die eerste serie geruchten over de release datum zijn toch echt overdreven. Dan kun je ook zaken samenvoegen.
Een voor een dan maar:
nieuws: Apple kondigt volgende iPhone op 4 oktober aan <- geen gerucht, zelf ontvangen info van Apple
nieuws: 'Apple kondigt iPhone 5 op 4 oktober aan' <- een gerucht, maar een heel betrouwbare
nieuws: Vodafone komt in december met nieuwe iPhone-abonnementen <- geen gerucht, maar een door Vodafone uiteindelijk bevestigd nieuwsfeit over iPhone-abo's.

nieuws: 'Filmpje toont opvolger iPhone 4' - update - <- een gerucht, helaas vermoedelijk toch een fake en het is jammer dat hij erdoor is gekomen (maar waar gewerkt wordt, maakt men fouten). GSM Arena staat bij ons bovendien hoog in de lijst van betrouwbare sites: ze publiceren hoogst zelden dingen die achteraf niet waar blijken te zijn. De op dat moment aanwezige redacteuren waren overtuigd van de echtheid.
nieuws: 'Nieuwe iPhone krijgt uitgebreide ondersteuning voor spraakinput' <- een gerucht indeed
nieuws: 'Nieuwe exploits maken jailbreak iOS 5 mogelijk' <- een claim van een jailbreaker over kwetsbaarheden in een iOS-versie die gewoon al uit is. Dit schaar ik dus niet onder iPhone-geruchten, omdat het een claim is over software die velen al gewoon kunnen downloaden.

Samenvoegen is gezien de datum niet vaak mogelijk: we weten immers nooit wanneer volgend interessant nieuws komt dat we betrouwbaar en interessant genoeg achten. Dan is de keuze om het te plaatsen of niet: vaak gaat een nieuwtje dan de prullenbak in.

Dat sommige mensen denken dat we veel iPhone-geruchten brengen, is nergens op gebaseerd - en ik heb dat gestaafd met statistieken van afgelopen maand. Ik haal iPhoneClub erbij, omdat ik weet dat de redactie ook daar zuinig is met geruchten, ook al is het een iPhone-site. Ook daar vindt een strenge selectie plaats op nieuws dat wel en niet wordt geplaatst. Het is een teken aan de wand dat zij sinds maandag meer geruchten hebben geplaatst dan wij in een hele maand. Overigens is het niet alleen iPhoneClub: Nu.nl plaatst ook evenveel of meer iPhone-geruchten dan T.net. En dat is geeneens een techsite!

Als jij enkele iPhone-geruchten in de maand voor aankondiging teveel vindt, dan moet ik concluderen dat we het niet eens zijn. En dat mag, daar zijn discussies voor. Ik ben blij met alle feedback, maar ik kan me niet altijd vinden in de kritiek die geleverd wordt :)

• punishedbrains
@AHBVD: En ps, ik ben niet louter een Apple fan zoals vaak gedacht wordt. En zoals ook blijkt uit m'n post alhier. ;) Ben het verder wel met je eens.

[ Voor 15% gewijzigd door punishedbrains op 29-09-2011 15:51 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

arnoudwokke schreef op donderdag 29 september 2011 @ 15:25:
Een voor een dan maar:
nieuws: Apple kondigt volgende iPhone op 4 oktober aan <- geen gerucht, zelf ontvangen info van Apple
nieuws: 'Apple kondigt iPhone 5 op 4 oktober aan' <- een gerucht, maar een heel betrouwbare
Dat is toch ook van de zotte, aankondiging van de aankondiging, bevestiging van de aankondiging, wat krijgen we volgende week? Aanloop naar de aankodiging, de aankondiging, reacties nav aankondiging en een preview?

En kunnen we over paar maanden de geruchtenmolen weer aanslingeren om de leverdatum en prijzen te gaan 'aankondigen'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 20:26

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Tja, een aankondiging van een aankondiging vind ik ook overbodig (vooral als het een gerucht is).

Hier weer eentje: nieuws: 'Apple TV komt op 4 oktober officieel uit in Nederland'
Waarom niet een paar dagen wachten (tot 4 oktober) en dan de feiten plaatsen? Nu blijft iedereen speculeren.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:35
tweaker2010 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:36:
Tja, een aankondiging van een aankondiging vind ik ook overbodig (vooral als het een gerucht is).

Hier weer eentje: nieuws: 'Apple TV komt op 4 oktober officieel uit in Nederland'
Waarom niet een paar dagen wachten (tot 4 oktober) en dan de feiten plaatsen? Nu blijft iedereen speculeren.
Omdat het dan oud nieuws is.

Ik ben helemaal geen stagiair

• Xubby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-03-2017

Xubby

just waddling around ...

Joost schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:44:
[...]
Omdat het dan oud nieuws is.
Ben geen Apple fan of gebruiker, maar ik vind de Appel Items wel goed zo. Appel heeft nu een keer een "lawaai machine" die erg goed is in herrie in de media maken ... En veel fans, dus alles wat ruikt naar nieuws, wordt wellicht ook nieuws ...
En trouwens, nieuws van (voor) gisteren is ook niks. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Xubby op 29-09-2011 19:48 ]

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat dan wel weer opmerkelijk is, zeker gezien de topic-post-snelheid, 0,0 nieuws over de beta en 'pre-beta' van Battlefield 3. Enkel een driver-update nieuwtje, maar blijkbaar is dat weer geen groot nieuws.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
@SinergyX: laten we er geen "Waarom is dit wel en dit niet gepubliceerd"-topic van maken en het bij het onderwerp houden.

Wat betreft Apple TV: je ziet dat Apple in de afgelopen week langzaam maar zeker naar een introductie toewerkt en films is inmiddels een standaardonderdeel van iTunes geworden. Dat is natuurlijk gewoon nieuws, ook als er nog geen officiële introductie is.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
SinergyX schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:40:
Wat dan wel weer opmerkelijk is, zeker gezien de topic-post-snelheid, 0,0 nieuws over de beta en 'pre-beta' van Battlefield 3. Enkel een driver-update nieuwtje, maar blijkbaar is dat weer geen groot nieuws.
Correctie, 1,0 nieuws: nieuws: Multiplayerbèta Battlefield 3 gaat op 29 september van start :)

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En ik moest me bij het onderwerp houden... :/
Maargoed, we weten allemaal hoe T.net denk over Apple nieuws, dat is nooit veranderd, dat zal nooit veranderen. Weinig ruimte nog voor discussie.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Er was een tijd dat niet alle redactieleden Apple-fanboys waren die elke scheet van Jobs tot FP-hosannastuk verhieven SinergyX : nieuws: Macs niet millenium bestendig!

Volgens mij zijn er weinig sites waar zoveel ruimte voor discussie is. Er is hier alleen een verschil van inzicht. Sommige lezers vinden waarschijnlijk dat we beter helemaal geen geruchten moeten brengen, terwijl we tegelijkertijd elke dag vele submits krijgen over sensationele berichten met vage bronnen. We zijn in vergelijking met andere sites denk ik redelijk terughoudend, maar tegelijkertijd kunnen we onderwerpen niet negeren aangezien veel lezers er geïnteresseerd in zijn en er wel degelijk belangrijke aanwijzingen wat betreft bv productlaunches in geruchten kunnen zitten.
Pagina: 1