Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te doen met defecte HP DV9000

Pagina: 1
Acties:

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Een vriend zijn HP DV9000 heeft problemen. Er komen artefacts op het scherm en Windows opstarten word afgebroken. Na wat googlen blijkt dat er bekende problemen zijn met de laptops. Door een constructiefout word de videochip te heet. De diagnose word m.i. bevestigd daardoor dat bij opstarten van een Linux USB stick alles loopt tot het moment dat de desktop en dus videodrivers geladen worden. Dan loopt het vast, net als bij Windows.
Onder een DOS CD is er beeld maar letters flikkeren aan en uit, en in alle gevallen komt er soms ook helemaal geen beeld.

Reparatie mogelijkheden die ik ben tegengekomen zijn de chip verwarmen tot 200 graden met een brandertje en de koeling verbeteren. Dat kan je ook laten doen maar de bedrijven die ik gevonden heb zitten in de VS.

Ook op internet gevonden en nogal avontuurlijk vind ik het plan om het hele moederbord te verwijderen en bij 200 graden in de heteluchtoven te stoppen.

Op Ebay heb ik nog gekeken naar nieuwe moederborden, die staan er wel op maar allemaal met levering binnen het Noord-Amerikaanse continent. Bovendien kunnen die ook weer oververhitten dus moet de koeling gemodificeerd worden.

Het uit elkaar halen van laptops is ook niet helemaal mijn ding, hoewel er een duidelijk instructie filmpje over te vinden is.

De service van HP of beter het gebrek er aan mag hier als bekend worden verondersteld dus daar hoeven we geen woorden aan vuil te maken.

Toch is het jammer een best wel dure laptop te moeten afschrijven dus misschien heeft er nog iemand suggesties?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 19:20
Zelf heb ik het wel op de oven methode gedaan. Ik ben in mijn zoektocht iemand tegengekomen met een bga rework station en daarmee kun je het ook perfect opnieuw solderen.

Even daaronder houden en de kans is groot dat het probleem weer voorbij is. Dan de koeler van goede koelpasta voorzien en zorgen dat je met het warme weer de laptop wat ontziet. OF hem licht underclocken

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 17:34
Ook het omdraaien van de koeler, en een koperplaatje tussen koeler en chip helpen goed bij het voorkomen dat het opnieuw gebeurd. Mijn tip is, als je geen reflowstation in de buurt hebt. Je maakt een mal van karton waar je een gat op chipgrootte heb gemaakt, daar leg je een oude munt op (oude guldens doen het goed). Op de munt leg je een stukje soldeer. Dan pak je een verfbrander, en ga je de munt (en ook het tin) verwarmen, totdat het tin om de munt gaat vloeien.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:56
Zelfde probleem hier, ik heb nog wel beeld maar alle blauwe kleuren zijn groen...
Aangezien de nieuwe laptop binnen is zal ik ook eens een poging doen hem weer in orde te maken (waarschijnlijk met de brander).

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Biersteker schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:45:
Ook het omdraaien van de koeler, en een koperplaatje tussen koeler en chip helpen goed bij het voorkomen dat het opnieuw gebeurd. Mijn tip is, als je geen reflowstation in de buurt hebt. Je maakt een mal van karton waar je een gat op chipgrootte heb gemaakt, daar leg je een oude munt op (oude guldens doen het goed). Op de munt leg je een stukje soldeer. Dan pak je een verfbrander, en ga je de munt (en ook het tin) verwarmen, totdat het tin om de munt gaat vloeien.
Doe je dit onder of boven op de chip, en is het dus de bedoeling dat die tin aan de potjes komt, of dient alleen om aan te geven dat de juiste temperatuur is bereikt?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Biersteker schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:45:
inderdaad.
Pagina: 1