Herstellen raid 0 gecreeërd in Win 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jaccoes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11-2023
Helaas is mijn half jaar oude Vertex II overleden (gumpf) en hierop had ik Win7 geinstalleerd. Hiernaast had ik ook 2 Samsung Spinpoints hangen (1,5 Tb per stuk) en in Raid0 gezet. Belangrijk detail hierbij, deze had ik in Windows zelf in Raid0 gezet en dus niet via de "Intel Storage manager". In de bios was dus NIET de optie raid geselecteerd/aan gezet. Van een collega heb ik begrepen dat wanneer windows 7 weer geïnstalleerd is dat het dan ook weer mogelijk is om de schijven opnieuw als raid0 aan te merken waardoor de informatie die erop staat behouden blijft (en hier is het mij om te doen). Voor de duidelijkheid: met de samsung Spinpoints zelf is dus niets mis.

Wie kan mij vertellen of dit verhaal klopt? En waar ik op moet letten of wat ik exact moet doen (óf beter: wat ik vooral NIET moet doen). Uiteraard heb ik hier eerst al zelf op gezocht maar kon niets vinden. Wellicht zoek ik niet op de juiste termen. Als iemand weet waar ik het antwoord kan vinden dan ben ik daar erg blij mee. Alvast bedankt voor het meedenken!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:53
Is dit misschien iets voor je?

http://www.runtime.org/raid.htm

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

RAID0 is niet te repareren, op geen enkele manier. Ook niet als je dit in Win7 aan hebt gezet (Al begrijp ik niet wat je hiermee bedoelt).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FreakyFries
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
Bij een RAID0 wordt de data verspreid over de 2 schijven. Komt de snelheid ten goede, maar er is geen mogelijkheid tot het repareren als 1 van de schijven kapot gaat. Die data ben je dus kwijt. :(

Excuses, totaal overheen gelezen. Ik kan je helaas niet helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakyFries op 29-09-2011 14:24 ]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:47
Maar hij geeft aan dat beide schijven nog intact zijn, de systeemschijf (een derde schijf) is kapot.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je een backup van de Windows installatie op die kapotte schijf?

• FreakyFries
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
Dit ziet er uit als wat jij zoekt:

http://www.overclockers.c...-with-windows-7-ultimate/

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als het een hardware based raid is, dan zal je de partities gewoon moeten kunnen zien. Mocht je onzeker zijn, boot een live cd en kijk dan of je een backup van je data kan maken.

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Zo ver ik weet kan je de RAID heel misschien herstellen, maar de data ben je vrij zeker niet kwijt. Daar heb je namelijk programma's als RAID reconstructor voor, om de boel te fixen. Helaas ken ik geen freewareprogramma's die dit kunnen.

• loeberce
  • Laatst online: 16:47
DRaakje schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:27:
als het een hardware based raid is, dan zal je de partities gewoon moeten kunnen zien. Mocht je onzeker zijn, boot een live cd en kijk dan of je een backup van je data kan maken.
Het is geen hardware based RAID, maar vanuit het OS zoals de TS aangeeft.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 21:04
Je hebt dus een 2 disken waarop, als "Dynamic Disk" een stripe-set is aangemaakt.
Voor zover ik weet moet je die op een andere Windows-machine (nieuwer dan XP) gewoon kunnen importeren en dan ook weer bij de data kunnen.

Verwijderd

Jongens even googlen... diverse onderwerpen zoals deze http://superuser.com/ques...move-it-to-a-new-computer

Waarbij het antwoord: "Software RAID can be imported via Disk Management into a new install of windows"

• Jaccoes
Wow, wat een info ineens! Zo hoop ik de hele dag al op een bericht en zo heb je binnen een paar minuten tal van reacties! DANK U DANK U! Maar idd juist wat martinr en Omegasun hier vertellen had ik dus eerder gehoord en hoopte dat dat dus ook écht zo was. Wist alleen waar op te zoeken... Bedankt voor de reacties en de link. Ga ermee aan de slag.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:21:
RAID0 is niet te repareren, op geen enkele manier. Ook niet als je dit in Win7 aan hebt gezet (Al begrijp ik niet wat je hiermee bedoelt).
Onzin.
Als de data op beide disks nog aanwezig is, dan zijn er wel mogelijkheden om de data te recoveren, bijv met RAIDreconstructor. Als je het niet begrijpt wil nog niet zeggen dat het niet kan.

• Jaccoes
Om dit topic nog even af te sluiten: Vertex-schijf was idd overleden en heb gelijk een nieuwe mee gekregen. Maar ja, niet dat dat boeiend is voor jullie... :O Wat wellicht wel aardig is om te weten (voor mensen die dit ook ooit zullen hebben en dus een "OS-raid" hebben) is dat na de nieuwe installatie van win7 de twee schijven gezien werden als twee dynamische (aangeduid met "Foreign") schijven. Hiervoor ga je naar -> Control panel -> System and Security -> Administrative Tools -> Computer Management -> Storage -> Disk Management. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop op een van beide schijven en kies je voor de optie: Import. Paar seconden later heb je je Raid terug met alle content die er voorheen ook op stond!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

_Arthur

blub

En welke les heb je bij deze geleerd als je Raid0 gebruikt?

Juist, backups maken 8)

• Jaccoes
Hahaha, nou mijn les voor vandaag is dat ik de NAS die al lang op mijn "buy-list" heb staan wat hoger op mijn andere lijstje heb gezet. Het prioriteiten-lijstje! :) Echt waar, dat gromde ik nog naar mijn vriendin toen ik nog niet wist dat het zou gaan lukken! :D

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Terw_Dan schreef op donderdag 29 september 2011 @ 17:08:
[...]

Onzin.
Als de data op beide disks nog aanwezig is, dan zijn er wel mogelijkheden om de data te recoveren, bijv met RAIDreconstructor. Als je het niet begrijpt wil nog niet zeggen dat het niet kan.
Het ging letterlijk om een functie binnen windows zelf, ikzelf dacht dat de TS er op doelde dat hij bepaalde RAID drivers OID had geactiveerd in windows zelf.

Ik was er na een uurtje al achter dat het dus om de stripe methode bij het schijfbeheer ging. Mits op beide schijven de data aanwezig is (En beide schijven niet meer beschreven zijn) is het inderdaad goed te doen om de data te herstellen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1