Harddisk, spindown of juist niet ?

Pagina: 1
Acties:

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik vraag mij af wat nou het beste is bij een NAS.
De HD altijd laten draaien voor snelle toegang, of toch een spindown ?

Ik lees namelijk overal dat het opstarten van een HD slechter is dan aan laten staan.

Wat is de beste optie ?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb er zelf voor gekozen om de schijf aan te laten staan. Het stroomverbruik is minimaal van zo'n ding en het constant up en downspinnen is niet echt goed voor de schijf. Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden, en met 2 (soms 3) computers en 2 iPhones die dingen van en naar de NAS halen/sturen zijn die schijven praktisch nooit idle, en zou je de downspin tijd moeten instellen op een minuut of 5.

Elke keer als een apparaat iets met die nas doet, gaan alles schijven weer draaien. Na 5 minuten spinnen ze weer down, en kort daarop mogen ze weer aan het werk. Liever gewoon laten draaien dan..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb mijn NAS op een spindown van een uur staan. Statistiek op de logfile vertelt dat hij per dag 2 keer opspint, en in totaal ongeveer 5 uur draait.
De schijf staat dus 19 uur per dag uit, en qua aantal spinups zou de schijf 60 jaar mee moeten kunnen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

het hangt er van af hoe je rekent. Spindown verkort het aantal uren dat hij actief kan werken.

Rekenvoorbeeld:

Normaal gaat hij 50000 uur mee, dat is ongeveer 5 jaar

Als je hem regelmatig uit en aan zet gaat hij 25000 uur mee. Dat is maar 2.5 jaar.

Maar als dat betekent dat hij nu niet meer meer 24 uur per dag draait, maar slechts 8, gaat hij effectief 7.5 jaar mee.

Wat in ieder geval ongunstig is is dat hij iedere 5 minuten 1 minuut uit gaat. Dan schakelt hij veel en draait bijna doorlopend

[ Voor 14% gewijzigd door Ortep op 28-09-2011 14:11 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:15
Dat ligt er maar aan hoe die Nas gebruikt wordt.

Als er gedurende de hele dag zo nu en dat wat gelezen/geschreven wordt heeft een spin down weinig zin.
Als hij alleen maar tussen 17:00 en 23:00 gebruikt wordt, is het wellicht qua stroomgebruik handig om de nas om 23:00 helemaal uit te zetten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Gewoon spindown gebruiken maar dan instellen op 1 uur ofzo. Als je dan thuis bent en relatief veel actief zal de schijf gewoon door blijven draaien totdat je naar bed gaat of weggaat ofzo en dan kan ie weer uren rusten.
Ik vind het idioot om een schijf 24/7 aan te laten staan omdat ie dan minder snel zou slijten, dat ga je echt niet merken en het stroomverbruik 24/7 is echt wel significant te noemen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Ik zou kiezen voor gebruik minder dan 4 uur achter elkaar gewoon lekker uit te zetten.

'snachts hoeft mijn backup ook niet te draaien als de enige backup dagelijks om 17:30 plaatsvind.

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Uitzetten is geen optie voor mij, dus heb ik gekozen voor een spindown na een uur.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1