Freenas booten vanaf CF kaart lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 17:02
Beste tweakers,

Na mij een tijdje ingelezen te hebben in de DIY nassen heb ik besloten er ook maar eens mee te gaan spelen. Ik heb een servertje op de kop weten te tikken (HP Proliant ML330 G3) en ik wil hier nu freenas op gaan draaien. Ik ben dus begonnen met freenas te installeren, en hier ging het al mis.

In het kader van de energie besparing en omdat de server niet kan booten vanaf een usb stick had ik bedacht om freenas te installeren op een CF kaart. Dus heb ik bij de DX een CF-IDE converter gekocht en een CF kaartje (Sandisk 128MB Compact Flash kaart) gepakt dat ik nog ergens had liggen. Toen ik de adapter eindelijk binnen had gekregen, gelijk in de server gestopt (uiteraard ook de stroom aangesloten en het CF kaartje erin gestopt) en freenas op een cd gebrand en geïnstalleerd.

Daarna de cd eruit gehaald, opnieuw opgestart en heb ik de onboard pata raidcontroller als eerste opstart apparaat ingesteld. Echter herkent de raidcontroller de CF kaart helemaal niet, dus kan deze er niet van opstarten. Daarna heb ik hem in een andere computer gestopt (waar gewoon windows 7 opstaat) en deze herkent de CF kaart in windows wel als een verwisselbaar medium. Dit is waarschijnlijk de reden dat de server niet wil booten vanaf de kaart.

Dus ben ik gaan googlen of er een manier is dat de CF zich als een normale HDD gedraagd en ben ik op deze site terecht gekomen. Hierin staat dat als het apparaat waar je de CF kaart insteekt een bepaald electronisch circuit heeft, dat de CF kaart zich voordoet als een normale HDD.

Dus nu is mijn vraag, is het DX adaptertje gewoon verkeerd en kan daardoor de CF niet opstartbaar gemaakt worden (en werkt deze dan wel? Er staat bij dat deze bootable gemaakt kan worden...) of moet ik op een bepaalde manier een partitietabel aanmaken (zoals je op deze site kan lezen (even naar beneden scrollen!!)) en zoja, hoe? De HP Format Tool heb ik al geprobeerd, maar die herkent hem niet :( .

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik zou eerst maar even kijken of je het BIOS van die machine kan updaten, want ik lees op verschillende sites dat die HP Proliant wel Boot-from-USB ondersteunt.

• Pi0tr
Uiteraard de bios al geüpdated, maar ik krijg het niet voor elkaar om het vanaf een usb-stick op te starten. Misschien dat je een paar linkjes kan geven op sites waar ze zeggen dat het wel kan? O-)

Verwijderd

hmm, verder onderzoek haalt mijn eerdere bewering onderuit.

Wellicht dat je hier wat aan hebt? http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=7681.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
Na vandaag en gister een hele tijd te proberen en instellingen te veranderen en te zoeken op Google heb ik het maar opgegeven. Het is denk ik op een of andere manier gewoon niet mogelijk is. Ik ben nu op zoek gegaan naar alternatieven die ook heel weinig stroom gebruiken (zoals een 2.5" laptop schijfje oid).

Maar alsnog bedankt voor het zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook bezig met een FreeNAS installatie op een CF kaart.

Heb deze kaart gekocht; pricewatch: Transcend Industrial CompactFlash 200I 1GB

En deze adapter; www.ebay.nl/itm/270813149861

Als ik het werkend krijg, zal ik het laten weten. Het duurt zo'n 2-3 weken voordat die adapter hier is...

Mocht ik het aan de praat krijgen, kan je eventueel jouw CF kaartje naar mij opsturen zodat ik kan kijken of het mss aan die kaart ligt. Dan stuur ik je wel een DM.

EDIT: Wellicht is dit ook een interessant alternatief; http://www.vergelijk.nl/a...nd/1gb_sata_flash_module/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Installeer mijn FreeNAS altijd op een device (USB, SD, etc) via VMware. Gewoon media in de adapter en FreeNAS installatie starten in VMware. Vervolgens via VMware de media benaderen tijdens de FreeNAS installatie. Werkt snel en zonder problemen. Heb een tijdje geleden problemen gehad met een nieuwe setup. Door de Areca controller wilde FreeNAS niet vanaf USB booten. Kwam ik achter toen ik de Areca verwijderde het systeem wel vanaf USB werkte.

[ Voor 29% gewijzigd door Zware Unit op 05-10-2011 21:32 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ook jaren geleden eens geprobeerd om zo'n CF2IDE adaptertje werkend te krijgen maar dat was bij mij ook niet goed werkend te krijgen. Geen idee waar dat aan ligt.

Je zou eens kunnen kijken of hier wat bij zit. Transcend maakt veel van die flashmedia die direct in een IDE poort kunnen. Naar ik aanneem voor industriële toepassingen. Het zijn meest kleine capaciteiten maar voor FreeNAS heb je niet veel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:25:
Ik ben ook bezig met een FreeNAS installatie op een CF kaart.

Heb deze kaart gekocht; pricewatch: Transcend Industrial CompactFlash 200I 1GB

En deze adapter; www.ebay.nl/itm/270813149861

Als ik het werkend krijg, zal ik het laten weten. Het duurt zo'n 2-3 weken voordat die adapter hier is...

Mocht ik het aan de praat krijgen, kan je eventueel jouw CF kaartje naar mij opsturen zodat ik kan kijken of het mss aan die kaart ligt. Dan stuur ik je wel een DM.

EDIT: Wellicht is dit ook een interessant alternatief; http://www.vergelijk.nl/a...nd/1gb_sata_flash_module/
Ik hoop niet dat je het alleen voor mij gekocht hebt.... O+
Wel heb ik precies dezelfde adapter, maar dan met zo'n oud sandisk kaartje. Ik denk niet dat het aan het kaartje ligt, want op mijn echte computer doet hij het wel gewoon goed...

En over die sata module, ik zat ook al te kijken naar die dingen, maar dan misschien de pata versie. Misschien dat dat wel werkt. Moet ik nog even naar kijken.
Zware Unit schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:31:
Installeer mijn FreeNAS altijd op een device (USB, SD, etc) via VMware. Gewoon media in de adapter en FreeNAS installatie starten in VMware. Vervolgens via VMware de media benaderen tijdens de FreeNAS installatie. Werkt snel en zonder problemen. Heb een tijdje geleden problemen gehad met een nieuwe setup. Door de Areca controller wilde FreeNAS niet vanaf USB booten. Kwam ik achter toen ik de Areca verwijderde het systeem wel vanaf USB werkte.
De installatie is het probleem niet. De Freenas installatie kan de usb stick/cf kaart gewoon vinden. Maar het booten is het probleem. Ook heb ik er nog geen areca's/andere uitbreidingskaarten erin zitten dus daar kan het probleem ook niet liggen.
CaptJackSparrow schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:43:
Ik heb ook jaren geleden eens geprobeerd om zo'n CF2IDE adaptertje werkend te krijgen maar dat was bij mij ook niet goed werkend te krijgen. Geen idee waar dat aan ligt.

Je zou eens kunnen kijken of hier wat bij zit. Transcend maakt veel van die flashmedia die direct in een IDE poort kunnen. Naar ik aanneem voor industriële toepassingen. Het zijn meest kleine capaciteiten maar voor FreeNAS heb je niet veel nodig.
Ik had ze idd ook al voorbij zien komen. Misschien kan ik voor die 7 euro de gok wagen dat hij het misschien dan wel doet. Ik ga er nog even naar kijken. Maar in ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je wel een actieve primaire partitie op die CF kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus het probleem is in feite dat TS z'n CF kaart niet in fixed disk modus opereert.

Op deze pagina word beschreven hoe een CF kaart in fixed disk modus te zetten; http://www.ehow.com/how_7811193_set-cf-card-fixed-mode.html

Met wat geluk werkt bovenstaand ook met TS z'n CF kaart.
It seems that the ATCFWCHG.EXE utility is incompatible with SATA to IDE bridges, such as found in the X41. In those cases you will have to connect the CF card to another computer or ThinkPad with a regular IDE (PATA) interface to change the flag, after which you can put it into the ThinkPad X41.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
Sorry voor de late reactie, maar ik heb niet eerder tijd gehad om er aan verder te gaan.
CaptJackSparrow schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:04:
Heb je wel een actieve primaire partitie op die CF kaart?
Uiteraard.
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:27:
Dus het probleem is in feite dat TS z'n CF kaart niet in fixed disk modus opereert.

Op deze pagina word beschreven hoe een CF kaart in fixed disk modus te zetten; http://www.ehow.com/how_7811193_set-cf-card-fixed-mode.html

Met wat geluk werkt bovenstaand ook met TS z'n CF kaart.

[...]
Jammer genoeg werkt dit ook niet. Ik heb precies gedaan zoals in bovenstaande link beschreven is, maar ik krijg error #20 terug. Ik denk dat dit de error betekent dat de disk niet gevonden kan worden, omdat ik in beide gevallen (/P en /S) die error terug krijg. Alleen duurt het bij /S (waar de CF kaart op aangesloten is) wel wat langer.

Ook heb ik voor €7,- €15,- de gok genomen om zo'n klein ssd'tje die je direct in het IDE slot stopt te kopen. Deze wordt wel herkend in de bios van de IDE-Raid-controller, maar hij wil er nog steeds niet van opstarten. Echter wil Freenas wel opstarten van een 40gb WD schijfje. Vaag dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

7 euro? Zo goedkoop zie ik ze niet in de pricewatch staan? Is dat DealExtreme spul? Als het er zo eentje van Transcend is zou je eens contact met hun support op kunnen nemen (gewoon in Nederland). Ik heb jaren terug problemen gehad met een 4GB SD kaartje (€153 als ik me niet vergis :')) en toen hebben ze me heel netjes geholpen en kreeg ik zelfs de mails die ze met Taiwan daarover uitwisselden (over verschillende controllers die in die SD kaartjes zaten) integraal doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
Sorry, in mijn beleving waren ze goedkoper maar ik heb er €15,- voor betaald O+ .

Het is er trouwens inderdaad zo eentje van Transcend, dus ik ga maar eens hun support proberen. In ieder geval bedankt en als het gelukt is (of niet) dan laat ik weer van mij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook nog even van me laten horen.

Het spul is een paar dagen geleden allemaal aangekomen, mijn Intel Atom bordje herkende de CF->IDE adapter + Transcend 1GB industrial CF kaart als HDD, dus installeren was geen probleem.

Wel kreeg ik tijdens het booten diverse DMA foutmeldingen, dit verholpen door
code:
1
hw.ata.ata_dma=0
toe te voegen aan /cf/boot/loader.conf

offtopic:
Zowel de CF kaart als het werkgeheugen zijn, geheel toevallig, van Transcend. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 11:19 ]

Pagina: 1