[akoestiek] studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Hey hallo daar,

Ik zit met een "probleem" ik heb zo'n beetje alles geprobeerd (wat geen geld kost) om mijn basweergave goed te krijgen in mijn kamer.
Ik heb een gewone stereo setup een rotel ra-03 in combinatie met 2x Dali Blue 5005 Jubilee editions.
Mijn kamer heeft vloerbedekking over volgens mij een houten vloer van planken (studentenhuis) ik heb voor mijn 3 ramen gordijnen hangen, kortom er zijn niet echt veel harde oppervlakken in mijn kamer.
Vanaf mijn luisterpositie, ongeveer 2.5 meter van de speakers af is er amper bas te horen, sta ik op is er bas te over... dit is ook het geval als ik naast de speakers op m'n laptop bezig ben. De speakers staan op de meegeleverde spikes.

Wat ik heb geprobeerd is, speaker fase checken (bas weergave is beter uit fase?? maar geluid blijft plakken aan de speakers)
De speakers verder weg van de muur +- 60cm van de muur verwijderd, speakers dichterbij en zelfs tegen de muur aan, het levert allemaal niets op.
Ik heb de linker en rechter speaker omgedraaid, ik dacht misschien hebben ze de verkeerde plate op de achterkant geschroefd, ivm het Linear Directivity gebeuren van Dali (het niet hoeven in pannen naar de luisterpositie)

Alles heeft geen zin gehad, vooral sub bass is amper waarneembaar terwijl deze staand wel duidelijk te horen is.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen!

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Meerdere subwoofers gebruiken en die slim plaatsen in de ruimte (ook op verschillende hoogtes, als dat kan). Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Een andere optie is een dipoolsubwoofer bouwen.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 27-09-2011 18:38 ]

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Kan ik hieruit concluderen dat er niets te behalen valt door middel van plaatsing/akoestische aanpassingen?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Bakura Ryou
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-12-2025
Wat zijn de maten van je kamer, en wat is de afstand van je speakers tot de overstaande muur? Ik heb dat effect eerder gehoord, toen lag het aan het feit dat de afstand van de speakers tot aan de muur te kort was om een beetje lage toon in te laten passen (denk aan ongeveer 2 meter -- je kan uitrekenen welke frequentie hier half inpast).

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
caspergt schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 18:53:
Kan ik hieruit concluderen dat er niets te behalen valt door middel van plaatsing/akoestische aanpassingen?
Dat hangt nogal van je luisterpositie af en je kamer af.

Je vertelt enkel dat die 2,5 meter is vanaf de luidsprekers.
Het is echter veel relevanter om de positie in de kamer te noemen.
(en inderdaad de afmetingen van de kamer)

Zeer waarschijnlijk heb jij nu gewoon last van een staande golf.
Staande golven zijn (in principe) in alle kamers, maar soms zit die op een vervelende frequentie (of meerdere vervelende frequenties)

Er zijn meer oplossingen dan enkel meerdere subwoofers.
Mocht de luisterpositie bijvoorbeeld dicht tegen de muur zijn, dan is een zogenaamde notch (EQ) vaak al een redelijke uitkomst.

Helaas is het wel zo dat bij akoestische problemen de oplossingen vaak moeilijker, groter, duurder en/of ingewikkelder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 27-09-2011 21:00 ]

One World Concepts

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Is een bekend probleem in kleine kamers. Mijn kamer van 3 bij 4 met zware 12'' subwoofer is af en toe ook een nachtmerrie. Af en toe moet ik hem aardig opkrikken om op mijn luisterpositie bass te horen terwijl je als je ernaast staat doodgaat vd herrie.

Sta je op 0.5m = goed geluid. Halve meter verder en je hoort niets. Dan op 3 meter wel weer etc etc.

Voor bass heb je gewoon ruimte nodig. Probeer de boxen zoveel mogelijk de ruimte te geven, dus zo te plaatsen dat ze de langste kant van de kamer opstralen. Als er een baspoort aan de voorkant zit, zou ik de luidsprekers zo dicht mogelijk tegen de muur zetten. Zit de baspoort aan de achterkant dan is het wat lastiger, wordt dan trial en error mbt afstand tot de muur.

Houten vloer werkt ook niet echt mee denk ik. Je kan proberen om zware stoeptegels onder de Dali's te doen, heb ik in ieder geval onder mijne. Placebo of niet maar het klinkt strakker naar mijn idee.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
de makkelijkste oplossing is om de speakers dichter of verder uit elkaar te zetten.

hierbij bedoel ik niet dichter of verder van de muur, maar de afstand tussen de speakers varieren.

hierdoor schuiven met name de buik- en knooppunten.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Een vriend van me kwam met een goed idee. Als je nou de speakers op de plek zet waar je altijd zit te luisteren, en dan je kamer rondloopt om te luisteren waar ze het beste klinken. Als je ze op die plekken neerzet, heb je als het goed is ook goed geluid waar je normaal zit te luisteren ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• crimescene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01-2025
Dit probleem heb ik dus hier ook. In bijna heel het huis hoor ik goede bas(bij de buren waarschijnlijk ook), maar in de woonkamer op de bank is er nagenoeg niets van de bas te horen.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In alle gevallen staande golven (room modes).
Google daar maar eens op, daar is meer dan genoeg over te vinden.

Meeste hardnekkig is vaak die in de luisterrichting.
Verplaatsen van speakers in de horizontale richting heeft dan weinig effect.

Een houten vloer of een buigslappe wand werkt dan JUIST!
Mits het resonantiepunt goed ligt, anders wordt het enkel erger.

Vervelende is dat het oppervlak en de indeling van veel Nederlandse woonkamers alles behalve ideaal is.

[ Voor 32% gewijzigd door B_FORCE op 27-09-2011 22:26 ]

One World Concepts

• crimescene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01-2025
Is idd veel over te lezen. Maar wat ik graag zou willen lezen is, hoe ik het makkelijk kan oplossen. Hier is ook alles van beton ja(met laminaat op de vloer).
Pagina: 1