Alleen ruis uit DAC

Pagina: 1
Acties:

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb nu een tijdje een Terratec Phase 26 externe USB geluidskaart, nadat ik nieuwe speakers heb gekocht was ik nieuwsgierig geworden of een externe DAC beter zou klinken.

Nu heb ik een Micromega DUO te leen maar op het moment dat ik hem aan mijn geluidskaart koppel komt er alleen maar ruis uit, ook zonder dat ik iets afspeel. Coax of optisch aansluiten maakt geen verschil. Nu heb ik al flink zitten googelen maar ik kan geen vergelijkbaar probleem vinden.

Zojuist de DAC getest op de CD-speler van de TV en daar werkte die zonder problemen.

Ik hoop dat iemand kan helpen verklaren waarom deze niet werkt op mijn geluidskaart. Volgens de handleiding stuurt deze alleen een stereo signaal, tot 24bits/96khz. In Foobar2000 verschillende standen geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

[ Voor 30% gewijzigd door Clithopias op 28-09-2011 19:07 ]

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:08
Ik las ergens dat de eerste generatie Micromega dac's alleen op 16-bits, 44,1 KHz werken. Heb je die instelling al eens geprobeerd?

Overigens kan het heel goed kloppen dat ie het vanaf je cd-speler wel goed doet. Je speler spuugt kennelijk een 16-bits signaal uit, zoals het ook hoort.

[ Voor 37% gewijzigd door Gideon op 28-09-2011 19:23 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Buiten Foobar kun je dit ook in windows instellen (Speaker properties) of misschien in de drivers van je geluidskaart.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Ik stel me de vraag of je het verschil wel echt hoort tussen een 16bits/44,1khz en 24bits/96khz :?
Was of is de CD-kwaliteit 16bits, dan al die tijd zo slecht.

• Clithopias
Kan op de geluidskaart zelf schakelen tussen 24bits/96khz en 16bits/48khz. Zou het kunnen zijn dat deze hem automatisch resampled ondanks dat hij een 16bits/44.1khz signaal aangeboden krijgt?

Heb ASIO nu werkend, volgens de controlpanel stuurt hij 16bit/44.1khz over de USB. ASIO resolutie wil alleen op 32bit maar moet nog even zoeken wat dat betekent.

Verwijderd

Je moet ook geen Foobar 2000 gebruiken. Is onveilig en er zitten, na zoveel jaar support, nog teveel bugs in. Zoiets moet gewoon direct werken. Gebruik WMP, dat werkt wel.

Verwijderd

Clithopias schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:13:
Kan op de geluidskaart zelf schakelen tussen 24bits/96khz en 16bits/48khz. Zou het kunnen zijn dat deze hem automatisch resampled ondanks dat hij een 16bits/44.1khz signaal aangeboden krijgt?

Heb ASIO nu werkend, volgens de controlpanel stuurt hij 16bit/44.1khz over de USB. ASIO resolutie wil alleen op 32bit maar moet nog even zoeken wat dat betekent.
Lekker zeg, dat ASIO je automatisch resampling door de strot duwt. Het signaal moet gewoon 16/44.1 blijven.

• Clithopias
Met welk programma ik muziek afspeel maakt niet uit, ook zonder signaal krijg ik ruis. Met ASIO test signal generator lijkt het er wel op dat de geluidskaart 44,1khz uitstuurt, klik in 48khz aan krijg ik een andere ruis. Op de achtergrond van de ruis komt heel zacht en vervormd een signaal door.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 19:51:
Ik stel me de vraag of je het verschil wel echt hoort tussen een 16bits/44,1khz en 24bits/96khz :?
Was of is de CD-kwaliteit 16bits, dan al die tijd zo slecht.
Liever 16bits/44,1khz met een goede DAC dan 24bits/96khz met een middelmatige DAC.

[ Voor 18% gewijzigd door Clithopias op 28-09-2011 20:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:14:
Je moet ook geen Foobar 2000 gebruiken. Is onveilig en er zitten, na zoveel jaar support, nog teveel bugs in. Zoiets moet gewoon direct werken. Gebruik WMP, dat werkt wel.
Vertel eens. Ik ben nu wel nieuwsgierig, aangezien het hier al jaren goed werkt terwijl WMP moeite heeft met 30k+ bestanden.

Verwijderd

Clithopias schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:20:
Liever 16bits/44,1khz met een goede DAC dan 24bits/96khz met een middelmatige DAC.
Daarmee heb je wel een punt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:31:
[...]

Vertel eens. Ik ben nu wel nieuwsgierig, aangezien het hier al jaren goed werkt terwijl WMP moeite heeft met 30k+ bestanden.
Dan gebruik jij toch lekker Foobar 2000. WMP 11 en 12 hebben geen moeite met 30k+bestanden. Waar jij het over hebt, dat zijn oudere versies van WMP.

On topic: gewoon bij 16/44.1 blijven. Niet gaan resamlen naar 24/96.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:43:
[...]

Dan gebruik jij toch lekker Foobar 2000. WMP 11 en 12 hebben geen moeite met 30k+bestanden. Waar jij het over hebt, dat zijn oudere versies van WMP.

On topic: gewoon bij 16/44.1 blijven. Niet gaan resamlen naar 24/96.
Je hebt dan nog geen antwoord gegeven op mijn vraag.

(Overigens in de GUI van WMP ook zwaar waardeloos).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 20:52 ]

• Clithopias
Ik vind Foobar juist zo fijn omdat het lekker simpel is.

Maar mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Ben er nu vrij zeker van dat mijn geluidskaart 16bits/44,1khz uitstuurt. Als ik dan heel veel ruis met op de achtergrond net een beetje (vervormde) muziek krijg heb ik dan een clock probleem? Enige wat ik nog zou kunnen proberen is een externe voeding aan de geluidskaart hangen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51
Clithopias schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:30:
Ik vind Foobar juist zo fijn omdat het lekker simpel is.

Maar mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Ben er nu vrij zeker van dat mijn geluidskaart 16bits/44,1khz uitstuurt. Als ik dan heel veel ruis met op de achtergrond net een beetje (vervormde) muziek krijg heb ik dan een clock probleem? Enige wat ik nog zou kunnen proberen is een externe voeding aan de geluidskaart hangen.
Een klok-probleem is behoorlijk onwaarschijnlijk. Heb je de instellingen van windows spdif-output op 44k1 x 16bits staan? dan zou de geluidskaart ook kapot kunnen zijn. Kun je een andere lenen / uitproberen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gebruik je hier je onboard kaart voor of de Terratec?
Was het niet zo dat een heleboel onboard kaarten tegenwoordig geen 16/44,1 meer uit kunnen sturen en alleen nog maar 16/48 of hoger?

Life is not about specs, it is about joy!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

heb je zo'n soort scherm? :
Afbeeldingslocatie: http://media.soundonsound.com/sos/feb04/images/terratecphase3.s.jpg

dan kun je in ieder geval zorgen dat het op 16bit staat. Op zich maakt dat kwalitatief niet uit (24/32bit voegt in principe alleen wat ongebruikte bits toe) maar het kan inderdaad zo zijn dat de DAC het niet snapt.

-
foobar is soms wel een ramp om in te stellen trouwens, dus daar kan best een probleem zitten. Bij mij vergat hij steeds m'n 0404USB, elke keer foobar starten en weer opnieuw de juiste uitgangen selecteren.

[ Voor 24% gewijzigd door mr.paaJ op 29-09-2011 14:11 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Clithopias
Ik gebruik de Terratec (onboard kan ik niet aansluiten) en in bovenstaand scherm staat die op 16bits/44,1khz. Ondertussen alles wel geprobeerd, ook externe voeding op geluidskaart maakt geen verschil. Enige wat ik nog kan doen is testen of de digitale uitgang het überhaupt wel doet op een andere dac.

Edit: Ook op ingebouwde DAC van versterker geen signaal. Dan maar achter andere geluidskaart aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Clithopias op 29-09-2011 14:35 ]

• Clithopias
Ah, software probleem. Geluidskaart aan macbook gehangen en geen enkel probleem.
Pagina: 1