Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken om volgend jaar een goed doel te beginnen.

Het hoofd-doel zal bestaan uit het helpen van studenten met een handicap die een hogere opleiding volgen. Er zijn vaak regels en potjes waarop men aanspraak kan maken, maar die verschillen per opleiding of faculteit. Daarnaast hebben deze groep mensen vaak aanpassingen nodig om hun studie (en later) werk te kunnen doen. Het hoofd-doel zal dus bestaan uit voorlichting geven en vragen beantwoorden van mensen in deze situatie.
Een ander doel dat ik hoop te verwezenlijken is om als intermediair te kunnen dienen voor mensen met een beperking die willen werken en zodanig dat zowel de werkgever als de werknemer optimaal de vruchten plukt van de bestaande regelingen (en eventuele toekomstige regelgeving).

Ik zelf studeer nu in een soortgelijke situatie en het is soms meer regelen om de studie te kunnen volgen dan het studeren zelf.

Ik zou graag weten hoe ik dit het beste van de grond kan krijgen.
Wat moet je officieel laten vastleggen en hoe?
Het lijkt mij verstandig of gemakkelijk om samen te gaan werken met de uni/hbo hier in deze stad.
Wat heb je allemaal nodig voor iets dergelijks?

Ik heb 0 vermogen om zelf iets te kunnen investeren en op basis van niets kan men ook lastig sponsoren vinden. Zijn hier mensen die verstand hebben van dergelijke zaken?

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Lees eens het boek Wat is jouw Excuus? van Esther Jabocs (bekend uit Expeditie Robinson 2005 en van de actie Coins for Care: http://estherjacobs.info/overmij/coinsforcare/):

Het geeft een inkijkje in de Goede Doelen-wereld, misschien heb je er wat aan:
http://estherjacobs.info/boeken/watisjouwexcuus/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik zal het eens even lezen. Bij het zoeken naar goede doelen en stichtingen kom ik met name op sites van andere goede doelen of belastingadvies omtrent een stichting.

Een doel oprichten vereist sowieso een notaris. Dat geld heb ik niet, die onkosten kan ik mij ook niet veroorloven.

Mag je ook iets een initiatief noemen en vanuit daar werken totdat men genoeg sponsoren heeft alles ook vast te leggen of is dat een vorm van fraude?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 21:18 ]

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:26
IANAL, maar die stichtingen zijn vooral ook bedoeld om een stukje aansprakelijkheid te beperken en ontvangsten van eventuele sponsoren (fiscaal) goed te regelen. Mijn werkgever sponsort ook ieder jaar een goed doel als kerstactie en dan is dit papierwerk een vereiste. Men gaat niet 1000-en euro's overmaken naar een privepersoon en maar hopen dat die het netjes zal besteden.

Maak anders eerst een goed businessplan voor je doel en ga daarmee eens praten bij een universiteit, mogelijk dat zij er iets in zien en er een donatie mogelijk is om de opstartkosten te bekostigen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:14:
Bedankt ik zal het eens even lezen. Bij het zoeken naar goede doelen en stichtingen kom ik met name op sites van andere goede doelen of belastingadvies omtrent een stichting.

Een doel oprichten vereist sowieso een notaris. Dat geld heb ik niet, die onkosten kan ik mij ook niet veroorloven.

Mag je ook iets een initiatief noemen en vanuit daar werken totdat men genoeg sponsoren heeft alles ook vast te leggen of is dat een vorm van fraude?
de meeste notarissen doen dat werk voor een stichting gratis, als hun bijdrage aan een goed doel. Daarvoor moet je met concrete dingen komen en dat zijn zorgen voor later. Wat ik lees van je uitleg heb je op het moment slechts een idee, absoluut nog geen plan. Maak van dat idee als eerste een plan. Met dat plan ga je eens kijken wat je nodig hebt aan geld, als je dat helder hebt ga je kijken waar je dat geld eventueel zou kunnen krijgen, als je dat weet zorg je dat je een stichting wordt mocht dat nodig zijn.

Denk wel dat je als stichting een bestuur nodig hebt en dat je ook je financiele middelen jaarlijks nagekeken mogen worden. Maw. er hangen een heel deel regeltjes aan waar je aan moet voldoen. Nu moet je daar nog niet meteen aan denken: stap 1 is je plan te maken, wat wil je nu effectief gaan doen en hoe wil je dat gaan doen ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je vooral informatie wilt verschaffen, waarom is het dan nodig een stichting op te richten? Misschien nodig als je een hele infrastructuur moet opzetten (servers, telefoonabo's, ruimte). Maar als het vooral gaat over een website, setje mailadressen (paar euro per maand) en vooral tijd (opzet incl goed CMS, daarna natuurlijk veel inhoudelijk), dan lijkt een stichting oprichten me overkill. Dat kan je altijd nog later doen als het een succes blijkt en je substantieel geld nodig hebt.
Zet veel informatie op een rijtje. Bel met de verschillende instellingen om te vragen a) zijn er specifieke regelingen die ik kan vermelden, b) kunt u naar mijn site verwijzen, c ) ik vergeet vast wat.

Als je - zonder middelen - eenmaal een netwerk hebt opgebouwd sta je ook sterker voor 'uitbouw' en weet je waar ueberhaupt vraag naar is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De eerste simpele stap is een vereniging oprichten. Dat hoeft niet bij een notaris, dat kan gewoon op papier.

Je hebt uiteraard wel twee man nodig, anders kun je geen bestuur van de vereniging hebben.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Uit eigen ervaring : Als je geen geld hebt moet je netwerken. Probeer dus eerst wat op te zetten (mensen te helpen) zonder subsidie, of gewoon wat prive-geld en je vakantiedagen. Zodra je successen hebt geboekt, dat publiceert op een website of ander medium, kun je naar partners zoeken. Er zijn veel goede doelen dagen waar je nuttige contacten kunt leggen.

Ik heb het jaren succesvol zonder "stichting" gedaan en achteraf ben ik daar nog steeds trots op. Ik bereikte dure dingen als m3's in een containertransport door het uitwisselen van goederen en diensten, er waren zelfs vrijwilligers die me soms hielpen. De portemonnee kon dus dicht blijven, waardoor ik ook niks aan de belastingdienst hoefde op te geven.

Ik zie het te veel dat mensen pas iets "goeds" ondernemen als ze geld hebben, en ook meteen stoppen als de subsidiekraan dicht gaat. Op een gegeven moment gaat het dan meer om het in stand houden van de stichting dan om het helpen van je doelgroep. (zie de grote goede doelen, die bereiken eigenlijk heel weinig maar er vloeien jaarlijks wel honderden miljoenen door hun vingers, hun plannen zijn gigantisch en dus falen ze ook heel grootschalig)

Al je zelfstandig bent kun je alles doen zoals jij wilt. Je hoeft niet bang te zijn een geldschieter voor het hoofd te stoten door een eerlijke uitspraak te doen :) misschien breng jij wel de verandering die nodig is, veel succes dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door PZOOO op 30-09-2011 01:22 ]

ICT & Reizen

Verwijderd

Topicstarter
Dit jaar wil ik gebruiken voor mijn afstuderen en daarna wil ik in ieder geval kijken of een poging wagen of ik met mijn ervaringen weer anderen kan helpen.

Het hoeft ook helemaal geen stichting te zijn of iets van dien aard. Als het echt solide is en draait dan neem ik aan dat iedereen die daar baat bij kan hebben uni/hbo/uwv wel wil sponsoren om het ook een juridisch sausje te geven.

Ik zal blij zijn als ik in het begin ergens een potje kan vinden waardoor ik quitte speel qua extra gemaakte kosten, zoals belkosten, printen, kopieerkosten et cetera, maar dat zal hooguit een paar tientjes in de maand zijn.

In eerste instantie wil ik gewoon informeren bij de universiteit/hbo of zij het zinvol achten om iets dergelijks te starten of dat alles qua voorzieningen en structuur al geregeld is. (Indien dat laatste het geval is dan hoef ik 's slechts iedereen eraan te herinneren dat ze (uit eigen ervaring) een duidelijk en eenduidig beleid moeten voeren).

Ik wil ook niet jaren de dragende kracht zijn van de hele onderneming, omdat ik daar gewoon lichamelijk niet toe in staat ben. Als het eenmaal van de grond is gekomen en het is draaiende dan wil ik het overdragen aan studenten met een Wajong zodat die in ieder geval wat (vrijwilligers)werkervaring op kunnen doen.

Natuurlijk zou het fijn zijn als het onder de officiële paraplu van de uni/hbo geschoven kon worden.

Mijn idee is inventariseren (uni/hbo) wat er al bestaat aan regelgeving en waarom deze mogelijk niet elke student bereikt met een Wajong. Vragen of ze bekend zijn met hiaten in de regelgeving. In hoeverre zij het geschikt achten dat er extra aandacht aan gegeven wordt.

Als hogescholen voor iedereen een potje hebben om rare evenementen te sponsoren moeten die paar tientjes per maand ook wel lukken als ze er zelf mee geholpen zijn lijkt mij.

Netwerken is dus hier het code-woord voor sponsoring? (Wat ik pas wil doen als het eenmaal een beetje draait, ik wil geen luchtkastelen verkopen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 01:50:
Netwerken is dus hier het code-woord voor sponsoring?
Wie geen geld heeft moet vrienden maken. Die wel geld hebben, uiteraard :p

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2011 02:00 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16

polthemol

Moderator General Chat
F_J_K schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:05:
Als je vooral informatie wilt verschaffen, waarom is het dan nodig een stichting op te richten? Misschien nodig als je een hele infrastructuur moet opzetten (servers, telefoonabo's, ruimte). Maar als het vooral gaat over een website, setje mailadressen (paar euro per maand) en vooral tijd (opzet incl goed CMS, daarna natuurlijk veel inhoudelijk), dan lijkt een stichting oprichten me overkill. Dat kan je altijd nog later doen als het een succes blijkt en je substantieel geld nodig hebt.
Zet veel informatie op een rijtje. Bel met de verschillende instellingen om te vragen a) zijn er specifieke regelingen die ik kan vermelden, b) kunt u naar mijn site verwijzen, c ) ik vergeet vast wat.

Als je - zonder middelen - eenmaal een netwerk hebt opgebouwd sta je ook sterker voor 'uitbouw' en weet je waar ueberhaupt vraag naar is.
het nut van een stichting is nu inderdaad nog niet echt aanwezig. Echter is het bij een succes wel misschien zo handig, denk ook aan allerlei juridische zaken en belastingtoestanden. In ieder geval doen de meeste notarissen dat gratis als je duidelijk onder de noemer goed doel valt.

Ik dnk in ieder geval dat zijn eerste stap moet zijn om alles helder uit te werken, want wat ik tot nu toe gezien heb van zijn uitleg gaat hij precies hetzelfde doen als wat een hoop universiteiten / hbo's al claimen te doen of al een mannetje voor hebben die dat zouden moeten doen ;) Als je sponsoren wil hebben moet je ze ook overtuigen dat je nut hebt, dat je iets te bieden hebt waar echt vraag naar is / wat nodig is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Even los van de rechtsvorm... iets draaiende houden zonder middelen gaat erg lastig worden. Je zult immers zaken als vrijwilligers, computers, etc nodig hebben (dat zijn ook middelen) om zoiets van de grond te krijgen.

En dan komt het er op neer dat je toch geld moet hebben om wat te kunnen uithalen. Even los van hoe je verder denkt die informatie te willen verstrekken kun je aan geld komen door de juiste fondsen aan te spreken. Er zijn in dit land genoeg fondsen die wel geld geven aan dergelijke projecten, dus met gedegen plannenmakerij is er misschien wel een opening te vinden. Zoek maar eens op fondsenboek.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties. Zowel qua financiën als qua lichamelijke mogelijkheden zijn mijn opties zeer beperkt. Het klinkt als heel veel werk voor uiteindelijk weinig. Dat kan ik gewoon niet opbrengen helaas.
Pagina: 1