Corsair F120 SSD enorm traag na BSOD

Pagina: 1
Acties:

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 13:33

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Gisteren was ik aan het programmeren met een Ubunbu VM open, toen ik opeens een BSOD kreeg (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL). Whatever, reboot. Alleen sindsdien is mijn PC niet vooruit te branden. Waar hij eerst na de boot binnen 10 seconden klaar was met opstarten, duurt het nu minuten. Zodra ik dan in Windows ben is alles ook regelmatig heel erg traag (vaker wel dan niet). Kopieren van en naar mijn SSD schijf is bedroevend traag. In safe mode kom ik niet eens meer omdat hij dan blijft hangen met als laatste zichtbare entry "atipcie.sys". Een system restore naar een system restore van vorige week dinsdag heeft niks opgelost. SATA kabel vervangen heeft niks opgelost. Dus of mijn SSD schijf is kapot, of mijn SATA poort, of er is een ander probleem...

De temperaturen zijn in ieder geval normaal, die heb ik via de BIOS al gecontroleerd. Alle SMART waarden zijn volgens de POST in orde. Alledrie de schijven worden prima herkend in zowel Windows als de BIOS.

Snelheden:
5MB/s van andere schijven naar de SSD (file van 140MB).
Nog geen 1MB/s van de SSD naar de andere schijven (file van 80MB).
50MB+ tussen de andere schijven onderling.

Specs:
Windows 7 Professional
CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
Moederbord: Asrock 870 Extreme3
Geheugen: Kingston KHX1600C9D3K2/8GX
SSD: Corsair Force F120 (34nm) 120GB
HDD: 2x WD20EARS in software RAID (dynamic disks)
Videokaart: Club3D HD 6850 1024MB GDDR5 PCI-E
Voeding: Nexus RX-7000 (700W)

Deze SSD draaide sinds eind februari prima, alleen sinds gisteren dus niet meer.

Ik heb via USB de data eraf kunnen halen, en ga de SSD zometeen nog in een andere PC testen. Ik weet niet of ik een andere SATA poort vrij heb, anders kan ik die ook nog testen. Een Windows reinstall behoort ook tot de opties alleen ik denk niet dat dat gaat werken aangezien een system restore ook niks deed.

Heeft iemand enig idee waar het probleem kan liggen, behalve dan de SSD of de SATA poort? En ook waarom het opeens niet meer zou kunnen werken?

Edit: ik ben trouwens ook de recovery console van Windows ingedoken maar die kon geen fouten ontdekken.

Edit 2: net een hard disk test op een andere PC gedraaid, en hier kwamen geen errors uit, en ook de snelheid was top (1GB/10s). HD Tune op mijn eigen PC liet snelheden zien van 0.2MB/s... Het is dus of de SATA poort of toch software?

Edit 3: bevestiging dat de schijf goed is: via USB met write performance aan haalt hij 32MB/s, en HDTune via USB laat een constante 25+MB/s zien. Dus SATA of software.

Ik ga vanavond maar eens een backup maken van de andere schijven (van deze net al gemaakt via USB), en dan een volledige system reinstall. Nadat ik dezelfde hard disk test heb uitgevoerd tenminste.

[ Voor 14% gewijzigd door Robtimus op 28-09-2011 09:25 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Goed, een (laatste) update.

De SSD zelf lijkt goed te werken. Ik heb hem dezelfde test laten draaien, en ook hier kreeg ik dezelfde resultaten. Daarna maar eens geprobeerd nog wat essentiele bestanden te backuppen (emails, source code) naar een USB schijf. Dat ging bedroevend traag, ook vanaf de niet SSD schijven. Daarna heb ik de Windows partitie volledig geformateerd, en Windows opnieuw geinstalleerd. Dezelfde snelheidsproblemen. Met andere woorden: het is niet software dus hardware. Geen idee of het het geheugen, het moederbord, de processor of iets anders is. Ik heb de RMA al aangevraagd, ga vanavond een van de twee dataschijven (met dynamic disks) aan mijn oude PC koppelen om zo nog meer data veilig te stellen, en morgen breng ik hem naar 4Launch. Hopen dat ik hem binnen een week terug heb; tot die tijd zal ik wel op mijn oude PC werken. Toch een terugval, van een AMD Phenom II X6 en SSD naar een Core2Duo 6300 en gewone harde schijven ;)

More than meets the eye
system specs

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 10:16
Mogelijk is de DMA-modus uitgeschakeld. Hoe je dat weer inschakelt in Linux zou ik niet weten...

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Direct na de crash stond DMA inderdaad uit in Windows, maar nadat ik de controller drivers had verwijderd en Windows deze weer had geinstalleerd stond DMA weer aan maar de problemen bleven. De POST liet ook gewoon UltraDMA 5/6 zien dus ook daar zit het probleem volgens mij niet. Memtest liet ook geen problemen met het geheugen zien.

Overigens ben ik meteen fan geworden van testdisk nadat Windows XP op mijn oude PC de dynamic disk niet goed kon importeren. Met testdisk de partities weer gerestored en hoppa, kopieren maar.

More than meets the eye
system specs