Toon posts:

vhs digitaliseren heel slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een jaar of 2a 3 geleden heb ik een aantal vhs banden gedigitaliseerd, nou ben ik toen gestopt omdat ik er geen tijd meer voor had. laatst ben ik weer begonnen, maar nou vond ik kwaliteit wel heel slecht. Ik weet dat hier al veel topic's aan geweid zijn en dat de kwaliteit van vhs niet echt goed is maar ik vind deze beelden wel heel slecht.

mijn capture methode: een panasonic ms5 camera (waar de banden mee zijn opgenomen)> s-video voor beeld en tulp voor geluid > Dazzle DVC100 > windows 7 pc met pinnacle studio.
ik heb ze daarna van avi naar h.264 (.mp4) geconverteerd maar hierin zit het kwaliteit's verlies niet omdat de avi bestanden er net zo slecht uitzien.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 00:37 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je RGB scart of component kunt opnemen (doet vhs dat?) zou het een stukje beter kunnen worden. Maar s-video is natuurlijk gewoon beroerd. Van wat ik zo zie deed mijn TV kaart ook zo iets (analoge tuner).

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 22:17
S-Video is het beste wat je op VHS kunt krijgen. RGB Scart werkt volgens mij niet eens op VHS en als het werkt zal het geen meerwaarde bieden. Component op VHS lijkt me niet echt te gaan werken. Maar wat ik hierboven zie lijkt het me standaard videoband materiaal, helaas.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:42:
hierboven 4 snapshots van 4 verschilende banden. graag wil ik dus weten of deze kwaliteit standaard is voor vhs of dat het aan mijn banden/ capture manier ligt.
Dit is hoe het is. Veel beter ga je het niet krijgen. Hooguit op detail nivo en dan heb je professionele apparatuur nodig. Waaronder een goede time base corrector.

Mijn advies: laat het zo. Digitaliseer die dingen zoals je nu doet en leg je erbij neer.

De ultieme vergelijkingstest overigens, moet je niet op een computerscherm doen maar op een TV.
Dus het afspelen van de oorspronkelijke VHS tape en direct daarna op dezelfde TV de digitale versie ervan afspelen. Dan zal je zien dat beide bijna net zo goed (of beroerd) eruitzien.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Na nog een paar keer kijken en wat instelingen in vlc veranderen vind ik het zo wel goed. bedankt voor de bevestiging dat dit het beste is wat ik eruit kan krijgen.