Kwaliteit surround spdif onboard Gigabyte GA-EX58-UD5

Pagina: 1
Acties:

• stale
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 17:28
Een kleine vraag over de kwaliteit van het geluidsignaal uit de optische uitgang van een onboard geluidchip.

Momenteel gebruik ik een Gigabyte GA-EX58-UD5 met daarop een z5500 setje. Dadelijk wil ik ook nog een Tritton AX PRO aansluiten maar wel met een goede bron aan geluid, anders kan ik net zo goed een goedkopere headset kopen.

Als alternatief heb ik nog een auzentecht xplosion 7.1 DTS liggen maar dan moet ik flink gaan zagen in mijn kast aangezien mijn 2 videokaart teveel ruimte innemen. Dat doe ik dus als laatste redmiddel

De vraag is dus of de spdif van het moederboard goed genoeg is om een dure set rendabel te maken.

Alternatieven voor de Ax pro zijn ook welkom!

Mijn PC

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

S/PDIF is een digitaal signaal en alle decodering zal dus in de aangesloten set plaatsvinden, in dit geval de Z-5500 of de Tritton AX PRO. Enige waar je op moet letten qua ondersteuning is of er iets als Dolby Digital Live of DTS Connect aanwezig is. Deze software maakt on the fly Dolby Digital of DTS aan zodat je altijd een 5.1 signaal hebt. Sommige moederborden ondersteunen dit, anderen weer niet. Daar kan het voordeel liggen van een losse geluidskaart.

Kwalitatief en digitaal is verder dus redelijk gelijk. Ik stuur hier via de S/PDIF out van mijn moederbord een set van heel wat maal de waarde van de Z-5500 aan ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Klopt, maar daarbij dient wel te worden opgemerkt dat de DAC van de Z-5500 niet al te best is en dat het dus juist zou kunnen lonen om over te stappen op analoog. Dan is een losse geluidskaart inderdaad beter dan onboard, maar ik betwijfel echt zeer sterk of je dat gaat horen op de Z-5500. Zeker aangezien je een recent mobo hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-09-2011 08:02 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Daarnaast werkt surround niet zomaar via SPDIF. Het geluid van bijv games zal eerst naar het Dolby Digital of DTS formaat omgezet moeten worden, voordat het gaat werken. Daarvoor heb je Dolby Digital Live of DTS connect nodig, wat hoogstwaarschijnlijk niet door je onboard ondersteund wordt.

Hier zijn genoeg topic over te vinden.