AMD FX-8150 Geheugen hoe zit het nu met?

Pagina: 1
Acties:

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hallo allemaal.

Ik ben van plan om binnenkort de nieuwe FX-8150 van amd te gaan halen. Ik was mij een beetje aan het inlezen en las toen dat het snelste geheugen wat deze CPU ondersteunt DDRIII-1866 is (Bron: http://www.cpu-world.com/...-FX-Series%20FX-8150.html).

1.Kan ik hieruit concluderen dat 2000mhz (of sneller) dus gewoon niet werkt in combinatie met deze CPU?

2.En kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik uitreken hoe de bussnelheid mijn FSB bij deze cpu zal beïnvloeden? Ik heb nu een Intel cpu en daar loopt het 1:1. Dus bussped 400x4 = 1600FSB met 800mhz geheugen. Maar ik snap dus niet hoe dat bij amd en dus ook bij deze nieuwe CPU werkt.

Uiteindelijk wil ik goed kunnen overklokken met die CPU en ik wil er dus het juiste geheugen bij kopen. Tips zijn dat ook welkom.

Alvast bedankt voor de reacties

Mvg, Job

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

LGA1366 moederborden 'supporten' ook maar hoogstens 2000MHz geheugen, neemt niet weg dat je als je je best doet (en het juiste geheugen hebt) makkelijk 2133 kunt draaien. Sneller dan 1866MHz zal dus waarschijnlijk wel werken, al houd ik een slag om de arm betreffende hoeveel harder, gezien de IMC's van de Phenom II serie bij een hoop geheugenkitjes problemen hadden met alles boven de officially supported 1600MHz...

Als de bulldozers een beetje werken zoals de Phenoms, is er geen sprake van een FSB waar je geheugen idealiter 1:1 mee moet lopen. Eerder verwacht ik een referentieclock waar een vast aantal mem multipliers/dividers aan kunnen worden gehangen, zoals op AM3 en LGA1366.

Ik zou me in het geheel niet druk maken om bovenstaande tenzij je veel benched en/of fanatiek overklokt gezien geheugensnelheid de minste invloed op je prestaties heeft van alle upgrades die je kunt uitvoeren. In praktijk merk je eigenlijk geen/verwaarloosbaar verschil tussen DDR-2 800 en DDR-3 2400, alleen de cijfertjes die uit benchmarks komen rollen zijn wellicht anders...

Edit: dus, samenvattend

1. Nee, sneller geheugen zal best werken. Zonder benchmarks valt alleen niet te zien hoeveel sneller...

2. Geen idee, de manier waarop je bulldozer instelt is nog in nevelen gehuld en eigenlijk zou je je hier niet druk om moeten maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 28-09-2011 20:03 ]