DIY - speaker cable

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

ik loop al een tijdje met het idee om zelf luidspreker kabels te maken, gewoon omdat ik het leuk vindt :) Ik heb momenteel een paar analog-research kabels, niet al te duur, lekker dik (anderhalve centimeter en erg stug), klinken prima. Maar ik zou graag iets slankere kabels willen hebben. Ik geloof er niet in dat hele dure merk kabels hoorbaar verschil maken in een gewone huiskamer met middelmatige akkoestiek, dus leek het me wel wat om zelf eens een paar kabels in elkaar te zetten. Nu ben ik verdwaald geraakt in het topic over zilveren luidspreker kabels bij maanlicht.. Maar dat levert niets op, wordt eigenlijk alleen maar in gediscusseerd over wat mensen vinden.

Zijn er hier mensen welke ook luidspreker kabels zelf in elkaar hebben gezet, niet al te duur en geen complexe bouwkundige creaties :-) ? Zo ja, hoe? Welke kabels, Welke connectoren? Welke technieken? Hoe dikke ader doorsnede?

Ik ben heel benieuwd!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb ze wel eens gezien die ze zelf maken van gevlochten UTP ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedoel je met zelf maken ook de koperdraden samenwikkelen en in plastic gieten? Of gewoon twee stekkers op een stukje kabel zetten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook wel eens gelezen, om een bepaald effect tegen te gaan, skin of skim of zoiets. Ik lees ook over coax kabels die gemaakt worden, maar dan moeten er allerlei fratsen uitgehaald worden met solderen en weet ik veel wat.

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 28 september 2011 @ 08:52:
Bedoel je met zelf maken ook de koperdraden samenwikkelen en in plastic gieten? Of gewoon twee stekkers op een stukje kabel zetten?
Ehh, beide :D Ik ben niet zo heel erg superhandig, dus het moet niet te moeilijk worden, maar een krimkous krijg ik nog wel om een kabel heen :)

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 21:03
Ik heb ze zoals koffie al zegt zelf gevlochten van utp, een ferriet-kern er omheen (weet niet of het helpt maar had ze toch nog liggen ;)) Geluidskwaliteit is prima, weet niet hoe het in verhouding met andere kabels is, maar ik ben er dik tevreden over.

Het makkelijkste is om gewoon drie kabels te vlechten, na enkele honderden meters heb je geen vingers meer over maar krijg je er wel handigheid in.. ;) Dan de kabels te strippen en alle witte en alle gekleurde aders met elkaar te verbinden.

Mocht je er meer over willen weten kan je me altijd een DM sturen.. :)

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:01
nixjuh schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:07:

Het makkelijkste is om gewoon drie kabels te vlechten, na enkele honderden meters heb je geen vingers meer over maar krijg je er wel handigheid in.. ;)
Maak de draden aan 1 kant vast aan een scroefbank of iets dergelijks, en het andere uiteinde doe je in de accuboormachine, even draaien en je hebt samengevoegd draad.
Als je dan 2 of 3 van deze samengestelde draden maakt, en die vervolgens op dezelfde manier weer samenvoegt, maar dan de andere kant op gedraait, heb je binnen een handomdraai een touw-achtig draad. Het is dan wel niet gevlochten, maar wel fatsoenlijk samengevoegd.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Verwijderd

Je zou hier eens kunnen kijken:

http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Ik heb zelf de TNT Triple T (gevlochten Cat5) gemaakt maar nooit kunnen vergelijken met een goede commerciele kabel. Ze klonken wel goed naar mijn idee :)

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:14
Anders gewoon op www.bluejeanscable.co.uk (of .com) 10/12 gauge kabel bestellen, of eventueel de Canare met 4 aders.

vervolgens op www.techflex.nl mooie kleur sleeving bestellen + krimpkous.

als laatste setje mooie banaanpluggen via ebay (nakamichi) of via de lokale audioboer..

krijg je deze look:

http://www.takefiveaudio....to_pics/TFA_SB/TFA_SB.jpg

of:

http://images.blu-ray.com/htgallery/63223.jpg

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:21:
Je zou hier eens kunnen kijken:

http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Ik heb zelf de TNT Triple T (gevlochten Cat5) gemaakt maar nooit kunnen vergelijken met een goede commerciele kabel. Ze klonken wel goed naar mijn idee :)
Ik gebruik zelf ook CAT 5 kabels en ik heb wel de mogelijkheid gehad om ze te vergelijken met dure commerciele kabel. Namelijk de siltec New-york kabels (zuurstofvrij verzilverd koper en puur zilvere aders +- $125 per meter).
Ik heb ze vergeleken met mijn eigen CAT5 kabels, 3 kabels gevlogten en op het eind de wite en gekleurde paren bij elkaar gepakt. En om heel eerlijk te zijn kon ik een minimaal verschil horen in het hoog. Maar ik kon niet zeggen of ik het nu beter of slechter vond klinken, ik hoorde alleen een klein verschil.
Ik heb de kabels ook vergeleken met coax en flatkabel (kabels die besproken worden op tnt-audo en mijn voorkeur blijft uitgaan naar de CAT5 kabels. En als laatste heb ik de kabel vergeleken met gamma 2x2.5mm². De verschil tussen de kabels waren groter dan ik had verwacht.
Maar idere keer vond ik de CAT5 kabels het beste linken (tegen over andere goedkope DIY kabels).

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

QED kabel met de welbekende Nakamichi pluggen (beide van Ebay). Heb je een mooie goed ekabel voor relatief weinig geld :)

Pluggen: http://www.ebay.com/itm/270683544677
Kabel: http://stores.ebay.com/QED-IXOS-A1-Sound/_i.html?_fsub=17

Plaatje van mij :)
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg714/scaled.php?server=714&filename=dscn2595m.jpg&xsize=640&ysize=640

Verwijderd

Jordy van e schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:12:
QED kabel met de welbekende Nakamichi pluggen (beide van Ebay). Heb je een mooie goed ekabel voor relatief weinig geld :)

Pluggen: http://www.ebay.com/itm/270683544677
Kabel: http://stores.ebay.com/QED-IXOS-A1-Sound/_i.html?_fsub=17

Plaatje van mij :)
[afbeelding]
offtopic:
Ziet er een stuk beter uit dan de spaghetti die achter onze tv-meubel licht!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:32:
[...]

offtopic:
Ziet er een stuk beter uit dan de spaghetti die achter onze tv-meubel lichgt!
Ach, zoveel is het niet meer. Alles is HDMI + power + LAN (en een antennekabel voor de decoder). Dat is makkelijk weg te werken :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben even gaan rond neuzen gisteren en heb de volgende kabel besteld:
http://www.hifisupply.nl/...20000010&aid=1312&lang=NL

Canare 4s11. 4- aderig en ik ga dus twee aders samenvoegen per kanaal, ik ga er even vanuit dat ik de diameter van de aders dan zo ook kan berekenen. De dikte van de aders is 2.18mm per ader. Dus dan heb ik een dikke 4mm per ader straks.

Ik heb zelf nog Furutech banaanstekkers liggen welke kunnen locken (zich vastdraaien in de aansluit connector)

Laatste vraagje: Ik dacht er zelf aan om de ader einden te vertinnen met soldeer, zodat ik de schroeven van de stekker er strak op kan draaien zonder de draad te slopen. Ik neem aan dat ik daar een schone soldeer tin voor moet gebruiken?? Iets met veel zilver ofzo? Of kan ik beter ader eindhulzen op de gestripte kabel krimpen?

edit: of sterker nog - gewoon de blote draad op de terminal draaien??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 08:32 ]

• Henkie
flink aan de prijs zeg! op www.bluejeanscable.co.uk is het stuk goedkoper de meter..

edit:

en de Canara 4S11 heeft per ader 14 AWG, wat staat voor een diameter van 1,63mm. de 2,08 waar jij het over hebt is in mm².

[ Voor 44% gewijzigd door Henkie op 29-09-2011 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te googelen over hoe ik nu het beste de snoer in de banaanstekker kan zetten.. Zoveel verschillende verhalen met allemaal valide argumenten..

Zo zegt te één: "Gewoon de draad op de speaker terminal draaien, ieder jaar een nieuw centimetertje eraf strippen om de corrosie eraf te halen"

ander: "adereind solderen met ziver soldeer, dan vastschroeven in de banaanstekker"

weer een ander: "nooit een soldeer verbinding vastschroeven, omdat dit altijd los gaat zitten"

nog een expert: "Adereind hulzen gebruiken en krimpen, deze kan je vast schroeven"

..: "nee, geen andereindhulzen gebruiken, dan heb je weer een extra overgang van draad op een ander materiaal"

....: "Gewoon de draad in de banaanstekker stoppen en de schroeven aandraaien"..

....: "niet doen, de draad gaat dan stuk"

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb mooie banaanstekkers waar de draad in vast gezet kan worden met schroeven.

help?
8)7

• Henkie
Draad erin en schroeven maar? Niet te moeilijk doen.

Verwijderd

Topicstarter
Henkie schreef op donderdag 29 september 2011 @ 11:44:
Draad erin en schroeven maar? Niet te moeilijk doen.
krijg je dan geen corrosie? of sloop je de hele draad er niet mee?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zou een adereind huls gebruiken, of de koperdraad stevig in elkaar draaien en zo erin steken en goed vastzetten.

Vertinnen en dan vastschroeven is inderdaad een no-go. Waarom? Omdat het contact oppervlak veel kleiner is (dat levert hoor- en meetbaar verliezen op) dan bij het gebruik van adereind hulzen of gewoon de draad in elkaar draaien.

[ Voor 52% gewijzigd door remco_k op 29-09-2011 11:55 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad voor de hulzen ga. Ben benieuwd of ik die 2 x 2.18mm in een 4 mm huls krijg, en anders moet ik de 6 mm huls gebruiken. interesting :)

• Henkie
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:08:
Ik denk dat ik inderdaad voor de hulzen ga. Ben benieuwd of ik die 2 x 2.18mm in een 4 mm huls krijg, en anders moet ik de 6 mm huls gebruiken. interesting :)
Lees mijn eerdere posts nogmaals, de 2,18mm is in mm² genoteerd, de diameter (waarin de huls ook gemeten word) is 'slechts' 1,63mm per kabel, dus kom je gezamelijk op 3,26mm wat dus gemakkelijk past in een 4mm huls.

waar ga je de hulzen vandaan halen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee, nog adresjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar, ben al op ebay gaan shoppen. Daar zijn de spullen goedkoop te krijgen zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
En wat heb je nu allemaal besteld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zou nog even reageren.

ik heb hetvolgende gemaakt:

2 x een 4s8 kabel met twisted pair locking banana's
2 x een 4s11 kabel met furutech locking banana's (had ik nog)
ik heb alles gekrimpt met adereind hulsen van WBT.

best leuk, beetje afwerken met krimpkous en het ziet er super uit, voor weinig!

ik zit er alleen over te denken om het geheel nog eens een keer vast te zetten met zilver soldeer, hoef ik ook niet bang te zijn dat het gaat oxideren, of kan dat zowieso niet als je de hulsen op de kabel krimpt? Bij mijn weten zijn ze dan niet lucht dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:29
Beetje off-topic maar heeft wel met zelf kabels maken te maken!

http://platenspeler.com/d...nu.txt&lang=nl#interlinks

Interlinks en powercords

Heb zelf de 4play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:27
Hier een plaatje van mijn lowbudget highend ;) kabels.
Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=32466&sid=0f1a5dc6bd37d67a07cb681589d1e6d8&mode=thumbnail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28
Je hebt ze toch gedemagnetiseerd hé, en de mechanische spanningen er uit gehaald hé.

Dan nog een week in de kamer laten acclimatiseren en inspelen met verschillende vermogenssterktes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:27
Ik heb ze ook nog laten inwijden door de pastoor van het dorp hier ;)
Pagina: 1