• thedesertkid
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-12-2020
Dear tweakers

Ik heb onlangs een oude speakerset en receiver van mijn ouders gekregen welke ik heb aangesloten op mijn pc. Op een of andere manier doen de center, linksachter en rechtsachter speaker het niet. Ik heb alles geprobeerd.

Het model van speakers is Bose acoustimass 10 series II en de receiver is een Sony STR-DE875. Het setje is aangesloten aan de pc mbv een externe sound blaster x-fi surround 5.1 pro geluidskaart.
Van de receiver lopen er kabels naar de woofer. Deze kabels zijn verlengd met kroonsteentjes. De kabels in de receiver zijn goed ingedeeld naar + en -, maar omdat de kabels naar de woofer al een keer eerder zijn verlengt, weet ik niet welk draadje + is en welke -. Ik heb een aantal keer geprobeerd om voor de desbetreffende speakers de kabeltjes andersom in de kroonsteentjes en ik heb alles nagelopen of de schroefjes van de kroonsteentjes niet het plastic raakte. Niets werkte. Ik weet echter nog steeds niet of ik de kabels goed ++ en -- heb gekoppeld.

Vanuit de woofer lopen er vervolgens kabeltjes naar de speakers. Deze zijn op een enkele na ook verlengt.

Het probleem is dat de linkse en rechte speaker het wel doen. Als ik de receiver zo instel dat alleen de l, c en r speakers worden gebruikt, dan doet de center het ook goed. Ik merk vooral het probleem als ik een 5.1 film probeer te kijken (bijvoorbeeld de star wars blu ray versie). Dan hoor ik alleen maar geluiden van links en rechts. Meestal hoor ik met videobestanden alleen maar de effecten en de muziek. De stemmen hoor ik net alsof ze door een filter zijn gehaald (heel gedempt), zacht, of helemaal niet. Iets wat volgens mij betekend dat de central speaker het in dat soort situaties helemaal niet doet.

Verder heb ik met het bekijken van flash video's hetzelfde probleem. Filmpjes op bijv. gametrailers.com zijn daardoor niet te bekijken.

Hopelijk kan iemand me helpen!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:00
Kan je misschien iets meer info geven over je PC --> Receiver verbinding?
Is de verbinding digitaal, dus RCA/COAX of optisch Toslink?
Hoe staat je "audio device" setting in windows?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Lees deze even, en dan pagina 9 en verder, gaat over 't aansluiten: http://www.bose.nl/NL/nl/Images/Acoustimass_10_Series_II_tcm55-4050.pdf

Je hebt de speakers allemaal op de subwoofer module aangesloten, is volgens de handleiding ook de bedoeling.
Misschien heb je de verkeerde kabel van je versterker naar je subwoofer module, in de handleiding spreken ze over een 6 aderige kabel.
Zie figuur 9 op pagina 12 van de handleiding.

Er staat ook een opmerking over de + en -, dat je die niet mag omdraaien: even nalopen dus.

Je versterker heeft waarschijnlijk ook een stand om naar elk kanaal ruis te sturen, (eigenlijk om volume tussen speakers af te regelen) daarmee kan je testen of 't goed is aangesloten tussen je versterker/speakers.

[ Voor 23% gewijzigd door abrakadaver op 28-09-2011 13:27 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• thedesertkid
De verbinding is optisch toslink. Ik ga als ik later vandaag thuis ben alles nog een keer nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedesertkid
Late reply, sorry hiervoor.

Ik heb ondertussen 5.1 geluid. Het bleek een driver issue te zijn.
Er is wel weer een ander probleem. Ik heb haast geen bas in mijn geluid. De instellingen kloppen. Het enige wat het misschien nog kan zijn is dat de kabels niet ++ en -- zijn aangesloten. Kan dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

De + en - aanduidingen staan er niet voor de sier op, dit maakt zeker wel uit. Verwisseling hiervan kan tegenfases veroorzaken, waardoor geluid tegen elkaar wegvalt. Dus alle relevante kabels nalopen op correct aansluiting is het erste wat je moet doen.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Pagina: 1