Toon posts:

Fan advies, Fortress03 met Thermalright HR-02

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i1087.photobucket.com/albums/j462/lennartz/user1768_pic16997_1298977553.jpg

Hierboven zie je de situatie bij iemand anders, maar ik heb dezelfde CPU fan en kast in bestelling.
De kast is deze:

Silverstone FT03B

En de CPU cooler is de volgende:

Thermalright HR-02

Zoals je ziet op de afbeelding gaat de airflow zo langs de torenkoeler.
Ik denk dat ik dan ook niet een apparte fan op de koeltoren ga plaatsen, het blok is bedoeld als passief koelblok en lijkt met met de plaatsing van de fans in de FT03 hiervoor gemaakt :P

Ook wil ik de stockfans van Silverstone vervangen voor stillere varianten. De stock fans zijn niet heel erg stil heb ik gelezen. Ik zit te denken aan Gentle Typhoon (Scythe) of Akasa Apache's. (120mm)

Ik weet alleen niet goed of ik die fans ook moet gaan aansluiten met PWM. (dat zouden dan automatisch de Apache''s worden)
Misschien kan ik beter een constante airflow hebben van flink wat luchtverschuiving die gelijk is over alle 3 de fans. Is dit inderdaad verstandig en hoeveel luchtverplaatsing (RPM's) zou ik dan nodig hebben? uiteraard wil ik het zo stil mogelijk houden, want de kast zelf heeft weinig geluidsdempende eigenschappen.

Alle advies welkom, dit is mijn 1e zelfbouw sinds jaren. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 16:17 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

fans die je kan gebruiken zijn noctua's, de gentle typhoon als genoemd, de scythe slipstreem, noiseblockers of nexus real silent.
meerdere fans van coolermaster doen het ook zeker niet slecht, zoek deze uit in de pricewatch en kies een leuke uit.
de meeste fans zijn pwm, en die kun je aanpassen met speedfan of in de bios.

p.s. luchtverplaatsing word zeker niet uitgedrukt in rpm. dat is rotaties per minuut. je moet kijken naar de luchtverplaatsing, meestal aangegeven met m³/h of cf/m. zoek maar iets in de buurt of hoger dan 100 m³/h.
hoe meer rpm, hoe meer kabaal. maar de rpm heeft wel iets te maken met de luchtverplaatsing.
kabaal is in decibels (dB). daar wil je voor een stille pc maar max 25 van.

zoek een leuke uit :) nu weet je waar je naar moet zoeken.

p.s.2 gebruik de pricewatch en sorteer op merk en maat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 28-09-2011 16:35 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:32:
fans die je kan gebruiken zijn noctua's, de gentle typhoon als genoemd, de scythe slipstreem, noiseblockers of nexus real silent.
meerdere fans van coolermaster doen het ook zeker niet slecht, zoek deze uit in de pricewatch en kies een leuke uit.
Ik ga eens kijken :)
de meeste fans zijn pwm, en die kun je aanpassen met speedfan of in de bios.
Dus dat is wel echt aan te raden, dan kan je de fan "finetunen" zeg maar voor optimale geluids/koel balans.
Ik heb een Asus Maximus IV gene-z klaar staan voor deze bouw. Daar zit denk ik wel PWM op in het bios, die fans steek ik dus zo op het moederbord?
p.s. luchtverplaatsing word zeker niet uitgedrukt in rpm. dat is rotaties per minuut. je moet kijken naar de luchtverplaatsing, meestal aangegeven met m³/h of cf/m. zoek maar iets in de buurt of hoger dan 100 m³/h.
hoe meer rpm, hoe meer kabaal. maar de rpm heeft wel iets te maken met de luchtverplaatsing.
Ja, dat wist ik wel. Maar over het algemeen is meer RPM, meer koeling. Als we even appels met appels vergelijken. dus 120mm met 120mm bijvoorbeeld. Dan wegen natuurlijk nog de fans zelf mee, die proberen zoveel mogelijk lucht te verplaatsen tegen zo min mogelijk geluidsproductie of energie. (het ontwerp van de fanbladen en van de lagers en motor etc)
kabaal is in decibels (dB). daar wil je voor een stille pc maar max 30 van.
Dat wist ik niet, dat is dus een mooi uitgangspunt, max 30 dB. Hoe kan ik het geluid van fans optellen?
De decibel is logaritmisch en dan heb ik er 3 van een bepaald niveau... enig idee? :)
p.s.2 gebruik de pricewatch en sorteer op merk en maat ;)
Doe ik :)
Bedankt voor je reactie.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Tja, luchtverplaatsing en geluidsdruk zijn leuk om naar te kijken ter oriëntatie, maar in de praktijk hanteren verschillende fabrikanten verschillende systemen om dit vast te stellen waardoor het per fabrikant appels met peren vergelijken is. Wat goed presteert voor de hoeveelheid geluid is vervolgens een kwestie van reviews lezen, zelf vaststellen en persoonlijke voorkeur ('luid' is een subjectief begrip).

Ik zou geen Gentle Typhoons op deze manier als casefans toepassen. Deze fans presteren het best wanneer je ze direct op een koelblok of radiator monteert, maar als casefan doen ze het wat minder goed. De lawaai/toerental verhouding is overigens wel goed in mijn ervaring, maar hier zijn ze gewoon niet in hun element.

Als ik je een cheap-ass tip mag geven, kijk even op bijvoorbeeld HighFlow naar Yate Loon fans. Dit zijn in wezen dezelfde fans als de Nexus Real Silent serie maar er zijn meer varianten. Ze verplaatsen veel lucht, zijn daarbij relatief stil en ook niet geheel onbelangrijk: ze zijn niet duur ;)

De ultiem stille fan/luchtverplaatsing vind je in de vorm van Noctua's, maar die kosten gelijk 3-4x zoveel als de alternatieven en hoewel je 't niet terugziet in een case zonder window is de kleurkeuze wellicht esthetisch lastig :+ Voordeel van Noctua's is dat ze worden geleverd met een paar adapters om de snelheid aan te passen als je ze op 1300rpm nog te luid vindt, gezien je in jouw kast geen ruimte voor een fancontroller hebt is dat wel interessant. Overigens zijn die adaptertjes (in praktijk gewoon weerstandjes met aan beide kanten een fan header) ook los bij bijvoorbeeld HighFlow te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies.
De noctua had ik inderdaad gezien, heb ook even De noctua NH-D14 als cpu cooler overwogen.
Echter, de thermalright leek me toch een elegantere oplossing.

De kleur van de noctua's is inderdaad verschrikkelijk. Het oog wil ook wat..

De akasa apache's worden o.a. op hardocp ook de hemel in geprezen.
Hier is een topic hierover op hexus:

http://forums.hexus.net/c...36-akasa-apache-fans.html

(ik neem ze dan evt in het zwart, camo kleuren een beetje lame)

Zijn deze fans wel geschikt om er 3 van in de ft03 te plaatsen?
En hoeveel lucht zouden ze dan per fan ongeveer moeten verplaatsen?
Het cpu koelblok heeft geen "dedicated" fan maar 2 fans er heel dicht op, die moeten toch voldoende lucht verplaatsen.

Wat betreft fan control, de apaches hebben pwm dus dat zou ik dan via de bios kunnen afstellen?
Ook is me niet helemaal duidelijk wanneer pwm de snelheid aanpast nav temperatuur sensoren en wanneer je zelf de snelheid binnen het bios kan regelen via pwm.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 21:49 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
wat is je setup??... kan je natuurlijk wel een 2k rpm fan op je koeler zetten.. maar als het niet nodig is....
daarbij wilt het niet altijd lukken met speedfan of bios om te fans te regelen... dan heb je dus een fancontroller nodig.. maar ik zou gewoon voor een 1000-1200 rpm fan nemen van scthe/nexus/fractal designs

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:52:
wat is je setup??... kan je natuurlijk wel een 2k rpm fan op je koeler zetten.. maar als het niet nodig is....
daarbij wilt het niet altijd lukken met speedfan of bios om te fans te regelen... dan heb je dus een fancontroller nodig.. maar ik zou gewoon voor een 1000-1200 rpm fan nemen van scthe/nexus/fractal designs
De ft03 dus als case.

Cpu: core i5 2500k
Cpu cooler: thermalright HR-02
Mobo: asus maximus IV Gene-z
Ram:,16 gb kingston value ddr3
Gpu: asus radeon hd4890 (zal vervangen worden)
Psu: coolermaster toughpower 650w modulair
Storage: crucial m4 128 gb

Ik neig eigenlijk ook meer naar een standaard snelheid.
Als dat prima werkt en stil genoeg is.... Het is meer KISS dan gedoe met pwm en fancontrollers.

• [Remmes]
1000rpm is stil en koelt voldoende voor die i5 lijkt mij

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:41:
1000rpm is stil en koelt voldoende voor die i5 lijkt mij
Zoals je ziet op de foto zit de fan niet "op" de koeltoren, echter wel een fan schuin erop en de top fan er pal achter. 1000 rpm in dit geval voldoende? Even overklok buiten beschouwing latende..

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:41
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:52:
[...]

Zoals je ziet op de foto zit de fan niet "op" de koeltoren, echter wel een fan schuin erop en de top fan er pal achter. 1000 rpm in dit geval voldoende? Even overklok buiten beschouwing latende..
Ik zou een overclock niet buiten beschouwing laten, anders had je de 2500 wel gekocht en niet de unlocked 2500k ;)

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Verwijderd

Topicstarter
Siempie schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:53:
[...]

Ik zou een overclock niet buiten beschouwing laten, anders had je de 2500 wel gekocht en niet de unlocked 2500k ;)
Ik ga daar uiteraard mee spelen, dat is absoluut de intentie, maar voor nu hou ik het even bij stock en kijk dan evt verder. Voor nu hou ik dus even geen rekening met overklok; ik weet niet wat die in feite passieve torenkoel gaat doen..

• [Remmes]
ja hoor, maar waarom niet de fan op de koeler plaatsen?

zover ik weet hebben de SB's niet zo'n hele hoge TDP, daarbij zit er een flnke koeler op (of zal er op komen)
ik zou gewoon de fan op de koeler plaatsen, met desnoods een slim fan op die mounting daar.. als dit niet kan gewoon een fan op die mount... 1000-1200 rpm lijkt mij zeker wel voldoende,

ja, daag.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:44:
[...]
Dus dat is wel echt aan te raden, dan kan je de fan "finetunen" zeg maar voor optimale geluids/koel balans.
Ik heb een Asus Maximus IV gene-z klaar staan voor deze bouw. Daar zit denk ik wel PWM op in het bios, die fans steek ik dus zo op het moederbord?
Een PWM-fan betekent dat er een PWM-module in fan zit ingebouwd. Zo'n fan heeft 4 pins:

- Nul
- Plus
- Aantal RPM (voor uitlezen door moederbord of fan controller)
- PWM-aansturingspin

De PWM-module zit dus in de fan zelf, maar de snelheid waarom de fan moet draaien wordt aangegeven 'vanaf buiten'.

Maar daar moet je wel mee opletten, want zo'n PWM-fan met 4 pins moet je niet aansluiten op een fancontroller die gemaakt is om normale fans te, tja, 'controllen'. Dit doet die fancontroller namelijk ook met PWM. Als je die eerste 3 (of eerste twee) pins aansluit op zo'n fancontroller, gaat een PWM-fan juist veel lawaai maken. Hoe dat precies komt weet ik niet, maar 2 twee PWM-controllers achter elkaar (waarvan die in de fan zelf niet gebruikt wordt) gaan blijkbaar niet samen.

Zo'n probleempje had ik namelijk met mijn Revoltec fancontroller + een Nexus Real Silent PWM series. Als ik hem aan de fancontroller hing maakt hij veel, een soort zoemend, geluid, afhankelijk van op welke stand je de knop zet. Aan het moederbord (die de PWM-module in de fan ondersteunt en er ook gebruik van maakt) is ie gewoon stil, zoals het moet zijn.
Dat wist ik niet, dat is dus een mooi uitgangspunt, max 30 dB. Hoe kan ik het geluid van fans optellen?
De decibel is logaritmisch en dan heb ik er 3 van een bepaald niveau... enig idee? :)

Bedankt voor je reactie.
Dat is iets lastiger dan je zou denken, maar ik denk dat in het geval van fans de geluidsbronnen gecorreleerd zijn. Zie Wikipedia: Optellen van geluidniveaus. Heeft ermee te maken dat de geluidsgolven van 2 bronnen die hetzelfde geluid produceren, elkaar niet alleen versterken maar ook uitdoven.

Als ze niet gecorreleerd zijn zou 10log(10^a+10^b)=c moeten werken, waarbij a en b de geluidsdruk van de 2 fans zijn die je wilt optellen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 29-09-2011 21:35 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• [Remmes]
Compizfox schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:27:

Maar daar moet je wel mee opletten, want zo'n PWM-fan met 4 pins moet je niet aansluiten op een fancontroller die gemaakt is om normale fans te, tja, 'controllen'. Dit doet die fancontroller namelijk ook met PWM. Als je die eerste 3 (of eerste twee) pins aansluit op zo'n fancontroller, gaat een PWM-fan juist veel lawaai maken. Hoe dat precies komt weet ik niet, maar 2 twee PWM-controllers achter elkaar (waarvan die in de fan zelf niet gebruikt wordt) gaan blijkbaar niet samen.

Zo'n probleempje had ik namelijk met mijn Revoltec fancontroller + een Nexus Real Silent PWM series. Als ik hem aan de fancontroller hing maakt hij veel, een soort zoemend, geluid, afhankelijk van op welke stand je de knop zet. Aan het moederbord (die de PWM-module in de fan ondersteunt en er ook gebruik van maakt) is ie gewoon stil, zoals het moet zijn.
een normale fancontroller (3pin) werkt met potmeters, oftwel variabele weerstanden, waarbij het voltage dus geregeld word, (ja er zijn pwm controllers, en die werken met pwm fans, hoef je niet mee op te passen hoor)

ja, daag.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

De fancontroller die ik heb (ééntje van Revoltec) werkt volgens mij met PWM. Niet via de PWM-controller in PWM-fans, maar met een eigen PWM-module.
Die werkt dus met 3-pins fans, en heeft als aansluitingen ook 3-pins.

Voor PWM-fans heb je geen fancontroller nodig :P Die zit zeg maar als in de fan zelf verwerkt. Moet je hem natuurlijk wel aansluiten op een moederbord die die 4e pin kan aansturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 02-10-2011 14:27 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1