Verwijderd

Topicstarter
Hooi!

Een paar maandjes terug heb ik een nieuwe Asus laptop gekocht: http://www.asus.com/Notebooks/Versat...formance/K53U/

Nu is het alleen zo dat hij ALTIJD heet is. Zo is hij standaard tussen de 50-60 graden en wanneer ik ook maar iets doe schiet hij direct naar 70-80+ graden, wat te warm is naar mijn weten voor een laptop. Sterker nog: Hij staat op een coolingpad, dus dat betekend dat hij normaal een graadje of 10-20 hoger uit zou komen. Dit lijkt me niet normaal en zou behoorlijk wat schade aan mijn laptop kunnen veroorzaken. Het vreemde is: Ik gebruik mijn CPU voor 0-10% continue en alsnog zijn deze zo heet. Dus kun je na gaan hoe heet het anders wordt.

Verder heeft hij enkel 4gb ram geheugen en zit dit bijna altijd op 50% oorzaak?

Dus mijn vraag nu: wat kan ik hier aan doen?

Edit: dat is als ik naar de juiste gegevens kijk.

Dit is wanneer ik op Skype en Google Chrome zit: http://imageshack.us/photo/my-images/339/laptophitte.png/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 21:20 . Reden: Screenshot toevoegen ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:12:

Verder heeft hij enkel 4gb ram geheugen en zit dit bijna altijd op 50% oorzaak?
De RAM-indicatie is niet erg accuraat. Hij weergeeft in sommige gevallen ook cached zooi.

Waar maak je je eigenlijk druk om? Hij word misschien wel warm, dat is totaal niet schadelijk voor dat ding, pas boven de 98° zou ik me zorgen maken.

• Smuuk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Begin eens met een bios update en kijk dan eens je temperaturen na.
En doe zeker ook de nieuwe amd chipset driver.

http://www.asus.com/Noteb...erformance/K53U/#download

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil heel graag mijn bios updaten als dat het probleem verhelpt, maar als ik dat nieuwe bestandje onder "Driver" selecteer krijg ik een los bestandje. (K43BY.215) wat doe ik daarmee?

En ik heb geen idee hoe ik een BIOSflash moet doen. Verder lees ik overal dat een laptop heter dan 70 graden al schadelijk is :(

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 21:33 ]

• Smuuk
onder rubriek "bios" bij downloads vindt je "Bios utilities" ;)

Windows BIOS Flash Utility is wat je nodig hebt.

Probeer ook eens HWmonitor om uw temperatuur uit te lezen.

[ Voor 50% gewijzigd door Smuuk op 28-09-2011 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het vraagt me om een bios bestand te selecteren, waar vindt ik dit?

• Smuuk
Ik wil heel graag mijn bios updaten als dat het probleem verhelpt, maar als ik dat nieuwe bestandje onder "Driver" selecteer krijg ik een los bestandje. (K43BY.215) wat doe ik daarmee?

Dit begrijp je wel denk ik ;)

Zorg er wel voor dat je power cable aangesloten blijft tijdens de bios update,
maar dat zal die tool mogelijk ook melden.

[ Voor 30% gewijzigd door Smuuk op 28-09-2011 22:23 ]

• Smuuk
Das raar op asus site staat dit:

BIOS 215
Firmware change
File Size
1,46 (MBytes)
2011.09.13

Let op de datum.

Verwijderd

Topicstarter
13 september 2011? Wat is daar vreemd aan?

Ik krijg in ieder geval met de laatste twee downloads (K43BY.215 en Flash Utility V2.31.1) een error die hierboven staat vermeld?

Heeft iemand misschien een handleiding?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 22:39 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:08

Quad

Doof

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:37:
13 september 2011? Wat is daar vreemd aan?
Hij doelt dat het een vrij recente BIOS versie is, die je bijna zeker niet hebt ;).
En wellicht worden daar wat issues opgelost.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Smuuk
Op de screenshot staat een andere datum 0x/17/2011 de x kan ik niet ontcijferen een 8 of een 3

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het Smuuk, wat kan ik dan hieraan doen?

En Quad. Moet ik dan wachten of kan ik een oudere versie alvast doen?

Verwijderd

Zit de behuizing (fangaten) niet vol met stof?

• Smuuk
Op 3 maand vol met stof ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik spoot er net even in met zo'n dust spray en er kwam niets uit dus ik neem aan van niet. Mocht ik het niet op kunnen lossen probeer ik het later nog wel, maar dit probleem is al langer.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Heb je al weleens in de bios gekeken naar je temperaturen? Misschien dat speedfan het wel niet helemaal goed weergeeft.

• Smuuk
Ik zou stoppen met proberen en eff contact opnemen met Asus support

http://www.asusrog.com/fo...074-Problem-K53U-Bad-Bios

[ Voor 35% gewijzigd door Smuuk op 28-09-2011 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik snel in de bios? :O heb ik nog nooit gedaan met deze laptop.

• Smuuk
Meestal is dat bij het aanzetten v/d laptop snel op DEL of F1 of F2 of ESC of anders maar het staat altijd vermeld. (is snel weg dat eerste scherm)

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je jezelf inleest in de materie en hiervoor Google gebruikt dan krijg je binnen 1 minuut antwoord op je vragen, aangezien deze allen standaard zijn. Overigens zou ik met jouw kennis een bios update afraden want als dat mis gaat dan start je laptop straks helemaal niet meer....is er niet iemand in de buurt die je zou kunnen helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zojuist de bios ingegaan kon hier alleen niets in vinden over de temperatuur van mijn laptop.

XeNeRgY, dat begrijp ik, maar ik ben F10 gewend voor mijn Bios en dat werkte niet. Verder ben ik het meest technische persoon uit mijn omgeving. (het is treurig idd)

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 23:25:
Ik ben zojuist de bios ingegaan kon hier alleen niets in vinden over de temperatuur van mijn laptop.

XeNeRgY, dat begrijp ik, maar ik ben F10 gewend voor mijn Bios en dat werkte niet. Verder ben ik het meest technische persoon uit mijn omgeving. (het is treurig idd)
Zie je nergens de optie "hardware monitor"?

Voelt je laptop trouwens ook echt warm aan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee maar heb een coolpad ingebouwd, lucht komt er wel heel warm/heet uit.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40

Dark

who tweaked the light?

Mijn asus lappie liep ook heet, geen stof te zien bij de in,- en uitlaat gaten, maar toch was dat het. De ophoping had plaatsgevonden daar waar de fan op de koelvinnetjes blaast, aan de binnenkant. dit kwam aan licht toen ik het bodemplaatje en het fannetje even loshaalde...

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:31
Bij nieuwe laptops kan het ook nog wel eens voorkomen dat er overmatig veel of juist te weinig koelpasta opzit. Wellicht een goede om dit eens te checken en sowieso te vervangen voor een betere pasta: AS5, MX-3, MX-4 of zoiets. Wel eerst ff goed schoonmaken dan natuurlijk met isopropyl alcohol of die dingen van ArtiClean.

BIOS flashen bij een laptop kan, maar dat stel ik altijd het langst uit eerlijk gezegd. Ben er bij laptops niet zo blij mee.

Edit: Overigens dat wat Dark zegt had ik ook laatst. Niets te zien vanaf de buitenkant en er kwam ook niets uit, maar op het moment dat ik de fan los had gehaald, zat er wat stof voor de koelvinnen. Ik betwijfel of dit al zo kan bij een 3 maand oude laptop als die van jou (Brammetje94), maar kijken zou je kunnen doen natuurlijk.

De pasta heb ik toen ook meteen vervangen, dit scheelde bij mij iets van 8 graden bij load. Nog best veel, aangezien de vorige pasta er best netjes op zat. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Aardwolf op 29-09-2011 01:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar even zodat het duidelijk is, 70/80 graden is echt te veel voor zo'n laptop?

En ik doe dat zelf allemaal liever niet, hoe duur is het om dat te laten doen?

Verwijderd

Topicstarter
Net met ASUS van de telefoon af. Ze zeiden zelf dat het redelijk normaal is dat hij idle tussen de 50-70 graden is en met heftige prestaties rond de 70-90 graden is. Ze hebben mij aangeraden even flink wat te doen op mijn laptop en dan kijken hoe warm hij wordt.

• Aardwolf
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 01:17:
En ik doe dat zelf allemaal liever niet, hoe duur is het om dat te laten doen?
Geen idee (?).
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 11:08:
Net met ASUS van de telefoon af. Ze zeiden zelf dat het redelijk normaal is dat hij idle tussen de 50-70 graden is en met heftige prestaties rond de 70-90 graden is. Ze hebben mij aangeraden even flink wat te doen op mijn laptop en dan kijken hoe warm hij wordt.
Persoonlijk vind ik het wel behoorlijk warm. Op zich zou de processor er denk ik best tegen kunnen, maar ff met je laptop op schoot zitten is er dan niet bij :9.
Je zou idd Prime95 eens kunnen draaien, kijken hoe warm hij dan wordt....

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is van alluminium en je voelt het niet aan de buitenkant enkel de lucht wordt wat warmen. Verder heb ik prima95 gedraait en dan blijft hij max op 90 graden. Is dat goed of slecht? :P

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Mja voor tegenwoordig zou ik zeggen te heet, vroeger zou ik zeggen ja kan best.

En over het laten schoonmaken als je garantie heb kan je dat niet doen zodra iemand met ze handen hem openmaakt etc gaan ze misschien zeuren met garantie.
Dus als je het laat doen laat Asus het doen.
( of zie ik dit verkeerd ? )

• Dark

Dark

who tweaked the light?

gebruik aida´s systeemstabiliteitstest, dan kan je zien of de cpu langzamer gaat draaien als hij heet wordt... ´cpu-throttling´..

als dat het geval is, dan is dat niet goed.

blijft eea. gewoon op snelheid bij die temps dan is het okee, al lijkt het me nog vrij hoog...

• Quad

Quad

Doof

Wellicht dat de CPU niet goed is oid.
Als er warme lucht uitkomt, is dat toch alleen maar een goed teken, alleen hij hoort niet zo warm te zijn, easy as is.
Je zou contact met je verkooppunt kunnen opnemen om het eea uit te leggen, en dat het gewoon té heet is, en of ze een oplossing hebben.
In laptops zie je vaak van dat soort rubberachtige koelpastavelletjes, wat naar mijn mening slecht geleid, en ik mijn eigen laptops gelijk vervang tegenwoordig, levert dat betere koelprestaties op.

PVOutput☀️

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik lees veel over die koelpasta, heeft iemand daar iets meer informatie over want ik ben echt een beetje stom op dat gebied. Is het makkelijk? Ik kan wel het een en het ander, wat RAM geheugen plaatsen en wat moederboard kaarten plaatsen, is het net zo makkelijk, of is er gigantisch veel apparatuur voor vereist?

• Quad

Quad

Doof

- Open schroeven
- Heatsink + fan voorzichtig loshalen met schroeven
- De heatsink schoonmaken*
- processor schoonmaken*
- Koelpasta (ietsiepietsiekleindrupje..) plaatsen
- Fan nog even schoonblazen
- Alles terug zetten
- Goed vast draaien, om de socket eerst bijv. Links boven, daarna rechts onder, daarna rechts boven en dan links onder, gekruist dus!
- en draaien maar weer

*De oude pasta, mits het gewone pasta is, verwijderen met iets als alcohol en een vezel vrij doekje. Soms heb je dus een plakje pasta, wat je gewoon eraf kan halen ;).

Dit alles bij elkaar duurt een minuutje of 10...

PVOutput☀️

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:51:
Ja ik lees veel over die koelpasta, heeft iemand daar iets meer informatie over want ik ben echt een beetje stom op dat gebied. Is het makkelijk? Ik kan wel het een en het ander, wat RAM geheugen plaatsen en wat moederboard kaarten plaatsen, is het net zo makkelijk, of is er gigantisch veel apparatuur voor vereist?
Of gewoon afblijven en naar de winkel brengen. Je lijkt me niet echt een expert en de kans is groot dat je iets sloopt. ;)

• Aardwolf
HenkEisDS schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:57:
[...]
Of gewoon afblijven en naar de winkel brengen. Je lijkt me niet echt een expert en de kans is groot dat je iets sloopt. ;)
Kan ook inderdaad, mede aangezien op de schroeven bij de CPU (bevestiging van de heatpipe op CPU) een aantal stripjes zitten welke gelden voor garantie. Als je ze per ongeluk breekt dan heb je dus geen garantie meer theoretisch. Of het echt zo hard loopt weet ik niet, maar om het te voorkomen zouden ze het bij een PC boer of ASUS zelf kunnen doen. Of je dan de goede pasta erop krijgt is weer een tweede.... tja keuzes...

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: hij is gekocht bij een internet winkel en ik heb mijn laptop nodig. Dus ik kan hem niet opsturen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Ik zou zelf niet direct de koelpasta gaan vervangen. Asus heeft meestal een sticker over de CPU bracket 'Warranty void if removed' dus dat lijkt me geen goed plan voor deze 3 maanden jonge laptop.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Tijd om mijzelf te quoten:
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:21:
Waar maak je je eigenlijk druk om? Hij word misschien wel warm, dat is totaal niet schadelijk voor dat ding, pas boven de 98° zou ik me zorgen maken.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Test nu eerst eens of hij echt té heet wordt, zoals ik zei met aida64 en dan de systeemstabiteitstest. Laat die eens 15 minuutjes draaien. Als de cpu dan gaat throttlen dan weet je zeker dat er iets niet klopt, doet hij dat niet, dan is het gewoon een heethoofd, maar hoef je nog niks te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:33:
Test nu eerst eens of hij echt té heet wordt, zoals ik zei met aida64 en dan de systeemstabiteitstest. Laat die eens 15 minuutjes draaien. Als de cpu dan gaat throttlen dan weet je zeker dat er iets niet klopt, doet hij dat niet, dan is het gewoon een heethoofd, maar hoef je nog niks te doen.
Oké ik ga nu die test doen. Een ding. Deze laptop moet echt nog wat jaartjes mee en om hem dan te laten beschadigen door hitte was niet echt mijn plan. Als hij nou goed uit deze test komt, is er dan alsnog een kans dat ik componenten van mijn laptop beschadig?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Afhankelijk van de uitslag, als het fout zit -de cpu loopt onder belasting te warm- dan zou ik er niet op werken tot je hem gefixt hebt, als er geen throttling optreedt, dan is het eigenlijk goed, maar zou je hem voor je gemoedsrust op een moment dat het je uitkomt eens na moeten laten kijken. voor directe schade hoef je denk ik niet zo te vrezen, maar op de lange duur is het misschien niet goed als alles warmer wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm de test gedaan voor ongeveer 15 min D: 0% throttling, continue. De max temperatuur is 94 dan schiet de fan naar 4400 RPM en dan zakt hij naar 92 en blijft daar.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de fans ALTIJD 4400RPM te laten draaien, dan maar wat meer energieverbruik, maar dan is hij ten minste altijd onder de 70 graden :) Aangezien hij nu (zonder die test, maar 3400 RPM) Is dat mogelijk?

En zoals ik al zei 92graden is het max, vind ik veels te heet, maar als ik hem zelf gebruik zal hij nooit boven de 85 uit komen.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het komt op mij ook vrij hoog over, maar het lijkt dus iig geen probleem te zijn voor de cpu.

Als je er zelf niet handig mee bent, is het beste gewoon even na laten kijken door iemand die dat wel is.

Als je het aandurft kan je kijken wat je ziet als je het klepje onder losmaakt, het koelblokje en de heatpipes zou ik gewoon laten zitten, en de koelpasta dus ook, maar meestal kan de fan apart losgehaald worden, zonder zegeltjes te verbreken. Doe dat en kijk of zich stof opgehoop heeft op het punt waar de fan op de koelribben blaast, of in de fan zelf.

Als dat niks oplevert dan zou ik eens met de leverancier gaan mailen om hem echt te laten chekken.
Pagina: 1