Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ubuntu server toegang via FTP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste IT-ers,

Ben sinds kort overgestapt op een VPS, nu ben ik zover dat ik via Putty en VNC viewer een webserver heb geïnstalleerd: Ubuntu 11.04

Daarna succesvol MYSQL5 en Apache2 PHP5 shizzles erop geknalt en ik krijg een prachtige "It works!" page.

Alleen nu wil ik via FTP toegang krijgen tot de server.. moet je daar nog iets voor instellen binnen Ubuntu?

Yes n00b, maar ben al een heel eind gekomen als volkomen leek.

De webhoster is PCExtreme

Alvast bedankt voor een antwoord!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee.

Als je windows gebruikt, dan pak je iets als FileZilla of WinSCP, en dan gebruik je SFTP :)
Als je Mac OS X gebruikt pak je Transmit, of RBrowser of SSHFS
Als je Linux gebruikt.. nouja, dat doe jij op je desktop niet op het moment denk ik ;)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Normaalgesproken heb je geen ftp-toegang, vermoedelijk zal je een ftp-daemon moeten installeren op de server. maar waarom zou je dat willen?

Uitkijken met servers als je een volkomen leek bent ;)a

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 28-09-2011 00:04 ]

Verwijderd

Waarom per se via FTP en niet via SFTP of SCP? Als je al via SSH kunt inloggen (PuTTY is o.a. een SSH client), zul je al via SFTP of SCP en dezelfde accountgegevens bestanden kunnen uploaden.

Elke fatsoenlijke FTP client ondersteunt dat, en anders pak je gewoon WinSCP.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 00:05 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien een beetje te simpel gedacht, maar heb je al de keywords "ubuntu", "server" en "ftp" saampjes in Google ingetypt? :?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gewoon geen FTP gebruiken. Onveilig, beperkt, traag, enz. Vooral onveilig. Do. Not. Use. FTP.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zeker gegoogled..

Wat ik gewend ben, zoals bij dynamic hosting, is om de HTML bestanden e.d. te uploaden via FTP naar de htmldocs map

Nu wil ik dus graag bestanden uploaden naar de VPS server, maar dat lukt niet.. vroeg me dus af of er iets ingesteld moest worden

zal eens googlen op SFTP, nog nooit van gehoord. Thanks ;)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gebruik inderdaad gewoon een sftp of scp verbinding daarvoor, als je windows gebruikt kan je bijvoorbeeld Cyberduck of WinSCP daarvoor gebruiken.

• Osiris
  • Niet online
Dan is 't handig om een uiteenzetting te schrijven wat je gevonden en geprobeerd hebt en waar je vervolgens tegenaan loopt. :) Dan hoeven we niet reeds het wiel uit te vinden die je zelf al gevonden had en kunnen we je constructief de juiste weg/methode wijzen, waarna je alsnog zélf je probleem kunt tackelen. Nu hebben we geen tot weinig materiaal om mee te werken. :)
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:06:
Wat ik gewend ben, zoals bij dynamic hosting, is om de HTML bestanden e.d. te uploaden via FTP naar de htmldocs map
Maar in dat geval beheer je niet zélf de server, maar beheert je hosting-bedrijf de server. En zullen zij zorgdragen voor de FTP-server et cetera.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:06:
Nu wil ik dus graag bestanden uploaden naar de VPS server, maar dat lukt niet.. vroeg me dus af of er iets ingesteld moest worden
Aangezien jij zélf voor 100% het beheer hebt over je server, zul je dus ook zélf zorg moeten dragen voor eventuele programma's/services/daemons die je wil gebruiken, zoals een FTP-server.

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 28-09-2011 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks mensen, zal eens kijken wat er nog geïnstalleerd moet worden. Ben weer een heel eind verder in de goede richting!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Osiris schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:10:
...

Aangezien jij zélf voor 100% het beheer hebt over je server, zul je dus ook zélf zorg moeten dragen voor eventuele programma's/services/daemons die je wil gebruiken, zoals een FTP-server.
Waarbij ik nogmaals naar het laatste zinnetje zou willen wijzen.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:11:
Thanks mensen, zal eens kijken wat er nog geïnstalleerd moet worden.
In 't geval van SFTP: niets. Dan heb je aan OpenSSH (wat je probably ook gebruikt voor je SSH-verbinding met Putty) genoeg.
begintmeta schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:12:
[...]

Waarbij ik nogmaals naar het laatste zinnetje zou willen wijzen.
Uiteraard :) Er zijn verstandigere opties dan FTP.

[ Voor 34% gewijzigd door Osiris op 28-09-2011 00:13 ]

Pagina: 1