Onzeker over reactie op markplaats advertentie

Pagina: 1
Acties:

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb een reactie op een markplaats advertentie gekregen en ben niet zeker of deze
persoon kosher is (ik kan er compleet naast zitten natuurlijk). Het gaat over wat hobby
klei, niets bijzonders. De persoon lijkt nogal gefocussed op mijn bankrekening. Het mail
adres van de persoon lijkt een random gekozen naam en is afkomstig uit Rusland.

1e mail reactie
"Hello! Thank you&could you send it by post? and send me your bank account please"

Ik stelde voor om op een makkelijke locatie te meeten, bijvoorbeeld een centraal station:

2e reactie
"Hello! i know it is usually 6,75 to send it by post.
Breda 50 min drive from Veldhoven,it is not possible for me-i have a baby. so, let me your bank account. it will be easily :)"

Nu wil ik zeker niet in de vooroordelige hoek schieten, maar op één of andere
manier vertrouw ik het niet. De klei set is een paar euro en de verzendkosten
zijn grofweg gelijk. Blijkbaar wil de persoon het erg graag kopen.

Opvallende combinatie van factoren:
- Vreemde prijsverhouding
- Pushen voor bankrekening
- Toevallig een baby
- Russisch mail adres

Ik heb een aantal verhalen gehoord over misbruik van creditcard gegevens
maar weet niet wat de risico's zijn met alleen je bankrekeningnumer.

Zijn er grote risico's of hoef ik me geen zorgen te maken.
Zou iemand me kunnen helpen hiermee?

Bijvoorbaat dank!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

AzzKickah

06-CENSORED

Als je het niet vertrouwt, moet je het gewoon niet doen.
Komt vast nog wel iemand langs voor de klei, die wel Nederlands is/spreekt en waar je het gewoon naar kunt opsturen.

Dit soort twijfelachtige dingen zou ik gewoon geen zaken mee doen. Weet je zeker dat het niet fout kan gaan.

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 20:57

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Als je het niet vertrouwd, dan laat je het toch lekker. Je hoeft het toch niet perse aan hem/haar te verkopen?
Die klei kost maar een paar euro begrijp ik? Die ga je dus ook niet missen, al zou je het weggooien, daar zou ik geen risico voor lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 28-09-2011 10:16 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:31
Ik sluit me aan bij ^^. Als je het niet vertrouwd; gewoon niet doen!

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:02

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou hem e-mailen, dat je het maar een wazig geheel vind en dus het niet aan hem verkoopt. Lijkt mij wel net zo netjes. (Voor het geval misschien allemaal net toevallig wel een kosher persoon is ;))

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan toch prima rekeningnummer sturen? Hij kan volgens mij met alleen een rekeningnummer helemaal niks. Dan heeft hij echt inloggegevens nodig van je bankaccount.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14
Tsurany schreef op woensdag 28 september 2011 @ 10:22:
Kan toch prima rekeningnummer sturen? Hij kan volgens mij met alleen een rekeningnummer helemaal niks. Dan heeft hij echt inloggegevens nodig van je bankaccount.
Hij kan natuurlijk een betaalbevestiging faken en hopen dat de TS het product opstuurt.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nooit wat sturen als het geld niet op je rekening staat :) Ik vind het zelf ook een vage situatie alleen ik zie niet in hoe hij misbruik zou moeten maken van enkel je rekeningnummer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42
Wel erg toevallig dat mensen baby's kunnen hebben :D :P

Met alleen een rekeningnummer kan die persoon niks, dus dat kan je wel geven.
Het adres van die persoon is in NL? Dat maakt het wel iets betrouwbaarder.

Verwijderd

Jimster schreef op woensdag 28 september 2011 @ 10:44:

Met alleen een rekeningnummer kan die persoon niks, dus dat kan je wel geven.
Ik zou er voorzichtig mee zijn. Wellicht dat identiteitsfraude loert.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Puc van S. schreef op woensdag 28 september 2011 @ 10:24:
Hij kan natuurlijk een betaalbevestiging faken en hopen dat de TS het product opstuurt.
Zoveel moeite voor wat hobby klei? :?

kan je het niet via paypal laten lopen?

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 28-09-2011 10:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Het heeft niets met discriminatie oid te maken. Als een hollander zo zou reageren (je hebt hier genoeg aso`s die soms ook maar rare mails sturen) dan vertrouw je het net zo goed niet.
Voor die paar euro niet moeilijk doen en zeggen dat het al verkocht is oid.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Er is geen wettelijke verplichting die je er aan bindt, dus als je het niet vertrouwt zou ik het inderdaad gewoon niet doen. In het ergste geval krijg je één negatieve V&A review.

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Bij een Russisch mailadres horen alle alarmbellen al te rinkelen. Voor iemand die hier in NL woont (en dus een NL internet provider heeft) is het vreemd om een buitenlands mailadres te hanteren.

Niet doen dus, en ook -zoals Mig29 al zei, absoluut geen bankgegevens of andere persoonlijke gegevens verstrekken. Ik zou zelf niet eens meer de moeite nemen om te reageren, maar als afsluitend mailtje zou je evt. kunnen zeggen dat je al in onderhandeling bent met een andere geinteresseerde.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-01 12:16
Ook al kunnen ze qua geld niets met je bankrekening nummer. Alle informatie die ze al van je hebben ontvangen icm met een banknummer is al genoeg informatie voor identiteitsfraude.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 10:56:
Er is geen wettelijke verplichting die je er aan bindt, dus als je het niet vertrouwt zou ik het inderdaad gewoon niet doen. In het ergste geval krijg je één negatieve V&A review.
Op Marktplaats heb je helaas geen ratingsysteem ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 19:04:
[...]

Op Marktplaats heb je helaas geen ratingsysteem ;).
gallery: Kharay1977

Ik doelde op die reviews. ;)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

SkyStreaker

Move on up!

Ik zit al 5 jaar op markplaats en heb al genoeg gezien/meegemaakt. Mijn ervaring: links laten liggen!

[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 28-09-2011 19:18 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wat je in deze gevallen vaak ziet, is dat je behalve de waarde van het product ineens ook wat teveel geld op je rekening gestort krijgt.

Daar biedt de koper dan oprecht zijn excuses voor aan en verzoekt je het teveel terug te sturen met Western Union of cash mee te sturen met het product. Zo word je effectief een money mule.

• Rene
  • Registratie: September 2007
Ik handel ook bijna dagelijks op marktplaats, maar is dit nou echt zo een vreemde reactie?

Lijkt me niet meer dan normaal dat er om een rekening gevraagd wordt wanneer je het opstuurt. voor niets gaat immers de zon op :)

Een treinkaartje ofzo heen en weer ergens heen kost al snel die 6,75. Plus dat je dan wellicht een halve dag met een jengelende baby op schoot zit als koopster.

Sommige mensen hier zijn volgens mij iets te ver doorgeslagen met het Scam gebeuren. Als ik het mailtje vertaald klinkt het allemaal plausibel, en als het gewoon via de bank gaat had ik het lekker opgestuurd als het geld er is. Moest je nou voor 400 euro klei naar Dr. Muziaw zijn zoon in Nigeria sturen, nadat je een betaling via western union hebt ontvangen zou ik ook lekker iets anders kiezen ja :)

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het riekt wat mij betreft..

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:59

-tom-562

Oliesjeik

peugeot206gt schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:40:
Ik handel ook bijna dagelijks op marktplaats, maar is dit nou echt zo een vreemde reactie?

Lijkt me niet meer dan normaal dat er om een rekening gevraagd wordt wanneer je het opstuurt. voor niets gaat immers de zon op :)

Een treinkaartje ofzo heen en weer ergens heen kost al snel die 6,75. Plus dat je dan wellicht een halve dag met een jengelende baby op schoot zit als koopster.

Sommige mensen hier zijn volgens mij iets te ver doorgeslagen met het Scam gebeuren. Als ik het mailtje vertaald klinkt het allemaal plausibel, en als het gewoon via de bank gaat had ik het lekker opgestuurd als het geld er is. Moest je nou voor 400 euro klei naar Dr. Muziaw zijn zoon in Nigeria sturen, nadat je een betaling via western union hebt ontvangen zou ik ook lekker iets anders kiezen ja :)
Als ik het mailtje van de zoveelste Nigeriaan vertaal die voor m'n auto/telefoon/xbox mailt klinkt het ook plausibel :F

Gewoon niet doen. Klaar.

Vaak bu'j te bang!

• Rene
-tom-562 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 15:48:
[...]

Als ik het mailtje van de zoveelste Nigeriaan vertaal die voor m'n auto/telefoon/xbox mailt klinkt het ook plausibel :F

Gewoon niet doen. Klaar.
Nogmaals, ik zeg niet dat dit goed is of fout.

Maar de argumentatie gewoon niet doen, Klaar is wel erg kort door de bocht. Of verkoop jij je auto niet aan iemand die Engels schrijft, hem gewoon via de post overschrijft en 50 kilometer bij je vandaan woont?

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-01 12:16
Ik zou mijn auto inderdaad niet per post versturen :P

In ieder geval als je het zaakje niet volledig vertrouwend zou ik voor die paar euro klei waar we het over hebben gewoon geen risico nemen.

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Hartelijk dankt voor al jullie reacties!

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan en
de persoon netjes hierover geinformeerd.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het niet kosher
was, maar ik wilde gewoon het risico niet lopen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:59

-tom-562

Oliesjeik

peugeot206gt schreef op donderdag 29 september 2011 @ 15:57:
[...]

Nogmaals, ik zeg niet dat dit goed is of fout.

Maar de argumentatie gewoon niet doen, Klaar is wel erg kort door de bocht. Of verkoop jij je auto niet aan iemand die Engels schrijft, hem gewoon via de post overschrijft en 50 kilometer bij je vandaan woont?
Nope. Want hij moet hem toch komen ophalen. Dus dat overschrijven gaat dan mooi waar ik bij ben, en ik het overschrijvingsbewijs in m'n handen gedrukt krijg, inclusief het geld.

Waarom zou je het risico wagen? Persoonlijk zou ik niet eens een reactie terug sturen.

Vaak bu'j te bang!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:15
En ik maar denken dat rembours de oplossing was ;)

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Zal wel nep zijn (ik denk eigenlijk 100% zeker nep) Als ze jou proberen te rushen dan is het doorgaans al nep. Stel maar een rembours zending voor anders waarbij ze de postbode betalen voor ontvangst ed. Daar wordt echt niet op in gegaan. Je laten haasten door dit soort berichtjes is funest en is bijkans geheid oplichting.

And it goes BRAAAAAPP!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Ben ik nou de enige die gewoon een met kind geschopt Russisch importbruidje daar ziet zitten die een berg klei wil kopen voor datzelfde kind?

Mijn vriendin gebruikt ook nog gewoon hetzelfde emailadres als toen ze nog in UA woonde.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Wat voor de hand liggender is, en tegenwoordig veel gebeurt, is dat ze dan een PayPal account aanmaken op jou rekeningnummer, en dat je een berichtje krijgt dat ze per ongelijk te weinig geld hebben overgemaakt en of je even kan zeggen hoeveel ze precies hadden overgemaakt; dat kunnen ze zelf zogenaamd niet terugvinden.

Met het weten van die bedragen activeren ze hun paypal account met jou rekeningnummer eraan, en leeg is je rekening

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:01:
Wat voor de hand liggender is, en tegenwoordig veel gebeurt, is dat ze dan een PayPal account aanmaken op jou rekeningnummer, en dat je een berichtje krijgt dat ze per ongelijk te weinig geld hebben overgemaakt en of je even kan zeggen hoeveel ze precies hadden overgemaakt; dat kunnen ze zelf zogenaamd niet terugvinden.

Met het weten van die bedragen activeren ze hun paypal account met jou rekeningnummer eraan, en leeg is je rekening
Misschien dat het nog te vroeg voor mij is, maar ik volg hem nog niet helemaal. Kilnkt interessant, maar kan je 'm wat gedetailleerder uitleggen?

Oplichter opent een paypal rekening en koppelt die aan de bankrekening van TS (dus daarvoor wil de oplichter het rekeningnummer weten);
Maar wie maakt er dan precies te weinig over? En waarom zou de oplichter zelf al niet weten wat er is overgemaakt?
En komt het er op neer dat je bij PayPal met bepaalde transactiegegevens een koppeling tussen een betaalrekening en paypal-account kan maken?

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-01 11:05
SeatRider schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 08:34:
Ben ik nou de enige die gewoon een met kind geschopt Russisch importbruidje daar ziet zitten die een berg klei wil kopen voor datzelfde kind?

Mijn vriendin gebruikt ook nog gewoon hetzelfde emailadres als toen ze nog in UA woonde.
je bent niet de enige, ik geef je volledig gelijk.
je kunt tegenwoordig overal wel wat inzien.

tevens, al zou diegene proberen om een paypal aan te maken met jou rekeningnummer, dan is dat op je bankafschrift te zien dat diegene dat probeert.

nou nergens om, maar je hebt het nu in de hand, je kunt het in de hand houden, maar ziet volgens mij gigantisch veel spoken op deze manier.

ik heb hier een buurman op de buurt wonen die uit afrika komt, en ook een buitenlands e-mail adres gebruikt, omdat dat ivm taal e.d. gewoon makkelijker voor em is, dus het vreemd vinden dat diegene geen NL e-mail adres gebruikt is gewoon kort door de bocht.
zou je verhuizen naar het buitenland, blijf je ook gebruik maken van je NL e-mail adres ivm vrienden/kennissen etc.

Verwijderd

PayPal maakt een klein bedrag aan je over, dat bedrag heb je nodig bij de activatie van je rekening (je kan dat bedrag alleen weten als je inlogt en kijkt hoeveel het was of door op een bankafschrift te kijken). Wanneer de oplichter dit dan weet kan hij het PayPal account met het rekeningnummer van de verkoper activeren en gebruiken.
vanaalten schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:06:
[...]

Misschien dat het nog te vroeg voor mij is, maar ik volg hem nog niet helemaal. Kilnkt interessant, maar kan je 'm wat gedetailleerder uitleggen?

Oplichter opent een paypal rekening en koppelt die aan de bankrekening van TS (dus daarvoor wil de oplichter het rekeningnummer weten);
Maar wie maakt er dan precies te weinig over? En waarom zou de oplichter zelf al niet weten wat er is overgemaakt?
En komt het er op neer dat je bij PayPal met bepaalde transactiegegevens een koppeling tussen een betaalrekening en paypal-account kan maken?

Verwijderd

vanaalten schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 10:06:
[...]

Hierbij dan de uitleg; kwam er toevallig laatst een verhaal van tegen op opgelichtopinternet.nl toen ik daar helaas gedwongen naartoe moest voor een leuke marktplaatsverkoper die zich tegoed had gedaan aan mijn 56 euro :P

Het gaat als volgt: Voor het koppelen van een bankrekening aan een PayPal account, maakt paypal 2 kleine bedragen naar de betreffende rekening over (bijvoorbeeld 14 cent, 3 cent).
Voor het verifieren van de rekening, moeten je aan paypal doorgeven WELKE bedragen ze hebben overgemaakt. Kloppen deze bedragen, dan is het voor paypal overtuigend dat het je eigen rekening is. Vanaf dat moment is je paypal account gekoppeld aan de bankrekening, en kan je dus vanuit paypal alles betalen zonder verificatie van je bankrekening.

In het betreffende verhaal had de nietsvermoedende mevrouw aan de "verkoper" doorgegeven hoeveel hij al had "betaald", zonder goed te kijken wat er bij de overschrijvingen stond. Een paar dagen later was mevrouw's rekening leeg.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:13:
[...]

Hierbij dan de uitleg; kwam er toevallig laatst een verhaal van tegen op opgelichtopinternet.nl toen ik daar helaas gedwongen naartoe moest voor een leuke marktplaatsverkoper die zich tegoed had gedaan aan mijn 56 euro :P

Het gaat als volgt: Voor het koppelen van een bankrekening aan een PayPal account, maakt paypal 2 kleine bedragen naar de betreffende rekening over (bijvoorbeeld 14 cent, 3 cent).
Voor het verifieren van de rekening, moeten je aan paypal doorgeven WELKE bedragen ze hebben overgemaakt. Kloppen deze bedragen, dan is het voor paypal overtuigend dat het je eigen rekening is. Vanaf dat moment is je paypal account gekoppeld aan de bankrekening, en kan je dus vanuit paypal alles betalen zonder verificatie van je bankrekening.

In het betreffende verhaal had de nietsvermoedende mevrouw aan de "verkoper" doorgegeven hoeveel hij al had "betaald", zonder goed te kijken wat er bij de overschrijvingen stond. Een paar dagen later was mevrouw's rekening leeg.
Tja, maar dan ben je ook wel een zeldzame zaadschieter...

Je spreekt af dat er x overgemaakt wordt en daarna ga je iets totaal anders doorgeven...

Maar afaik gebruikt paypal ook enkel bedragen onder de euro, dus dat hele bedrag zou ik nog niet eens doorgeven. Het nakijken zou me al meer kosten. Gaat iemand er echt om vragen dan wordt het gewoon : ongeveer 1 euro...

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
KillerBee schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:30:
Bij een Russisch mailadres horen alle alarmbellen al te rinkelen. Voor iemand die hier in NL woont (en dus een NL internet provider heeft) is het vreemd om een buitenlands mailadres te hanteren.
Serieus?

Ik ken genoeg mensen (ikke bv) die de provider mail helemaal links laat liggen en gewoon een .com mailadres heeft (gmail, hotmail etc) of een mailadres via je eigen website (ik had altijd 3 .com sites).

De paar Russen die ik ken in NL pendelen met enige regelmaat tussen Rusland en NL (ivm werk), dus ook dan kan ik me een Russisch emailadres prima voorstellen.

Aan de andere kant, voor die paar euro , ...

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:23:
[...]

Tja, maar dan ben je ook wel een zeldzame zaadschieter...

Je spreekt af dat er x overgemaakt wordt en daarna ga je iets totaal anders doorgeven...

Maar afaik gebruikt paypal ook enkel bedragen onder de euro, dus dat hele bedrag zou ik nog niet eens doorgeven. Het nakijken zou me al meer kosten. Gaat iemand er echt om vragen dan wordt het gewoon : ongeveer 1 euro...
Dit is ook niet bij de gemiddelde tweaker een succesvol recept denk ik. Maar kijk eens op marktplaats rond naar advertenties met spelfouten e.d. waar je al enigzins kan aflezen wat de plaatser er vanaf weet... En er hoeft er maar 1 te bijten, en je hebt aardig wat binnen volgens mij.

Anyhow, het gebeurd dus. de betreffende dame was uit mijn hoofd een euro of 3000 kwijt...

• Gomez12
KillerBee schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:30:
Meeste mensen die ik ken vinden het juist onhandig om een nl-provider-adres te gebruiken.

Elke provider-switch mag je weer een nieuw e-mail adres door gaan geven.

Als dat russische emailadres simpelweg de russische variant van een gmail/hotmail oid is zie ik er niets verkeerds aan...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17
In dit soort gevallen, luister naar je gevoel. Vertrouw je het niet, doe je het niet, zo simpel is het gewoon. Je kan wel alles gaan wegrationaliseren, maar waarom zou je? Wacht gewoon op de volgende koper die je wel vertrouwd.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Het leuke is dat als TS over een week terugkomt en hij is belazerd iedereen zegt ja dat had je toch zelf kunnen bedenken dat deze koper niet helemaal betrouwbaar zou kunnen zijn. E-mail adres .ru, in het Engels gereageerd en opdringerig zijn over het geven van een bankrekening.

Zoals iemand hierboven ook al zegt als je het niet vertrouwt moet je gewoon niet in zee gaan met een koper.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2011 14:25 ]

Verwijderd

Ik heb al behoorlijk wat dingen voorbij zien komen, en het blijft toch verbazend hoe verblind mensen blijkbaar worden als er een centje te verdienen valt.

Het eerste woord van je topictitel was voor mij voldoende geweest voor mezelf te besluiten dat af te ketsen. Dergelijke woordkeuze komt ergens vandaan; tenzij je dagelijks op straat door 16 Ninja's in alle kleuren van de regenboog achtervolgd wordt: luister naar dat gevoel.

(Als je wél door 16 Ninja's achtervolgd wordt: zoek hulp ;))

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:53:
Ik heb al behoorlijk wat dingen voorbij zien komen, en het blijft toch verbazend hoe verblind mensen blijkbaar worden als er een centje te verdienen valt.

Het eerste woord van je topictitel was voor mij voldoende geweest voor mezelf te besluiten dat af te ketsen. Dergelijke woordkeuze komt ergens vandaan; tenzij je dagelijks op straat door 16 Ninja's in alle kleuren van de regenboog achtervolgd wordt: luister naar dat gevoel.
Ik herken het geschreven Engels echter als het Engels zoals een native Rus dat zou bezigen. Maar goed, ik ben dan ook verblind door de 5 euro die ik net voor de klei heb gevangen.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

SkyStreaker

Move on up!

De mooiste standaard reactie die de laatste tijd veel krijgt op marktplaats is die van een Europeaan die net zijn neef of zoon in Afrika heeft zitten (op stage o.id.) en hem graag wil helpen door hem een laptop/pda/mp3/whatever toe te sturen. Jij vraagt er 200 Euro voor en zij bieden meteen 300 of 400 omdat ze het MOETEN hebben :) Hilarisch die BS. Soms mail ik terug met als antwoord: "Hahahaha, you made me laugh XD".

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:53:

(Als je wél door 16 Ninja's achtervolgd wordt: zoek hulp ;))
De andere kant is imho toch weer dat het jammer is dat mensen die niet perfect Nederlands of Engels kunnen blijkbaar gelijk buitengesloten moeten worden.

• M_V
  • Laatst online: 19-01 22:11

M_V

Sorry hoor, maar ik kan me totaal niet voorstellen waarom dit "gevaarlijk" is. Tuurlijk is er een kans dat deze mevrouw uit is op het een en ander, maar met alleen een bankrekeningnummer kan je niets. Ja, ze kan de truuk met de paypal gaan uithalen etc, maar voorlopig doet ze dat allemaal nog niet.

Ik zou dus gewoon die klei opsturen :D.

Semi ontopic: Ik neem toch aan dat je dat paypal-geld gewoon kan terugkrijgen als ze de cententruuk met je uithalen. Dat Paypal zo'n gammel betaalsysteem heeft is hun eigen probleem.

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
SkyStreaker schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 19:34:
De mooiste standaard reactie die de laatste tijd veel krijgt op marktplaats is die van een Europeaan die net zijn neef of zoon in Afrika heeft zitten (op stage o.id.) en hem graag wil helpen door hem een laptop/pda/mp3/whatever toe te sturen. Jij vraagt er 200 Euro voor en zij bieden meteen 300 of 400 omdat ze het MOETEN hebben :) Hilarisch die BS. Soms mail ik terug met als antwoord: "Hahahaha, you made me laugh XD".
Ik ben ooit gemaild door een "amerikaans zakenvrouw" met een hoger bod dan dat mijn telefoon er op stond, het was voor haar dochter in Nigeria die voor UNICEF werkte... Nu achteraf ben ik echt naief geweest dat ik er zelfs op in ben gegaan. Gelukkig was ik lui en dacht ik dat het zenden naar Nigeria me meer moeite zou kosten >:) Ik had geen ervaring met Marktplaats op dat moment.

Ik zou het gewoon niet doen. Je kan je klei lekker houden en ik zou gewoon wachten totdat de eerste de beste NL koper zich meldt. Waarom zou je gevaarlijk doen, als het ook veilig kan?(verdraaiing van een spreekwoord :9 )

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:04

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Mative schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:36:
Hartelijk dankt voor al jullie reacties!

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan en
de persoon netjes hierover geinformeerd.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het niet kosher
was, maar ik wilde gewoon het risico niet lopen.
Het is gewoon heel simpel. Je vertrouwd de situatie niet en dit soort zaken, en vooral bedragen, zijn het niet waard om hierover in te zitten of wakker van te liggen. Er zijn er vast nog meer welke interesse hebben in je product. In mijn inziens heb je in deze situatie gewoon juist en correct gehandeld.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

SeatRider schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 19:23:
[...]

Ik herken het geschreven Engels echter als het Engels zoals een native Rus dat zou bezigen. Maar goed, ik ben dan ook verblind door de 5 euro die ik net voor de klei heb gevangen.
Gomez12 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:20:
[...]

De andere kant is imho toch weer dat het jammer is dat mensen die niet perfect Nederlands of Engels kunnen blijkbaar gelijk buitengesloten moeten worden.
Daar heeft het he-le-maal niets mee te maken. Het interesseert me geen zier wie wat waar of waarom. Het is gewoon mijn regel dat zolang ik twijfel of onzekerheid heb, geen geld of gegevens afgeef en dus zoek naar een weg om van die onzekerheid af te komen.

En ja, mensen verzuimen met grote regelmaat die extra voorzichtigheid te bezigen op het moment dat ze denken een voordeeltje te hebben. Het wil niet zeggen dat het per definitie fout hoeft te gaan, het wil enkel zeggen dat ik anders omga met dergelijke keuzes.

Wat mij dan weer verbaast, is waar jullie menen te lezen dat het zou gaan om het taalgebruik.

@onder: does not compute :?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2011 22:52 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:46:
[...]

[...]

Daar heeft het he-le-maal niets mee te maken. Het interesseert me geen zier wie wat waar of waarom. Het is gewoon mijn regel dat zolang ik twijfel of onzekerheid heb, geen geld of gegevens afgeef en dus zoek naar een weg om van die onzekerheid af te komen.

En ja, mensen verzuimen met grote regelmaat die extra voorzichtigheid te bezigen op het moment dat ze denken een voordeeltje te hebben. Het wil niet zeggen dat het per definitie fout hoeft te gaan, het wil enkel zeggen dat ik anders omga met dergelijke keuzes.

Wat mij dan weer verbaast, is waar jullie menen te lezen dat het zou gaan om het taalgebruik.
Dan vraag ik mij toch af hoe je FP coördinator bent geworden :w Ghehe

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:46:
[...]
In mijn geval gewoon simpelweg slecht lezen.

Ik las :

Mea culpa máxima...

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

LieveNiels

On Fire

Breakdown van een scam:

Stap 1:
Ga naar een site als Marktplaats en reageer met een simpel, altijd toepasselijk universeel zinnetje op honderd advertenties, maakt niet uit wat voor onbenullig product. Mensen zijn tegenwoordig juist op hun hoede bij Iphones, Ipads en dergelijke, dus hou het bij deeghaken, spanrollen voor naaimachines en hobbyklei.

Opzetje:
"Hello! Thank you&could you send it by post? and send me your bank account please"
Stap 2:
Yes! 99 personen negeren de mail compleet, maar 1 iemand reageert. Iets meer inzet voor de volgende reactie! Niet te veel inzet, want anders gaat het uiteindelijke uurloon van de scammer omlaag. Het pakketje moet en zal verstuurd worden. Pak Google maps, zorg dat je met een beetje accurate woonplaats vertrouwen wekt én duidelijk maakt dat ophalen geen mogelijkheid is. Optioneel: <Insert> Baby, moeder op sterfbed of handicap voor dramatisch effect.

Stap 3:
Nu is het er op of er onder. Gaat de verkoper nog niet over tot verdere handel? Laten vallen en begin weer bij stap 1. Dit kost te veel tijd en telefoontikken. Verkoper nog steeds aan de haak? Zorg dat hij zo veel mogelijk informatie verstrekt over zijn betaalmethode naar keuze, of nog beter, dring je eigen betaalmethode op.

Stap 4:
Stuur de verkoper een namaak mailtje waarin staat dat het geld op zijn rekening staat.

Stap 5:
Wacht op het pakketje.

Wat deze buitengewoon aardige mensen vervolgens doen met informatie zoals:
Je volledige naam
Je e-mailadres
Je rekeningnummer
Je adres
Je IP-adres
Je provider

En nadat je perongeluk een onveilig bestand in een .ru mailtje (wat nu op je whitelist staat) hebt aangeklikt ook:
Je wachtwoorden
Je inloggegevens van je bank, paypal, telefoon abonnement, provider, mail etc.
Je surfgedrag
Je sofinummer
Je belastingaangifte
Je administratie
Je privé foto's
Je bedrijfsgegevens
Je webcam
Je bureaublad

...is natuurlijk maar de vraag. Ik zou het er niet op gokken voor 6 euro aan klei.

• Gomez12
LieveNiels schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:21:
Je volledige naam
Je e-mailadres
Je rekeningnummer
Je adres
Je IP-adres
Je provider

En nadat je perongeluk een onveilig bestand in een .ru mailtje (wat nu op je whitelist staat) hebt aangeklikt ook:
Je wachtwoorden
Je surfgedrag
Je sofinummer
Je belastingaangifte
Je administratie
Je privé foto's
Je bedrijfsgegevens
Je webcam
Je bureaublad
Kan je eens grofweg / schematisch uitleggen hoe je van de bovenste gegevens in hemelsnaam naar de onderste gegevens komt?

Want blijkbaar volgens jou hoef ik van zo goed als al mijn msn-contacten enkel nog maar hun bankrekeningnr te hebben en ik kan het onderste lijstje invullen.

Ik vind het een leuke claim, maar ik ben wel eens benieuwd hoe je nou van boven naar beneden gaat.
Bankrekeningnr lijkt me bijv niets te maken te hebben met :
- Je wachtwoorden
- Je inloggegevens van je bank, paypal, telefoon abonnement, provider, mail etc.
- Je surfgedrag
- Je sofinummer
- Je belastingaangifte
- Je administratie
- Je privé foto's
- Je bedrijfsgegevens
- Je webcam
- Je bureaublad
Dus die zou ik al moeiteloos moeten kunnen krijgen.

• Rene
LieveNiels schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:21:
Breakdown van een scam:

Stap 1:
Ga naar een site als Marktplaats en reageer met een simpel, altijd toepasselijk universeel zinnetje op honderd advertenties, maakt niet uit wat voor onbenullig product. Mensen zijn tegenwoordig juist op hun hoede bij Iphones, Ipads en dergelijke, dus hou het bij deeghaken, spanrollen voor naaimachines en hobbyklei.

Opzetje:

[...]

Stap 2:
Yes! 99 personen negeren de mail compleet, maar 1 iemand reageert. Iets meer inzet voor de volgende reactie! Niet te veel inzet, want anders gaat het uiteindelijke uurloon van de scammer omlaag. Het pakketje moet en zal verstuurd worden. Pak Google maps, zorg dat je met een beetje accurate woonplaats vertrouwen wekt én duidelijk maakt dat ophalen geen mogelijkheid is. Optioneel: <Insert> Baby, moeder op sterfbed of handicap voor dramatisch effect.

Stap 3:
Nu is het er op of er onder. Gaat de verkoper nog niet over tot verdere handel? Laten vallen en begin weer bij stap 1. Dit kost te veel tijd en telefoontikken. Verkoper nog steeds aan de haak? Zorg dat hij zo veel mogelijk informatie verstrekt over zijn betaalmethode naar keuze, of nog beter, dring je eigen betaalmethode op.

Stap 4:
Stuur de verkoper een namaak mailtje waarin staat dat het geld op zijn rekening staat.

Stap 5:
Wacht op het pakketje.

Je volledige naam
Je e-mailadres
Je rekeningnummer
Je adres
Je IP-adres
Je provider

Je wachtwoorden
Je surfgedrag
Je sofinummer
Je belastingaangifte
Je administratie
Je privé foto's
Je bedrijfsgegevens
Je webcam
Je bureaublad

...is natuurlijk maar de vraag. Ik zou het er niet op gokken voor 6 euro aan klei.
Als ik jou was zou ik internet maar af laten sluiten.... ;w

vanaf punt 2 tot 4: Je kijkt toch of het geld op je rekening staat, je spreekt gewoon bank af?

Punt 4: Ik log altijd in op mijn rekening, heb nog nooit een rekeningafschrift van betaling van een verkoper gehad.

En dan tot slot punt 5, sorry hoor maar dat klinkt echt compleet paranoia, als je zo spichtig bent moet je marktplaats gewoon achterwege laten, en eens per jaar met je kleedje op de rommelmarkt gaan zitten. Wellicht ook je internet opzeggen.

Want stel je voor, dat Nu.nl de verkeerde adverteerder heeft, dan weten ze via een coockie dat jij op het audi forum hebt gepost dat je een nieuwe A4 op de oprit hebt staan, via de routeberekening uit Google Maps weten ze waar je woont. vervolgens vragen ze met het kenteken en je DigiD een nieuwe sleutel aan. En als jij dan die bejaarde de straat over helpt bij de parkeerplaats bij de Albert Heijn dan rijden ze weg in jouw audi....

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

@Gomez12 & Peugeot206gt

Als je bij stap 2 nog aan het lijntje hangt dan hebben scammers al zoiets van; dit schaapje is goedgelovig. De kans is klein dat ze zo iemand tegenkomen, maar als je genoeg mailtjes stuurt komt er vanzelf iemand bovendrijven. Vervolgens is er weer een kans dat die mensen in een 'betalingsbevestiging' mailtje trappen. Niet iedereen trapt er in, maar toch zijn er mensen die daar vatbaar voor zijn.

Vervolgens heeft iemand die kwaad wil dus op een presenteerblaadje iemand die bewezen driedubbel-dom is.

Hoe groot denk je dat de kans is dat zo iemand ook nog eens op een betalingsbevestiging.exe bijlage klikt afkomstig van een .ru adres? Ik hoef niet uit te leggen dat je dan in principe volledige controle over je systeem hebt weggegeven?

Nee ik ben niet paranoia. Ik haak gewoon bij stap 1 af en krijg hier nooit mee te maken.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

En ik vind dat net zo kortzichtig als afhaken zodra je hoort dat het Achmed is en niet Henk.

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

Dat mag je van mij vinden, maar ik doe ook zaken met Achmed als het mailtje op zijn minst specifiek van toepassing is op het product wat ik te koop heb.

Universeel toepasbaar zinnetje + (al dan niet gebrekkig) Engels = geen reactie. De enigste regel die je gewoon even moet naleven. Enigste uitzondering die ik me kan bedenken is de verkoop van een zeldzaam Russisch kookboek, dan kun je dergelijke reacties verwachten.

Maar klik jij op een .exe in een bijlage van een vreemde, omdat er een kans is dat het legitiem is? Ik beredeneer liever andersom.
Pagina: 1