Samsung SyncMaster P2450H hulp! (kapot)

Pagina: 1
Acties:

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 12:51
Beste tweakers,

Ik heb een jaar geleden een scherm gekocht (2de hands, zonder garantiebon) voor mijn PC. dit scherm heeft het een half jaar gedaan. Ik heb toen een nieuw scherm gekocht en deze aan de kant geschoven. Nu heb ik tijd gevonden om te kijken wat er mis mee is, en of ik dit eventueel zelf kan repareren. Ik heb redelijke technische kennis dus ik ben geen beginner.

Het probleem:
Als ik het scherm aanzet, krijg ik een seconde beeld. Ik zie bovenin het scherm dat hij op het kanaal "Digital/Analog/HDMI" staat, waarna vervolgens het beeld pikzwart wordt. Als ik hem aansluit op de PC heb ik ook 1 seconde dat ik het bureaublad zie en vervolgens is het beeld weer zwart.

Powerkabels heb ik al verwisselt en zelfs als ik hem niet op de PC aansluit maar gewoon aanzet en dan op het menu knopje druk van het scherm krijg ik niets te zien.
Nu heb ik op internet gelezen dat dit hoogstwaarschijnlijk een kapotte inverter, capaciter is. Ik heb ook gelezen dat die vrij simpel en goedkoop te repareren is.

Nu heb ik alleen het volgend probleem, ik krijg het scherm met geen mogelijkheid open!!! Er zijn op de achterkant geen schroeven aanwezig, geen gaten aanwezig, onder de productsticker is geen schroef/gaatje aanwezig. Waar de poot in gaat, zitten ook geen schroeven/gaatjes waar ik eventueel iets van af kan lezen hoe de achterkant open moet. Ik heb geprobeerd met een platte schroevendraaier de achterkant eraf te "poppen" maar geen succes.

Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen of eventueel al ervaring heeft met dit probleem. Ik zou hem heel graag open willen krijgen om te kijken wat er nou gebeurd is.

Alvast bedankt!

EDIT: Vergat de details van het scherm ;)

Model:
Syncmaster P2450H (productsticker zegt P2450H, de voorkant van het scherm staat P2450)

Modelcode:
LS24LRZKUV/EN

Type nummer:
LR24WS

Serienummer:
LR24H9MZ308109K

[ Voor 6% gewijzigd door bryanvan op 28-09-2011 18:44 ]

PSN: bryanlost

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:15

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• bryanvan
Nogmaals, ik heb geen schroeven/gaatjes of iets wat er op lijkt dat ik mijn schroevendraaier erin kan steken... die guide had ik namelijk ook al gevonden ;)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Is er een kans dat je een 'fel' licht via b.v. de boven kant van het scherm naar binnen kan schijnen?
Als je dan nog vage vormen ziet (b.v. icoontjes van je bureau blad) dan kan het je backlight zijn.

Ik had namelijk hetzelfde probleem met een Benq scherm, 1 seconden beeld en weer op zwart.
Bij mij bleek de backlight van het paneel defect te zijn en dat is eigenlijk niet te repareren.

Als dit het niet is kunnen het meerdere onderdelen zijn, als je echt naar onderdelen moet gaan zoeken kan dit nog weleens lastig worden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Malantur
Je kan deze video eens bekijken:
YouTube: Samsung SyncMaster 2493HM LCD Repair - YouTube

Van wat ik opmerk na 2 min googlen is dat ofwel de schroeven in/achter de bezel zitten (volgens de guide eerder gelinkt), ofwel dat de achterkant eraf komt als je met een pry tool tussen de bezel en de back cover port.
Als je dan niet verder komt zal je toch enkele foto's moeten uploaden denk ik.

• bryanvan
Ik had die inderdaad al allemaal bekeken, nu heb ik het boven gedeelte van het frame los, nu de onderkant nog en dan is het voorframe eraf en hoop ik te kunnen zien wat er mis mee is :) Ik zal sowieso foto's uploaden als ik het ding uit elkaar heb misschien dat iemand kan helpen te zien wat er eventueel mis mee zou kunnen zijn.

PS: Ik zal zometeen na het eten nog heel even snel het scherm aansluiten op de computer en een lamp er boven houden of ik iets zie!\

EDIT: Ik heb hem net nog even aangesloten, en inderdaad als ik met een felle lamp erop scheen, zag ik de vensters nog heel vaag staan.

Is dit nog te repareren? Ik vind het zonde :( het is een nagenoeg nieuw scherm en dat ding kost 180 euro...

[ Voor 21% gewijzigd door bryanvan op 28-09-2011 19:25 ]

• Malantur
Ofwel is de backlight zelf kapot, maar wat regelmatig voorkomt is dat de invertor kapot is.
Helaas vind ik er niet direct een op eBay, je kan misschien zelf nog even verder zoeken.

Het scherm is blijkbaar niet zo echt populair, het is vrij moeilijk om informatie over je scherm te vinden :X

• bryanvan
Ik heb het hele ding uit elkaar nu, het scherm modelnummer staat achter op het scherm. Waar zit de backlight als ik vragen mag?:P Ik heb beide printplaatjes nu voor me neus, alle capacitors zijn nog in orde dus daar ligt het niet aan, maar ik heb geen idee waar de backlight zit..., ik kan ook niet echt uitmaken waar de invertor zit, of hoe ik eventueel daarvan het partnummer kan aflezen :P

EDIT: De printplaatjes
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/f/842/sam0871a.jpg/
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/f/813/sam0872hj.jpg/

[ Voor 14% gewijzigd door bryanvan op 28-09-2011 21:25 ]

• Malantur
Bekijk het vorige filmpje eens (vanaf minuut 3), en dit filmpje:
YouTube: Samsung Syncmaster 2494 LCD Monitor Repair - YouTube
Minuut 4 tot 6 oid

• bryanvan
Ja die had ik ook al gevonden inderdaad, ik kan nu die witte buisjes zien, nu moet ik erachter zien te komen welk partnummer het heeft om vervolgens nieuwe te bestellen, ik weet nog steeds niet waar de inverter zit maja...

• Malantur
Ik kan er naast zitten maar ik heb een vermoeden dat de inverter op de rechter helft van de tweede foto te zien is.
Neem deze afbeelding:
http://www.aplusperfect.com/files/lcd_repair_inverter_lg.jpg
Hier is de inverter nummer 5, herkenbaar aan het spoel net onder de 5. Ik denk dat er in jou geval een blauw kapje op zit.

• bryanvan
Aha, dat zou inderdaad best kunnen, ik zal als ik thuis ben even kijken of ik het kapje eraf kan halen.

Is er nog een andere manier waaraan ik het kan zien? Of is er een manier waarop ik kan testen of het ook echt de inverter is?

Ik zal ook even kijken of er een part nummer op dat blauwe kapje staat, misschien kan ik hem dan op internet opzoeken want als ik voor mijn model ga kijken kan ik echt nergens een inverter vinden :S

EDIT: Als ik van de tweede foto het blauwe dingetje de part nummer in google intyp krijg ik gelijk te zien dat het een samsung inverter is. Dus dat klopt inderdaad.

Nu moet ik erachter komen of het ook inderdaad de inverter is die kapot is... hoe kan ik dit meten of iets dergelijks??? iemand tips? Want voglens mij zien alle caps er verder prima uit bij mij.

EDIT2: Voor het geval iemand het wilt weten: het partnummer op het blauw geval is 1400271

EDIT3: Ik kan op ebay zo een inverter kopen voor 9$. Ik wil eigenlijk alleen weten hoe ik kan testen of het echt aan die inverter ligt :S

[ Voor 41% gewijzigd door bryanvan op 29-09-2011 19:05 ]

Pagina: 1